Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ivo's Sergio Tacchini

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Panda 500 »

Knap werk, Ivo! (y) Maar ja, je hebt blijkbaar een massa speciale tools op voorraad, zoals blokken hout om je krukas te blokkeren... :wink:

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

@ Panda 500, ik ben heel duurzaam bezig en hout is onmisbaar in mijn buitenlucht garage :lol:

Het was misschien niet heel duidelijk op de vorige foto, maar de cilinderkop is gevlakt bij Haagse Motoren Revisie in, jawel, Den Haag. Ik ben ook bij een ander bedrijf geweest waar ik iets verder voor moest rijden. Namelijk bij Hurricane Racing in Heerhugowaard. Zij hebben voor mij het vliegwiel afgedraaid en deze weegt nu 2 kg minder dan voorheen (van 6,5 naar 4,5). Op de foto is ook de cilinderkop en carrier te zien, maar daar is niets spannends mee gedaan behalve een draadeinde met centreer bus ingezet. Ik heb overigens nog nooit gereden in een auto met een verlicht vliegwiel, dus ik vraag mij af hoe dat zal zijn in de Panda.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

Ivo schreef:Ik heb overigens nog nooit gereden in een auto met een verlicht vliegwiel, dus ik vraag mij af hoe dat zal zijn in de Panda.
Is heel fijn in het donker hoor! :rofl:

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door michiel van g. »

een dunner vliegwiel rijdt onrustiger, maar ook feller.
Ik vind zelf een zwaar vliegwiel het fijnste, maar ik ben ook niet zo'n acceleratie-fan. Ik denk dat hij op deze manier écht snel uit de startblokken komt.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

Valt wel mee hoor dat onrustiger rijden, alleen stationaire loopt het iets minder mooi. En je moet wat netter schakelen omdat de motor sneller in toeren klimt en zakt. Het ligt er ook aan hoeveel er af is gehaald en of de rest van de draaiende massa ook gebalanceerd is.

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Giovanni. »

Mooi stukje werk! Respect dat je het allemaal buiten op straat doet.

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door lenny »

Pinda1000 schreef:Valt wel mee hoor dat onrustiger rijden, alleen stationaire loopt het iets minder mooi. En je moet wat netter schakelen omdat de motor sneller in toeren klimt en zakt. Het ligt er ook aan hoeveel er af is gehaald en of de rest van de draaiende massa ook gebalanceerd is.
Ik vermoed dat het inderdaad in dat geval meevalt, aangezien er 'maar' 2kg af is. Als je de rest van de draaiende delen erbij opteld is het in verhouding niet zo extreem. Verschil ga je ook niet merken denk ik, omdat je nooit hebt gereden met dat blok in je panda.. :wink: ..het zal zeker als de bliksem gaan! (y)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Panda 500 »

Nou, ik heb er geen ervaring mee maar stel me toch wel een aantal vragen bij die ingreep... Er is toch zowat 30% massa/gewicht verdwenen.
Inderdaad, allicht minder rustig draaien op (hoger ?) stationair toerental, meer kans op stilvallen bij het vertrekken? (Euh... hoger toerental, kan je dat bij een ECU instellen...?)
En hoe ga je de drukgroep weer exact concentrisch monteren? Hebben ze op de draaibank meteen een markeercirkel aangebracht om de gaten te boren?
En komt er geen probleem omdat je drukgroep en koppeling een stuk dichter naar de motor verplaatst zijn? Dit wat betreft de beweging van de koppelingshefboom? Dan werk je allicht met een opvulring op het druklager of iets anders om die afstand op te vullen?

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pistachio »

Ik heb op mijn Méhari die een zwaar vliegwiel had 9kg, een licht moderner vliegwiel gestoken 7kg. Het rendement is goed, wat agressiever..... Maaaar de motor maakt wel veel meer metaal lawaai dan met het zwaar vliegwiel. Op een 2pktje en Dyane valt dat minder op dan in een Méhari. Dus ik neem aan dat je dat ook zal hebben met je Panda.
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door michiel van g. »

Daarop baseerde ik het ook :) mijn Dyane heeft ook een dik vliegwiel.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Giovanni. »

Panda 500 schreef:Nou, ik heb er geen ervaring mee maar stel me toch wel een aantal vragen bij die ingreep... Er is toch zowat 30% massa/gewicht verdwenen.
Inderdaad, allicht minder rustig draaien op (hoger ?) stationair toerental, meer kans op stilvallen bij het vertrekken? (Euh... hoger toerental, kan je dat bij een ECU instellen...?)
En hoe ga je de drukgroep weer exact concentrisch monteren? Hebben ze op de draaibank meteen een markeercirkel aangebracht om de gaten te boren?
En komt er geen probleem omdat je drukgroep en koppeling een stuk dichter naar de motor verplaatst zijn? Dit wat betreft de beweging van de koppelingshefboom? Dan werk je allicht met een opvulring op het druklager of iets anders om die afstand op te vullen?

Goeie vragen. Het antwoord is simpel: bekijk de foto's van het afgedraaide vliegwiel eens goed en probeer te ontdekken waar materiaal afgedraaid is en waar niet.

Snellere gasrespons is altijd fijn, maar met alle milieumaatregelen levert het herschrijven van het complete inspuitprogramma waarschijnlijk meer resultaat.

1.2 Fire 16V is een erg fijn motortje! Wij hebben er net eentje vervangen voor een frisser exemplaar, na 3.5 ton was het motortje niet geheel okselfris meer. Al deed ie het verder prima.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Panda 500 »

@ (o.a.) Giovanni,

Ik had me inderdaad al afgevraagd of de tweede foto de achterkant liet zien, wat ik nu dus vermoed, maar het was me onduidelijk omdat de starterkrans toch zo te zien ook vlak tegen het tafelblad ligt. En dus ook die rand "blank" metaal juist binnen de starterkrans lijkt even groot, wat dus ook de idee dat de rest afgedraaid is bevordert. Maar waarschijnlijk moeilijk perspectiefzicht wat dat betreft (?) Hier heeft Ivo me wel even liggen gehad door voor- en achterkant te showen ipv de ene kant voor en na het afdraaien... Ik had ook al bedacht dat die 2 kg vermindering wel weinig leken als dat hele dikke centrale deel weggedraaid zou zijn. Maar zoals ik begon, het waren maar vragen die bij me opkwamen, en zelf nooit zo'n vliegwiel in handen gehad.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

Waar je op moet letten met een lichter vliegwiel is dat je niet teveel/te lang op je motor afremt bij een verkeerslicht omdat de motor dan de neiging heeft om af te slaan. Bij afremmen op de motor met de gasklep dicht wordt er (bij een injectiemotor) boven stationair toerental geen brandstof ingespoten. Door de lagere ronddraaiende massa blijft de motor dan minder makkelijk draaien als je de koppeling intrapt.
Ook het schakelen moet wat nauwkeuriger gebeuren omdat het ideale schakelmoment sneller voorbij is.
Het stationaire toerental blijft gewoon hetzelfde, daar veranderd niks aan, hooguit varieert het wat meer.

Overigens valt 2 kg nog mee, het kan nog lichter :P

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

lenny schreef:Ik vermoed dat het inderdaad in dat geval meevalt, aangezien er 'maar' 2kg af is. Als je de rest van de draaiende delen erbij opteld is het in verhouding niet zo extreem.
Het ligt er vooral aan waar die 2 kg is verwijderd, aan de buitenkant heeft het meer effect dan in het midden.

Sjon77
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 jan 2014 13:50

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Sjon77 »

Van 6,5 naar 4,5 kg valt wel mee => prima normaal mee te rijden.
Zelf rij ik met 3,8 kg op een motor die oorspronkelijk een 6+ kg vliegwiel heeft:
klimt sneller in toeren, daalt sneller in toeren en kan er gewoon normaal mee rijden/cruizen 8)
Alleen bij hoog toerental de koppeling intrappen en gaspedaal loslaten resulteert in dat ie onder z'n stationair toerental duikelt,
komt mogelijk ook omdat ik met carb's rij en dus geen elektronica heb die dit kan opvangen.
Och: bij normale rijomstandigheden komt 't nooit voor.
Schommelend stationair toerental kan ik niet bevestigen, omdat dit met carb's en sportieve nokkenassen altijd wel een beetje is.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”