Hallo.Wessel_Panda schreef:Tank vol, bandenspanning (met stikstof vulling) optimaal, auto technisch in orde, rustig van start, 120 km snelweg, niet druk op de weg, geen airco aan, niet boven de 120
Als je nog een tipje wilt: die airco kun je gewoon gebruiken, de invloed op het verbuik is in de praktijk minimaal. Ter illustratie: mijn zuinigste rit in die twee en half jaar was 1 : 21,3 en dat was 400 km duitse snelweg en 70 km binnenweg, en de airco heeft die hele dag meegedraaid, het was buiten namelijk 31 graden.
Waar je echter wél een hoop mee kunt winnen is die snelheid; ik rij nooit sneller dan 100. Het is namelijk over het algemeen zo dat "onze" motorblokjes (daarmee bedoel ik auto's die grofweg zo 1100 tot 1300 cc zijn) als topsnelheid zo'n beetje 150 km/u kunnen, wat dus wil zeggen dat het blok bij 100 km/u ongeveer 2/3 van zijn toerental draait. In dit gebied is hij juist redelijk zuinig, met als bijkomend voordeel dat je je kleppen niet hoeft na te kijken of te stellen, ik heb dat destijds uitgetest met een Starlet (1000cc): heb ik 230.000 km mee gereden, diverse keren kleppen gemeten, heb ze 12 jaar lang niet gesteld, simpelweg omdat de speling niet verliep. En oh ja, voor wat betreft de rit-duur in tijd maakt 100 versus 120 in theorie slechts een beetje uit, en in de praktijk nog minder, probeer maar eens een keer. Je moet de Panda niet zien als een zuinige auto an sich, maar als een auto waarmee het mógelijk is om zuinig te rijden. Om dit te illustreren een klein voorbeeldje: bij mij op het werk heeft een collega een Toyota IQ, je weet wel, superzuinig. Ze woont 6 kilometer van het werk, passeert daarbij 13 (!) drempels, en van de winter (toen het zo koud was, met die sneeuw en zo) had ze op die manier een paar tanks 1 : 8 verbruikt. Ik wil maar zeggen.
Groet, Jan.