Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

motormanagement storing

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Cesarvanrongen
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2017 13:14
1e Panda-achtige: Fiat panda young 1.1 2001

motormanagement storing

Bericht door Cesarvanrongen »

Hoi beste forum leden,

Ik heb een panda young 1.1 waarvan het motormanagement storingslampje brand.
Hij brandt niet altijd maar als ie brand houd hij af en toe ook in. Dan komt hij
Heel moeilijk in de toeren. Ik heb hem naar de garage gebracht maar die kon de storing
op dat moment niet uitlezen? Ik dacht zelf een falende lambdasonde? Hij heeft 160.000 km gelopen.
Iemand tips? Kan ik de lambdasonde checken door met de stekker los te rijden?

Alvast bedankt

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: motormanagement storing

Bericht door Romeo »

Hallo Cees, het zou inderdaad één van de Lambda sondes kunnen zijn, al is dat op afstand moeilijk te zeggen.
Ik zeg bewust één van de want jouw Panda heeft er namelijk 2. 1 voor de kat en 1 er na.
Een "truc" die wel eens wil werken is het resetten van de computer. Alle mogelijke foutmeldingen worden dan gewist. Soms is dit definitief maar soms komt de klacht ook weer terug.
Als je wilt weten wat de storing veroorzaakt dan zal dat onderzocht moeten worden. Uitlezen ligt dan voor de hand maar voor je dit laat doen, zou je bv eerst alle stekkercontacten kunnen controleren en kunnen schoonmaken met contactspray.

Over het resetten van de computer/ ECU zijn er meerdere topics te vinden. Hiervoor verwijs ik je naar de zoekfunctie die je rechts bovenin op dit forum aantreft.

Cesarvanrongen
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2017 13:14
1e Panda-achtige: Fiat panda young 1.1 2001

Re: motormanagement storing

Bericht door Cesarvanrongen »

Hee Milan,

Bedankt voor je snelle reactie! Dat heb ik nog niet gedaan, zal
Ik zo eens even proberen.

Bedankt

Gebruikersavatar
vdblom
Forumgebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 jan 2013 19:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda Young 1.1 bj2003 106000km
2e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge 1.2 bj2013 71000km
Locatie: Lidköping, Zweden

Re: motormanagement storing

Bericht door vdblom »

presie het zelfde probleem met de 1.1 young , vandaag bericht van de garage dat een van de twee bobines niet goed werkt. motorstorings code P0300. Dit probleem is nu de derde keer in 3 jaar tijd , elke keer een of twee bobines vervangen , dan gaat het een jaartje goed en komt het probleem terug, met motorstoringslampje dat brand en de panda verliest (tijdelijk vermogen) heel iritant

Daan

Cesarvanrongen
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2017 13:14
1e Panda-achtige: Fiat panda young 1.1 2001

Re: motormanagement storing

Bericht door Cesarvanrongen »

Hee vd blom,

Ik denk dat ik dat ook heb, ik heb de ecu gereset. Hij bleef de zelfde problemen hebben.
Ik heb ook gereden met de lambdasonde stekker los, toen had hij dezelfde problemen.
Ik ga hem dit weekend laten uitlezen maar ik verwacht ook de bobines

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: motormanagement storing

Bericht door lenny »

effe off-topic; Je naam kwam me bekend voor en na googlen is het duidelijk...Hallo ex-collega/stagair, groet uit breda :wink:

Cesarvanrongen
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2017 13:14
1e Panda-achtige: Fiat panda young 1.1 2001

Re: motormanagement storing

Bericht door Cesarvanrongen »

Lenny!!

Heb je jouw laagvliegende panda nog? Ik ga morgen even met de bobines aan de gang.
Ik zou graag willen dat ie nog even mee gaat, ben op zoek naar een andere auto maar
ik wil daar even de tijd voor nemen.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: motormanagement storing

Bericht door zwrtw »

presie het zelfde probleem met de 1.1 young , vandaag bericht van de garage dat een van de twee bobines niet goed werkt. motorstorings code P0300. Dit probleem is nu de derde keer in 3 jaar tijd , elke keer een of twee bobines vervangen , dan gaat het een jaartje goed en komt het probleem terug, met motorstoringslampje dat brand en de panda verliest (tijdelijk vermogen) heel iritant
Maar wordt dan wel achterhaald waarom die bobines zo snel stuk gaan? Slechte bougiekabels? Zijn het wel echt slechte bobines, of komt de storingscode door "misfires" (geen verbranding in de cilinder terwijl die er wel zou moeten zijn). De meeste bougiekabels zijn z.g.n. "ontstoorde"kabels. Al is de isolatie daarvan nog goed, dan kan de kern van de kabels toch langzaam steeds meer weerstand krijgen. Wordt die weerstand té veel, dan kan de spanning in de bobine inwendig doorslaan. Misfires zijn het resultaat. Dan wordt de bobine snel minder.

Als er nu ontstoorde bougiekabels op zitten (weerstand over de kabel vaak in de orde van 5 kOhm), vervang die dan NIET door kabels met een massieve koperkern (dus zonder weerstand). Sommige elektronische ontstekingen/ecu's kunnen daar namelijk niet tegen.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: motormanagement storing

Bericht door lenny »

Cesarvanrongen schreef: Heb je jouw laagvliegende panda nog?
De rode die ik nu heb is ook lager maar niet zo ver als degene die ik toen had...die is in korte tijd van 2/3 andere eigenaren gewisseld en vliegt niet meer.. Heb je al ideeen over wat er in plaats van je panda komt?
Als je de panda eenmaal te koop gaat zetten; op dit forum is een verkoop rubriek onderaan.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”