Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Poetsen van je Panda

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Poetsen van je Panda

Bericht door 2cv6 »

Vandaag eens een stukje van mijn groene monster schoon gemaakt met cleaner. Het ziet er aardig uit maar vergeleken met de glimmende Panda's die ik hier op het forum voorbij zie komen is het nog niets. Ik zie nog overal krasjes en vuile putjes.
Hoe doen jullie dat?

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Poetsen van je Panda

Bericht door Micha D. »

Als je écht serieus aan de slag wilt: hiermee.

En anders gewoon ouderwets handwerk :mrgreen:. Maar ik ben met de bovenstaande machine al 4 uur bezig geweest met alleen de motorkap. Het was de eerste keer dat ik met deze machine werkte, maar het gaf wel resultaat. Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken om dit met de hand te doen.

Als je simpel wilt beginnen kun je natuurlijk ook gewoon kiezen voor een wax (aanbrengen met een pad en opwrijven met een goede microvezeldoek).

Zorg er sowieso voor dat je je auto op een goede manier wast. Auto goed afspoelen. Daarna twee emmers, eentje met sop en eentje met gewoon water. Die met water spoel je eerst het vuil uit je handschoen en dan pas in het sop, zo hou je je sop schoon. Geen spons gebruiken maar een goede washandschoen.

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Poetsen van je Panda

Bericht door Pistachio »

Vroem :rofl:
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Poetsen van je Panda

Bericht door michiel van g. »

Ook met de hand kan het hoor :P
1c.jpg
DSC_5706.JPG
heb er nog spierpijn van...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Poetsen van je Panda

Bericht door Giovanni. »

Oei! :shock:

Je hebt wel eer van je werk Michiel!

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Poetsen van je Panda

Bericht door 2cv6 »

Maar als Micha al 4 uur met de machine nodig heeft voor alleen de motorkap, hoelang heeft Michiel dan met de hand zitten poetsen?
Ik vraag mij af of je niet sneller resultaat hebt met kleien of door eerst te schuren met korrel 2500 en dan met polijst middel.

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Poetsen van je Panda

Bericht door Erik` »

Oew! mag ik dan ook even een voor en na foto droppen? 8*)
Een middagje aan het poetsen geweest,
Ik gebruikte hiervoor:
Commandant nr.5 (en een poetsmachine van de Aldi)
Tyredressing
Kunststof-wax

Afbeelding

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Poetsen van je Panda

Bericht door Micha D. »

2cv6 schreef:Maar als Micha al 4 uur met de machine nodig heeft voor alleen de motorkap, hoelang heeft Michiel dan met de hand zitten poetsen?
Ik vraag mij af of je niet sneller resultaat hebt met kleien of door eerst te schuren met korrel 2500 en dan met polijst middel.
Als je gaat polijsten moet je altijd eerst kleien, zeker als je machinaal gaat.

Mijn 'probleem' was dat het ook m'n eerste keer was natuurlijk. Ik ben vrij licht begonnen en toen kwam ik erachter dat ik wel een stap hoger kon. Italiaanse lak is vrij zacht over het algemeen. Mijn Panda is het verleden ook wel mishandeld qua wassen vermoed ik, er zitten zoveel krassen in.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Poetsen van je Panda

Bericht door 2cv6 »

Aangezien poetsen niet mijn hobby is, zal het super laten blinken van mijn Panda dus niet gaan gebeuren. Ik kan uren aan een auto sleutelen maar poetsen gaat na een uur of drie toch wel erg vervelen. Respect voor de mensen die wel het geduld kunnen opbrengen om hun auto zo mooi te maken. Ik hoop dus het resultaat van Erik te kunnen benaderen. Volgende week heb ik donderdag en vrijdag vrij. Als het goed weer is kan ik er eens aan beginnen. Misschien krijg ik mijn schoonzoon nog wel zo gek om mee te werken. :D

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Poetsen van je Panda

Bericht door Dennis023 »

Elke week drie uur poetsen en dan heb je Navigation een maand toch het gewenste resultaat, toch?
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Poetsen van je Panda

Bericht door 4RN01D »

Dit topic doet me goed... Toen ik mijn Lacher ophaalde, zat er een lekkere laag bomenhars op...

Ik ben begonnen met het beestje af te spoelen en stevig wassen met een washmitt...

Dat hielp, maar nog niet genoeg. Blokje klei haalde de laatste troep van de lak.

Daarna een paint cleaner gebruikt, een lichte hand polish en glaze, waarna de waxlaag erop kon.

Nu spuit ik de auto wekelijks of tweewekelijks af, waarbij ik alleen de hotwaxfunctie en de glansdroogfunctie gebruik.

Larry Kosilla van AMMO NYC heeft een behoorlijke reputatie waar het gaat om het schoonmaken van auto's. Op zijn site, staan filmpjes waarin hij je tips geeft om je auto schoon te maken. Vanuit die site heb ik geleerd dat het handig is om meerdere waxlagen op te bouwen. Vandaar dat ik afspuit met de hotwaxfunctie.

En sowieso moet je alle plekken afspuiten waar vuil zich op kan hopen... Dus veel aandacht geven aan de wielkasten en andere plekken waar ze makkelijk roest.
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Poetsen van je Panda

Bericht door Micha D. »

Dat zou ik niet zo zwart op wit zeggen. Larry heeft wel een goede reputatie, maar is ook wel een typische Amerikaan, veel spraak, grote mond maar uiteindelijk zijn zijn producten ook geen magie hoor. De hotwaxfunctie zou ik écht vermijden, die sloopt alle wax die jij met de hand aanbrengt. Wax aanbrengen in lagen heeft ook niet super veel zin, aangezien uiteindelijk maar een bepaald deel van de wax hecht aan de lak, wat je meer aanbrengt wrijf je er vervolgens gewoon vanaf.

Wat wel zin heeft is het 'boosten' van je wax met bijvoorbeeld een spraywax.

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Poetsen van je Panda

Bericht door 4RN01D »

Micha D. schreef:Dat zou ik niet zo zwart op wit zeggen. Larry heeft wel een goede reputatie, maar is ook wel een typische Amerikaan, veel spraak, grote mond maar uiteindelijk zijn zijn producten ook geen magie hoor. De hotwaxfunctie zou ik écht vermijden, die sloopt alle wax die jij met de hand aanbrengt. Wax aanbrengen in lagen heeft ook niet super veel zin, aangezien uiteindelijk maar een bepaald deel van de wax hecht aan de lak, wat je meer aanbrengt wrijf je er vervolgens gewoon vanaf.

Wat wel zin heeft is het 'boosten' van je wax met bijvoorbeeld een spraywax.
true.... je moet wel door dat amerikaanse heenprikken, maar hij heeft wel handigheidjes. ik wist bij voorbeeld niet van de klei, voor ik die filmpjes van hem had bekeken...

spraywax?
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Poetsen van je Panda

Bericht door Micha D. »

Ja oké, dan is het inderdaad wel handig! Hij weet ook wel veel hoor, maar vaak zijn het ook wel verkooppraatjes voor z'n eigen producten.

Ja, een spraywax (bijvoorbeeld Poorboys QD+). Dat is een laagje wax die je na het wassen van je auto kunt aanbrengen en enkele weken extra bescherming biedt.

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Poetsen van je Panda

Bericht door 4RN01D »

Micha D. schreef:Ja oké, dan is het inderdaad wel handig! Hij weet ook wel veel hoor, maar vaak zijn het ook wel verkooppraatjes voor z'n eigen producten.

Ja, een spraywax (bijvoorbeeld Poorboys QD+). Dat is een laagje wax die je na het wassen van je auto kunt aanbrengen en enkele weken extra bescherming biedt.
Ah... Quickdetailer... ideaal om vogelpoep te verwijderen en meteen die plek weer te beschermen.
Panda 1.1 :D SMILE

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”