Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda Elettra

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
xxl_liberty
Clublid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
Has thanked: 11 times
Been thanked: 12 times

Re: Panda Elettra

Bericht door xxl_liberty »

Ergens in 2014 kwam ik een eletttra tegen bij een handelaar. Deze vroeg er €18750 voor.
Bijlagen
20140907_113300.jpg
20140907_113215.jpg
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Een bijzondere apk ervaring...

De elektrische Panda moest vandaag naar de jaarlijkse keuring. Ik had de wagen zelf een week geleden nagelopen en ik verwachtte geen gekke dingen.

Na de keuring wordt de Panda door de keurmeester netjes voor de deur gereden en geeft de sleutels af bij de balie.
Tot mijn verbazing afkeur omdat de rechter voorrem te veel zou aanlopen. "Vreemd" zeg ik, "ik heb de wagen nagelopen en dat gecontroleerd. Ook de weg hier naar toe heb ik niet gemerkt dat 'ie minder ver uitrolt" (en dat voel je onmiddellijk bij de elektrische Panda omdat 'ie niet op de motor afremt).

Op dat moment wijst een andere klant ons erop dat de Panda langzaam weg rolt! De keurmeester had de Panda niet op de handrem gezet (dan gaat er zelfs een alarm af als je uitstapt!) Maar in de versnelling gezet. Maar een elektromotor draait heel licht en houdt de auto niet tegen. De helling waar de Panda op stond was verwaarloosbaar.

Ik ren naar buiten, open het portier, sjor de Panda op de handrem en loop weer naar binnen.
Ik zeg "nog een bewijs dat de wielen wel heel licht draaien".
Baliemedewerker: "ja maar het waait wel hard" ( de wind stond haaks op de rijrichting van de auto...).

Ik naar huis, krik onder de auto, voorwiel een zwieper geven: draait keurig vrij. Apk toko bellen: wat maak je me nou, draait keurig vrij! Ik mocht weer komen, wagen de werkplaats in, goedgekeurd!

Overigens netjes 1x keuringskosten hoeven betalen. Ik heb trouwens prima eerdere ervaringen met het betreffende bedrijf. Ik weet ook niet wat er aan de hand geweest kan zijn. De keurmeester en ik gingen met een glimlach uit elkaar en hielden het maar op het "karakter" van een Italiaanse auto.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door Pinda1000 »

Misschien had de keurmeester de pook in de versnelling laten staan toen hij de voorwielen omhoog had gekrikt op de brug :? Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het "aanlopen" van het rechter wiel......

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door Pinda1000 »

zwrtw schreef: 11 mar 2021 21:36 Ook de weg hier naar toe heb ik niet gemerkt dat 'ie minder ver uitrolt" (en dat voel je onmiddellijk bij de elektrische Panda omdat 'ie niet op de motor afremt)
Ligt het aan dit type motor dat er geen stroom opgewekt wordt bij afremmen op de motor of aan de leeftijd/uitvoering van de elektronica?

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

In de versnelling laten staan suggereerde ik ook al bij de keurmeester. Maar hij merkte op dat dan ook het linker voorwiel zwaar zou moeten draaien.

De Elettra kan regeneratief remmen. Dat doe je door heel licht op het rempedaal te duwen zodat de remlichten aan gaan maar de wrijvingsremmen nog niet aangrijpen. Met het elektrische signaal van de remlichten gaan wat relais' omschakelen waardoor de elektromotor regeneratief gaat remmen.

Overigens heb ik dat systeem uitgeschakeld ( een relais uit z'n voetje trekken, dus ook snel weer te herstellen) omdat het niet zo lekker is voor de koolborstels en omdat je lithium accu's niet mag laden als ze onder 0 graden zijn. De lader heb ik beveiligd tegen laden bij te lage accu temperatuur maar regeneratief remmen is er niet tegen beveiligd.

Overigens heb ik de Elettra voorzien van accuverwarming, dus als het vriest kunnen we de auto wel laden indien de wagen "ingeplugd" blijft (de accuverwarming werkt op de netspanning).
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Panda Elettra

Bericht door Ivo »

Wat een verhaal zeg. De APK keurmeester had beter een uurtje langer kunnen slapen en een extra kopje koffie kunnen gebruiken. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.

Ik wist niet dat de Elettra regeneratief kon remmen. Dat klinkt heel modern voor elektrische auto's, maar dat zal het vast niet zijn? Heb je een idee hoeveel km's je eventueel zou kunnen winnen met regeneratief remmen?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door Pinda1000 »

zwrtw schreef: 13 mar 2021 19:39 In de versnelling laten staan suggereerde ik ook al bij de keurmeester. Maar hij merkte op dat dan ook het linker voorwiel zwaar zou moeten draaien.
Klopt maar ik heb het (niet wetenschappelijk bewezen :P ) idee dat door de iets grotere massatraagheid van de langere rechter aandrijfas het rechter wiel voor het gevoel soms wat zwaarder draait dan het linker wiel.....

Of toch gewoon een remklauw die even wat minder zin had om mee te werken.

Grappig dat er dus wel een mogelijk is om rem energie terug te voeren naar de accu's!

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda Elettra

Bericht door Erik` »

Dat is wel een interessante wending van een normaal gesproken zo standaard keuring.
Gelukkig heeft het incidentje met de handrem verder geen brokken opgeleverd.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Vandaag was de Elettra qua accu behoorlijk leeg gereden. De accumeter stond op 10%. Toen heb ik de gelegenheid maar eens aangegrepen om te kijken of ik zonder problemen tot 0% kon doorrijden. Dat kan dus nog steeds. En dat is een goed teken want dat betekent domweg dat de accucellen nog in goede staat zijn en weinig achteruit zijn gegaan qua capaciteit.

Enige uitleg:
het accumetertje geeft aan hoeveel procent lading de tractieaccu heeft. De meter berekent het percentage door te meten hoeveel Ah (ampere x uur) verbruikt is tijdens het rijden, of hoeveel Ah bijgeladen wordt door de lader. Die meter heb ik in het verleden zo ingesteld dat een volle accu 100% is. Als er 160 Ah verbruikt is geeft de meter 0% aan (in werkelijkheid zit er dan nog wel wat in de accu, maar de accu vindt het niet fijn om te ver ontladen te worden). De 160Ah bruikbare capaciteit is dus nog steeds aanwezig!

Bij nieuwe cellen is de vuistregel dat je ongeveer 80% van de opgegeven capaciteit als bruikbare capaciteit hebt. De opgegeven capaciteit van het accupakket is 200Ah en dus heb ik ooit die 160Ah als bruikbare capaciteit gebruikt voor de instellingen van het accumetertje.

De accucellen komen uit 2013. Die zijn dus inmiddels ongeveer 8 jaar oud. Ik ben tevreden dat de bruikbare capaciteit nog dik in orde is!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Panda Elettra

Bericht door Ivo »

Dat valt zeker niet tegen. Had je wel een lang verlengsnoer mee voor dit experiment :D ? Is de prijs van de accu's in de 8 jaar lager geworden of heb je ondertussen betere?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Ik ben héél dicht bij huis rondjes gaan rijden...

Als ik nu weer hetzelfde kunstje zou moeten doen, dan zou ik een accupakket van een gecrashte elektrische auto kopen. Inmiddels is er een aardige handel in delen van Tesla accupakketten. Grote autofabrikanten betalen inmiddels veel lagere prijzen dan 10 jaar geleden voor de accu's. Voor de particulier zie ik de prijzen nauwelijks/niet dalen.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda Elettra

Bericht door Panda 500 »

Zitten in jouw accu's ook telkens een hoop AA-celletjes? (18650)
Ik heb gelezen dat dit bij de Tesla-accu's zo is. In totaal zitten in een Tesla een dikke 7000 AA-accu'tjes, verdeeld over een aantal pakketten. Net zoals in de 'klassieke' e-bike accu's, onder de bagagedrager. Daar zitten er ongeveer een 40 à 50 (?)in, als ik me niet vergis. Bij de Nissan Leave zouden het andere vormen zijn, dus geen 'samengepakte' AA's maar platte accu's. Dit zou minder gunstig zijn voor de koeling van de accu's...

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

De Elettra heeft grote "blokken" als accucellen. Elke accucel is 3,2 V en 100Ah. Koeling van de cellen is vooral van belang als er grote vermogens worden gevraagd of bij snelladen. Geen van beide is het geval bij onze Elettra.

Tesla gebruikte voorheen cellen in 18650 formaat. Die zijn een klein beetje groter dan AA. Tegenwoordig gebruiken ze iets andere cellen.

In mijn oldtimer Vespa bromscooter die ik naar elektrische aandrijving heb omgebouwd zit een uitneembaar accupakket met 180 stuks 18650 cellen. Dat was al best veel werk om zo'n pakket samen te stellen!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Vandaag even bakolie vervangen (net als vorige keer weer ATF) en koelvloeistof vervangen van de verwarming. Eigenlijk dus verwarmingsvloeistof.
Mijn oog viel op de linker ashoes aan de bak zijde. Daar zitten nu al weer barsten in. Het ding heb ik in oktober 2018 vervangen. De 3 andere ashoezen zijn allemaal nog origineel en dus 29 jaar oud en nog allemaal goed! Aftermarket spul blijkt toch soms (vaak?) van matige kwaliteit... Ik ben blij dat ik de andere hoezen niet preventief heb vervangen.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door michiel van g. »

Ik heb sowieso het idee dat rubberproducten de laatste tijd minder goed worden. Misschien dat men er toch minder aardolie in is gaan toevoegen, of minder milieubelastende weekmakers?
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”