Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Mijn groene Panda

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Mijn groene Panda

Bericht door 2cv6 »

Inmiddels via Panda85 aan een andere spiegel en een deurrubber gekomen. Michiel had gelijk, daar waar het rubber aan elkaar zit is het staal goed weggerot. Ik heb nu de deling van het rubber 10 cm verder op gelegd. De rest van de deursponning zag er nog goed uit. Spiegel werkt ook als een nieuwe en is nu van binnen uit te verstellen. De oude nog eens bekeren maar het lijkt wel alsof deze verlijmd is, is geen beweging in te krijgen.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Mijn groene Panda

Bericht door 2cv6 »

Vandaag eindelijk de bougies eens vervangen. Lagen al een jaar te wachten, maar ik had er geen zin in.

Afbeelding

Vreemd dat er een bougie zwart is en andere koffiebruin. De bougie met de rommel tussen de elektroden heb ik er zo uit gehaald maar ik denk dat de rommel er bij het uithalen op is komen te liggen. Motorblok is goed vies daar bij de bougie gaten.

Heeft mij panda eigenlijk een distributie riem? want dan moet ik die ook maar eens vervangen.
Het is een 900 cc en onder de kap ziet het er als onderstaand uit (foto van ander topic geleend)
Afbeelding

Gebruikersavatar
gatti500
Forumgebruiker
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 feb 2004 10:53
Locatie: enschede

Re: Mijn groene Panda

Bericht door gatti500 »

ketting...

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Mijn groene Panda

Bericht door 2cv6 »

Onze groene is een mooi wagentje, alleen de wielen zagen er niet uit. Daar heb ik eindelijk wat aan gedaan. Ik neem aan dat iedereen de truc met de speelkaarten kent? Eerst de lucht uit de band laten, dan de band wat van de velg drukken en een speelkaart tussen band en velg schuiven. Zo de velg rondom afwerken. De rest van de band met een plastic zak afdekken. Vergeet ook niet het ventiel af de plakken. Dan de velg spuiten. Resultaat een perfect gespoten velg en geen lak op de band.

Afbeelding

Afbeelding

Het resutaat:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Mijn groene Panda

Bericht door Dennis023 »

de cilinders waar de koffie bruine bougies uitkomen hebben de beste/mooiste verbranding.
de bougie die redelijk zwart is zal wellicht wat meer olie mee verbranden...??
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Mijn groene Panda

Bericht door 2cv6 »

Dennis023 schreef:de cilinders waar de koffie bruine bougies uitkomen hebben de beste/mooiste verbranding.
de bougie die redelijk zwart is zal wellicht wat meer olie mee verbranden...??
Zou kunnen, maar de olie consumptie is erg laag dus vraag ik mij af of dit veel invloed op de verbranding zal hebben.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Mijn groene Panda

Bericht door Pinda1000 »

Olie hoort niet in de verbrandingskamer te komen (bij een benzinemotor dan....)
Misschien hoef je niet elke week een liter biij te vullen maar goed is het niet. Waarschijnlijk is van die cilinder(s) een klepseal rot.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Mijn groene Panda

Bericht door 2cv6 »

Omdat het nu goed weer is heb ik voornamelijk met de eend gereden en heeft het groene monster 3 weken stil gestaan. Vanmorgen wilde mijn vrouw er mee weg maar de accu was leeg. Met een andere auto gestart en 15 Km gereden. Weer niet starten. Hulp accu er maar weer aan en de laadspanning meten. Deze was 15.7 volt. Volgens mij is dat 1 volt te veel. Klopt dat?
De accu staat nu op de lader maar neemt maar 1 Ampère op. Ik denk dus dat de accu overleden is.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Mijn groene Panda

Bericht door Dennis023 »

Als de accu niets meer opneemt dan is die overleden. Misschien kortsluiting in een cel. Meeste mensen "denken" dat een accu in de winter defect gaat door de koude maar ook in de zomer kan een accu defect gaan door de hitte. Het is namelijk het grote temperatuurverschil waardoor een plaat in een accu krom kan trekken en dan inwendige kortsluiting geeft.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Mijn groene Panda

Bericht door 2cv6 »

Morgen een nieuwe accu halen.
De laadspanning van 15.7 Volt kan dat ook door de defecte accu komen? of is de spanningregelaar defect. Ik neem aan dat de regelaar in de dynamo zit.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Mijn groene Panda

Bericht door 2cv6 »

Na het vervangen van de accu is de spanning weer 14.5 volt.

Gisteren de Panda voorzien van een nieuwe matten set, 8 Euro bij de Action :lol: . De plastic bekleding van de linker wielkast zit los en is wat gescheurd. Soms blijf ik er met mijn linker voet in hangen. Ik weet nog niet wat ik daar aan ga doen, een stuk er uit snijden of er een aluminium plaat tegen schroeven. Een compleet nieuwe mat er in leggen lijkt mij nogal veel werk en je moet er maar aan zien te komen.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Mijn groene Panda

Bericht door michiel van g. »

stoelen zijn er zo uit, net als de middenconsole. De mat schuift daaronder. Daarnaast is van elke panda met kabelgesschakelde bak de vloerbedekking hetzelfde. Ik zou dus even op de sloop kijken, daar moet vast iets te vinden zijn!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Mijn groene Panda

Bericht door 2cv6 »

Mijn groene monster is afgekeurd voor de APK. lambda waarde te hoog, uitlaat lek, rechter handrem blijft hangen, één kenteken verlichting doet het niet en één koplamp met een slecht lichtbeeld. Volgens de keurmeester zou de afwijkende lambda waarde komen door de lekke uitlaat, dus als de uitlaat dicht is moet de waarde goed komen.
De rem heb ik alweer gangbaar gemaakt, hier op het forum gelezen dat dit vaker voorkomt. De uitlaat met GunGum dicht gemaakt, zodat de auto alvast door de keuring kan en dan binnenkort een nieuwe pijp er onder zetten.
De koplamp vervangen door een echte Philips, er zat waarschijnlijk een lampje van de Action of Aldi in. Deze geven vaker een slecht lichtbeeld.
Het kenteken verlichtings lampje gaf problemen, er is een stukje afgebroken waardoor de lamphouder niet meer blijft zitten. Dit opgelost door het lampje vast te solderen aan de andere houder die er nog wel zit. Aan de andere zijde een draadje met stekker gesoldeerd. Ik hoop dat deze constructie het even zal houden. Volgende week moet ik toch met mijn andere Panda naar de dealer dus zal ik gelijk eens vragen of de glaasjes nog leverbaar zijn. Anders eens op de sloop gaan zoeken.

Afbeelding

Afbeelding

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Mijn groene Panda

Bericht door 2cv6 »

Ik had al langer de indruk dat de remmen wat bleven hangen. Vandaag de voorwielen eens opgekrikt en ze draaiden niet lekker rond. De blokken waren verroest en zaten vast. Vooral de buitenste blokken ( links en rechts) heb ik er met veel geweld uit moeten slaan. Alles goed schoon gemaakt en ingevet met kopervet. Het autootje remt nu weer zoals het hoort. Hoewel de schijven nog net voldoende zijn en de blokken nog voldoende voering hebben, ga ik binnenkort toch alles vernieuwen. Als ik de roestige blokken laat zitten zullen ze binnenkort weer vast zitten en voor de kosten hoef je het niet te laten.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Mijn groene Panda

Bericht door 2cv6 »

Wegens laswerkzaamheden aan de Panda, wil ik de dynamo loskoppelen, maar ik krijg het kleine stekkertje niet los. Moet ik nog harder trekken? of doe ik iets fout?

P.s. Van de laswerkzaamheden komt nog een verslag.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”