Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Ivo's Sergio Tacchini
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Dennis023
- Forumgebruiker
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
- 1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
- Locatie: Gorredijk
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Interessante materie, zo een lichter vliegwiel. Dat wordt opnieuw leren schakelen bij het juiste toerental en zo.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Even wat anders. Ik ben eindelijk verder gegaan met de achterklep. Nadat de achterklep ontdaan was van roest, ruitenwissergaten dichtgemaakt en opnieuw gespoten, heb ik er een lexan ruit ingemaakt. Op de foto's is de grijze achterklep te zien van een Panda Young uit 2001 en de originele Sergio achterklep. Op deze foto nog niet de emblemen erop geplakt.
De lexan ruit zit vast met de goedkoopste siliconen kit van een bouwmarkt en voor de zekerheid ook met (zwart gespoten) m4 RVS bouten. De bouten zijn verzonken en ik heb een zwarte rand op de ruit gespoten om het zo standaard mogelijk te doen overkomen. Zo'n rand is te maken door aan de achterkant de beschermfolie weg te snijden, op te schuren en vervolgens te spuiten.
Om het af te maken, heb ik ook nog extra gaten in het frame erbij gemaakt. Was wat extra werk omdat het nogal lastig is om de gaten te ontbramen en aan de binnenkant te lakken. Uiteindelijk besloten om de achterklep aan de binnenkant in de primer te houden, omdat ik dat wel mooi vind staan.
De standaard achterklep weegt 14kg en met ruitenwisser + wisserarm 15,5kg. De achterklep met lexan ruit en gaten erin gezaagd weegt 9kg. Dus best wel wat lichter geworden
Dit is trouwens niet het krasbestendige lexan wat een stuk duurder is. Dat is ook goed te merken, want zelfs wrijven met een doek zorgt dat er krassen op komen.
De lexan ruit zit vast met de goedkoopste siliconen kit van een bouwmarkt en voor de zekerheid ook met (zwart gespoten) m4 RVS bouten. De bouten zijn verzonken en ik heb een zwarte rand op de ruit gespoten om het zo standaard mogelijk te doen overkomen. Zo'n rand is te maken door aan de achterkant de beschermfolie weg te snijden, op te schuren en vervolgens te spuiten.
Om het af te maken, heb ik ook nog extra gaten in het frame erbij gemaakt. Was wat extra werk omdat het nogal lastig is om de gaten te ontbramen en aan de binnenkant te lakken. Uiteindelijk besloten om de achterklep aan de binnenkant in de primer te houden, omdat ik dat wel mooi vind staan.
De standaard achterklep weegt 14kg en met ruitenwisser + wisserarm 15,5kg. De achterklep met lexan ruit en gaten erin gezaagd weegt 9kg. Dus best wel wat lichter geworden
Dit is trouwens niet het krasbestendige lexan wat een stuk duurder is. Dat is ook goed te merken, want zelfs wrijven met een doek zorgt dat er krassen op komen.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Juist, maar hoe die ruit zelfs binnen op je bank zo aangevroren blijft snap ik niet!
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Kun je de ruit niet wrappen met doorzichtige folie, zodat hij alsnog wat krasbestendiger is? Het is gewoon een vlak stuk, dus is niet zo moeilijk.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Wrappen is inderdaad wel een goede oplossing, maar ik kan eventueel ook een nieuwe ruit bestellen als het echt te erg wordt. Vind het nu ook te koud buiten om te gaan wrappen
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Ik heb de afgelopen tijd allemaal leuke spulletjes binnen gekregen. Zo heb ik eindelijk een druppellader aangeschaft (ctek mxs 5.0) voor mijn reserve accu en voor die uit de Sergio. Ik ben namelijk begonnen met het voorbereiden om het blok eruit te halen. Het is nu alleen nog een kwestie van de motorsteunen los en het blok laten zakken.
Ook heb ik afgelopen weekend een hoop onderdelen opgehaald. Waaronder twee sport nokkenassen van Cat Cams. Het zou gaan om ongebruikte exemplaren. Het lijkt, gezien de sporen, alsof ze gebruikt zijn, maar ik heb ze nagemeten en kan geen slijtage vinden. Ze waren wel in een nokkenashuis gemonteerd, dus misschien alleen een paar keer rondgedraaid.
Ook heb ik afgelopen weekend een hoop onderdelen opgehaald. Waaronder twee sport nokkenassen van Cat Cams. Het zou gaan om ongebruikte exemplaren. Het lijkt, gezien de sporen, alsof ze gebruikt zijn, maar ik heb ze nagemeten en kan geen slijtage vinden. Ze waren wel in een nokkenashuis gemonteerd, dus misschien alleen een paar keer rondgedraaid.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- btracing
- Forumgebruiker
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 10 sep 2014 09:58
- 1e Panda-achtige: 900 Marbella 1993
- 2e Panda-achtige: 1.1 Young 2002
- 3e Panda-achtige: 1.1 Young 2006
- 4e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2007
- Locatie: Zoetermeer
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Hoeveel vermogenswinst geeft zo'n hetere nokkenas?
900 Marbella '93 (RIP), 1.1 141a Black Panda Racing '02(RIP), 1.1 169 '06, 1.2 169 '07
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Dat ligt eraan wat je verder nog meer aanpast aan het blok. En aan het type nokkenas natuurlijk.
- btracing
- Forumgebruiker
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 10 sep 2014 09:58
- 1e Panda-achtige: 900 Marbella 1993
- 2e Panda-achtige: 1.1 Young 2002
- 3e Panda-achtige: 1.1 Young 2006
- 4e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2007
- Locatie: Zoetermeer
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Ja dat snap ik . Maar wat is de minimale winst die je pakt? Dus standaard motor met een heter nokkenasje. Sowieso zag ik ze niet voor de 1108cc er tussen staan, maar dat terzijde.
900 Marbella '93 (RIP), 1.1 141a Black Panda Racing '02(RIP), 1.1 169 '06, 1.2 169 '07
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Ivo's Sergio Tacchini
Met alleen een ander nokkenasje (geschikt voor straatgebruik) hooguit 5-6 pk bij een 1000/1100. Bij een 1200 16V kan het al wat meer schelen.
Je zou er een nokkenas van een P60 of P75 in kunnen zetten, scheelt weer wat.
Je zou er een nokkenas van een P60 of P75 in kunnen zetten, scheelt weer wat.