Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Welke panda moet ik kopen?

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gesloten
Gebruikersavatar
Janco
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2015 22:37
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Selecta 1992
Locatie: Barneveld

Welke panda moet ik kopen?

Bericht door Janco »

Beste leden,

Wie kan mij advies geven? Welke Fiat Panda moet ik kopen?

Ik zit nu te dubben tussen 2 panda’s:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/26 ... vm-contact&" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze auto reed wel goed denk ik, ik moest wel even wennen. Ik heb altijd Volkswagen gereden of een variant daarvan (Skoda). Deze auto heeft nog geen 80.000 gelopen, maar er moet eigenlijk wel een grote beurt komen. Hij heeft open dak. Vraagprijs 800 euro. Ik kan hem voor 750 euro meenemen. Hij is 21 jaar oud.

http://link.marktplaats.nl/m924934493" onclick="window.open(this.href);return false;

Fiat Panda 900 Young

Ziet er heel netjes uit, is goed onderhouden en rijdt zuinig.
• slechts 108190 km
• APK tot 14-10-2015
Heeft pas een grote onderhoudsbeurt gehad. (Olie, oliefilter, luchtfilter en bougies vervangen)
Ook is recent de koppakking vernieuwd (Een zwak punt bij panda en cinquecento)

Prijs € 1150,-

Ik kan hem denk ik kopen voor 950 euro.

Moet in oktober wel een nieuwe APK hebben.

Auto 1 staat 20 kilometer bij mij vandaan.

Auto 2 2,5 uur rijden bij mij vandaan.

Als ik bij auto 1 een grote beurt moet nemen, of een kleinere beurt, dan ben ik al duurder uit dan auto 2. Auto 2 is blauw en vindt ik wel mooier qua kleur en interieur.

En dan is er ook nog nummer 3 met maar 60.000 kilometer gereden:

http://link.marktplaats.nl/m930482802" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze verkoper heeft geen idee van olie, filter en koppakking enz.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt voor de reacties!

M.vr.gr.

Janco

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Welke panda moet ik kopen?

Bericht door Romeo »

Ik vind die eerste Panda Young de mooiste qua kleur. Ergens staat mij iets bij dat die auto eerder al te koop heeft gestaan, volgens mij zelfs op dit forum en/of de Landelijke Panda dag van een paar jaar geleden.
In dat laatste geval, als het inderdaad deze auto is, dan was het toen een knap exemplaar. Maar je leest al dat ik praat in verleden tijd en sommige Panda's worden in een paar jaar tijd snel minder.

De Panda uit de 2e advertentie vind ik zo op het eerste gezicht aardig aan de prijs.
Weet dat je voor onder de 1000 euro met een beetje geluk al een 1100 kunt vinden van na 2001 die in nette staat is.

De Panda uit de 3e advertentie is volgens mij net de wasstraat uit gereden. Nat ziet elke auto er meestal geweldig uit dus daar kan ik niets over zeggen, behalve dat de dorpels wat aan de donkere kant lijken. Zou tectyl kunnen zijn ter bescherming maar ook tectyl die over roest heen is gespoten. Moeilijk om te beoordelen op een foto.

Hoewel ik zelf goede ervaringen heb met een Panda 900 en dezelfde motoren in andere kleine Fiat's zijn er ook mensen die zweren bij een 1000 Fire motor, of liever voor een 1100 motor gaan uit een Panda Selecta (Automaat) of in de laatste serie van 2001 t/m 2003.

Auto's op foto's kunnen er perfect uit zien maar je weet toch pas echt wat er voor je staat als je de auto ter plekke kunt bekijken en dan liefst ook nog op een brug zodat je wat beter zicht hebt op hoe het met de auto gesteld is op het gebied van dingen die je op straatniveau niet of moeilijker kunt beoordelen.

Ik kan je zo niet zeggen voor welk van de Panda's ik je aan raad te kiezen, je moet een auto echt zien en er mee rijden.
Let er ook op dat als je naar een auto gaat kijken dat onderhoud wat gedaan is aantoonbaar is en vooral ook hoe lang geleden dat is gedaan.
In verkoopadvertenties worden auto's meestal neergezet als perfect onderhouden e.d.

BertPanda
Forumgebruiker
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
Locatie: Geleen
Been thanked: 1 time

Re: Welke panda moet ik kopen?

Bericht door BertPanda »

Bij een oudere auto is de onderkant belangrijker, of in ieder geval minstens zo belangrijk, dan de bovenkant. Dus een goede keuze kun je pas maken als je bij alle drie de autos de onderkant hebt bekeken op een brug. Want al is de bovenkant en het interieur nog zo mooi en al loopt hij nog zo goed, als hij van de onderkant rot is haal je de volgende apk niet en is het ofwel veel kosten maken ofwel einde verhaal. Als je zelf niet kundig bent neem dan iemand mee die er verstand van heeft. succes ermee.

Gebruikersavatar
Janco
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2015 22:37
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Selecta 1992
Locatie: Barneveld

Re: Welke panda moet ik kopen?

Bericht door Janco »

@ Iedereen, is er soms een panda liefhebber omgeving Veenendaal die kan kijken naar de auto?

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Welke panda moet ik kopen?

Bericht door Romeo »

Via finnik.nl krijg je nog wat extra info over een auto.
Als ik daar het kenteken van mijn Panda invoer dan staat er:
Fiat Panda

Deze Fiat Panda komt uit 2001. Deze originele Nederlandse auto staat sinds 2001 op kenteken en is voorzien van een benzine motor die 39 PK levert. Het verbruik van deze auto is gemiddeld 6.7 liter per 100 km en hij weegt 690 kg.

Verbruik gecombineerd (Gemiddelde van verbruik buitenweg en stad) 6.7 liter per 100 km (1 op 14.9)
Verbruik buitenweg 5.6 liter per 100 km (1 op 17.9)
Verbruik stad 8.6 liter per 100 km (1 op 11.6)
Energie label (Hoe zuinig is deze auto ten opzichte van andere in dezelfde grootteklasse) D
Uitstoot CO2 (Hoe schoon is deze auto. Hoe lager de g/km uitstoot, des te schoner) 160 g/km
Euroklasse (een Europese emissie standaard. Des te hoger des te beter) Euro 2

als je door scrollt naar beneden:

Dit type auto wordt tijdens een APK het meest afgekeurd op de volgende punten:

Band met profieldiepte tussen 1.6 en 2.5 mm
Werking/toestand verplichte lichten/retroreflectoren 5.*.55
Afstelling dimlicht 5.*.56
Band onvoldoende profiel 5.*.27
Banden 5.*.27

Hiermee heb je altijd gespreksstof tijdens feesten en partijen.

Gemiddeld 1.210 dagen in bezit per eigenaar
Er zijn 496.397 auto’s van deze kleur
59% van de bezitters van deze auto is vrouw
Er zijn 1.757.169 auto’s ouder dan deze
Er rijden 86.881 van dit type auto rond in Nederland
7.716.944 auto’s zijn sneller of hebben meer PK
De gemiddelde eigenaar is geboren in 1958

Gebruikersavatar
Janco
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2015 22:37
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Selecta 1992
Locatie: Barneveld

Re: Welke panda moet ik kopen?

Bericht door Janco »

@Milan, Bedankt voor de tip van Finnik.nl

Ik zie nu bij keuze 2 van mij, dat hij de 5e eigenaar is in 15 jaar tijd... Best wel veel voor een Fiat Panda, of niet?

Hij is sinds 23 februari de eigenaar, en hij staat nu alweer te koop. Bijzonder?

Gebruikersavatar
Janco
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2015 22:37
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Selecta 1992
Locatie: Barneveld

Re: Welke panda moet ik kopen?

Bericht door Janco »

http://link.marktplaats.nl/m918902800" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat denken jullie van deze Fiat Panda? Wat is een reëel bod voor deze auto?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Welke panda moet ik kopen?

Bericht door michiel van g. »

De verkoper is een wat bijzonder figuur... Maar die Panda is echt als nieuw. Ik denk echter wel dat er zo'n 500 euro van de vraagprijs af moet. Minimaal. Gezien de markt voor 750'jes...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Stijger
Forumgebruiker
Berichten: 165
Lid geworden op: 05 dec 2012 20:39
1e Panda-achtige: 900 Hobby 1996
Locatie: Amsterdam

Re: Welke panda moet ik kopen?

Bericht door Stijger »

De eerste Panda ben ik na de landelijke pandadag waar hij op aangeboden stond naar gaan kijken. Een kleine twee jaar geleden. Die was volgens mij echt punt gaaf, alleen toen lekten de ashoezen (als ik me het goed herinner) daarom toen niet gedaan. Anders had ik hem zeker gekocht. Dus sowieso naar dat vragen.
Afbeelding
900 Panda Young (zwart) (overleden)
900 Panda Hobby (rood)

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Welke panda moet ik kopen?

Bericht door lenny »

Stijger schreef:alleen toen lekten de ashoezen
Die hoezen zijn nou eenmaal kwetsbaar en is bijna te verwachten bij een oude panda dat die ooit gaan scheuren. Het is maar een klein onderdeel dus als de rest in orde was/is zou het mij niet afschrikken, alleen dan wel reparatie kosten gebruiken bij onderhandelen.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Welke panda moet ik kopen?

Bericht door Dennis023 »

Die witte Panda van Bruno uit Hilversum heeft eerst te koop gestaan voor euro 2250,--
Dat zou een echte liefhebber wellicht nog willen betalen als de auto echt heel goed is maar de auto moet wel concurreren tegen al die auto's die voor onder de 1000 euro te koop staan en waar je nog een paar jaar mee kan doen.
Die witte wordt wellicht een bewaar exemplaar voor later mits goed geconcerveerd.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Janco
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2015 22:37
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Selecta 1992
Locatie: Barneveld

Re: Welke panda moet ik kopen?

Bericht door Janco »

Bedankt allemaal voor het meedenken en jullie tips. Volgende week ga ik maar eens serieus kijken bij een auto van iemand van het forum, ik ben benieuwd...

Gebruikersavatar
Janco
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 mei 2015 22:37
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Selecta 1992
Locatie: Barneveld

Re: Welke panda moet ik kopen?

Bericht door Janco »

Ruim 1 week geleden heb ik een Fiat Panda 1100 Selecta 1992 gekocht. Wat mij betreft kan het onderwerp gesloten worden...
Bijlagen
Panda 3 (2).jpg

Gesloten

Terug naar “Algemeen/Discussie”