Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do, 29 jun 2017, 10:02

Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Euronorm Fiat Panda 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Forumgebruiker

Panda: 750 Fire 1992
Bericht Re: Euronorm Fiat Panda

Ik zou niet weten waar die katalysator zou moeten zitten. Gewoon carburator, ontsteking met contactpuntjes en geen lambda sonde.

Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 223.000 km

Profiel
Clublid

Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)

Wel, dat bedoel ik juist. Volgens mij is er geen Panda (officieel) geleverd met een katalysator, maar zonder Lambdasonde. Als je niet weet waar je zou moeten zoeken, de katalysator lijkt op een kleine knalpot, helemaal vooraan in het uitlaatsysteem. In principe zo dicht mogelijk bij het uitlaatspruitstuk. Bij de mijne (1996) zit hij nog iets verder, al volledig onder de wagen, waar de uitlaat al horizontaal naar achter loopt, maar bij latere versies van de Panda zit de kat nog meer vooraan, waar de uitlaat "nog naar beneden aan 't komen is", dus in het eerste nog "vertikale" deel. Hij moet immers, om goed te functioneren (chemische reactie) zo heet mogelijk worden, (ik meen zo'n 600°C) en dit dan ook nog liefst zo snel mogelijk na het starten! Daarom is hij ook altijd afgeschermd door een hitteschild, om verbranding van nabijgelegen onderdelen te voorkomen. Het is al meer dan eens gebeurd dat droog gras in brand schoot wanneer een wagen met hete katalysator in hoog kurkdroog gras parkeerde! De onderkant is immers (toch bij oudere wagens) niet afgeschermd, alleen het zich er juist boven bevindende deel van de wagenbodem...!

Profiel
Forumgebruiker

Panda: 750 Fire 1992

Geen katalysator dus, zo ver is duidelijk.

Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 223.000 km

Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2