Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Het grote Panda 1.2 69 verbruikstopic

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Fijat
Forumgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:37

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Fijat »

Wessel_Panda schreef:Tank vol, bandenspanning (met stikstof vulling) optimaal, auto technisch in orde, rustig van start, 120 km snelweg, niet druk op de weg, geen airco aan, niet boven de 120
Hallo.

Als je nog een tipje wilt: die airco kun je gewoon gebruiken, de invloed op het verbuik is in de praktijk minimaal. Ter illustratie: mijn zuinigste rit in die twee en half jaar was 1 : 21,3 en dat was 400 km duitse snelweg en 70 km binnenweg, en de airco heeft die hele dag meegedraaid, het was buiten namelijk 31 graden.
Waar je echter wél een hoop mee kunt winnen is die snelheid; ik rij nooit sneller dan 100. Het is namelijk over het algemeen zo dat "onze" motorblokjes (daarmee bedoel ik auto's die grofweg zo 1100 tot 1300 cc zijn) als topsnelheid zo'n beetje 150 km/u kunnen, wat dus wil zeggen dat het blok bij 100 km/u ongeveer 2/3 van zijn toerental draait. In dit gebied is hij juist redelijk zuinig, met als bijkomend voordeel dat je je kleppen niet hoeft na te kijken of te stellen, ik heb dat destijds uitgetest met een Starlet (1000cc): heb ik 230.000 km mee gereden, diverse keren kleppen gemeten, heb ze 12 jaar lang niet gesteld, simpelweg omdat de speling niet verliep. En oh ja, voor wat betreft de rit-duur in tijd maakt 100 versus 120 in theorie slechts een beetje uit, en in de praktijk nog minder, probeer maar eens een keer. Je moet de Panda niet zien als een zuinige auto an sich, maar als een auto waarmee het mógelijk is om zuinig te rijden. Om dit te illustreren een klein voorbeeldje: bij mij op het werk heeft een collega een Toyota IQ, je weet wel, superzuinig. Ze woont 6 kilometer van het werk, passeert daarbij 13 (!) drempels, en van de winter (toen het zo koud was, met die sneeuw en zo) had ze op die manier een paar tanks 1 : 8 verbruikt. Ik wil maar zeggen.

Groet, Jan.

Gebruikersavatar
éjé
Forumgebruiker
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 jan 2008 20:10
Locatie: Hengelo

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door éjé »

Na 8500 km. was het gemiddelde verbruik 1:14. :evil:

De dealer kan geen oorzaak vinden. Ik ben inmiddels opgehouden met meten en begonnen met genieten van deze Italiaanse rakker.... :mrgreen:

Want, behalve het verbruik, is een het een zorgeloze, heerlijke kar!!
Hoezo geen lid?? Zeker weten van wel, en zeer aktief!!!

Gebruikersavatar
jeepee
Forumgebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mar 2011 20:36

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door jeepee »

Gerrit F schreef:@ jeepee: prima verwoord.
Maar je bent met die 5 maanden oude Skoda dus nog niet terug bij de dealer geweest? Want dat wat je beschrijft zou ik echt niet pikken... (de panda-verschillen vind ik dan nog redelijk)
Ikzelf zit op de 1:16 - 1:17, vind ik acceptabel, naar mijn rijstijl.
Nee heb dit niet aangekaart bij de dealer, weet toch al wat deze gaat zeggen:
meneer heeft zeker een zware rechtervoet, oid.
En ik denk dat als ik met deze auto percentueel meer b-wegen zou rijden en minder autobaan dan kan het vebruik nog wel iets omlaag. Daar komt ook bij, moet ik eerlijk toegeven: ik hoef de brandstof niet zelf te betalen :mrgreen: !
Wat ook al meer mensen hier hebben aangegeven :er zijn meerdere factoren die meespelen op het verbruik. Als er technisch niets aan de hand is, daarme bedoel ik aanlopende remmen of een verstopt luchtfilter of zulke zaken, denk ik niet dat de Panda 1.2 69 per definitie een onzuinige auto is, daar er meerdere mensen een vebruik realiseren dat gelijk is of misschien beter dan de oude 1.2 .
Als je net wat minder km uit een liter haalt is dat waarschijnlijk het gevolg van een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

En wat éjé zo mooi zegt: er ga me er niet meer druk om maken ,maar ik ga genieten!
Misschien gaat ie straks nog wel wat zuiniger lopen, als er niet meer zo op gefocust wordt..... :D
Panda 1.2 Edizione Cool 2007 - Renault Clio IV dCi 2018

Michio
Forumgebruiker
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 feb 2011 16:35
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011
Locatie: Leiden

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Michio »

Ik denk dat het verschil tussen het door de boordcomputer berekende verbruik en het daadwerkelijke verbruik zit in het stationair draaien van de motor. De computer geeft het verbruik aan over de "gereden" kilometers, als je stilstaat met draaiende motor gebruik je extreem veel benzine want je maakt geen kilometers. Een start stop systeem , of gewoon je motor uitzetten als je langer stilstaat kan enorm helpen. Ik rijd de NuovaPanda sinds maart en heb er nu zo'n 15.000 km opzitten, boordcomputer geeft aan dat ik 5,6 liter per 100km verbruik. Dit komt aardig overeen met het werkelijke verbuik.
Overvolle wegen, slechte doorstroming en dikke files jagen het verbruik omhoog, dit zou een goede stimulans zijn om het fileprobleem niet op te lossen, er stroomt zo een hoop accijns de staatskas in.
p.s. een laag toerental betekent niet automatisch een laag verbruik.
PurplePandaPower

Gebruikersavatar
Pandaketel
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 mar 2010 12:52
1e Panda-achtige: 60 pk 312
2e Panda-achtige: Edizione Cool plus
Locatie: Noord Nederland

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Pandaketel »

Dinsdag heen naar Disneyland Parijs en vrijdag terug. Onze Panda (1.2 69 pk) heeft zich goed gehouden. Na een lange rit (terugreis 11,5 uur) ben je blij weer uit te stappen. Dat is meer omdat je weer thuis bent dan dat de zit niet bevalt. Slechts 1 keer onderweg tanken zou genoeg moeten zijn voor een retourtje. Gemiddeld 1:19,4 km/l gereden. Best zuinig.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door bero »

Met de caravan achter de nuova naar groesbeek geweest.. verbruik 1:14.8, vrij netjes dus nog :)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Panda9001100

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Panda9001100 »

De FIRE-motoren wat op toeren houden, dan zijn ze zuiniger dan bij 2000tpm omhoog schakelen. Als je weet wanneer je moet schakelen, merk je ook dat het soepeler en zuiniger rijdt.

Gebruikersavatar
zeevaart1
Forumgebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 nov 2010 13:33
Locatie: Winschoten

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door zeevaart1 »

Even een vraagje over het verbruik.
Wij hebben ons pareltje nu bijna drie weken,en het verbruik valt mee.
Nu hoor ik van mede forummer's dat het verbruik later wat minder word.
Waar ligt dit dan aan,dan begin ik haast te denken dat ik hem een paar maanden laat staan,dan word hij steeds zuiniger. :D
Ik zit nu op 1 op 17 snelweg bij 120 km.
1 op 18.35 stad snelweg bij 90 km.
Mvg Cor
FIAT Panda 1.2 Edizione Cool 11-2011
http://www.bergingshaai.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
zeevaart1
Forumgebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 nov 2010 13:33
Locatie: Winschoten

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door zeevaart1 »

Zelf dan maar even navraag gedaan bij de dealer,over het verbruik.
Dat heeft dus met de smering te maken,als de auto wat meer ingereden is.
En de smering wat beter verdeeld is,dan krijg je minder weerstand waardoor je verbruik weer wat minder word.
Aangezien dit onze eerste nieuwe auto is,is dit nieuwe info voor mij.
Mvg Cor
FIAT Panda 1.2 Edizione Cool 11-2011
http://www.bergingshaai.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

PTPT
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2011 14:25
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2010

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door PTPT »

Ik hoop dat die dealer dat niet meende..
Smering (olie) gaat binnen enkele seconden na het starten door de hele motor, en als het blok warm is (minimaal 20 min rustig rijden) dan is de smering optimaal.
Het gaat voornamelijk om het "inslijten" van bepaalde onderdelen.
Zuigerveren bijv. moeten naar de cilinderwarmen "vormen".

Zorg dat je het blok voorzichtig en rustig warm rijd, voordat je gekke dingen ga doen (tot in zoverre dat kan met een panda), dan zal het blok er pas echt op vooruit gaan.

Dus eigenlijk gewoon de standaard regels aanhouden;
- Motor starten, ong. 10 a 30 seconde laten draaien, en dan pas wegrijden.
- 1e 15 minuten niet boven de 3k toeren
- na 20 a 30 minuten pas vermogen vragen (hoog in de toeren).

Daarnaast is het voor het inrijden ook goed (pas als je motor warm is) om soms ook even goed tot in hoog in de toeren door te trekken. Altijd rustig aan doen is ook weer niet goed bij het inrijden.

Oliebeurt na de 1e 5000 km is ook geen slecht idee.
Met goede olie, en rustig warm rijden van het motortje, dan kom je al een heel eind.

Mijn verbruik; computer zegt 1:16... en volgens mij rijdt hij zuiniger, dus ik vind dat zeer netjes ;)

Gebruikersavatar
zeevaart1
Forumgebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 nov 2010 13:33
Locatie: Winschoten

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door zeevaart1 »

Bedankt PTPT,voor de nog wat aanvullende info.
Ik ben ook tevreden met het verbruik van ons pareltje.
Ik ben een rustige rijder,en dat heeft niets met het nieuwe rijden te maken.
Ik heb altijd rustig gereden in auto's.
Ik kom niet boven de 2500 toeren uit.
Behalve op de snelweg bij 120 km.
Maar ik moet zeggen,als ik zo de andere verbruikers lees,dan zit ik toch wel aardig zuinig.
Mvg Cor
FIAT Panda 1.2 Edizione Cool 11-2011
http://www.bergingshaai.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

markv
Forumgebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2012 14:41

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door markv »

Hoi,

Wij hebben een Fiat panda Sempre bj nov 2010 69 pk.
Fiat is verlaagd en we hebben 14 inch lm.
Inmiddels 15000 km op de teller en super zuinig.

Wij rijden zeker niet rustig met de auto laten hem rustig warm worden en dan gaat het gas erop.
Trekken door tot 4000/5000 toeren en rijden behoorlijk pittig.
ons verbruik met deze auto komt niet onder 1 op 17 en dan kunnen we echt makkelijk halen.
Zuinigste rit is 1 op 22.2 geweest maar dan rijden we ook als een stel oude.......
Voor alle duidelijkheid dit is geen afgelezen boardcomp verbruik deze klopt nooit tov werkelijkheid, dit zijn de werkelijke tankbeurten.....

Wij tanken altijd Shell pura vanaf het begin..... controleren bandenspanning goed en houden de auto altijd netjes schoon..
dusssss............geen nieuwe rijden maar wel zuinig

Gebruikersavatar
Wessel_Panda
Forumgebruiker
Berichten: 256
Lid geworden op: 01 okt 2010 17:40
1e Panda-achtige: Edizione Cool 1.2 69 2010 MY 2011

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Wessel_Panda »

Prachtig plaatje!

Wat heb je precies gedaan om de auto te verlagen?
EX: Nuova Panda Edizione Cool Electroclash Grey 69pk
(Chip tuned @80 pk)
15" Enzo velgen op 185-55-15 Continental
K&N luchtfilter
Xenon/LED verlichting @6000K
Kenwood KDC-BT73DAB
Hertz Composiet speakers
Axton Subwoofer
Currently: Fiat 500S

markv
Forumgebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2012 14:41

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door markv »

Wessel_Panda schreef:Prachtig plaatje!

Wat heb je precies gedaan om de auto te verlagen?
Hoi,

Eigenlijk niet zo heel veel, alleen eibach setje eronder gezet.
auto is veel strakker alleen met drempels wel beetje opletten anders stoot hij tegen einde schokdempers aan.
ik zit te wachten op mijn velgen wilde 16 inch eronder zetten maar doe toch maar 15 inch...

Gebruikersavatar
Wessel_Panda
Forumgebruiker
Berichten: 256
Lid geworden op: 01 okt 2010 17:40
1e Panda-achtige: Edizione Cool 1.2 69 2010 MY 2011

Re: Verbruik Panda 1.2 69 valt tegen.

Bericht door Wessel_Panda »

Ik heb ook 15 inch.

Maaruh, heb dat zelf gedaan?
EX: Nuova Panda Edizione Cool Electroclash Grey 69pk
(Chip tuned @80 pk)
15" Enzo velgen op 185-55-15 Continental
K&N luchtfilter
Xenon/LED verlichting @6000K
Kenwood KDC-BT73DAB
Hertz Composiet speakers
Axton Subwoofer
Currently: Fiat 500S

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”