Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

squatt3r
Forumgebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:38
1e Panda-achtige: Young 0.9 2000

Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Bericht door squatt3r »

Afgelopen weken merkte ik dat op de snelweg als ik 120km reed in mijn Panda (young uit 2000) de versnelling soms uit zijn vijf schoot (naar zijn vrij), als ik hem dan weer in zijn vijf zette was er vervolgend een tijdje niks aan de hand. Dit leek wel steeds frequenter voor te komen. Vandaag was het een paar keer dat ik hem niet meer terug in een versnelling kreeg (alsof die niet meer in zn 1/2/3/4 of 5 kon). Met moeite toch weten te parkeren. Als ik hem nu start hoor ik een gek hoog geluid, ik kan hem wel in zijn een zetten, als mijn koppeling een beetje opkomt dan rijdt de panda wel iets vooruit, maar met veel moeite en als ik de koppeling hoger op laat komen maakt die een vreselijk geluid, alsof er er tijdens het rijden ergens hard tegenaan wordt getikt en valt mn panda vervolgens stil.

Ik had er nog graag mee naar Italië op vakantie gewild, maar dat lijkt nu wat onzeker. Tips over de diagnose van mijn panda?

Captain Chaos
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 jun 2016 21:11
1e Panda-achtige: 4x4 2005
2e Panda-achtige: 500 twinair
Locatie: nee, Werkplaats

Re: Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Bericht door Captain Chaos »

Italie? :no:
Zo te lezen klinkt dit als een serieus versnellingsbakprobleem: De synchromesh versleten of de vertanding van de tandwielen zelf.
dat de versnellingspook uit zichzelf uit een versnelling springt is op zich al een aanduiding dat er iets aan de hand is met de versnellingsbak..
teveel speling in de hendels of de arreteerkogels versleten.
Zou er maar eens naar laten kijken door een expert...

BertPanda
Forumgebruiker
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
Locatie: Geleen
Been thanked: 1 time

Re: Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Bericht door BertPanda »

Aan het binnenwerk van de versnellingsbak komt niet gauw wat aan, zeker niet versleten tandwielen, of je moet zonder olie hebben gereden.
Om te testen kun je met stilstaande motor de versnellingen een voor een inschakelen en de panda voor en achteruit duwen en kijken of de bak in aangrijping is.
Ik denk eerder aan de koppeling of te veel speling op de bediening van de versnellingen, onder de auto of op de bak.
Het uit de versnelling springen kan ook worden veroorzaakt door een of meer slappe motorophangrubbers.
De reis naar Italië, waar ik nu overigens ook zit met mijn Panda, kan gewoon doorgaan, er zijn nog genoeg Panda's te koop.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Bericht door bero »

Een andere bak er onder hangen is ook geen dagen werk. (En is goedkoper dan een nieuwe Panda, en weer een op de sloop)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

BertPanda
Forumgebruiker
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
Locatie: Geleen
Been thanked: 1 time

Re: Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Bericht door BertPanda »

Andere bak, goed idee. Maar dan eerst de bestaande bak er onder uit en kijken of het toch niet aan de koppeling ligt.
Het beste is natuurlijk, nu de zaak nog in elkaar zit, eventueel met behulp van een kenner, de juiste diagnose te stellen, dat bespaart tijd en kosten.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Bericht door bero »

Mijn idee is hij door de koppelingsplaat heen.. Een van de tanden afgebroken en die hoort hij.
In ieder geval moet de bak open voor reparatie of precieze diagnose.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

BertPanda
Forumgebruiker
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
Locatie: Geleen
Been thanked: 1 time

Re: Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Bericht door BertPanda »

bero schreef:Mijn idee is hij door de koppelingsplaat heen.. Een van de tanden afgebroken en die hoort hij.
In ieder geval moet de bak open voor reparatie of precieze diagnose.
Bero, wat bedoel je met door de koppelingsplaat heen en in combinatie met een tand afgebroken. Graag nadere uitleg voor de vraagsteller en ook voor mij graag.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Bericht door bero »

Ik bedoel de drukgroep, daar zitten grote soort van veren in.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

BertPanda
Forumgebruiker
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
Locatie: Geleen
Been thanked: 1 time

Re: Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Bericht door BertPanda »

bero schreef:Ik bedoel de drukgroep, daar zitten grote soort van veren in.
Bero, het probleem is alleen dat de drukgroep niet in de versnellingsbak zit, die hoeft dus niet open. De drukgroep zit aan het vliegwiel, dus aan de motor geschroefd.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Bericht door Robert100HP »

In de koppelingsplaat zitten een 6 tal veren, deze dienen om schokken in de transmissie op te vangen. Door ouderdom/roest kunnen de veren los komen van hun bevestigingspunten, wanneer dan de koppeling nu volledig word in getrapt val de veer omlaag. Deze zit dan klem tussen de koppelingsplaat en het vliegwiel. De drukgroep (diafragma) blijft open, hierdoor is er geen directe verbinding meer tussen de motor en de versnellingsbak. Dit maakt een hels kabaal ( ijzer op ijzer) en de auto zal in geen van de versnellingen van zijn plek komen. Drukgroep en koppeling zijn niet de duurste onderdelen, het arbeidsloon drijft de prijs op. Een versnellingsbak die door slijtage op zijn eind loopt kenmerkt zich eerder door uit versnellingen te schieten of een berg geratel in de laagste versnellingen.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Bericht door Robert100HP »

BertPanda schreef:Aan het binnenwerk van de versnellingsbak komt niet gauw wat aan, zeker niet versleten tandwielen, of je moet zonder olie hebben gereden.
Om te testen kun je met stilstaande motor de versnellingen een voor een inschakelen en de panda voor en achteruit duwen en kijken of de bak in aangrijping is.
Ik denk eerder aan de koppeling of te veel speling op de bediening van de versnellingen, onder de auto of op de bak.
Het uit de versnelling springen kan ook worden veroorzaakt door een of meer slappe motorophangrubbers.
De reis naar Italië, waar ik nu overigens ook zit met mijn Panda, kan gewoon doorgaan, er zijn nog genoeg Panda's te koop.
Ik ben net een paar dagen terug uit Italië, en kan dit alleen alleen maar beamen. Echt mooie 141ers, dus zonder al te veel beschadigingen zijn er nog genoeg en voor schappelijke prijzen. Wel hoge kilometerstanden ook voor de 4 x 4 maar aan de onderzijde keihard.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Bericht door zwrtw »

Niet gelijk van alles onder je auto uit schroeven! 10 tegen 1 dat dit hetzelfde probleem is als de (defecte)bak die ik een tijd terug van Aribold heb gekregen en daarna nog door Panda500 is gerepareerd en gebruikt:

Waarschijnlijk is je oliepeil in de versnellingsbak te laag geworden. Dat kan komen door een kapotte ashoes aan de bakzijde. Het gevolg is dat een naaldlager van de 5e versnelling moeilijk gaat doen. Dat naaldlager is nu waarschijnlijk stuk.

Dan het goede nieuws: dit is van buitenaf te repareren. In de linker voorwielkast is een deksel te zien van de versnellingsbak. Die kan eraf en daarachter zit gelijk het tandwielpaar van de 5e versnelling.

In dit topic kan je het e.e.a. lezen, vanaf onderaan de pagina heb ik berichten met o.a. foto's van het probleem:
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... k&start=30
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Bericht door zwrtw »

Nog even een citaatje van Smilie-air van het topic waar ik het in bovenstaand bericht over heb:
weet alleen dat ie in de week ervoor, uit zijn 5 sprong bij terugname van toeren. (bv stoplicht) wilde er mee weg na dat weekend.
Ook maakte ie een soort vliegtuig geluid (fluitend geluid), dat werd op gegeven moment zo hoog dat je het niet meer hoorde totdat je weer langzamer ging rijden. in 1 tot 4 hoorde je het (bijna) niet. de laatste rit ook niet echt gehoord.
Dat lijkt dus wel erg op het probleem van de topic starter.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Bericht door bero »

(y) (y) (y)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

squatt3r
Forumgebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:38
1e Panda-achtige: Young 0.9 2000

Re: Panda rijdt niet meer - raar geluid, tips?

Bericht door squatt3r »

Dank voor de tips, ik ga de testen doen die jullie hebben gesuggereerd, als ik nu langzaam met mn panda wil rijden hoor ik wel een berg geratel, ik ga eerst eens via het topic van zwrtw kijken of ik dat voorwielkastje zelf kan repareren/openen, ik ben alleen erg onhandig, dus wordt een dagtaak...

Als er bij stilstaande motor (dan bedoel je motor uit toch) aangrijping is als ik hem duw, betekent dat dan iets?

Dank voor de vele reacties, ik ben voornemens mn panda te redden van de sloop, als het mij niet lukt probeer ik hem naar een garage te laten slepen..

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”