Pagina 2 van 2

Re: Euronorm Fiat Panda

Geplaatst: 15 feb 2017 20:48
door Kwattro
Ik zou niet weten waar die katalysator zou moeten zitten. Gewoon carburator, ontsteking met contactpuntjes en geen lambda sonde.

Re: Euronorm Fiat Panda

Geplaatst: 15 feb 2017 21:29
door Panda 500
Wel, dat bedoel ik juist. Volgens mij is er geen Panda (officieel) geleverd met een katalysator, maar zonder Lambdasonde. Als je niet weet waar je zou moeten zoeken, de katalysator lijkt op een kleine knalpot, helemaal vooraan in het uitlaatsysteem. In principe zo dicht mogelijk bij het uitlaatspruitstuk. Bij de mijne (1996) zit hij nog iets verder, al volledig onder de wagen, waar de uitlaat al horizontaal naar achter loopt, maar bij latere versies van de Panda zit de kat nog meer vooraan, waar de uitlaat "nog naar beneden aan 't komen is", dus in het eerste nog "vertikale" deel. Hij moet immers, om goed te functioneren (chemische reactie) zo heet mogelijk worden, (ik meen zo'n 600°C) en dit dan ook nog liefst zo snel mogelijk na het starten! Daarom is hij ook altijd afgeschermd door een hitteschild, om verbranding van nabijgelegen onderdelen te voorkomen. Het is al meer dan eens gebeurd dat droog gras in brand schoot wanneer een wagen met hete katalysator in hoog kurkdroog gras parkeerde! De onderkant is immers (toch bij oudere wagens) niet afgeschermd, alleen het zich er juist boven bevindende deel van de wagenbodem...!

Re: Euronorm Fiat Panda

Geplaatst: 23 feb 2017 22:08
door Kwattro
Geen katalysator dus, zo ver is duidelijk.