Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu wo, 18 okt 2017, 21:04

Antwoord op onderwerp  [ 310 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21
Panda Elettra 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Clublid

Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: Panda Elettra

Aan 't achterspoilertje te zien is dat die van WZWRT... (Zijn nummerplaat ken ik niet)!

Profiel
Forumgebruiker

Is omgekeurd van bedrijfswagen naar personenauto: zodoende heeft ie een nieuw kenteken.

Profiel
Clublid

Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart

Panda 500 schreef:
Aan 't achterspoilertje te zien is dat die van WZWRT... (Zijn nummerplaat ken ik niet)!

Aan het huisnummer te zien is dat inderdaad zo :P

Profiel
Forumgebruiker

Panda: 1.1 Young 2001

zwrtw schreef:
Voor een range van 100km heb je ongeveer 20kWh aan accucapaciteit nodig. Dat zit ook ongeveer in onze Elettra. Alleen voor de accu's, lader en "battery management system" ben je al ongeveer het bedrag kwijt waarvoor je bijna een splinternieuwe Panda kan kopen. Als je een benzine wagen naar elektrisch om wil bouwen komt daar nog een elektromotor, motorcontroller bij. Ook de keuring (steekwoord "EMC") is duur. Als het om elektrisch rijden gaat, is een gebruikte I-Miev of C-Zero goedkoper. En die kunnen ook nog snelladen bij Fastned.

Dat is een hoop geld dan. Lijkt mij geweldig om een iconische auto als de Panda naar de 21ste eeuw te trekken door elektrificatie. Maar je moet dan een liefhebber met dikke portemonnee zijn én de intentie hebben om de auto ook regelmatig te gebruiken om het enigszins interessant te maken. Een andere elektrische auto als donor gebruiken lijkt mij niet ideaal, teveel aanpassingen en als de accu daarvan niet best meer is schiet je niet op.

Misschien nog even afwachten tot de accuprijs nog verder daalt en de regeltechniek beter verkrijgbaar wordt voor aftermarket ombouw :wink:

Profiel
Moderator

Panda: Seat Marbella GL 1987
2e Panda: Seat Trans 0.9 i.e. 1987

Er was op het forum iemand begonnen aan de ombouw, maar die kreeg van de RDW nul op het rekest. Er waren nieuwe regels gekomen die het praktisch onmogelijk maakten om zoiets zelf te doen...

Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding

Profiel WWW
Secretaris

Ombouwen van een benzine auto naar elektrisch kan nog steeds. Je moet je alleen heel goed verdiepen in de regeltjes en daar de juiste componenten op uitzoeken. Het kost i.d.d. veel geld!

Onze Elettra is "still going strong". Binnenkort maar eens de koolborstels controleren. Laatst hadden we de accu's aardig ver leeg gereden. Dat gaf een mooie gelegenheid om te kijken hoe "gezond" de accu's nog zijn. In de auto zit een "State of Charge" meter die in % aangeeft hoe vol de accu is. Dat doet die meter op basis van de accucapaciteit. Nu had ik die meter ingesteld met wat reserve, maar we kunnen nog steeds tot 0% leegrijden.
Dat betekent dus dat de accu's nog niet erg achteruit zijn gegaan en dat we nog altijd minimaal 100 km kunnen halen. Ik ben tevreden!

Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Profiel
Secretaris

Vandaag de koolborstels gecontroleerd. Natuurlijk zijn ze wat korter geworden, maar ze kunnen nog een tijd mee.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de collector ziet er netjes uit. Dat is mooi, want na de schade aan koolborstelhouders (zie de post van 14 augustus 2014 http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=33&t=13936&start=195), heb ik de collector moeten opschonen. Dat is kennelijk goed genoeg gelukt.
Ik heb het stof (afkomstig van de koolborstels) weggehaald en de boel met een tevreden gevoel weer dicht geschroefd.

Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Profiel
Moderator

Panda: Seat Marbella GL 1987
2e Panda: Seat Trans 0.9 i.e. 1987

Ik blijf het heel gaaf vinden dat de auto zo goed functioneert. Ik ben zel fook een beetje aan het rondkijken naar iets elektrisch, maar alleen in Frankrijk zie je bijv. de Clio of Saxo in elektrische uitvoering. Helaas hebben die, zelfs met zgan accupakket, maar ongeveer 65 km actieradius. En ik werk op een afstand van 62km enkele reis. Dat is wel wat riskant. (en ik ben bang dat leerlingen op school de stekker uit het stopcontact trekken met als gevolg dat ik niet meer naar huis kom :o )

Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding

Profiel WWW
Clublid

Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart

Honda aggregaatje achterin als range-extender :P

Profiel
Clublid

Fijn als het gewoon werkt (y) .

Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 310 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21