Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Dakrails

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

dr00p
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jan 2014 00:29
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.1 Young Hobby 2001

Dakrails

Bericht door dr00p »

Hoi allen,

Ik heb het hele forum afgezocht maar kon het antwoord echt niet vinden, maar ik had een vraag over de dakrails die op mijn Fiat Panda Hobby uit 2001 zitten.

Want als ik het goed begrijp zijn de dakrails die op dit model van 1986-2003 zitten anders dan de dakrails van de Panda uit 1980-1986?

Ik heb namelijk prachtige originele dakrails gekocht die in 1992 gemaakt zijn. Maar blijkbaar bedoeld voor de Panda 1980. Wat inhoudt dat zowel de vorm van de dakrails anders zijn tussen voorgenoemde modellen, en ook de lengte? Ik kom namelijk echt een wezenlijk stuk tekort.

Nou dacht ik slim te zijn en een paar oude dakrails te kunnen gebruiken, die langer zijn. Gewoon de stang dus die ik overhad van een oud paar dakdragers voor gootbevestiging. Die stang kwam wel overeen, maar toen kwam ik er dus achter dat de hele vorm van de dakrails ook anders is, het profiel is meer ovaal. Dus de klauw die om de rails heen klemt heeft een ander profiel.

Dit klopt dus? Oude 1980-1986 Panda's hebben een minder breed dak? Dan wel de rails een stuk dichter bij elkaar geplaatst (zeker meer dan 10cm), die ook nog is een andere vorm hebben? Ten opzichte van de minder oude 1986-2003 (waarvan ik dacht dat qua buitenkant helemaal niets veranderd was).

Alvast bedankt! Groetjes,
Bijlagen
2014-03-02 17.30.34.jpg
dakrails2.jpg

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Dakrails

Bericht door michiel van g. »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze steunen nog nooit heb gezien. Ze lijken me bedoeld voor bijvoorbeeld de daksteunen van een clx.

of van een 4x4:
Afbeelding
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

dr00p
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jan 2014 00:29
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.1 Young Hobby 2001

Re: Dakrails

Bericht door dr00p »

Hey, Toch bedankt voor je antwoord.

De CLX lijkt, zo goed als zeker, dezelfde langsdragers (zo heetten ze dus, i.p.v. dakrails) als ik te hebben. Die heeft dus dat ovale, rondige (..), profiel.

Als ik daaromheen mijn klem doe, dan sluit die klem totaal niet netjes aan op de buis (van de langsdrager).

Ik vond een mooi plaatje hier op het forum, ik heb geen idee, maar verwacht dat de dragers meer voor die bedoeld zijn.

En heel die klauw daargelaten, de dwarsdragers zijn dus ook echt veel te kort! Maar wel origineel, het is spiksplinternieuw wat ik hier heb liggen.. Blijkbaar zaten de langsdragers op de echte oerpanda 1980-1986 veel dichter bij elkaar gemonteerd dan die van na 1996?
Bijlagen
Volgens mij is het mijn eigen fantasie, maar op het plaatje lijken de langsdragers hoekiger en dikker dan mijn Panda.
Volgens mij is het mijn eigen fantasie, maar op het plaatje lijken de langsdragers hoekiger en dikker dan mijn Panda.
panda.jpg (14.5 KiB) 4173 keer bekeken
Hier de achterkant van de montageinstructie. Daarop zie je welke stang (langsdrager) er blijkbaar nodig is.
Hier de achterkant van de montageinstructie. Daarop zie je welke stang (langsdrager) er blijkbaar nodig is.
Deze klauw komt niet overeen met mijn langsdrager.
Deze klauw komt niet overeen met mijn langsdrager.

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: Dakrails

Bericht door alfredo »

Ik denk dat het de tussenstukjes zijn voor een ' Regimental'' dakrek zoals je op de voorzitter zijn panda vind:

http://classic.fiatpandaclub.nl/leden/z ... oomer.html" onclick="window.open(this.href);return false;


De dragers tussen de 'langsdragers" heb ik eventueel nog wel voor je in de aanbieding.

Groetjes Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Dakrails

Bericht door michiel van g. »

De oerpanda heeft nooit langsdragers gehad. Ik heb deze dingen nog nooit gezien. Net of ze een onderdeel zijn van een groter geheel.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Dakrails

Bericht door Romeo »

De tussenstukken/ dwarsbalken die jij voor je langsdragers nodig hebt werden pasgeleden op dit forum aangeboden.

Ik heb twee illustraties van de tussen balken toegevoegd.
Die waar Regimental onder staat is degene waarover Alfredo het had. Die op de andere afbeelding zijn degenen die jij nodig hebt.Die zijn ook rond en niet vierkant.
Bijlagen
naread.exe.png
naread.exe.png (9.13 KiB) 4162 keer bekeken
regimental.png
regimental.png (5.87 KiB) 4162 keer bekeken

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Dakrails

Bericht door michiel van g. »

het zijn ook geen Regimental railsjes, want ik heb ook zo'n rekje en daar past het nooit op.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Dakrails

Bericht door Romeo »

Ik denk dat ze wel eens van een Uno Hobby zouden kunnen zijn. Die versie had ook langsdragers.
En als je goed kijkt naar de foto dan zie je dat de langsdragers op de Uno ook vierkant van vorm zijn.

Ik heb er ook een beetje wazige foto bij gedaan waarop de tussenstukken te zien zijn.
Bijlagen
Fiat-Uno-Hobby3.jpg
00005469.jpg
00005469.jpg (10 KiB) 4158 keer bekeken

dr00p
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jan 2014 00:29
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.1 Young Hobby 2001

Re: Dakrails

Bericht door dr00p »

Hoi allemaal,

Dankjulliewel voor de antwoorden en meedenken!

Ik heb even een extra paar foto's gemaakt waarop duidelijk te zien is wat mijn probleem is.

Grappig genoeg heb ik de dakdragers juist gekocht van PandaPower. En nog leuker is dat ik precies dezelfde Panda heb als hij had. Alleen het kenteken is anders, en zijn deuren zijn mooier. :wink: :mrgreen: (de mijnes zijn nog wat roestig..)
Ik wacht nog op antwoord van hem, maar ik meen dat hij zei dat t wel degelijk mogelijk zou moeten zijn..

Het zijn dus ook geen dakdragers voor een Uno. Op bovenstaande foto's (je kan ze vergroten door erop te klikken) zie je bijgeleverde handleiding waarop te zien is dat het wel degelijk voor een "model: Panda" is en jaar "1980" ook duidelijk vermeld is. - Ik kan nog wel duidelijker foto's maken of inscannen als dit gewenst is.

Dus dat lijkt conflicterend met het feit dat "modellen 1980-1986 nooit langsdragers hebben gehad".

Ik had ze ondertussen te koop gezet hier op het forum, inclusief nog een foto waarop de montagehandleiding ook te zien is.

Dankzij die montagehandleiding weet ik ook dat 't compleet is, en er geen "onderdelen missen", of dat er "iets van een groter geheel mist".

Wederom bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik wel weet dat 't niet passen gaat. Maar gezien de montage-bijlage die ik bij de dragers heb gekregen waarop toch echt "Fiat Panda 1980" staat, ben ik zo ongelooflijk nieuwsgierig waar ze dan wel voor zijn.

Groetjes,
Maurits
Bijlagen
Zoals te zien is tie nogal een stukje tekort (rechterkant).
Zoals te zien is tie nogal een stukje tekort (rechterkant).
Hier zie je dat het profiel van de klauw niet aansluit om de ronding van de buis. Ik kan 'm natuurlijk wel domweg aandraaien.......<br /> - Voor de duidlelijkheid: Hier op de foto is tie al aangedraaid! Goed handvast bedoel ik dus.
Hier zie je dat het profiel van de klauw niet aansluit om de ronding van de buis. Ik kan 'm natuurlijk wel domweg aandraaien.......
- Voor de duidlelijkheid: Hier op de foto is tie al aangedraaid! Goed handvast bedoel ik dus.
Hier is nogmaals te zien dat het profiel niet aansluit (van de klauw), en dat de drager zelf gewoon een giga stuk te kort is.
Hier is nogmaals te zien dat het profiel niet aansluit (van de klauw), en dat de drager zelf gewoon een giga stuk te kort is.

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Dakrails

Bericht door Romeo »

Ik weet het niet. Misschien eens bij een Fiat dealer langs gaan die al langer dealer is.
Wat ik uit Alfredo zijn bericht van een paar berichten hierboven begreep is dat de dwarsverbindingen tussen sde langsdragers zitten en niet er bovenop zoals degene die jij hebt. Maar ik heb het zelf nooit gezien dus ook dat kan ik je niet vertellen.

dr00p
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jan 2014 00:29
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.1 Young Hobby 2001

Re: Dakrails

Bericht door dr00p »

Evengoed bedankt! :thumbup:

Gebruikersavatar
Zoomer
Berichten: 799
Lid geworden op: 10 dec 2003 13:10
1e Panda-achtige: 1100 Smile
2e Panda-achtige: 80pk Twinair Lounge Automaat
Locatie: Arnhem
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: Dakrails

Bericht door Zoomer »

Leuk raadsel dit.

Ik heb wat oude accesoirefolders opengeslagen en kom ze NIET tegen. Wel 2 andere systemen maar die koppelen niet aan langsdragers....
Groetjes Zoomer :D
Afbeelding
////Panda 1100 Smile////Azzurro Astrale////09-2002////

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Dakrails

Bericht door Panda 500 »

Wanneer ik de foto van je folder bekijk (op je item van 2 maart 21uur) dan zie ik een andere auto afgebeeld dan een Panda. Misschien een Uno 5deurs?
Ook het systeem met de handschroef op de zijkant doet ook denken aan een universele daklegger, niet echt een "origineel" onderdeel... Al staat er ook (op een andere foto) wél FIAT op... Maar ik denk dus niet voor een Panda bedoeld. Ik meen trouwens dat alle Panda-daken van in 't begin hetzelfde waren qua afmetingen.

dr00p
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jan 2014 00:29
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.1 Young Hobby 2001

Re: Dakrails

Bericht door dr00p »

Hoi,

Zoomer & Panda500 ook bedankt voor jullie toevoeging!

Ik heb om het raadsel compleet te maken de montagehandleiding even ingescand, dan is het geheel wat duidelijker te zien.

Dus ja...

Nou ben ik het helemaal eens met dat ik me niet voorstellen kan dat het dak zelf van de Panda in de loop der jaren breder is geworden. Zeg maar.. :roll: Al zou de dakrails best onderling kunnen verschillen, zoals ook bekend. Maar 't lijkt erop dat deze vooralsnog een mysterie blijven :mrgreen:

Aja, iedereen bedankt wel voor het meedenken!


Groet,
Bijlagen
pagina 1 van 2
pagina 1 van 2
pagina 2 van 2
pagina 2 van 2

Gebruikersavatar
Zoomer
Berichten: 799
Lid geworden op: 10 dec 2003 13:10
1e Panda-achtige: 1100 Smile
2e Panda-achtige: 80pk Twinair Lounge Automaat
Locatie: Arnhem
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: Dakrails

Bericht door Zoomer »

Mysterie opgelost; toch nog gevonden! In een Duitse folder uit juli 1992.

Het zijn dakdragers voor de begin jaren 90 geleverde dakrailings / langsdragers. Ik kan me niet herinneren dat ik ze ooit 'live' gezien heb.

Naam en bestelnummers:
Komplettlastenträger, abschliessbar, für Montage auf Dachreling - FIAT Lineaccessori 72115996
Dachreling schwarz - FIAT Lineaccessori 72115995
Bijlagen
Komplettlastenträger, abschliessbar, für Montage auf Dachreling
Komplettlastenträger, abschliessbar, für Montage auf Dachreling
Groetjes Zoomer :D
Afbeelding
////Panda 1100 Smile////Azzurro Astrale////09-2002////

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”