Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Sigarettenaansteker Panda 0.9 Young (2000)

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
squatt3r
Forumgebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:38
1e Panda-achtige: Young 0.9 2000

Sigarettenaansteker Panda 0.9 Young (2000)

Bericht door squatt3r »

Ik heb sinds een week een Panda young 0.9 uit 2000. Ik wilde graag mijn navigatie opladen via de sigarettenaansteker, maar dit lijkt niet te werken. De sigarettenaansteker werkt volgens mij wel, omdat als ik hem indruk de unit warm wordt. Als ik echter een oplader erin doe (ik heb al twee varianten geprobeerd) werkt de oplader niet. Hebben jullie tips hoe ik dit werkende zou kunnen krijgen?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Sigarettenaansteker Panda 0.9 Young (2000)

Bericht door Robert100HP »

Een 12V aansteker aansluiting is niet de ideale aansluiting om op te laden. Hier zijn speciale 12V aansluitingen voor te koop, door de jaren heen vervuilt de aansteker door sigarettenas. As isoleert, je kunt een stofzuiger op de aansluiting zetten om e.a te ontdoen van vervuiling. Daarna moet je de + schoon krabben ( met b.v. een kleine schroevendraaier) de + zit op het diepste punt in de plug. Haal vooraf wel de pluskabel van de accu los anders veroorzaak je geheid sluiting. :yes: :yes: Soms is ook de veer van de oplader plug zo sterk, dat de plug uit de aansteker wordt gedrukt. Een extra 12V aansluiting bijplaatsen is dan de enige oplossing.

Grtz Rob

squatt3r
Forumgebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:38
1e Panda-achtige: Young 0.9 2000

Re: Sigarettenaansteker Panda 0.9 Young (2000)

Bericht door squatt3r »

Veel dank voor je reactie, ik begrijp dat ik de aansluiting schoon moet maken en de plus (dat is volgens mij het rondje dan in het midden toch?) goed schoon moet maken. Ik ga het proberen! Klopt het dat ondanks dat het misschien vervuild is het 'verwarmen' dan wel werkt (ik weet niet hoe dat ding heet, maar waarmee je 'vroeger' je sigaret aan zou maken)?

Heb je toevallig een linkje van de aansluiting waar je op doelt die ervoor te koop is?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Sigarettenaansteker Panda 0.9 Young (2000)

Bericht door Robert100HP »

Zoek even op 12V auto aansluiting, het is inderdaad dat "rondje" midden onder. De aanstekerplug zelf heeft een gloeispiraal (weerstand) na verloop van tijd raakt dit spiraal door inwendige breuk defect. Maar door een schok(je) maakt de breuk weer een even contact dat verklaart dat hij soms warm wordt, maar niet zo heet om een sigaret aan te steken.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Panda85
Forumgebruiker
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 jul 2015 22:41
Locatie: Langenboom

Re: Sigarettenaansteker Panda 0.9 Young (2000)

Bericht door Panda85 »

Ik heb bij m'n daily (Renault Mégane) ook de sigarettenaansteker vervangen door een 12V power outlet
Zoiets dus: http://www.ebay.nl/itm/12V-120W-Cigaret ... Sw~1FUXPfx" onclick="window.open(this.href);return false; , maar dan origineel Renault.

squatt3r
Forumgebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:38
1e Panda-achtige: Young 0.9 2000

Re: Sigarettenaansteker Panda 0.9 Young (2000)

Bericht door squatt3r »

Ik heb het idee dat de 'gloeispiraal' wel heel heet wordt, maar als ik er de plug instop voor de oplader van mijn telefoon/navigatie werkt het niet meer. Ik dacht eerst dat de accu van de Fiat Panda dit mogelijk niet aan kan, maar ik begrijp nu dat dat er niks mee te maken heeft.

Dank, ik ga gewoon een nieuwe aansluiting installeren!

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Sigarettenaansteker Panda 0.9 Young (2000)

Bericht door Robert100HP »

Of dichter bij huis Conrad, keuze genoeg. https://www.conrad.nl/nl/auto-12v-split ... 10060.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Grtz Rob

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”