Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Ivo's Sergio Tacchini
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Versnellingsbak is kabelgeschakeld en komt uit de Panda 1100. Evenals de radiateur en rembekrachtiger.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Mooi verslag en foto's zo
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Russchenberg
- Forumgebruiker
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 18 aug 2016 09:50
- 1e Panda-achtige: Panda Selecta U9 1992
- Locatie: Leiden
- Zoomer
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 10 dec 2003 13:10
- 1e Panda-achtige: 1100 Smile
- 2e Panda-achtige: 80pk Twinair Lounge Automaat
- Locatie: Arnhem
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
- Contacteer:
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Prachtig project. Mooi in beeld gebracht Ivo
Groetjes Zoomer
////Panda 1100 Smile////Azzurro Astrale////09-2002////
////Panda 1100 Smile////Azzurro Astrale////09-2002////
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Inderdaad, een erg diepgaande en bewonderenswaardige ingreep!
Ik vroeg me af hoe je de klepspeling regelt, maar het zullen waarschijnlijk hydraulische regelaars zijn veronderstel ik?
Ik vroeg me af hoe je de klepspeling regelt, maar het zullen waarschijnlijk hydraulische regelaars zijn veronderstel ik?
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Ja de 16 V heeft hydraulische stoters inderdaad. Je komt er ook niet bij, de nokkenassen zitten in een dichte behuizing.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
- 1e Panda-achtige: Cool 2010
- 2e Panda-achtige: A112 Junior
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Ivo schreef:Versnellingsbak is kabelgeschakeld en komt uit de Panda 1100. Evenals de radiateur en rembekrachtiger.
Weet jij daar de bakverhoudingen en de eindreductie van?
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
@Pinda1000: Juist, tot die conclusie kwam ik dus bij het bekijken van de (zeer knappe!) foto's: dat nokkenashuis kan dus niet open...
@Giovanni: volgens mij zijn de schakelverhoudingen van alle (Classic) Panda's dezelfde en verschillen enkel de eindverhoudingen (pignon/kroonwiel). En ook zag ik 2 verschillende mogelijkheden voor 5de. Allicht omdat de 4x4 een erg kleine eindverhouding heeft (11/60) die dan met een "zwaardere" 5de ietsje gecompenseerd wordt, om dan uiteindelijk te bereiken wat een "gewone" viervernellingsbak heeft.
In mijn relaas van mijn "revisie-4x4" vind je nog wat meer info dan wat ik hieronder kopiëer...
{{Als ik de juiste getallen hier voor me heb liggen was het als volgt: de 4x4 had origineel 60/11 (5,45/1), en nu de verhouding van een 900cc (of 1000?) erin, wat 56/15 (3,73/1) is. Ik heb deze gekozen omdat die assen/tandwielen er het beste uitzagen van waaruit ik kiezen kon: een 58/15 (3,87/1) en ook nog een 55/13 (4,23/1). Die laatste had in feite beste keuze geweest qua verhouding naar de 4x4 toe, maar had beschadigde tanden, dus afgekeurd. (Het was tenslotte allemaal materiaal van de sloperij!)
Ik heb de lichtste verhoudingen voor 5de gekozen (41/49 = 0,838), daar ik merkte aan de tijdelijke 2x4-bak, dat die 5de (38/52 = 0,730) eigenlijk te zwaar was, misschien mede met de bandenovermaat (van Nuova Panda): bij wat tegenwind kon hij dat gewoon niet aan.}}
@Giovanni: volgens mij zijn de schakelverhoudingen van alle (Classic) Panda's dezelfde en verschillen enkel de eindverhoudingen (pignon/kroonwiel). En ook zag ik 2 verschillende mogelijkheden voor 5de. Allicht omdat de 4x4 een erg kleine eindverhouding heeft (11/60) die dan met een "zwaardere" 5de ietsje gecompenseerd wordt, om dan uiteindelijk te bereiken wat een "gewone" viervernellingsbak heeft.
In mijn relaas van mijn "revisie-4x4" vind je nog wat meer info dan wat ik hieronder kopiëer...
{{Als ik de juiste getallen hier voor me heb liggen was het als volgt: de 4x4 had origineel 60/11 (5,45/1), en nu de verhouding van een 900cc (of 1000?) erin, wat 56/15 (3,73/1) is. Ik heb deze gekozen omdat die assen/tandwielen er het beste uitzagen van waaruit ik kiezen kon: een 58/15 (3,87/1) en ook nog een 55/13 (4,23/1). Die laatste had in feite beste keuze geweest qua verhouding naar de 4x4 toe, maar had beschadigde tanden, dus afgekeurd. (Het was tenslotte allemaal materiaal van de sloperij!)
Ik heb de lichtste verhoudingen voor 5de gekozen (41/49 = 0,838), daar ik merkte aan de tijdelijke 2x4-bak, dat die 5de (38/52 = 0,730) eigenlijk te zwaar was, misschien mede met de bandenovermaat (van Nuova Panda): bij wat tegenwind kon hij dat gewoon niet aan.}}
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
- 1e Panda-achtige: Cool 2010
- 2e Panda-achtige: A112 Junior
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Juist! Als ik dit zo ff uit mijn hoofd vergelijk met de originele bak die achter onze Punto 85 hing, is de Panda 1100 bak duidelijk rustiger. Het Puntootje deed altijd 125km/u bij 4000rpm in 5. Impulsief als ik soms kan zijn, heb ik bij de motorwissel de bak van de Ypsilon Elefantino Rosso meegepakt omdat die een kortere 2, 3 en 4, maar een langere 5 zou hebben. Ik had alleen niet gecontroleerd wat de eindreductie was. Je raad het al, de 5 was idd langer, maar de eindreductie dusdanig kort dat het ding als een soort van crossmotor door zijn ultrakorte versnellinkjes fietste! Om in 5 al bij 120km/u op 4000rpm te gaan staan jodelen. Dat werd me te gek bij 30K per jaar met afstanden waarbij we zomaar 20 uur achtereen onderweg zijn. Pas toen ben ik me in die bakverhoudingen gaan verdiepen en bleek de zesbak van een Punto 188 Sporting op de eerste versnelling na, identiek te zijn aan die Elefantino Rosso bak. Die hangt er nu dus onder. De 4000rpm wordt in zes nu pas bij 140km/u bereikt. Met als bonus die ultrakorte versnellinkjes om op gang te komen. Voor mij net sportief zat, want voor je het weet ben je constant aan het sporten met dat karretje. Het 1.2 zestienventielertje draait zijn toeren met zo'n enorm plezier, dat je het toerentellertje heel graag tot ver over de 6000rpm opjaagd
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Flinke tijd geleden dat ik wat heb geschreven over de voortgang van de ombouw, maar er is in de tussentijd veel gebeurd. Ik probeer de komende tijd wat meer te plaatsen en ook genoeg foto's want die zijn altijd handig voor referentie materiaal.
Om te reageren over de versnellingsbak keuze; ik heb de Panda 1100 bak genomen omdat deze nog in een goede staat was en ik wilde perse een kabel geschakelde bak. De bakverhoudingen weet ik hiervan niet en ik zou ook niet weten hoe ik dat anders zou willen hebben. Nu we het toch over versnellingsbakken hebben, ik was vergeten te noemen dat er een sleuf gemaakt moest worden in de versnellingsbak voor de bovenste bout van de startmotor. Ook de stofplaat tussen de bak en motor moet hierop aangepast worden. Vervolgens moet bij het monteren van de drukgroep een Panda lager gebruikt worden, want die van Punto is anders.
De Punto 85 injectie gebruikt een druk van ongeveer 3 bar en de Panda 1000 van ongeveer 1 bar. Daarom moet de pomp gewisseld worden en dat kan in principe via het serviceluikje onder de achterbank. Ik een hulpstuk gemaakt om de tankdop los te krijgen, maar helaas zit de tankdop niet recht onder het gat en is het niet mogelijk een (zelfgemaakt)gereedschap op de dop te plaatsen. De tank moet dus onder de auto vandaan. Het lastige hieraan is dat de koppelstukjes nogal fragiel zijn en dat één van de bevestigingsbouten onder het centrale scharnierpunt zit (en dat ik de ombouw was begonnen met een volle tank.... ).
Uiteindelijk zat de dop zó vast dat ik toch maar voor 10 euro een tool heb gekocht die wat steviger was. Op de foto is te zien v.l.n.r. de tool, Punto 85 pomp en Panda 1000 pomp-eenheid.
De Panda pomp heeft een andere design van de pomp-eenheid, maar het is vrij eenvoudig om te bouwen. De pomp met filter kan uit het bakje gehaald worden. Hier viel het mij trouwens op dat er helemaal geen vuil op het filter zat en ik kon ook niets in de tank vinden. Ik had toch wel wat meer vuil verwacht bij een auto van 1991.
De pomp zit in een groot stuk rubber wat weer geklemd zit in de filterbehuizing. Eenmaal uitelkaar is goed te zien dat de pompen zelf niet veel van elkaar verschillen.
Omdat de Punto 85 pomp smaller is, zal die teveel ruimte hebben aan de bovenkant in dat grote 'stervormige' rubber van de Panda 1000 tank-eenheid. Daarom heb ik van een reserve Punto 60 pomp de onderste rubber ring bijgesneden (dat is op de foto hierboven de meest rechter rubberen ring) en om de pomp gedaan. Het maakt eigenlijk niet uit wat gebruikt wordt als opvulling, als het maar benzinebestendig is.
Vervolgens kan het weer ingebouwd worden en het ziet er ook meteen een stuk schoner en netter uit dan voorheen. Ook leuk om te zien het verschil met de benzinetank van een Panda 1100. Waaronder de diameter van de tankdop die groter is en het verschil met benzineretour.
Om te reageren over de versnellingsbak keuze; ik heb de Panda 1100 bak genomen omdat deze nog in een goede staat was en ik wilde perse een kabel geschakelde bak. De bakverhoudingen weet ik hiervan niet en ik zou ook niet weten hoe ik dat anders zou willen hebben. Nu we het toch over versnellingsbakken hebben, ik was vergeten te noemen dat er een sleuf gemaakt moest worden in de versnellingsbak voor de bovenste bout van de startmotor. Ook de stofplaat tussen de bak en motor moet hierop aangepast worden. Vervolgens moet bij het monteren van de drukgroep een Panda lager gebruikt worden, want die van Punto is anders.
De Punto 85 injectie gebruikt een druk van ongeveer 3 bar en de Panda 1000 van ongeveer 1 bar. Daarom moet de pomp gewisseld worden en dat kan in principe via het serviceluikje onder de achterbank. Ik een hulpstuk gemaakt om de tankdop los te krijgen, maar helaas zit de tankdop niet recht onder het gat en is het niet mogelijk een (zelfgemaakt)gereedschap op de dop te plaatsen. De tank moet dus onder de auto vandaan. Het lastige hieraan is dat de koppelstukjes nogal fragiel zijn en dat één van de bevestigingsbouten onder het centrale scharnierpunt zit (en dat ik de ombouw was begonnen met een volle tank.... ).
Uiteindelijk zat de dop zó vast dat ik toch maar voor 10 euro een tool heb gekocht die wat steviger was. Op de foto is te zien v.l.n.r. de tool, Punto 85 pomp en Panda 1000 pomp-eenheid.
De Panda pomp heeft een andere design van de pomp-eenheid, maar het is vrij eenvoudig om te bouwen. De pomp met filter kan uit het bakje gehaald worden. Hier viel het mij trouwens op dat er helemaal geen vuil op het filter zat en ik kon ook niets in de tank vinden. Ik had toch wel wat meer vuil verwacht bij een auto van 1991.
De pomp zit in een groot stuk rubber wat weer geklemd zit in de filterbehuizing. Eenmaal uitelkaar is goed te zien dat de pompen zelf niet veel van elkaar verschillen.
Omdat de Punto 85 pomp smaller is, zal die teveel ruimte hebben aan de bovenkant in dat grote 'stervormige' rubber van de Panda 1000 tank-eenheid. Daarom heb ik van een reserve Punto 60 pomp de onderste rubber ring bijgesneden (dat is op de foto hierboven de meest rechter rubberen ring) en om de pomp gedaan. Het maakt eigenlijk niet uit wat gebruikt wordt als opvulling, als het maar benzinebestendig is.
Vervolgens kan het weer ingebouwd worden en het ziet er ook meteen een stuk schoner en netter uit dan voorheen. Ook leuk om te zien het verschil met de benzinetank van een Panda 1100. Waaronder de diameter van de tankdop die groter is en het verschil met benzineretour.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Bij de ombouw naar 1.2 16v moet er ook rekening gehouden worden met de krukaspoelie. Hoewel het blok grotendeels hetzelfde is als de andere 1.2 Punto blokken, is de krukaspoelie dat niet. Dat komt omdat de krukas positie sensor meer naar het blok toe staat. Hierdoor zijn alleen krukaspoelies geschikt met de timingring aan de kant van het blok. Op de foto's is te zien een, dus niet geschikte, Punto 55/60 poelie met de ring aan de buitenzijde (van het blok af), nieuwe 1.4 16v poelie en de Punto 85 poelie met riemschijf voor de stuurbekrachtiging. De 1.4 16v poelie is maar 3mm smaller dan die van de Punto 85 met stuurbekrachtiging en kan net aan op het krukastandwiel gezet worden. Er blijft dan een speling van iets meer dan 1 cm over. De Punto 85 poelie past in principe ook op de krukastandwiel, maar er is dan net niet genoeg ruimte om hem erop te krijgen. Het motorblok moet dan net een paar mm aan de kant door bijv. de motorsteun los te maken.
Achteraf is de 1.4 16v poelie volgens mij niet geschikt, want het vlakke gedeelte van de timing zit op een andere plek. Ik heb van de Punto 85 poelie de riemschijf gehaald om meer ruimte te maken (was wel een klusje van bijna 2 uur met de zaag). Als ik het niet verkeerd heb moet dan wel de riemschijf nog gebalanceerd worden, maar ik weet niet of het uitmaakt dat het totale gewicht minder is i.v.m. resonanties.
Vorige keer al een foto laten zien van het proefpassen van de rembekrachtiger en de leidingen. Hij is nu gemonteerd met het recevoir van de Panda 1000. Die van de 1100 is veel lager en heeft een andere dop. Geen idee waarom deze een adere vorm heeft, maar misschien om ruimte te maken voor het reservewiel?
Ook de gaskabel van de Punto 85 moet gebruikt worden. Hoewel de Panda 1100 gaskabel met een kleine aanpassing ook goed past. Alleen de plastic bocht aan de kant van de gasklep is smaller. De Punto 85 gaskabel heeft aan de kant van het pedaal ook nog een extra rubber blokje. Zou dit er zijn om trillingen op te vangen? Op de foto's zijn de gaskabel van boven naar beneden die van de Panda 1100, Punto 85 en Panda 1000.
Achteraf is de 1.4 16v poelie volgens mij niet geschikt, want het vlakke gedeelte van de timing zit op een andere plek. Ik heb van de Punto 85 poelie de riemschijf gehaald om meer ruimte te maken (was wel een klusje van bijna 2 uur met de zaag). Als ik het niet verkeerd heb moet dan wel de riemschijf nog gebalanceerd worden, maar ik weet niet of het uitmaakt dat het totale gewicht minder is i.v.m. resonanties.
Vorige keer al een foto laten zien van het proefpassen van de rembekrachtiger en de leidingen. Hij is nu gemonteerd met het recevoir van de Panda 1000. Die van de 1100 is veel lager en heeft een andere dop. Geen idee waarom deze een adere vorm heeft, maar misschien om ruimte te maken voor het reservewiel?
Ook de gaskabel van de Punto 85 moet gebruikt worden. Hoewel de Panda 1100 gaskabel met een kleine aanpassing ook goed past. Alleen de plastic bocht aan de kant van de gasklep is smaller. De Punto 85 gaskabel heeft aan de kant van het pedaal ook nog een extra rubber blokje. Zou dit er zijn om trillingen op te vangen? Op de foto's zijn de gaskabel van boven naar beneden die van de Panda 1100, Punto 85 en Panda 1000.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Veel werk gaat ook in het vinden en maken van een goed plekje voor de onderdelen. Bij deze ombouw heb ik ook een mooier plekje voor de computer gevonden. De beugel gebruikt van een Panda 1100 met verhoging erop. Uiteraard niet zomaar een stukje hout, maar lichter gemaakt door gaten te boren
Dan heb ik nog wat foto's van de opbouw van de randapparatuur van het blok. Niet heel boeiend, maar het geeft een ruimtelijk beeld van hoe alles past in een Panda. Is het inlaattraject erg groot? Ja, dat is een flink stuk metaal en plastic. Ondanks dat hij meer uitsteekt, is alles wat eronder zit even slecht/goed te bereiken als bij een Fire 8v.
Gezien het inlaatspruitstuk meer naar achteren toe uitsteekt, moet er wel een kleine aanpassing gedaan worden aan de kachelbak. Ik heb een hoek uit de bak gezaagd, dat vervolgens omgedraaid en er weer in gesmolten. Het plastic is heel eenvoudig weer te smelten met een soldeerbout maar het ziet er wel een beetje vies uit. Als het maar stevig is! De klep die buitenlucht kan afsluiten is nu wel komen te vervallen, maar die stond toch altijd open bij mij.
Op dit punt was de motor klaar om proef te draaien. Hoewel er nog geen uitlaat onder zat en er moest nog wat aangepast worden aan het koelsysteem. Alleen...hij draaide wel rond maar er gebeurde niets. Om een lang verhaal kort te maken, ik had de benzine toevoer slang op de retour leiding aangesloten van de benzinerail. Hoewel ik begon met de logische zaken te onderzoeken, had ik mij niet gerealiseerd dat wat ik dacht de toevoer was, dat niet was. Stond ook nergens aangegeven. Maar, hij doet het dus!!! Ik ben ook blij dat de startonderbreker goed werkt. Met de sleutel zonder chip draait alleen de startmotor rond.
Dan heb ik nog wat foto's van de opbouw van de randapparatuur van het blok. Niet heel boeiend, maar het geeft een ruimtelijk beeld van hoe alles past in een Panda. Is het inlaattraject erg groot? Ja, dat is een flink stuk metaal en plastic. Ondanks dat hij meer uitsteekt, is alles wat eronder zit even slecht/goed te bereiken als bij een Fire 8v.
Gezien het inlaatspruitstuk meer naar achteren toe uitsteekt, moet er wel een kleine aanpassing gedaan worden aan de kachelbak. Ik heb een hoek uit de bak gezaagd, dat vervolgens omgedraaid en er weer in gesmolten. Het plastic is heel eenvoudig weer te smelten met een soldeerbout maar het ziet er wel een beetje vies uit. Als het maar stevig is! De klep die buitenlucht kan afsluiten is nu wel komen te vervallen, maar die stond toch altijd open bij mij.
Op dit punt was de motor klaar om proef te draaien. Hoewel er nog geen uitlaat onder zat en er moest nog wat aangepast worden aan het koelsysteem. Alleen...hij draaide wel rond maar er gebeurde niets. Om een lang verhaal kort te maken, ik had de benzine toevoer slang op de retour leiding aangesloten van de benzinerail. Hoewel ik begon met de logische zaken te onderzoeken, had ik mij niet gerealiseerd dat wat ik dacht de toevoer was, dat niet was. Stond ook nergens aangegeven. Maar, hij doet het dus!!! Ik ben ook blij dat de startonderbreker goed werkt. Met de sleutel zonder chip draait alleen de startmotor rond.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Zonder uitlaat... Je zult wel knap geschrokken zijn van het geknal! Ik heb immers precies hetzelfde gedaan na de ombouw van mijn 500-motortje, naar 650 blok én Panda-30 cylinderkop. En eerste test zelfs zonder uitlaatspruitstuk: gewoon rechtstreeks uit de cylinderkop. Net als jij, stel ik me toch voor, erg benieuwd en ongeduldig om te weten óf en hoe ie zou draaien, dat deed ie, en keihard geschrokken van het geknal!!!
Voor de rest kan ik alleen maar mijn vorige post herhalen:
Voor de rest kan ik alleen maar mijn vorige post herhalen: