Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Bouwjaren met minste roest

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Hharbers
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 feb 2024 18:46
Been thanked: 1 time

Bouwjaren met minste roest

Bericht door Hharbers »

Ik ben in de markt om een 4x4 te gaan kopen en deze voor off road spielerij klaar te maken. Uiterlijk en interieur vindt ik niet zo belangrijk
Lassen sleutelen kan ik ook wel.
Moet er een worden met de fire blokken zodat ik misschien nog eens een punto 1.2 8v in kan lepelen (als blokken nog te vinden zijn)

Als het ff kan wil ik voorkomen dat ik er eentje heb die zo rot is dat ik om kom in laswerk. Ik wil eventueel er een gaan halen in Frankrijk of Duitsland als de prijs ok is.
Eenrje uir eind jaren 80 zou mooi zijn dan is hij binnen paar jaar belastingvrij

In dit artikel
viewtopic.php?t=19935
Staat dat vanaf de facelift in 1986 koetswerk verzinkt is. Zijn deze dan ook minder rot als eerdere bouwjaren? Is deze info juist?

Ik las ergens ook dat de exemplaren uit laatste prodyctiejaren (dus voor 2003) de kwaliteit minder was en deze meer roest hebben.

Zijn er bouwjaren die je juist moet hebben of vermijden ivm de roestduivel?
Zitten roest risico plekken

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Bouwjaren met minste roest

Bericht door PandaVespa »

Geen enkele 141 Panda is vanaf fabriek verzinkt. Sterker nog, was een van laatste modellen waar Fiat amper aan roestpreventie werd gedaan. Bouwjaren medio jaren '90 roesten minste hard, hoewel deze ook goed kunnen roesten. Vanaf medio '95 kunnen ze nog harder roesten, vooral de laatste 3 productiejaren.

Aangezien ze 30 jaar uit productie zijn, mag je sowieso blij zijn als je een 141 vind, al zit er meer roest in dan ijzer. Als je een jonger exemplaar vind, lekker boeiend die paar tientjes p/m aan mrb.
Alles kan gelast worden, kost tijd en geld. Dan ook, gebeurt het goed.....?

Nooit gesnapt dat je voor een paar pk extra een hoop ellende op je hals haalt om een 1.2 8v erin te lepelen. Een 1.3 turbo Uno-motortje kan ik nog wel begrijpen, maar ook dat eindigt rampzalig.
Je hebt meer aan een FIRE-blok volledig reviseren. Alles past gegarandeerd weer.

Als een 4x4 origineel (netjes gerestaureerd) is, die zijn goud waard idd.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Bouwjaren met minste roest

Bericht door Pinda1000 »

Ik zou bijna geen Panda meer durven kopen na zo'n positief verhaal......

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Bouwjaren met minste roest

Bericht door PandaVespa »

Gevecht met het roest is helaas een feit en idd niet positief. De regering doet ook aardig mee met de race om fossiel gestookte voertuigen uit te schakelen.

Als ze goed onderhouden zijn, zijn het anno nu nog steeds hele fijne wagentjes om mee te rijden. Lekker spartaans.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Bouwjaren met minste roest

Bericht door Pinda1000 »

Hharbers schreef: 09 feb 2024 19:33 Moet er een worden met de fire blokken zodat ik misschien nog eens een punto 1.2 8v in kan lepelen (als blokken nog te vinden zijn)
Een 1.2 8v is een hele fijne upgrade tov een 1.0 door het hogere koppel. De ombouw is als je een 60 pk versie neemt heel simpel en voor een 75 pk versie iets meer werk.

Dat Panda's af fabriek niet met verzinkt plaatwerk zijn geleverd klopt niet. Vanaf medio 1987 is in ieder geval de voorklep verzinkt. De rest van de carrosserie werd grotendeels behandeld met was. Helaas alleen niet altijd even goed.......
20240209_223620.jpg
20240209_232258.jpg

Hharbers
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 feb 2024 18:46
Been thanked: 1 time

Re: Bouwjaren met minste roest

Bericht door Hharbers »

Vanaf medio 1987 is in ieder geval de voorklep verzinkt.

Ha ha, en dan kun je vol trots in folder zetten dat panda vanaf heden uitgevoerd is met verzinkt carrosserie delen :rofl:

De Witte Panda
Clublid
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 aug 2023 15:02
1e Panda-achtige: 34 1984 - niet meer in bezit
2e Panda-achtige: Young 1.1 02-2003
Facebook: https://www.instagram.com/de_witte_panda/
Has thanked: 24 times
Been thanked: 6 times

Re: Bouwjaren met minste roest

Bericht door De Witte Panda »

Hier een 2003 Panda met verzinkte motorkap en nagenoeg geen roest. Het is ook hoe er mee omgegaan is;
-winter doorgereden met pekel op de weg?
-buiten gestaan in een vochtig klimaat?
-in de buurt van de zee gestaan/gereden?
-binnen gestaan?
-onderkant behandeld geweest?

De mijn heeft een Dinitrol behandeling gehad en ik denk zijn eerste 14 jaren binnen gestaan.
Lichte roest op de volgende delen;
-sluiting motorkap
-'water afvoergoot' bovenkant achterklep
-tussen de achterkant van de tankdop en het binnenpaneel echt een rotte plek van 5x5cm...Dat moet even gelast worden.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”