Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu za, 19 aug 2017, 10:23





Antwoord op onderwerp  [ 171 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Ivo's Sergio Tacchini 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1208
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Gelukkig had ik wel een spruitstuk erop met het eerste stuk pijp naar beneden, maar dat maakt het er niet stiller op! Zoals jij zegt, je wilt toch zo snel mogelijk testen of het allemaal wel werkt. Vooral hoe langer je bezig bent met een ombouw. Een wat oudere dame die langs kwam lopen vond het wel interessant en nadat ik uitlegde dat de uitlaat er nog niet onder zat, vond zij het eigenlijk niet nodig en wel passen bij een oude auto. Ik denk dat de politie er een andere mening op nahoudt :P



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: vr, 18 nov 2016, 10:35
Berichten: 146
Panda: Cool 2010
2e Panda: A112 Junior
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Prachtige reportage! Die verwisselde brandstofleidingen klinkt me niet geheel onbekend in de oren! Je zoekt je suf _O_

Een stangengeschakelde bak is overigens vlot om te bouwen naar kabelgeschakeld. Enkel het deksel van de bak met de steunen voor de kabels wisselen is al voldoende.


Profiel
Clublid

Geregistreerd: do, 08 sep 2005, 10:45
Berichten: 273
Woonplaats: Eksel (B)
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


ik vind het er fraai uitzien, en wat een aanpassingen allemaal........................petje af!


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1208
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


@Giovanni, ik heb alleen de stangengeschakelde bak uitelkaar gehaald, dus ik weet niet hoe dat intern bij de kabelgeschakelde bak werkt. Ik kan mij voorstellen dat het niet heel anders van elkaar is.

@Paul, wacht maar tot je de rest van de auto ziet en voornamelijk de buitenkant. Dát ziet er nog niet fraai uit :P


Ik heb nog wat foto's van de aanpassing in het koelsysteem. Met deze blokwissel kunnen de radiateur en slangen van de Panda 1000 gebruikt worden. Dat heb ik ook met de andere ombouw gedaan en werkt goed. Ik wilde echter het grotere radiateur oppervlak van de Panda 1100 met het losse expansievat. Het geheel van radiateur en ventilator is 2kg zwaarder, waarvan een groot gedeelte door de ventilator. De 1100 radiateur past prima met alleen aanpassing van de klemmetjes aan de bovenzijde (lees: gaatjes boren).

Afbeelding

Afbeelding


De onderste slang moet gebruikt worden van de Panda 1100 omdat deze een aftakking heeft voor het expansie vat. Deze slang heeft t.o.v. de Panda 1000 slang een andere bocht bij de koelbuis die uit het motorblok komt. Bij de andere fire blokken heeft die koelbuis een 90 graden bocht, maar bij de 1100 is deze meer 45 graden. De koelbuis van de 1100 moet dus ook overgezet worden op het 1.2 motorblok. Op de foto van de sloop 1100 is goed te zien dat de buis vrij recht loopt en de aftakking voor het expansievat om de katalysator loopt.

Afbeelding

Afbeelding

Alleen was het mij toen nog niet opgevallen dat die buis een andere bocht had. Dus ik moest daar iets op verzinnen. Uiteindelijk maar een bocht met verloop op de koelbuis gezet. Gevolg is wel dat het geheel niet heel mooi hangt, maar het werkt. Op de foto is de onderste slang te zien, met een rits slangenklemmen om de bocht vast te houden (meer slangenklemmen voor de zekerheid).

Afbeelding

Zoals ook te zien op de bovenstaande foto ontbreekt de radiateur. Kort nadat het gemonteerd was, viel mijn oog op een Panda 1100 4x4 radiateur. Deze radiateur heeft hetzelfde oppervlak, maar wél een sensoraansluiting voor de ventilator. Bij de andere radiateur moest de sensor in de bovenste slang (vanuit de thermostaat) gemonteerd worden. Ik dacht dat het minder mooi zou staan omdat het minder standaard zou ogen. Nu heeft de nieuwe radiateur een paar nadelen: de aansluitingen op de radiateur zijn veel groter en ze staan onder een hoek. Hierdoor moest ik nóg een bocht maken aan de koelbuis en verloopslangen gebruiken aan de radiateurzijde. Het ziet er momenteel niet uit, maar.... het werkt (y) . Een Panda 1100 koelbuis is in bestelling, dus dan hoef ik in de toekomst niet meer die rare knip-en-plak bochten te houden. De ventilator van de Panda 1000 past trouwens gewoon (staat niet op de foto).

Afbeelding

Afbeelding



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1208
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Ik heb advies nodig. Alle elektra werkt zoals het hoort, behalve de rechter koplamp. Verlichting uit geen problemen, maar met het dimlicht aan doen alle knipperlichten rechts het niet meer. Het dimlicht brand ook veel zwakker. Met stadslicht aan werkt het wel, maar dan knippert het stadslicht mee. Alarmlichten werken wel, maar met de symptomen van boven met de verlichting aan.

Het knipperlicht relais en het knoppenblokje met verlichtingsschakelaar heb ik al omgewisseld, maar met geen verbetering. Ik vermoed dat er misschien wat mis is met de bekabeling aan de voorzijde. Massapunt op het linkervoorscherm heb ik ook al losgehaald en ziet er keurig uit.

Ik ga nu de bekabeling voor doormeten op weerstand en misschien een V4 meting doen om spanningsverlies te vinden. Als iemand dit probleem herkent of een tip heeft, dan hoor ik het graag! Kan zo zijn dat ik over iets heel simpels heen kijk.



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2183
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Symptomen duiden echt op een massa probleem. Check ook bij de koplamp op kabelbreuk en wissel de koplampkabeltjes links en rechts even om.


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1208
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Bedankt! Het omwisselen van de stekkers had ik nog niet aan gedacht en is een goede tip (y)



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1208
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Oké, opgelost. Was toch slecht contact bij de stekkers. Na het omwisselen functioneerde alles weer zoals het hoorde. Alles wel al losgehaald om door te meten en na te lopen :P .



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1208
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Tijd terug bij Tuynder de Panda 1100 koelbuis besteld. Ook de uitlaatpakking vervangen, want ik had de oude hergebruikt en die lekte een beetje. Kwam mooi uit, want dan kan alles aan de kant en is er meer ruimte om te werken. Dus alwéér de radiateur eruit :lol: .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een detail foto van de koelbuis en de rechte koelslang. Eindelijk zoals het hoort te zitten!

Afbeelding

Ook nog de toerenteller van de Punto aangesloten. Uit de computer komt een blauwe draad (pin 23) naar de stekker voor de draden naar het interieur. Deze is voor de onderste aansluiting op de Punto meter. Ik heb voor nu even de voeding van het klokje gebruikt. Nu nog bedenken om de meter een goede plek te geven en weg te werken.

Afbeelding



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1208
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Nu een ander project. De deuren van de ST zijn niet de beste en ik wil de onderste plaat vervangen. Eerst maar eens proberen op een reserve deur. Ik had nog een set deuren in slechte staat van Panda85 gekregen om mee te experimenteren en dat ben ik eindelijk gaan doen. De buitenste deurplaat zit om de deur heen gevouwen. Het is dus een kwestie van omvouwen en de buitenzijde doorslijpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na heel wat deuren verplaatst te hebben maar eens de weegschaal erbij gepakt. Een complete deur is deur is dus 21kg(!!). Daarom is naast het oplappen van de roest mijn tweede doel om hem lichter te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

De deur kan nooit heel licht worden als de dikke balk in de deur blijft, maar die laat ik zitten vanwege de veiligheid. Het binnenste plaatwerk wat uitgeslepen is weegt 2 kg. Daarmee komt ook het raammechanisme te vervallen en de deurhendels. Wat ook weer scheelt in gewicht. Het raam is een lexan raampje, maar daar moet ik nog een schuifmechanisme voor maken.

Lange tijd terug had ik van een linker deur een buiten- en binnenmal gemaakt van glasvezel. Hier heb ik een houten frame voor gemaakt om doorbuigen te voorkomen. Vervolgens van het onderste deel een glasvezel stuk gemaakt. Het zijn drie lagen keper geweven glasvezel. De dikte en hoeveelheid polyester hars kan ik opzoeken voor de liefhebber. Het is in ieder geval een makkelijker te maken vorm dan bijvoorbeeld de mallen.

Afbeelding

Afbeelding

Na alle slijpwerkzaamheden heb ik het onderste deel alvast ontroest en in de lak gezet. De glasvezel plaat heb ik aan de bovenzijde bijgesneden en pasgemaakt op de deur. Vervolgens de randen vastgeplakt met glasvezel en polyester hars.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de achterzijde is de overgang te zien van de glasvezel plaat naar de (stalen) deur. Daar gaat dus nog een laag glasvezel overheen voor de stevigheid.

Afbeelding

Afbeelding

Het voorlopige eindresultaat is een glasvezelplaat die stevig op de deur zit en een vrij mooie passing heeft! De deur weegt samen met de kunststof ruit en scharnieren 12kg. Dat is Nu komt nog de klus om alles goed te schuren en te zorgen dat er geen overgang te zien is. Op sommige plaatsen moet het randje een klein beetje opgevuld worden.Het was al op de vorige foto's te zien, maar de deur waar ik een mal van heb gemaakt had een deuk zitten in het midden. Was de beste deur die ik ter beschikking had om een mal van te maken. Gelukkig is dat vrij eenvoudig op te vullen.

Afbeelding

Afbeelding



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do, 18 sep 2014, 21:38
Berichten: 451
Woonplaats: Emmeloord
Panda: 45cl - 1983
2e Panda: 1100 young - 2002
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Erg interessant man, goed bezig. Ik neem aan dat je hem zometeen weer als geheel gaat spuiten?
En laat je het binnenwerk eruit?



''En dan tot slot het weerbericht: Vannacht eerst nog donker, morgen kans op meer licht.''

Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr, 13 feb 2004, 21:55
Berichten: 5323
Woonplaats: Zeist
Panda: Seat Marbella GL 1987
2e Panda: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


ik vind het wel jammer van de uitvoering. Motorswaps heb ik minder moeite mee dan het optische gedeelte. Maar aan de andere kant: nog minder ijzer = nog minder verbruik.



Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding


Profiel WWW
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1208
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Het binnenwerk zit aan de binnenste plaat bevestigd. Het kan natuurlijk met wat fantasie weer bevestigd worden. Er kan natuurlijk heel wat uit de deur geslepen worden én de montage punten behouden, maar dit was lekker simpel. Nieuwe lak komt er nog wel op. Eerst het met wat plamuur verder strak maken. Iets waar ik vaak te ongeduldig voor ben :P .

Het groene grote paneel kan nog steeds in deze deur en dan ziet het er wat meer standaard uit. Aan de andere kant, ik heb nog 4 paar deuren staan, dus een set lichtgewicht deuren kan er wel bij 8*) .



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 638
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Even (laat) reagerend op de post van Giovanni, van 14 juni:
Volgens mij is dat niet zo eenvoudig hoor, van stangen naar kabels omschakelen. Ik heb beide bakken naast elkaar openliggen gehad, en noteer volgende verschillen: bij stangenschakeling loopt er één scharnierpunt doorheen de aluminium-behuizing, wat bij kabelschakeling niet zo is. En ook de er "gelijk uitziende" kantel-as onder dat "uitgerekte zeshoek"-achtige deksel heeft een andere dikte, en dus ook de boring in het aluminium gietstuk. Dat is dus ook niet zomaar over te zetten volgens mij. Maar je mag altijd proberen. Liefst met een fotoreportage erbij.


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2183
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: Ivo's Sergio Tacchini


Klopt inderdaad Frans, alleen een dekseltje wisselen is niet voldoende.


Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 171 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling