Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Bericht door Robert100HP »

Naar aanleiding van een tip van Nic de Boer in de Autoweek van enkele weken geleden ook maar eens gaan zoeken op dit zgn "wondermiddel". Ik heb bijna alle producten wel eens geprobeerd van super goedkoop tot superduur,van schuim tot creme's. Met alleen als gevolg dat jij zelf de rest van de dag naar cocosnoten of een ander exotisch parfum ruikt. ): ): Een regenbui verder en de kunststofdelen zien er weer vlekkerig of gestreept en dus niet uit De naam van dit wondermiddel is lijnzaadolie een puur natuur product geperst uit lijnzaad, koud geperst lekker over sla. Als gekookte variant goed om verfkwasten zacht te houden en blank metaal te conserveren. Lijnzaadolie droogt echter uitermate langzaam, maar de droogtijd verandert als je het met terpentine gaat vermengen. Meng de gekookte lijnolie en de terpentine in verhouding van 1:1 met elkaar. Gekookte lijnolie is o.a. bij Karwei bouwmarkten in een 500 ML verpakking te koop voor slechts 4 euro en 8 centen, een halve liter terpentine kost 1 euro een 25 cent. Met een liter kun je dus een lange tijd vooruit, het mengsel kan zelfs met een kwast op (voor een poetsdoek) moeilijke plaatsen worden aangebracht. Goed verdeeld op droge ondergronden aan brengen en laten drogen, uitpoetsen of na wrijven niet nodig.

Dit mengsel heeft echter een nadeel als de terpentine uit de poetsdoek is verdampt en alleen het restant lijnolie achterblijft kan door broei de poetsdoek spontaan in de brand vliegen. Hang de gebruikte doeken dus op en laat ze langdurig drogen....

Grtz Rob
Bijlagen
Het resutaat na anderhalve week.jpg
Het resutaat na anderhalve week.jpg (24.83 KiB) 7579 keer bekeken

ger64
Forumgebruiker
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 aug 2013 15:55
1e Panda-achtige: fiat panda 2014
Locatie: venlo

Re: Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Bericht door ger64 »

dat ziet er goed uit :thumbup:

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Bericht door Pinda1000 »

Robert100HP schreef:.
Dit mengsel heeft echter een nadeel als de terpentine uit de poetsdoek is verdampt en alleen het restant lijnolie achterblijft kan door broei de poetsdoek spontaan in de brand vliegen. Hang de gebruikte doeken dus op en laat ze langdurig drogen....

Grtz Rob
Staat mijn bumper dan straks niet is de fik? :P

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Bericht door exprezzo »

Nou...
Dat ziet er wel veelbelovend uit.
Ik heb mijn HP nog de hele winter(herfst)niet gewassen.
Ik zal dat mengsel eens proberen.
Bedankt voor de tip Rob!
Grt exprezzo.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Bericht door Robert100HP »

Nee hoor Pinda, maak je geen zorgen het mengsel is ook volstrekt onschadelijk voor autolakken. Zie onderstaande:Lijnolie wordt gemaakt door de zaden van olievlas uit te persen. Het restant van de vlaszaden wordt als lijnkoeken voor veevoer gebruikt. Bij het telen van vlas ten behoeve van de olieproductie is dus een hoge zaadopbrengst van belang.

Lijnolie moet in donkere flessen bewaard worden, omdat de olie onder invloed van (zon)licht in kwaliteit achteruitgaat.Het product wordt als rauwe lijnolie, gekookte lijnolie of als flax oil (vlasolie) op de markt gebracht. Lijnzaadolie is een belangrijk onderdeel van linoleum. Verder wordt het gebruikt voor het maken van zeep en kunsthars. Ook wordt het gebruikt in brood.

Lijnolie is een van de oudst gebruikte oliën en wordt sinds eeuwen gebruikt in verven en vernissen, producten die nu weer populair worden. Tevens wordt lijnolie gebruikt voor de conservering van ongeverfd hout en van visnetten. Deze gebruiken zijn gebaseerd op het uitharden (polymeriseren) van de olie. Er zijn twee soorten lijnolie: rauw en gekookt. Rauwe lijnolie hardt minder snel uit dan de gekookte variant. "Gekookte" lijnolie is meestal niet in temperatuur verhoogd maar heeft metaalzouten (met name kobalt) die het polymeriseren katalyseren.

Met lijnzaadolie verontreinigde lappen kunnen, door het polymeriseren, brandgevaarlijk zijn. Als lappen of keukenpapier met lijnzaadolie op een hoop worden gelegd kan er een exotherme chemische reactie optreden, met warmteontwikkeling tot gevolg. Dit heet 'broei' en kan tot brand leiden. Er wordt daarom geadviseerd om lappen en doeken waar lijnzaadolie in zit, vlak op te hangen om de lappen te laten drogen.

Ook in schoonmaakmiddelen vindt men lijnolie, onder andere in vloeibare vloerzeep.

Menselijke consumptie
Lijnzaadolie is niet geschikt voor bakken en braden, aangezien alfa-linoleenzuur sterk onverzadigd en daarom zeer oxidatiegevoelig is. Koudgeperste lijnzaadolie wordt (onverhit) wel gebruikt als bron van omega 3-vetzuren, vanwege het hoge gehalte alfa-linoleenzuur. Het gehalte aan omega-3-vetzuren in lijnzaadolie is het hoogste van alle plantaardige oliën. Er is overigens wel vlaszaad ontwikkeld waarin het gehalte alfa-linoleenzuur via genetische technologie omlaag is gebracht.

Lijnolie van een gewoon olievlasras heeft de volgende samenstelling:

Linoleenzuur >50%
Linolzuur 10-20%
Oliezuur 10-20%
Stearinezuur <10%
Palmitinezuur ongeveer 5%
Eicoseenzuur <1%
Erucazuur <1%

Het staat bij A.H. gewoon in de schappen bij de biologische producten, Linolzuur zit b.v.ook in Becel.
Vanwege het hoge aan gehalte aan alfa-linoleenzuur in lijnzaad word het ook gebruikt bij afslankkuren
Linoleenzuur word echter ook weer toegepast bij de productie van Linoleum of te wel vloerbedekking.

Overigens dank aan Wikipedia _O_ _O_ ......!!!!!

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Bericht door Pinda1000 »

Ik ga het mengsel ook maar eens uitproberen :yes: :thumbup:

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Bericht door Robert100HP »

Wanneer je de 500 ml lijnzaadolie gemengd hebt met 500 ml terpentine schud het mengsel enige tijd goed door elkaar.Doe dit ook iedere keer voor je het gebruikt, opbrengen op een droog/schoon oppervlak gaat het best met een (ronde) kwast. Laat de behandelde delen een 10 tal minuten aandrogen alvorens de oppervlakten met een droge doek na te wrijven. Verbruik is ongeveer een spuitbus dop op een hele HP, vanwege de geur is het niet ideaal voor gebruik in de auto.

Grtz Rob
Bijlagen
J peg 1.jpg
J peg 1.jpg (24.18 KiB) 7478 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Bericht door Pinda1000 »

Zo te zien heb je er ook de kliko mee behandeld :rofl:

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Bericht door exprezzo »

Ik ga dat mengsel van de week even brouwen...
Hoe krijg ik die groen smurrie weg(alg/mos)..?
Is echt hardnekkig,ook bij de raamrubbers.
Grt exprezzo

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Bericht door lenny »

dit topic bracht me op een :idea: ...Ik was van plan mijn gerolde lak fijn te schuren en te polijsten, maar heb nu het dak geschuurd en met owatral, een soort lijnolie, ingesmeerd(met spons en droge doek erna), Dit doe ik een paar keer tot een juiste glans is bereikt. Alle lak wordt dan zo. Het is een beetje een experiment, maar veel slechter wordt het sowieso niet.. :lol: Gaat veel sneller dan poetsen met commandant. de bumpers etc. doe ik uiteindelijk ook zo of met lijnolie, zonder te schuren dan.
exprezzo schreef:Hoe krijg ik die groen smurrie weg(alg/mos)..?
Ik heb dat ook en heb bij gamma van het merk HG 'groene aanslag reiniger' gekocht. Heb het alleen nog niet getest.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Bericht door Robert100HP »

@ Pinda...De groen en grofvuil bakken zijn van het zelfde soort kunststof en waren het eerdere "proefkonijn"
@ Lenny HG groene aanslag verwijderaar is goed voor steensoorten maar niet voor metaal. :no: :no:
@ Expresso steek een oude bankpas of iets dergelijks tussen de raamrubbers, hiermee maak je ruimte om er zo'n dun schuim sponsje/doekje tussen te proppen. Zie foto: Week dit vooraf even in een groene zeep oplossing. Even heen en weer halen en de aanslag van zowel het onbereikbare stukje raam als het rubber is verdwenen en blijft langdurig weg. Groene zeep is uitermate geschikt om groene alg aanslag op een milieuvriendelijke van mogelijke oppervlakten te verwijderen.

Grtz Rob
Bijlagen
xx.jpg
xx.jpg (29.83 KiB) 7437 keer bekeken
xx.jpg
xx.jpg (29.83 KiB) 7437 keer bekeken

Gebruikersavatar
babos
Forumgebruiker
Berichten: 444
Lid geworden op: 21 jul 2008 19:44
1e Panda-achtige: Panda 1100 Young 2001
Locatie: Deventer

Re: Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Bericht door babos »

Maar je vermengt het dus met terpentine voor het op de auto te gebruiken? Is dit niet slecht voor het kunststof?

Ik gebruik lijnzaad al een tijdje en heb het 2 jaar geleden aangeschaft voor de Volvo, daar zit ook erg veel zwart kunststof rondom op. Ik gebruikte het echter puur. Werkt prima maar was er niet kapot van.
"JP Jeep"Jeep Wrangler 4.0 H.O. 1991, Sandbeige (under construction)
"The Bug" VW Kever 1200, 1972, Marineblauw
"Daily" Volvo V50 2.4, 2005, Blauw

Gebruikersavatar
Mack
Forumgebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2015 16:01
1e Panda-achtige: ex 1100 selecta

Re: Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Bericht door Mack »

Robert100HP schreef:...Dit mengsel heeft echter een nadeel als de terpentine uit de poetsdoek is verdampt en alleen het restant lijnolie achterblijft kan door broei de poetsdoek spontaan in de brand vliegen. Hang de gebruikte doeken dus op en laat ze langdurig drogen....
Grtz Rob
Hehehehe... Die heb ik eens uitgeprobeerd in een stalen emmer. Werkt als een speer! Op een mooi zonnige dag hoef je na 20min je katoenen poetsdoeken niet meer op te ruimen. :P
The similar point of a peanut and a tin-box?
Makes more sense in Dutch...

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Bericht door Robert100HP »

@ Babos 500 ML terpentine mixen met 500 Ml lijnzaadolie of in ieder geval een gelijke hoeveelheid van beide vloeistoffen.
De op de Panda gebruikte kunststoffen worden niet opgelost door terpentine. Bijna gelijkwaardige petroleum distilaten zitten ook in wax en kunststof beschermende producten van o.a.Turtle en Mequars. Een kunststof word lost pas op of word zacht en kleverig als er je zijn eigen weekmaker op gebruiktof bij sommige onder invloed van u.v.. Aceton en Thinner zijn b.v. wel enkele van dit soort stoffen die je ver uit de buurt van auto's moet houden.
@Mack het is minder fijn als je garage of schuur plots in de fik staat vandaar de extra waarschuwing. :wink:

Ook bij een regenbui blijft het kunststof een mooie (wax) uitstraling houden, zonder daarna streperig of vlekkerig op te drogen.

Grtz Rob
Bijlagen
Effect met regen.jpg
Effect met regen.jpg (31.23 KiB) 7347 keer bekeken

Gebruikersavatar
babos
Forumgebruiker
Berichten: 444
Lid geworden op: 21 jul 2008 19:44
1e Panda-achtige: Panda 1100 Young 2001
Locatie: Deventer

Re: Goedkope kunststof reiniger met een langdurig resultaat

Bericht door babos »

Dan ga ik de lijnzaadolie op een mooie voorjaarsdag ook maar weer eens uit de kelder vissen om de Panda er een goede beurt mee te geven. Voor de Volvo heb ik inmiddels een ander prettig (duur :( ) product. Nou staat de Volvo eigenlijk ook nooit in de regen.

De tip de doeken goed uit te spoelen en laten drogen is erg goed. Ik wist niet dat het zo brandgevaarlijk zou zijn.

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
"JP Jeep"Jeep Wrangler 4.0 H.O. 1991, Sandbeige (under construction)
"The Bug" VW Kever 1200, 1972, Marineblauw
"Daily" Volvo V50 2.4, 2005, Blauw

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”