Vanochtend vroeg om 7:45 moest ik mij melden voor de keuring (ze gingen pas 8:05 open). Helaas is de motorwijziging nog niet op kenteken gezet. Ik had een keurmeester die nogal kortaf was en die geeneens de tijd nam om aan te horen welke wijzigingen er uitgevoerd waren. Eigenlijk vond hij het wel prima na het krijgen van de gegevens van het nieuwe motorblok en moest ik bij het koffieapparaat gaan staan. Groot verschil met de vorige keer, want toen werd er ook van alles en nog wat gevraagd over de ombouw. Het is mij overigens nog niet helemaal duidelijk waarom de auto afkeur heeft gekregen. Na het keuren was hij aan het zeuren over het toegenomen gewicht en over het gewicht op de assen. Hij nam alleen het nieuwe rijklare gewicht (810), haalde daar het gewicht van de achteras meting vanaf, deed er nog een persoon aan gewicht bij en besloot zo dat dat het gewicht op de vooras was. Juist... De oudere collega die de auto op de weegbrug had gezet, kwam er bij staan en die zei dat het ledig gewicht van de auto maar 9kg zwaarder was dan op kenteken. Een paar zinnen later maakte de keurmeester ervan dat de auto lichter was geworden en niet veilig met toegenomen vermogen.
Ik moet dus naar Lelystad om daar de auto te laten keuren. Wat ik van de RDW site en een paar fora heb begrepen gaat dat wel flink duurder worden. Alleen vraag ik mij nu af wat ik kan doen om daar op voor te bereiden. Die keurmeester had het er nog over om met buizen verstevigingen aan te brengen. Ik heb het gevoel dat hij gisteren naar de kroeg was geweest en denkt dat ik nu een racewagen buizenframe moet gaan maken.. ofzo. Kortom een beetje een raar en slecht verhaal met die man.
Heeft iemand ervaring met keuren op Lelystad en/of tips om de auto nog beter voor de dag te laten komen? Ik zat te denken om in ieder geval een veerpootbrug te monteren en ook verlagingsveren te monteren (de oude doen het nog goed, maar zien er erg 26 jaar oud uit).
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92) Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Pff wat een onzin.
Ik weet nog dat ik mijn grijze 4x4 met Punto motor ging invoeren, dat ik geen problemen had.
Maar bij mij is ook niet op kenteken gekomen dat er een andere motor in zat. Mij werd verteld dat bij meer dan 33% meer vermogen dan origineel, het niet nodig was..
Maar erg zuur hoor
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! || Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project) Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
hebben ze je verplicht naar Lelystad te gaan?
Want als je je papieren hebt teruggekregen zou ik het nogmaals bij een ander keurstation proberen... Ik heb zoiets eens ervaren bij RDW Nieuwegein...
Seat Marbella GL:
Seat Trans 0.9 i.e.: Fiat Panda Twinair 60 Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018
Het motorvermogen is in dit geval met bijna 100% toegenomen. Dat is wel even wat anders dan een 4x4 met een Punto 60 blokje.
Op zich begrijp ik wel dat ze bij de RDW over dit soort projecten moeilijker doen. Het wordt een compleet andere auto en ze willen zeker zijn dat de wegligging, remmen en stabiliteit het veel grotere vermogen aankunnen. Alleen dat gegoochel met voor en achteras belastingen slaat echt helemaal nergens op, het zwaartepunt veranderd nauwelijks van die paar kilo meer of minder.
Een veerpootbrug is een goed begin. Bredere banden en een goede verlaging is ook een pre.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! || Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project) Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Michiel, ik had die optie nog niet bedacht op dat moment om naar een ander keurstation te gaan maar ik kreeg na de afkeur ook een formulier in mijn handen om alvast een afspraak voor Lelystad te maken.
Pinda1000, ik mag zeker de velgen van jouw Panda wel even lenen voor die dag? Die zijn bijna twee keer zo breed
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92) Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Pinda1000 schreef:We hebben het over vermogen in pk/Kw, niet over motor-inhoud in cc's......
Aahhh ja natuurlijk. Jammer, had wel een 2 liter blok er in willen zien haha.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! || Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project) Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Ivo schreef:Michiel, ik had die optie nog niet bedacht op dat moment om naar een ander keurstation te gaan maar ik kreeg na de afkeur ook een formulier in mijn handen om alvast een afspraak voor Lelystad te maken.
Pinda1000, ik mag zeker de velgen van jouw Panda wel even lenen voor die dag? Die zijn bijna twee keer zo breed
ik weet niet hoe het onderlinge contact is, maar ik zou het erop wagen..
Seat Marbella GL:
Seat Trans 0.9 i.e.: Fiat Panda Twinair 60 Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018
Zoals ik al wat uitgebreider per mail vertelde Ivo, hoorde ik van een keurmeester dat je best gewoon naar een ander station gaat, alsof het "een gewone keuring" is. Dus wat Michiel ook al vertelde. Dat van Lelystad zou enkel nodig zijn wanneer je een nieuw kenteken nodig hebt(?). Volgens mijn "contactpersoon" maakt het niet uit welke motor erin ligt, zolang het maar een 4-cylinder blijft...!!!??? Dat vond ik een zeer simpele redenering, maar het was nochtans een keurmeester die het vertelde. "Die kerel (keurmeester) weet toch niet dat er een andere motor inzit, zolang het maar een viercylinder is?" was zijn commentaar... "Je hebt waarschijnlijk net een wel erg secure kerel getroffen." voegde hij er nog aan toe... Met zijn raad dus gewoon een ander station te proberen.
Natuurlijk zou het kunnen dat je andere aanpassingen (oliedampopvangvat etc.) wél extra aandacht trekken dat er behoorlijk aan gesleuteld is...?
Het gaat er in dit geval om dat het motortype op het kenteken wordt aangepast. Naar de RDW gaan voor een "gewone" keuring heeft dan ook weinig zin. Het argument "zolang het aantal cilinders maar gelijk is gebleven" gaat alleen op bij de apk, daar doen ze niet moeilijk over een andere/grotere motor zolang het voertuig aan de emissie-eisen voldoet. Motorcode en nummer worden daar ook niet gecheckt.
ik heb nog eens lopen speuren, nu blijkt dat ook sinds 2010 de 40% vermogenstoenamegrens is afgeschaft. Dus al neemt het vermogen in je Panda met 150% toe, maakt dat niet uit, omdat de auto een eerste datum toelating van voor 1 januari 1998 heeft.
Ik heb dus ook geen idee waarover de keurmeester gevallen is. Mogelijk heeft hij gedacht dat het een voertuig van na 1997 was, want dan gelden er andere eisen.
Seat Marbella GL:
Seat Trans 0.9 i.e.: Fiat Panda Twinair 60 Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018
Daar staat letterlijk te lezen:
"Als uw voertuig een datum eerste toelating van voor 1 januari 1998 heeft, dan toetst de RDW op de permanente eisen."
Ik zou niet zomaar diverse veranderingen erop schroeven om de boel "beter te laten rijden". Hoewel volgens de permanente eisen veel kan, geeft het niet per definitie een goede indruk.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)