Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda Elettra

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

ThijsKen
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 mei 2015 10:49
1e Panda-achtige: 2002 1100 Hobby

Re: Panda Elettra

Bericht door ThijsKen »

Pinda1000 schreef:
ThijsKen schreef:Super vet dit! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Wat is de actieradius?
De Alpen ga je niet halen zonder opladen :P
Haha wel voldoende power om n berg of 2 op te komen zo te zien :P

aapje
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 mei 2015 19:58
1e Panda-achtige: geen

Re: Panda Elettra

Bericht door aapje »

zwrtw schreef:Een oud-studente en collega werkt bij Tesla en had me uitgenodigd om eens een stukje te rijden. Het was de allersnelste versie van dit moment, dus die met vier wielaandrijving (de rode op de foto). Wat een geweldige wagen! En wat een contrast met de Elettra... En toch toverde de Elettra ook weer een grote grijns op m'n gezicht toen ik weer naar huis reed. Leuk detail: het accupakket van de Tesla is bijna net zo zwaar als de héle Elettra (incl accu's)!
(y) Bijzonder leuke ervaring. Z'n tijd ver vooruit.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door Pinda1000 »

aapje schreef:
zwrtw schreef:Een oud-studente en collega werkt bij Tesla en had me uitgenodigd om eens een stukje te rijden. Het was de allersnelste versie van dit moment, dus die met vier wielaandrijving (de rode op de foto). Wat een geweldige wagen! En wat een contrast met de Elettra... En toch toverde de Elettra ook weer een grote grijns op m'n gezicht toen ik weer naar huis reed. Leuk detail: het accupakket van de Tesla is bijna net zo zwaar als de héle Elettra (incl accu's)!
(y) Bijzonder leuke ervaring. Z'n tijd ver vooruit.
Volgens mij zou een Panda 141 Elettra 2.0 een prima en betaalbare auto zijn, met brushless motoren en een Li-ion accupakket.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

@Thijsken,
100km actieradius lukt eigenlijk altijd wel. Onder gunstige omstandigheden duidelijk meer.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

PandaSolaris
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2016 00:14
1e Panda-achtige: Panda Elettra2

Re: Panda Elettra

Bericht door PandaSolaris »

Great work you did!
I am wondering if you could give 96V to 72V motor and dc-dc converter without damage anything?
Is it possible to let work LiFePO4 96V 20Ah directly to originally 72V motor and DC-DC converter? So it is maybe possible to get more Battery elements to displace and charge separately, To carry less weight for shorter distance?
Stephan from Italy

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Hello PandaSolaris,
Thanks for the compliments. For the motor itself the 96V is not a problem. The enemy of the motor is heat, but since I have the cooling fan running permanent I have never had any problems. The DC-DC converter and motorcontroller are doing fine with 96V. I checked the major components inside these devices and they are speced for 200V. I measured transient voltages (peak) of 150V, so it should be fine. We are close to 27.000 km's with this car, so almost 20.000 km's done on 96V (we bought the car with 7700 km).

A smaller pack could work, but be ware of the big discharge currents: up to 350 amps! Most LiFePO4 batteries will do 3C maximum for a short time, so with this chemistery 100Ah is roughly the minimum. That could give you a range of 50 km's perhaps 75 km's if you drive carefull and under good (warm) circumstances.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

PandaSolaris
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2016 00:14
1e Panda-achtige: Panda Elettra2

Re: Panda Elettra

Bericht door PandaSolaris »

Wow, this are good news, so you drive this car for so long..
Well there is another Panda Elettra2 here in Italy I am working on, It has only 5638km. It's name is Panda Solaris but it is like a Tank, it is a Car full of Lead. Of course I will get LiFePO4 batteries. This project is in a Place in south of Piemont, Italy, far away from Towns and Cities, It goes uphill and downhill mostly, everybody here around will never believe in such a Project. I am living on a hill about 600 meters over sea level, in nature and I will do everything with solar energy.
I have got a lot of problems with the original battery charger, the orange one you know. I couln't find the cause of malfunction, it will work some days after 25 times to try to turn on, then it will not work for longer time and so on.
I will try to get 2 battery packs LiFePO4 96V in parallel configuration each of these made of 2 36V elements in series. It will give about 96V and 40Ah. Later if possible I will get more elements that I can switch togheter.
Stephan

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Misschien moet ik de posts tweetalig gaan doen. Er blijken best wat mensen vanuit het buitenland op dit forum te stuiten...

Ik doe een experimentje met de versnellingsbakolie: ik heb er ATF in gedaan! In de winter valt het erg op dat het elektriciteitsverbruik tijdens de eerste kilometers na een "koude start" erg hoog is (zelfs bij langzaam rijden) in vergelijking met het verbruik na pakweg 10 km gereden te hebben. De motorolie kan niet dik zijn, dat zit er immers niet in... Blijft over de versnellingsbakolie. Aangezien ATF vaker in handbakken wordt gedaan en veilig schijnt te zijn voor "gele metalen" durf ik dat wel aan. Het is een stuk dunner, maar ik hoef met de Elettra ook geen zware aanhanger bij 30 graden over de alpen te trekken... De versnellingsbak is niet specifiek Elettra, dus als 'ie stuk draait, zijn onderdelen nog wel te vinden.
Resultaat: Ook bij vries-temperaturen hebben de eerste kilometers een veel lager verbruik dan voorheen! Als alles is opgewarmd lijkt het niet veel uit te maken.

I think I have to post in double language. It appears that some people from abroad are running into this forum...

I am doing a little experiment with the gear oil: I have put in ATF! In winter time it is quite obvious that the energy consumption during the first few kilometers after a "cold start" is much higher than after say 10 km's of driving, even when driving slowly. It cannot be the engine oil as there is none... So it should be the gear oil. ATF is used more often in manual gearboxes and seems to be safe for "yellow metals", so I took the risk. ATF is a lot thinner, but I do not need to pull a heavy trailer across the Alps at a 30 degree centigrade... The gearbox is not specific Elettra, so if it breaks down, spare parts can be found.
Result: even below freezing the first kilometers are much less energy consuming than before! If everything is nicely warmed up, the difference is not so clear anymore.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Sjon77
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 jan 2014 13:50

Re: Panda Elettra

Bericht door Sjon77 »

Interessant, zit er nu alleen ATF in? Of een mix met normale bakolie?
Ik lees wel vaker dat men een deel ATF (0,5ltr ofzo) erbij doet om dezelfde redenen.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Alleen ATF, wellicht is er een klein restje "gewone" olie blijven hangen bij verversen. Dat zal echter niet veel zijn. Bij een ritje van Apeldoorn naar Arnhem (25km) in wat kouder weer scheelt het zomaar 10% in elektriciteitsverbruik! Het verschil neemt af naarmate de rit langer is en naarmate het aandeel snelweg meer is.

At the moment there is only ATF in the gearbox. Probably a small amount of "normal" oil kept inside during the oil change, but that is not much. For a ride of about 25 km in colder weather (around 5 degrees Celcius) the electric energy consumption is now about 10% less than before. The difference declines if the trip is longer and if the part on the highway is longer.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda Elettra

Bericht door Panda 500 »

Met alle respect en hoogachting voor "de meester" durf ik als "geïnteresseerde leerling" toch enkele bedenkingen opwerpen bij dit "experiment"... :wink:

Als het gebruik van ATF zonder risico zou zijn, zie ik niet in waarom de fabrikanten het niet meteen in élke manuele bak gebruiken. Voor de motorolie zijn ze toch naar SAE-waarden van 5 en zelfs 0 gedaald, om laag verbruiksredenen? (Doet VW dat ook? :lol: )
Maar in automatische bakken zijn ze wél verplicht ATF te gebruiken omdat die meteen ook het hydraulisch systeem moet besturen, door minuscule klepjes gaan etc. Ik meen (?) ook dat ze in die bakken "fijnere" vertandingen gebruiken, opdat meerdere tanden tegelijk in contact zouden blijven, kwestie van de contactdruk over meer tanden te verdelen: bvb een verhouding 4/3 nemen ze tandwielen van 80/60 ipv 40/30, wat dus alle twee op 4/3 neerkomt natuurlijk. Maar ook het hele concept is anders, met planeetstelsels waar toch sowieso 3 of meer tandwielen per verhouding de krachten op zich nemen, dus die vergelijking gaat eigenlijk niet helemaal op.

Ik veronderstel dat je meestal in 3de vertrekt, en in de stad misschien continu in 3de blijft, en dan zal bij het vertrekken de contactdruk op de tandflanken (en assen en lagers) zeer hoog worden, wegens het zeer grote koppel van je elektromotor vanaf stilstand. En dit nu dus net met "slechtere" olie... Ik zou dan durven aanraden er TSL (Tri Star Lube), voorheen met logischere naam bekend als SFR: Superior Friction Reducer) bij te gieten (verhouding 1/30 of iets meer).
Ik ben normaal geen voorstander van additieven maar heb met open mond naar een demo staan kijken met de Timken-machine. Ik heb (en gebruik!) het additief zelf, zeker in de versnellingsbakken van al onze auto's (4!), en heb de "Timken"-proef thuis zélf nagedaan, primitiever uiteraard, met zelfde resultaat! De wrijving verdwijnt bijna volledig, en je krijgt de metalen gewoonweg niet meer in mekaar gesleten. (Proef gedaan met gedemonteerde binnen- en buitenring van een kogellager, met boormachine, droog in mekaar laten slijten: dit lukt gemakkelijk, dan met gewone VB-olie: al moeilijker de oliefilm te doorbreken, dan met TSL: met volle gewicht op gaan hangen:oliefilm niet te doorbreken... :o

Maar je zegt zelf het enigszins als experiment te beschouwen. Interessante proef! Maar 't zou jammer zijn dat je bak eraan gaat, en het (zeer waarschijnlijk) met TSL bij je ATF te voorkomen zou zijn... Voor een automaat wordt het afgeraden, maar dat is o.m. omwille van de hydraulica, die bij jou er niet in zit! Bij een gewone bak mag het er in.

Gebruikersavatar
gatti500
Forumgebruiker
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 feb 2004 10:53
Locatie: enschede

Re: Panda Elettra

Bericht door gatti500 »

mijn dieselbak is ook gevuld met atf , daar treden hogere piekbelasting op en blijft heel.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Panda Elettra

Bericht door Ivo »

Ik zie veel fora op internet die het gebruik van ATF in een handgeschakelde versnellingsbak beschrijven. Een versnellingsbak toevoeging is overigens bij normale olie wel aan te raden. Mijn bak schakelde daarna wat soepeler. Of een ATF schade kan aanrichten zijn de internet meningen over verdeeld. Is er hier iemand met ervaring?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door Pinda1000 »

Vraag is of ATF de gele metalen die in de oudere (Fiat) bakken zitten aantasten of niet....

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda Elettra

Bericht door bero »

zwrtw schreef:Misschien moet ik de posts tweetalig gaan doen. Er blijken best wat mensen vanuit het buitenland op dit forum te stuiten...
Sorry, mijn fout! :mrgreen:
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”