Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Bericht door zwrtw »

Daarna zijn we aan de gang gegaan met de compressor en drukbekerspuit. Het vet wordt op een kampeerbrander verhit en in de spuit gegooid. Daarna zet ik de hele spuit op de brander om de spuit verder op te warmen. Als de bovenkant van de beker (voorraadfles van de spuit) heter is dan 100 graden -even op spugen en je weet het- kan je aan de gang.

Nu zijn vooral de dorpels behandeld, ook delen waar je zo moeilijk bij komt. Ik had een gat geboord zodat de plek achteraan de dorpel die doorgerot was nu wel goed behandeld kon worden. Ook aan de linkerkant (die daar nog wel goed was) een gat geboord. Het vet spuiten is een vies kliederwerk en je moet erg oppassen dat je niet met blote huid tegen de hete spuit aan komt. Dat gaat me wel eens mis zo half onder een auto liggend, maar ditmaal ben ik er zonder brandwonden vanaf gekomen.

Zelfs de nevel is vet (logisch...) en als je in de kokerbalk spuit, komt er op diverse plaatsen een vette walm uit de auto...
De meest kritieke delen zitten dik in het vet. Er was niet genoeg tijd om de hele auto te behandelen. De overige delen moeten een andere keer in het vet gezet worden, liefst als het wat warmer weer is. Dan is het vet namelijk makkelijker te verwerken en koelt in de spuit niet zo snel af.

Volgens sommigen is het vet een mengsel van vaseline en bijenwas. Heel schadelijk is dat dus niet. Sommigen smeren dat soort spul op hun huid ter verzorging...
Bijlagen
Hete spuit, druipend heet vet. Ideale werkomstandigheden!
Hete spuit, druipend heet vet. Ideale werkomstandigheden!
Vette nevel...
Vette nevel...
en nog meer vette nevel.
en nog meer vette nevel.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Bericht door zwrtw »

@2CV6: goeie tip! Ik heb geen enkele ervaring met zo'n multitool. Goede reden om me er eens in te verdiepen! Op de getoonde plek zou een multitool i.d.d. handiger zijn dan een haakse slijper.

Waarom nu dit topic?
1. Je kan m.i. vrij goed zien aan alle foto's wat de typische roestplekken van een Panda classic zijn. Je weet dus waar je op moet letten.
2. Als je een Panda classic wil behouden, kan je de getoonde kitranden uitkrabben en vol smeren met vaseline. Dat kan vrijwel iedereen, het kost alleen veel tijd.
3. De getoonde achterste hoek van de dorpel is een rotplek om te repareren. Is dat bij jouw Panda nog goed? Boor er een gat in, koop een spuitbus ML o.i.d. en voorzie die plek aan de binnenkant, dus in de holte, rijkelijk van ML. Koop maar zo'n spuitbus met een slangetje aan de spuitmond zodat je in holle delen kan spuiten. Weet je niet wat voor spuitbus moet kopen? Al zou je er WD40 kruipolie in spuiten: iets is beter dan niets (WD40 zul je wel vaak moeten herhalen).
4. Classic Panda's sterven snel uit. Laten we proberen te behouden wat er nog is!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Bericht door Pinda1000 »

Heb je een foto waar je het gat in de dorpel achter hebt geboord?

Of heb ik er overheen gekeken? :P

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Bericht door michiel van g. »

Daar ben ik ook benieuwd naar. Als de Italia 90 niet verkocht wordt moet ik deze plekken ook even flink volgooien met vet. Tevens dan ook meteen die wielkastranden ondernemen. Ze zijn nu nog uitstekend, maar you never know... Zou ik ook zuurvrije vaseline kunnen nemen en dat indie naad doen en dan vervolgens verhitten? Dan trekt het er tenminste lekker in...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Bericht door zwrtw »

Zuurvrije vaseline werkt prima op de plaats van de kitranden!

Bij de Panda Smile geen foto van het gat gemaakt, dus even bij de Elettra gedaan:
Bijlagen
Extra gat geboord aan de linker kant...
Extra gat geboord aan de linker kant...
en rechterkant.
en rechterkant.
ter vergelijking nog even hoe die plek bij de auto van Jan eruit zag.
ter vergelijking nog even hoe die plek bij de auto van Jan eruit zag.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Bericht door Pinda1000 »

Ok duidelijk zo. Toch nog twee vragen:
1) Gat laat je open of stop je er een dopje in? Als je geen binnenscherm hebt loopt daar het water zo naar binnen toch?
2) Je komt er van binnenuit niet bij door de middendorpel die in de weg zit, zou je er wel bij komen als je van binnenuit een gat in boort in de middendorpel?

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Bericht door Ivo »

De bekende plekken. Mooi in beeld gebracht hoe je dat stuk hebt weten te lassen. Laten we ook niet vergeten de binnenschermen te plaatsen :wink:
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Bericht door Pinda1000 »

Ivo schreef:De bekende plekken. Mooi in beeld gebracht hoe je dat stuk hebt weten te lassen. Laten we ook niet vergeten de binnenschermen te plaatsen :wink:
Inkoopactie Mike Sandersvet? :P

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Bericht door zwrtw »

@ Panda 1000:
1. Ik doe er geen dopje in. Ook zonder binnenschermen sproeit het water daar niet zomaar naar binnen als je het gat behoorlijk aan de onderkant boort. Liever een flinke tocht er doorheen dan een "dode hoek" waar bijna geen lucht circuleert en dus condensvocht kan ophopen.

2. Je kan ook zonder boren wel op bij die plek komen, b.v. via een afwateringopening die ca 10 cm naar voren ligt, of via het gat in de wand naast de achterbank. Probleem is dat je dan niet goed ziet waar het slangetje van je antiroest middel heen gaat. De kans is groot dat je op een verkeerde plek spuit. Via andere plekken is de ruimte ook wel aan te boren denk ik. Ik wil echter aan de onderkant boren omdat daar het water heen gaat. Als er geen water zou komen, zou die plek immers ook niet doorroesten.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Bericht door aribold »

Nog even een paar foto's er bij waar je kunt zien hoe de inwendige constructie van het achterste deel van de dorpel is:
dorpel12.jpg
dorpel19.JPG
Op de foto's is de hele buitenzijde van de dorpel verwijderd (deze was over de hele lengte verrot en is helemaal vervangen.) Aan de linkerzijde van de eerste foto zie je een plaat die los geboord is en omgevouwen. Dit is de boosdoener die er voor zorgt dat de bewuste nare plek lastig te bereiken is met roestpreventiemiddelen.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Bericht door Dennis023 »

Komen dit soort constructies voor wat betreft dorpels nog steeds voor bij modernere Fiat types?
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
HJ de Vries
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 apr 2014 21:23
1e Panda-achtige: 1000 L 1992
2e Panda-achtige: 128 1971
Locatie: Apeldoorn

Re: Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Bericht door HJ de Vries »

Heb ik rechts ook al gedaan 8). Nu links nog een keer.. Het betreffende deel heb ik zowel binnen als buiten uitgestukt.
Bijlagen
IMG_6554.jpg
IMG_6556.jpg
IMG_6564.jpg
IMG_6651.jpg

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Bericht door zwrtw »

@ Dennis023: Auto's zitten vol met dubbele plaat, onbereikbare delen e.d. Daar staat Fiat niet alleen in. Ik ben niet erg op de hoogte van de carrosserie-opbouw van moderne auto's. We zullen over pakweg 15~20 jaar zien welke huidige auto's op welke plekken roestgevoelig zijn. Dan vind ik de Panda nog wel meevallen qua hoeveelheid dubbele plaat en de bereikbaarheid van holle delen.
@ Aribold: super foto's! Geeft een hoop duidelijkheid. Ik meende die foto's al eens eerder gezien te hebben, en ze zijn erg toepasselijk in dit draadje.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Bericht door aribold »

Ik heb ze inderdaad waarschijnlijk wel eens eerder gepost, maar omdat jij zo'n helder topic aangemaakt hebt, leek het me hier een goede aanvulling. Ik denk dat we dit onderwerp zo naar de technisch artikelen kunnen verplaatsen.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
babos
Forumgebruiker
Berichten: 444
Lid geworden op: 21 jul 2008 19:44
1e Panda-achtige: Panda 1100 Young 2001
Locatie: Deventer

Re: Dorpel doorgeroest bij draagarm achter

Bericht door babos »

Voor de heren die de dorpels en zijplaat volledig hebben weggeslepen.

Hoe krijgen jullie dit in vredesnaam ooit weer heel\mooi?

Het oude stuk er weer in lassen\zelf maken uit plaatwerk\ of zijn er kant en klaarstukken leverbaar?
"JP Jeep"Jeep Wrangler 4.0 H.O. 1991, Sandbeige (under construction)
"The Bug" VW Kever 1200, 1972, Marineblauw
"Daily" Volvo V50 2.4, 2005, Blauw

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”