Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo, 20 aug 2017, 23:50





Antwoord op onderwerp  [ 171 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Ivo's Sergio Tacchini 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 10 sep 2014, 08:58
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag
Panda: 1.1 Young 2002
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Ah ok. Heb even zitten neuzen, zag dat ze bij Beek Autoracing voor 260 euro een nokkenas hadden.


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 27 feb 2011, 13:53
Berichten: 884
Woonplaats: breda
Panda: Lancia y10 1990 1.2 mpi
2e Panda: 1000 clx 1991
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Een nokkenas van een 1.2 fire punto blok is nog wel te vinden 2e hands. de cinq tuners zetten er vaak een punto 75 as in, zoals pinda aangaf. Ik heb een 1108 nokkenas in de 1000 gedaan, die heeft 1mm meer lift. wat dat qua vermogen doet weet ik niet exact omdat het tijdens revisie is geplaatst, dus de gehele situatie is anders aangezien het blok daarvoor niet optimaal liep. Kan in ieder geval geen kwaad :wink:

Ik ben echt heel benieuwd, Ivo! het zal een ervaring op zich zijn om in je auto te rijden _O_ tof project


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2183
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


btracing schreef:
Ah ok. Heb even zitten neuzen, zag dat ze bij Beek Autoracing voor 260 euro een nokkenas hadden.

Wat zijn de specificaties van die nokkenas?


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 10 sep 2014, 08:58
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag
Panda: 1.1 Young 2002
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Catcams website waar de 1108 ook onder valt: http://www.catcams.co.uk/acatalog/Fiat_ ... 999cc.html

Beek Autoracing: http://www.beekautoracing.nl/catalogus.php

artikelnummers 1900705 (sport) - 256 / 221 graden ( http://www.catcams.co.uk/acatalog/1900705.pdf )
in de prijslijst van Beek Autoracing: 260 euro (http://www.beekautoracing.nl/docs/184.pdf ; ctrl+f --> 1900705 en dan vindt hij ' op pagina 32 v/d 110)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1208
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Ik zou dan zoals Lenny zegt voor een nokkenas uit een 1.2 gaan. Natuurlijk kan je ook gewoon een goedkope Punto kopen en het blok overzetten (y) .



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1208
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Afgelopen woensdag een Fiat Panda 1.1 MPI uit 2002 gekocht voor onderdelen. De auto was vrij krokant aan de onderkant, ondanks dat hij er op het eerste oog nog goed uit ziet. De auto in kwestie is de zwarte Panda. Ik ben samen met de vorige eigenaar zijn nieuwe aanwinst gaan ophalen, welke gelukkig niet zo knusprig is.

Vandaag is de auto gedemonteerd en met dank aan pandapouwer voor het gebruiken van o.a. zijn brug (y) . Samen met wat andere trouwe panda bezitters hebben we in één dag alles losgehaald en vrijwel elk onderdeel krijgt een tweede leven. Het voelt wel fout om een Panda uit elkaar te halen, maar tijdens het demonteren werd wel duidelijk dat het onbegonnen werk was om die auto op te knappen. Binnenkort hopelijk meer over de onderdelen die ik mocht meenemen :D .

Het viel ons trouwens op dat het voorfront anders is bij deze Panda. Er is namelijk een uitsparing voor de radiateur. Weet iemand wanneer dit intrede heeft gedaan of dat het alleen bij de 1.1 MPI blokken is om ruimte te maken voor de katalysator?

Voor de liefhebber; het motorblok staat te koop in de koopjes rubriek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 10 sep 2014, 08:58
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag
Panda: 1.1 Young 2002
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Wow. Grondig te werk gegaan! En was dit bij pandapouwer thuis? Dikke brug dan in de schuur, sjees!


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1208
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Dit weekend weer verder gegaan met het voorbereiden van de Sergio voor zijn nieuw blok. Eerst eens de pedalenplaat van de Sergio Tacchini en de Panda 1100 op de foto. Duidelijk is te zien dat er een groter gat is tbv de rembekrachtiger. Gelukkig past de pedalenplaat er zonder aanpassingen in.

Afbeelding

Ook de pook van de kabel geschakelde bak past zonder aanpassingen op de plek waar de pook normaal gesproken door de bodem gaat bij een stangen geschakelde Panda. Ik heb het allemaal niet gewogen, maar ik denk dat het een stuk lichter zal zijn. Stangen zijn ook prettiger, omdat er dan meer vrijheid is met het maken van een uitlaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Alleen moesten er twee gaten worden gemaakt in het schutbord. Dat duurde wel even, want het is erg dik staal! De gaten zitten nu op ongeveer dezelfde plek als bij de Panda 1100. Het was ook fijn om eindelijk eens de motorruimte te kunnen schrobben en alle plekjes met roest aan te pakken. Als kers op de taart heb ik ook nog alles in kleur gespoten... nouja, het kwam in de buurt :lol: .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nu nog een aantal motorblokken de deur uit en dan heb ik plek om het blok verder in elkaar te schroeven. Hij kan er al bijna in :yes:



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 27 feb 2011, 13:53
Berichten: 884
Woonplaats: breda
Panda: Lancia y10 1990 1.2 mpi
2e Panda: 1000 clx 1991
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Mooie ontwikkwlingen zo. Dat soort randzaken doen werkt denk ik wel fijn als het blok er eenmaal in gaat. Werd de st eigenlijk zo met blauwe grill geleverd?


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1208
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


De grille en driehoekjes in de deur waar de spiegels op vast zitten. De bumpers zijn ze volgens mij vergeten :lol:



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 10 sep 2014, 08:58
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag
Panda: 1.1 Young 2002
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Mooi man. Alle hoeken en gaten van de koets heb je inmiddels wel gezien volgens mij.


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1208
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


De inbouw heeft momenteel een knelpunt. Ik ben momenteel al minstens 2 weken aan het wachten op een 16 x 1.0 tap. Komt blijkbaar zo weinig voor dat hij ook niet echt op voorraad is. Mocht iemand er één te leen hebben, houd ik mij aanbevolen :D . De tap is voor de plugjes van het nokkenashuis. De oude aluminium plugjes waren er met geweld in het aluminium nokkenashuis gepropt. In principe kunnen ze er wel weer in, maar liever heb ik dat het meteen goed zit!

In de tussentijd heb ik eigenlijk de rest pas klaar gemaakt, schoon gemaakt en van alles en nog wat opnieuw gelakt. Op het blok zit nu o.a. de kop. Blijft een leuk gezicht om 16 kleppen te zien :D

Afbeelding

Afbeelding

Een Panda met rembekrachtiger heeft remleidingen met een net wat andere vorm. Van de 1100 kon ik maar één leiding gebruiken ( de zwarte op de foto ), die naar de remdrukverdeler gaat. Die naar de rechterzijde was van koper en ging in rare bochten, die naar rechts was bijna doorgerot. Ik heb nieuwe cunifer remleidingen gemaakt en naar de rechterzijde heb ik alleen verlengd. De hrc en leidingen monteer ik pas zodra het blok erin zit. Zo heb ik wat meer ruimte tijdens het takelen. Beugel van de rembekrachtiger ook maar meteen gelakt 8)

Afbeelding

Afbeelding

Ennnn... een foto van een collectie van nog meer gelakte beugeltjes en dergelijke 8*)

Afbeelding



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1208
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Ik vond nog wat foto's die ik had gemaakt en deze keer van het interieur. De hangmat was vrij schimmelig geworden en moest los, dus dan moet ook het dashboard eruit. Daar komt voor in de plaats het smerige grijze dashboard van de 1100. Grijs is lelijk, dus daarom gespoten in zwart. Ik monteer het grijze dashboard, omdat ik in de toekomst wat plannen ermee heb en het originele zwarte niet wil aanpassen. Voor de oplettende lezer, je ziet op de tweede foto een klein plekje grijze primer waar er ooit een klein stukje gelast is :P

Afbeelding

Afbeelding

De Punto 85 had de startonderbreker op een mooi 'gouden' beugeltje gemonteerd, maar de Panda 1100 heeft daarvoor ruimte in het plastic rond het stuur. Scheelt weer gewicht! De draadboom van de Punto 85 heb ik pas gemaakt en zo dat ik niet in de draadboom van de Panda hoef te knippen. Op de foto zie je de stekker van de Panda (zwart) bij het stuurslot los hangen, daarvoor in de plaats is die van de Punto gekomen. Die past gewoon in die van de Panda. Heerlijk die uitwisselbaarheid!

Afbeelding

Afbeelding

Een tijd terug ook bij Bero geweest om sleutels bij te maken. Nu dus dezelfde contactslotsleutel en met de chip erin voor de Punto startonderbreker 8*) . Het stuurhuis van de Panda 1100 heb ik gebruikt omdat die twee nokjes heeft waar de leesring in klikt. Hoewel ook zonder die nokjes zit de leesring goed. De leesring is trouwens van de Panda 1100 want die van de Punto 85 past wel, maar minder goed. Op de foto is de rechter leesring die van de 1100 en links van de Punto 85.

Afbeelding

Afbeelding



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za, 21 jun 2014, 08:10
Berichten: 1040
Woonplaats: Haarlem
Panda: 1.2 Lounge 2016 wit
2e Panda: Volvo Amazon B18 1968
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Wat een flink project is dit zeg. Je mag jezelf inmiddels wel Panda Expert noemen.



Nu: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: 750 CL 1988


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1208
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Het is zeker een wat groter project geworden. Vooral omdat ik vergeleken met de Skyline ombouw er veel meer tijd voor heb genomen. Gelukkig komt de dag eindelijk in zicht dat de motor gaat draaien. Afgelopen week heb ik namelijk voor 30 euro meer een draadtap set besteld en kon ik eindelijk verder! De schade aan het draad van het nokkenashuis viel wel mee, maar erg genoeg om er niet een aluminium dopje in te kunnen draaien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een foto van het nokkenashuis op zijn plek met aan de achterzijde de twee tandwielen die beide nokkenassen verbinden.

Afbeelding

Afbeelding

Dan kan de distributie riem gemonteerd worden en deze is ook een stukje dikker dan die van de Punto 60. Om bij dit motorblok de riem te monteren is er speciaal gereedschap nodig. Namelijk om de nokkenassen te blokkeren, de stand van de zuigers aan te geven en de spanner te spannen ( kan ook met een tang ). De nokkenaspoelie wordt pas vastgezet zodra de riem gespannen is en deze heeft ook niet een vaste stand zoals bij de 8v Fire motoren. Er zijn ook geen markeringen op het motorblok. Wel zijn nog restanten tippex te zien van een vorige poging door de toenmalige eigenaar/garagist, maar dat is dus niet een betrouwbare methode.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De distributiekap is ook een stuk steviger dan de andere modellen. Vervolgens kan het vliegwiel erop en de drukgroep. Vliegwiel zit nu vast met nieuwe torx bouten en de drukgroep met nieuwe inbus bouten. Voorheen waren dat polydrive bouten, maar dit geeft het wat meer variatie :P . Het vliegwielblokkeer gereedschap kan ik iedereen aanraden!

Afbeelding

Vervolgens mag het motorblok in de auto! De vorige keer heb ik met een schaarkrik het blok erin gekregen, maar nu had ik de luxe om de motortakel van Pinda1000 te mogen lenen en dat heeft heel veel verschil gemaakt. Het motorblok is er weer van onderen ingegaan. Ik heb het niet geprobeerd van boven af, dus ik zou eigenlijk niet weten of dat makkelijker is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 171 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling