Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu za, 19 aug 2017, 08:29





Antwoord op onderwerp  [ 306 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Volgende
Panda Elettra 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 638
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: Panda Elettra


@Gatti 500: Is je diesel toevallig een Mercedes? Die gebruiken inderdaad ATF ook voor (sommige?) manuele bakken, maar die zijn daar speciaal op gebouwd. (beetje rondgesurfd over dit thema, en alzo gevonden op Mercedesforum...)
Misschien doen sommige andere fabrikanten het ook? Maar Fiat niet, denk ik...
Al zit in de Selecta's ook ATF, en hebben die geen planeet-tandwielsysteem maar dus de vario-band, maar ook toch enkele "gewone" tandwielen...
Maar ZWRTW weet welk risico hij neemt met het experiment, en we zijn allemaal benieuwd hoe het verloopt! :?:
Mijn reactie was puur getheoretiseer volgens de principes van hydraulica en mechanica, en dus ook de bedenking waarom alle fabrikanten het dan niet sowieso in hun manuele bakken doen...


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za, 14 feb 2004, 10:53
Berichten: 360
Woonplaats: enschede
Bericht Re: Panda Elettra


yep , maar op mijn postgolf zit 50/50 bakolie-atf vanwege schakelproblemen onder de 10 graad celcius, al 70.000km zonder problemen

het probleem zit hem in de onderdelen uit fosfor-brons met een hoog koper aandeel , dat wordt aangetast door zwafel delen in sommige additieven.
veel atf bevatten zwafel , echter niet alle of met een laag gehalte.


Profiel
Secretaris
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za, 27 jun 2009, 22:08
Berichten: 614
Woonplaats: omgeving Apeldoorn
Bericht Re: Panda Elettra


De Elettra staat nu dik over de 27.000 km. Dat betekent dat over ongeveer 300 km wij er 20.000 km mee hebben gereden in minder dan twee jaar. Nadat het koolborstelprobleem is opgelost doet de wagen wat 'ie moet doen: rijden. Een deurslotje begon wat zwaar te gaan, maar met wat WD40 was dat ook weer opgelost. Maar nu is er toch een klein probleempje opgetreden: de meter van de acculading is er mee opgehouden.
Ik zag dit al aankomen want een tijdje terug stopte deze er ook al mee en nadat ik een gebruikte had gevonden en gekocht in Oostenrijk (die meters worden veel in boten en in de solar wereld gebruikt; het is dus geen specifiek Elettra onderdeel), deed het metertje het weer na wat gepruts. Maar gisteren is 'ie weer kaduuk gegaan. Ik had de "nieuwe"inmiddels binnen, dus die zit er nu in. Toch maar eens kijken of ik de oorspronkelijke weer aan de gang kan krijgen.

The Elettra has done well over 27000 km. That means that in about 300 km we have driven the car 20000 km in less than 2 years. After the problems with the motor brushes were solved, the car does what it should do: drive. Once I had to lubricate the doorlock, but that was all. But now there occured a small problem: the state of charge meter stopped working.
I was expecting this for a while because some time ago it stopped and after I found and bought a second hand one in Austria, the original one worked again after some "intervention". The state of charge meter is not specific Elettra, it is often used in boats and in the solar world. But now it stopped working again, so I put in the "new" one. I will have a closer look at the original one if I can repair it.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: State of charge meter, high tech of the '90s
20160208_195415_resized.jpg
20160208_195415_resized.jpg [ 140.65 KiB | 1432 keer bekeken ]



Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2183
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: Panda Elettra


Helaas, Wijnand :P

"Geen test met hogere snelheid voor e-auto

DEN HAAG - 
Er komt geen proef om elektrische auto's 130 kilometer per uur te laten rijden op een deel van de A2. Volgens minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft dat op dit moment "onvoldoende meerwaarde".

Een hogere maximumsnelheid motiveert mensen niet of nauwelijks om een elektrische auto aan te schaffen, schrijft de bewindsvrouw dinsdag aan de Tweede Kamer. Ze had de kwestie laten uitzoeken op verzoek van GroenLinks.
Later in het voorjaar komt ze met voorstellen om het elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Daarbij zal er vooral aandacht zijn voor de mogelijkheden om de auto's op te laden."


Profiel
Secretaris
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za, 27 jun 2009, 22:08
Berichten: 614
Woonplaats: omgeving Apeldoorn
Bericht Re: Panda Elettra


Jammer, kan ik nog niet 130 rijden met de Elettra :wink:
Wat betreft de laadinfrastructuur: gisteren zijn we met de Elettra naar Utrecht gereden (bezoek aan het spoorwegmuseum). Dat was zo'n 70 km vanuit Apeldoorn. In Utrecht konden we makkelijk een vrije laadpaal vinden. Aardig is dan dat je geen parkeertarief hoeft te betalen. Ik denk dat de kosten van de energie uit de laadpaal lager waren dan een normaal parkeertarief...

Maar toen we terug kwamen was de boel nog niet vol geladen en eigenlijk was de energie wat krap om weer thuis te komen. Daarbij hadden we een afspraak in Soest. Ook daar hadden we diverse laadpalen uitgezocht, maar dat bleken palen te zijn op privaat grondgebied: aan de oprit bij iemand thuis (en een auto ervoor die niet werd opgeladen). Gelukkig mochten we nog even bijladen bij het adres in Soest aan een "gewoon" 230V stopcontact en we zijn probleemloos weer naar huis gereden.

Je kan dus niet uitgaan van de gegevens op een app/internet. Ook moet je niet de pech hebben dat de laadpaal bezet is. Als de paal bezet is met een hybride die ook thuis kan komen op geraffineerde dino-olie is het helemaal zuur. Een mogelijkheid om een bepaalde laadpaal te reserveren is er niet. Een betere laadinfrastructuur is dus best welkom. Waarom niet in elke lantarenpaal een 230V stopcontact? Dan kan je i.i.g. langzaam laden met E-auto's. Ook handig voor elektrische fietsen in de stad...



Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 28 jan 2007, 14:48
Berichten: 1351
Woonplaats: Almere
Panda: 1100 young 2001
2e Panda: Alfa 166 3.0 v6
Bericht Re: Panda Elettra


Ik zag laatst een Mercedes 190 diesel geparkeerd staan bij een laadpaal.
Vraag me af of dat wettelijk verboden is. :roll:



17 inch past echt wel op een panda....

Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za, 14 feb 2004, 10:53
Berichten: 360
Woonplaats: enschede
Bericht Re: Panda Elettra


die was aan het voorgloeien , dat is normaal...


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 07 dec 2014, 15:47
Berichten: 652
Woonplaats: Den haag / Eijsden
Panda: 34 abarth 1986
Bericht Re: Panda Elettra


in den haag zijn er enkele reclameborden/plattegrondborden met oplaadmogelijkheid!

http://www.elektrischeauto.nl/nieuws/1273/reclamebord-wordt-oplaadpaal

hopelijk wordt dit nog wat!



Koekblik power!:
- Panda 34 Abarth '86
- Marbella Fun '96 (in onderhoud, niet meer in bezit)
- 126p Polski '85
- Volvo 245 Turbo '83


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: vr, 02 feb 2007, 23:45
Berichten: 97
Woonplaats: Elst
Bericht Re: Panda Elettra


Jaren niet op dit forum geweest, koop ik mezelf een Pandaatje uit 2010 en kijk weer eens hier rond, stuit ik op dit topic. In één keer alle 19 pagina's gelezen. HULDE voor dit project!

Ergens las ik dat je je afvroeg of er nog meer Panda's Elettra in de vaart zijn; in de omgeving van Kesteren/Rhenen rijd er eentje. Ik kom hem al jaren met zekere regelmaat tegen. Erg florisant ziet het ding er niet uit helaas.

De TSL tip om bij je bakolie te doen is een hele goeie. Ik ben werkzaam als autoschadehersteller, smeer mijn luchtgereedschap er al jaren mee en heb daarmee proefondervindelijk vastgesteld dat de weerstand enorm afneemt, terwijl de levensduur verdrievoudigd of zelfs meer! Om die reden mik ik het ook al jaren bij de motorolie van onze auto's. Een 33 boxertje haalde 365.000km voor de kop scheurde op lpg. Een 156 V6 op lpg draaide tot het moment van afdanken 417.000km en haalde in zijn laatste week nog vrolijk 248km/u. Nu rijd mijn meisje met een Punto 176 1.2 16V op lpg en staat op dit moment ook alweer op een idiote 343.000km. Goed spul dus.

Veel plezier met je Elettra! En dank voor het mooie topic! _O_ _O_ _O_



Momenteel rijdend: Fiat Panda 1.2, Fiat Punto 176 1.2 16V G3, Fiat 127 Fiorino lpg bijgenaamd de Smurf! En een Autobianchi A112 Junior van '80 met 32dkm.

Op de operatietafel: Autobianchi A112 1974, restauratie en ombouw naar 1.1 Fire met ECVT.


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za, 14 feb 2004, 10:53
Berichten: 360
Woonplaats: enschede
Bericht Re: Panda Elettra


een panda jan ?, es geschehen noch wunder und zeichen....
uitstekende aanhangertrekkers , weet je wel ?


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: vr, 02 feb 2007, 23:45
Berichten: 97
Woonplaats: Elst
Bericht Re: Panda Elettra


Een Panda Gatti. Kreeg er 2 weken terug eentje aangeboden met een beetje voorschade. Heb alleen gevraagd of er airco op zat. Dat had ie, nu blijkt ie als bonus follow me home verlichting, CV op afstandsbediening, op afstand te openen achterklep en een boordcomputer te hebben. Tot mijn niet geringe schrik ging de achterruitenwisser ook zomaar volautomatisch aan toen ik hem in zijn achteruit zette om in te parkeren. Op een Panda............. Is niet helemaal wat ik me herinner van m'n oude CVT uit 1994 en de 1100 uit 2003. Gek genoeg loopt het ding wel zuiniger dan zijn voorgangers.

Aanhangertrekker............. Nooit zal ik vergeten hoe ik in een grijs verleden op de A1 ergens in oostelijk NL op de tegemoetkomende baan een Oerpanda met een autoambulance aan de trekhaak zag aankomen. Wist niet wat ik zag! :shock: Kon er maar eentje zijn natuurlijk! :yes: :yes:



Momenteel rijdend: Fiat Panda 1.2, Fiat Punto 176 1.2 16V G3, Fiat 127 Fiorino lpg bijgenaamd de Smurf! En een Autobianchi A112 Junior van '80 met 32dkm.

Op de operatietafel: Autobianchi A112 1974, restauratie en ombouw naar 1.1 Fire met ECVT.


Profiel
Secretaris
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za, 27 jun 2009, 22:08
Berichten: 614
Woonplaats: omgeving Apeldoorn
Bericht Re: Panda Elettra


Leuk die reakties!

Inmiddels is de teller over de 28000 km. Dat betekent dat we er in minder dan twee jaar meer dan 20000 km in hebben gereden (we hebben de wagen gekocht met ca. 7700 km op de teller).

Meanwhile the odometer is over 28000 km. This means that we have driven over 20000 km within 2 years (we bought the car when it had about 7700 km on the odometer).


Bijlagen:
over 28000 km 27 feb 2016.jpg
over 28000 km 27 feb 2016.jpg [ 141.22 KiB | 1222 keer bekeken ]



Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2183
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: Panda Elettra


Grappig dat jij een dagteller hebt. Is dat waarschuwingslampje voor de motor?


Profiel
Secretaris
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za, 27 jun 2009, 22:08
Berichten: 614
Woonplaats: omgeving Apeldoorn
Bericht Re: Panda Elettra


De dagteller is erg handig om een indruk van je elektriciteitsverbruik te krijgen. Na opladen staat de "state of charge" meter op 100%. We houden 100 km range aan. Dus als je ziet dat de km's van de dagteller opgeteld bij de procenten van de state of charge meter minder is dan 100, dan rijd je onzuiniger dan 1% per kilometer en zal je de range van 100 km niet halen. Het is elke keer weer een sport om zo zuinig mogelijk te rijden.

Vandaag op en neer naar Zwolle. We hadden daar twee laadpalen uitgezocht in de buurt van de bestemming, maar die bleken op bedrijfsterreinen te staan die op zondag afgesloten waren. Handig... Maar we hadden genoeg lading om ook weer terug te rijden. Uiteindelijk 96km gereden, 12,5% over. Gelukkig werden we op de heenweg geholpen door een vrachtwagen die voor ons reed.

Het lampje onder de benzinemeter is een temperatuurlampje voor de tractie motor.

The tripmeter is very usefull to get an idea about the energy consumption during driving. After charging the state of charge display gives 100% charge. As a basic rule, we get about 100 km range. So if you see that the km's of the tripmeter added to the percentage of the state of charge meter is less than 100, you won't reach the 100 km range. Each time it is a challenge to drive energy efficient.

Today we went up and down to Zwolle. We had sought out two charge stations near our destiny, but these charging stations were on company grounds and not accessible on Sunday. Nice... But we had enough charge to get home again. In the end we have driven 96 km's and we had 12.5 usable charge left. Luckily on our way to Zwolle we were helped by a truck driving in front of us (that lowers the air resistance and thus lowers the energy consumption).

The light below the fuel gauge is a temperature warning light of the traction motor.



Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)


Profiel
Secretaris
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za, 27 jun 2009, 22:08
Berichten: 614
Woonplaats: omgeving Apeldoorn
Bericht Re: Panda Elettra


Afbeelding
Still going strong!
Al een tijdje niets gepost over de Elettra. Het is gewoon een hele fijne auto die uitstekend voldoet voor de kortere ritten. We gebruiken de auto veel.
Inmiddels is de teller de 36000 gepasseerd. De standkachel bewijst z'n dienst gedurende de winter. Soms zetten we de standkachel 15 minuten voor vertrek aan zodat de ruiten bij vertrek ontdooid zijn. Erg comfortabel! Je hoeft ook niet na te denken over voorzichtig wegrijden met koude motor. De elektromotor maakt dat allemaal niets uit!



Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)


Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 306 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Volgende
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling