Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ivo's Sergio Tacchini

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

Weer een nieuwe upgrade. Eindelijk een Marbella ruitenwissermechaniek gemonteerd. Deze heeft dus een normale ruitenwisserarm bevestiging door middel van een bout. Op de Sergio zat de ruitenwisser nog niet los, maar op de Skyline begint die al losser te zitten.

Afbeelding

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

Mooie toerenteller :P

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Panda 500 »

Wow! Die ziet er haast nieuw uit! Zijn er zo nog te vinden?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

Dat komt door Ivo's graffiti-kunst :P

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

De RVS boutjes zijn wel nieuw! De rest is inderdaad gespoten in Action zwart. Het oog wil ook wat. Motortje ook voorzien van nieuw vet, maar dat was niet echt nodig.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Panda 500 »

Nou, ook zo wil ik hem nog! :wink:

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

Tijd terug alweer dat ik iets schreef over de Sergio Tacchini, maar ondertussen is er genoeg gebeurd. Onder andere heb ik de remmen aangepakt. Ik had nog een revisie set liggen, dus ik had ze uitelkaar gehaald en opgeknapt. Zat best wel een hoop prut onderin de remklauw. De remvloeistof was bij aanschaf ook pik zwart. Elk jaar vervang ik de remvloeistof, maar dat heeft dit niet kunnen wegspoelen.

Afbeelding

Afbeelding

Twee dagen later had ik toch maar besloten om de remmen te vervangen voor die van de Selecta welke ik al had liggen. Eerst wilde ik wachten tot de APK, maar ik had nog een ruime week dus dit weekend aan het klussen geslagen. Klinkt misschien een beetje gek om na zo'n korte tijd weer aan de remmerij te klussen :lol: . Een reden om dit te doen was omdat ik de volledige ophanging wilde vervangen en daar gaat dan geen oud spul op.

Ik heb de remklauwhouders gespoten en de remklauwen gekwast. Verf met de kwast aanbrengen ben ik geen voorstander van en dat is ook te zien aan het resultaat. De volgende keer ga ik alleen spuiten (en een andere kleur zoals zwart o.i.d.). Op de foto zijn een aantal onderdelen van de ophanging die ik heb vervangen. Ik heb gekozen voor TRW (draagarmen, fusees, stuurkogels) en Optimal (lagers).

Afbeelding

Afbeelding

Fusee, ankerplaat, stofplaat, wiellager, remklauwhouder en wiellager kunnen als geheel op de auto gemonteerd worden en om dit goed op moment vast te kunnen zetten heb ik een waaibomenhout-speciaal-gereedschap gebruikt.

Afbeelding

Het eindresultaat. De diameter van de schijven zijn wat groter en het systeem vind ik wat mooier dan wat er voorheen opzat.

Afbeelding

Ook wilde ik de voorpijp van de uitlaat eens vervangen voor iets wat er beter uitzag. De vorige eigenaar had hem laten lassen bij een garage en die hebben dat gedaan terwijl die nog op de auto zat. Ik had er voor het tijdelijke nog een ander flexibel deel opgezet. Een tijd terug had een koopje gezien op internet, maar dat bleek een pijp te zijn voor een Punto 2 (flens is anders en pijp verder naar beneden). Besloten om het meest brakke deel te vervangen met het nieuwe deel. Met behulp van slijpschijven en een lasapparaat de grote wisseltruc gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Dan wat heel anders. Ik had rare electra klachten en ik dacht dat het met de koplampen te maken had. Knipperlicht dat het niet altijd goed deed en dimlicht dat niet op volle sterkte was. Na schoonmaken van de stekkers leek het opgelost. Alleen met de lichten uit wilde het motorblok niet meer uit. Alle massa punten nagemeten en niets wijzer geworden. Met de koplampstekkers los waren er veel meer rare klachten zoals een benzinemeter die op het knipperlicht signaal meebewoog :S . Ik had op dit punt de voeding naar de zekeringkast losgehaald en het hielp niets. Uiteindelijk bleek de schuldige de dynamo te zijn. Ik had de draad van het controle lampje losgehaald en geen electra klachten meer. Na beter te lezen zag ik in mijn boekje dat de elektrische schema's van een Fire 3 waren. Die hebben een diode voor dat lampje in het dashboard zitten en de Fire 2 interieur draadboom van mij niet. Diode erbij solderen en alles werkt zoals het moet 8*) .

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

Vergeten te vermelden in de vorige post, maar er zit nu ook een stabilisator stang onder de auto van een Y10. Beugels en rubbers heb ik nieuw gekocht. Ziet er wel mooi uit en het rijdt ook nog eens lekker!

Afbeelding

Motorruimte ziet er trouwens eindelijk een beetje afgerond uit. Ik heb de isolatiemat weer teruggeplaatst, een oil catch gemonteerd (niet een jerrycan) en een ander luchtfilter. Ik vond het originele luchtfilter toch wat onhandig groot en daarom maar voor een kleinere gegaan.

Afbeelding

Ook nog spatlappen gemonteerd. De Skyline had ze al en daar bleef de bodem mooi droog bij nat weer. Het zijn niet de mooiste spatlappen, maar liever een droge roestvrije bodem dan een roestige!

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door michiel van g. »

wel een beest van een motor zo!
Ik denk dat menigeen raar kijkt als jij het pedaal intrapt en ze voorbij racet...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
btracing
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:58
1e Panda-achtige: 900 Marbella 1993
2e Panda-achtige: 1.1 Young 2002
3e Panda-achtige: 1.1 Young 2006
4e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door btracing »

Wow. Echt gaaf zeg!

Ben benieuwd hoe het rijdt met de power + ophanging en stabi.
900 Marbella '93 (RIP), 1.1 141a Black Panda Racing '02(RIP), 1.1 169 '06, 1.2 169 '07

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

@Michiel, het is wel wat groter en vooral dat inlaattraject is enorm, maar toch kom ik niet moeilijker op plekken dan voorheen. Er zitten nu wel wat meer attributen aan de zijkant. Niets zo heerlijk simpel als een Panda 1000.

@btracing, het effect van de stabilisator stang was echt goed te merken. Nu moet ik alleen nog even goede (en niet 10 jaar oude) banden monteren. Door het afgedraaide vliegwiel trekt de auto lekker vlot op. File rijden is wel wat minder fijn geworden, maar daar heb ik die auto ook niet voor.

Vandaag ook nog wat aan de ST gedaan. Voor het luchtfilter een beugel gemaakt en daaromheen fietsband. Ziet er niet verkeerd uit en het bescherm mijn mooie luchtfilterbehuizing 8*) .

Afbeelding

De oil catch can die ik had gemonteerd heeft een retourslang met een ieniemienie interne diameter. Ik heb een Y splitsing erop gezet en twee ieniemienie slangetjes terug naar het luchtfilterhuis laten gaan. Hopelijk plopt nu niet meer de oliepeilstok eruit. Dat deed hij sinds ik overging van mijn jerrycan oil catch can die niet luchtdicht was (dat stinkt naar olie) naar de gekochte (wat ook stinkt naar olie omdat de peilstok eruit plopt :lol: ). Het zijn nu wel meer slangetjes wat ik niet echt mooier vind.

Afbeelding

Ennn eindelijk de luchthapper gemonteerd die ik in Italië heb gekocht. Nu kunnen gerust alle bomen hun bladeren verliezen en heb ik +2pk interieur doorstroom.

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

APK is binnen! Banden moesten vernieuwd worden en dat mocht ook wel na ruim 9 jaar. Ik heb nu Vredestein 2-Trac 155/70. Oude banden piepten bij elke keer optrekken en met nattigheid lekker glijden. Het werd wel opgemerkt dat de auto er goed uitzag (van onderen dan :lol: ).
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Erik` »

Ivo schreef:APK is binnen!
Oew! gefeliciteerd man 8*)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

En nu nog de RDW :P

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

De afspraak bij de RDW is om 8:00 op 4 oktober. Niet de beste dag voor een Leidenaar om vroeg op te staan :P . We zullen zien wat ze er van vinden
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”