Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ivo's Sergio Tacchini

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

Ivo schreef:Pinda1000 heeft trouwens een hele andere behandeling gekregen bij de RDW (lees: strenger)
Ik snap dat wel, jij ziet eruit als een betrouwbaar Leids studentje...... :P
Gelukkig was Mattijs mee met mij...... :rofl:

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

Vanochtend vroeg om 7:45 moest ik mij melden voor de keuring (ze gingen pas 8:05 open). Helaas is de motorwijziging nog niet op kenteken gezet. Ik had een keurmeester die nogal kortaf was en die geeneens de tijd nam om aan te horen welke wijzigingen er uitgevoerd waren. Eigenlijk vond hij het wel prima na het krijgen van de gegevens van het nieuwe motorblok en moest ik bij het koffieapparaat gaan staan. Groot verschil met de vorige keer, want toen werd er ook van alles en nog wat gevraagd over de ombouw. Het is mij overigens nog niet helemaal duidelijk waarom de auto afkeur heeft gekregen. Na het keuren was hij aan het zeuren over het toegenomen gewicht en over het gewicht op de assen. Hij nam alleen het nieuwe rijklare gewicht (810), haalde daar het gewicht van de achteras meting vanaf, deed er nog een persoon aan gewicht bij en besloot zo dat dat het gewicht op de vooras was. Juist... De oudere collega die de auto op de weegbrug had gezet, kwam er bij staan en die zei dat het ledig gewicht van de auto maar 9kg zwaarder was dan op kenteken. Een paar zinnen later maakte de keurmeester ervan dat de auto lichter was geworden en niet veilig met toegenomen vermogen.

Ik moet dus naar Lelystad om daar de auto te laten keuren. Wat ik van de RDW site en een paar fora heb begrepen gaat dat wel flink duurder worden. Alleen vraag ik mij nu af wat ik kan doen om daar op voor te bereiden. Die keurmeester had het er nog over om met buizen verstevigingen aan te brengen. Ik heb het gevoel dat hij gisteren naar de kroeg was geweest en denkt dat ik nu een racewagen buizenframe moet gaan maken.. ofzo. Kortom een beetje een raar en slecht verhaal met die man.

Heeft iemand ervaring met keuren op Lelystad en/of tips om de auto nog beter voor de dag te laten komen? Ik zat te denken om in ieder geval een veerpootbrug te monteren en ook verlagingsveren te monteren (de oude doen het nog goed, maar zien er erg 26 jaar oud uit).
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door bero »

Pff wat een onzin.
Ik weet nog dat ik mijn grijze 4x4 met Punto motor ging invoeren, dat ik geen problemen had.
Maar bij mij is ook niet op kenteken gekomen dat er een andere motor in zat. Mij werd verteld dat bij meer dan 33% meer vermogen dan origineel, het niet nodig was..

Maar erg zuur hoor :-(
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door michiel van g. »

hebben ze je verplicht naar Lelystad te gaan?
Want als je je papieren hebt teruggekregen zou ik het nogmaals bij een ander keurstation proberen... Ik heb zoiets eens ervaren bij RDW Nieuwegein...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

Het motorvermogen is in dit geval met bijna 100% toegenomen. Dat is wel even wat anders dan een 4x4 met een Punto 60 blokje.

Op zich begrijp ik wel dat ze bij de RDW over dit soort projecten moeilijker doen. Het wordt een compleet andere auto en ze willen zeker zijn dat de wegligging, remmen en stabiliteit het veel grotere vermogen aankunnen. Alleen dat gegoochel met voor en achteras belastingen slaat echt helemaal nergens op, het zwaartepunt veranderd nauwelijks van die paar kilo meer of minder.

Een veerpootbrug is een goed begin. Bredere banden en een goede verlaging is ook een pre.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door bero »

100%? dan zou er een leuke 2.0 in liggen nu..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

We hebben het over vermogen in pk/Kw, niet over motor-inhoud in cc's...... :P

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

Michiel, ik had die optie nog niet bedacht op dat moment om naar een ander keurstation te gaan maar ik kreeg na de afkeur ook een formulier in mijn handen om alvast een afspraak voor Lelystad te maken.

Pinda1000, ik mag zeker de velgen van jouw Panda wel even lenen voor die dag? Die zijn bijna twee keer zo breed :)
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

Geen probleem, als ik ze maar wel terugkrijg :rofl:

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door bero »

Pinda1000 schreef:We hebben het over vermogen in pk/Kw, niet over motor-inhoud in cc's...... :P
Aahhh ja natuurlijk. Jammer, had wel een 2 liter blok er in willen zien haha.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door michiel van g. »

Ivo schreef:Michiel, ik had die optie nog niet bedacht op dat moment om naar een ander keurstation te gaan maar ik kreeg na de afkeur ook een formulier in mijn handen om alvast een afspraak voor Lelystad te maken.

Pinda1000, ik mag zeker de velgen van jouw Panda wel even lenen voor die dag? Die zijn bijna twee keer zo breed :)
ik weet niet hoe het onderlinge contact is, maar ik zou het erop wagen..
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Panda 500 »

Zoals ik al wat uitgebreider per mail vertelde Ivo, hoorde ik van een keurmeester dat je best gewoon naar een ander station gaat, alsof het "een gewone keuring" is. Dus wat Michiel ook al vertelde. Dat van Lelystad zou enkel nodig zijn wanneer je een nieuw kenteken nodig hebt(?). Volgens mijn "contactpersoon" maakt het niet uit welke motor erin ligt, zolang het maar een 4-cylinder blijft...!!!??? Dat vond ik een zeer simpele redenering, maar het was nochtans een keurmeester die het vertelde. "Die kerel (keurmeester) weet toch niet dat er een andere motor inzit, zolang het maar een viercylinder is?" was zijn commentaar... "Je hebt waarschijnlijk net een wel erg secure kerel getroffen." voegde hij er nog aan toe... Met zijn raad dus gewoon een ander station te proberen.
Natuurlijk zou het kunnen dat je andere aanpassingen (oliedampopvangvat etc.) wél extra aandacht trekken dat er behoorlijk aan gesleuteld is...?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

Het gaat er in dit geval om dat het motortype op het kenteken wordt aangepast. Naar de RDW gaan voor een "gewone" keuring heeft dan ook weinig zin. Het argument "zolang het aantal cilinders maar gelijk is gebleven" gaat alleen op bij de apk, daar doen ze niet moeilijk over een andere/grotere motor zolang het voertuig aan de emissie-eisen voldoet. Motorcode en nummer worden daar ook niet gecheckt.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door michiel van g. »

ik heb nog eens lopen speuren, nu blijkt dat ook sinds 2010 de 40% vermogenstoenamegrens is afgeschaft. Dus al neemt het vermogen in je Panda met 150% toe, maakt dat niet uit, omdat de auto een eerste datum toelating van voor 1 januari 1998 heeft.

Ik heb dus ook geen idee waarover de keurmeester gevallen is. Mogelijk heeft hij gedacht dat het een voertuig van na 1997 was, want dan gelden er andere eisen.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door zwrtw »

Vreemd verhaal van die keurmeester. De overgang van 1997/98 zoals Michiel noemt is een belangrijke. Zie ook deze pagina van de RDW:
https://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Wi ... l/IGK/Auto

Daar staat letterlijk te lezen:
"Als uw voertuig een datum eerste toelating van voor 1 januari 1998 heeft, dan toetst de RDW op de permanente eisen."

Ik zou niet zomaar diverse veranderingen erop schroeven om de boel "beter te laten rijden". Hoewel volgens de permanente eisen veel kan, geeft het niet per definitie een goede indruk.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”