Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Vouwdakjes interesse peiling

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Vouwdakjes interesse peiling

Bericht door Ivo »

Ik ben recentelijk bij een aantal bedrijven langs geweest om te informeren voor het namaken van de Skyline vouwdakjes. Mijn reserve dak ligt nu bij een stoffeerder voor opmeten en ik krijg binnenkort een prijs indicatie. Ik hoop dat ik rond de 100 euro per set kan komen. De echte prijs zal ik binnenkort weten en waarschijnlijk afhankelijk zijn van hoeveel stuks ik afneem. Ik ga dan ook navragen welke kleuren hij kan leveren.

Zijn er hier op het forum geïnteresseerden voor een set (voor en achter) vouwdakjes? Wat zou bijvoorbeeld een acceptabele prijs zijn voor een set?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Vouwdakjes interesse peiling

Bericht door Panda 500 »

Hoi Ivo,
Ik heb een paar jaar geleden nieuwe vouwdakjes besteld en vlot geleverd gekregen uit italië. Ik meen inclusief verzending aan 120 euro. Weliswaar enkel het zeildoek (PVC), zonder het frame. Dat zou niet meer leverbaar zijn. Ik moet even terug opzoeken wie en waar het precies was. Ik denk dat die leverancier nog bestaat want hij kon "zeil"-daken leveren voor àlle cabrio-auto's, tot Ferrari en Rolls Royce toe...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Vouwdakjes interesse peiling

Bericht door Panda 500 »

Ik vond alvast deze twee leveranciers... Ik heb bij de Italiaan mijn bestelling gedaan... ik denk inmiddels drie of vier jaar geleden.
Jammer dat je me er in Veenendaal niet over gesproken hebt, dan had je het eens van dicht kunnen bekijken... ;-)
De Italiaan levert in PVC (beige of zwart) aan 100 euro plus verzendkosten en de Fransman in vinyl aan 120 plus verzending...
Ik betaalde dus 20 euro verzendkosten. Vlot probleemloos geleverd.

https://www.comptoirducabriolet.com/fr/ ... rable.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.capoteauto.com/cabriolet/167 ... -originale" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Vouwdakjes interesse peiling

Bericht door Panda 500 »

... grappig dat beide leveranciers beweren dat hun produkt identiek is aan het origineel, hoewel ze met verschillende materialen werken (ik denk toch dat vinyl niet hetzelfde is als PVC...?) Ik denk ook dat vinyl na jaren hard wordt en kan barsten. Maar vinyl lijdt mogelijk ook van UV-stralen...?
Ik heb tot heden geen probleem met mijn PVC, al wordt het erg soepel in de hete zon, en dus wat harder bij erge kou. Dan vermijd ik het open te doen of te plooien natuurlijk! De montage was ook een behoorlijke klus... ;-) Ik heb alle popnagels uitgeboord en vervangen door RVS-boutjes. (Dus ook toegangsgaten moeten boren om de moertjes te kunnen tegenhouden.)

Italiaan: {{Trattiamo esclusivamente capote di altissima qualità,diffida da chi ti propone prodotti a basso costo che non durano nel tempo!
Le capote in vendita sono nuove, realizzate rispettando tutti gli standard di costruzione.
Solitamente trattiamo prodotti O.E.M (capote identiche a quelle montate sulla vettura in fase di costruzione), dove questo non sia possibile sono comunque conformi in tutto e per tutto alle originali.
Salvo diversa indicazione le capote per le auto d'epoca sono omologabili ASI. }}


fransman:{{Caractéristiques techniques
Capotage qualité origine pour Fiat Panda (1979-1993) prêt à poser
Toile à capote en Vinyle de qualité identique à la Monte Constructeur
Extérieur en Vinyle reproduisant le grain spécifique de la Fiat Panda
Intérieur : Texture mélangée coton

Les détails qui font la différence

Tous les détails de fixation sont identiques à l'origine
Tous les materiaux utilisés sont identiques à l'origine
Toile de couleur noire à aspect grain de soie
Parties arrière et avant
Dimensions du Toit ouvrant sur photos}}

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Vouwdakjes interesse peiling

Bericht door Pinda1000 »

Waarom met boutjes/moertjes en niet met popnagels vastgezet?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Vouwdakjes interesse peiling

Bericht door Panda 500 »

Tja, ik bedacht dat wanneer een onverlaat een dakje zou beschadigen ik het dan een volgende keer makkelijker kan vervangen... De popnagels moet je toch "telkens" uitboren en ik merkte toen ik dat deed, dat het binnenste stukje dan gewoon ergens in de holle ruimte van de carrosserie valt... Met dus kans op rammelen of roesten... Het lukte me gelukkig wél er een aantal met een magneetje via de grote openingen "op te vissen", maar toch niet allemaal. Allicht plakken ze ergens in het vet. :?:
Ik voeg een paar foto's bij hoe het er uitziet na het boren van de extra gaten om aan de moertjes te kunnen. Door het dunne gat van de langs buiten uitgeboorde popnagel met een dunne doorslag eerst op de binnenste plaat de juiste plaats markeren en dan met een dikkere boor het gat boren waardoorheen je het moertje moet kunnen vasthouden. Het hele zaakje tijdens en achteraf met Mike Sanders vet ingesmeerd. De boutjes hadden iets korter gemogen maar het stoort niet onder de hemelbekleding. En pas nadien het spinrag weggehaald :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Vouwdakjes interesse peiling

Bericht door Panda 500 »

Nog wat verder gekeken op de site van capoteauto, en die biedt dus ook andere kleuren "Skyline"-dakjes aan, aan zo'n 200 euro.
Die zijn gemaakt van "Sonnenland"-stof, wat het allerbeste zou zijn... O.a. origineel door Porsche gebruikt...
Meer info daarover vind je via volgende link:

https://www.verdeck.de/nl/materialen/so ... pstof.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Vouwdakjes interesse peiling

Bericht door Ivo »

Kijk dat zijn leuke links! Volgens mij was het originele dak van PVC en dat is ook wat op de Italiaanse site wordt aangeboden. Hoewel mijn dak nu van een ander soort stof is en het ook goed doet. Ik wacht af welke prijs ik te horen krijg, maar mocht dat meer zijn dan van de Italiaanse aanbieder dan weet ik het wel.

Je had mij verteld dat je het dak anders had bevestigd, maar ik ga toch weer voor popnagels. Nadeel wel is dat inderdaad een gedeelte van de popnagel restanten verdwijnen in de carrosserie.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Vouwdakjes interesse peiling

Bericht door Panda 500 »

Als "leuke" anekdote, maar ook als tip vertel ik nog even het volgende:
Ik had na de montage de overschotten van het opspanlint laten zitten ipv af te knippen. Je ziet het een beetje op de middenste van die drie foto's, al was dat nog niet de finale toestand. Een beetje uit voorzorg voor in het geval dat ik de boel mogelijk achteraf nog eens zou moeten naspannen.
Na een tijd merkte ik dat wanneer het geregend had er steeds een plasje water in de wagen stond, gelukkig gewoon midden op de rubberen mat... Enkele keren opgespoord hoe dat water binnenkwam maar de dakjes en de deuren sloten goed af... Ik snapte niet goed waar het vandaan kwam.
Tot ik een keer in de regen reed en een druppel op mijn hoofd kreeg. Het kwam via die overschot van dat lint! Het water werd daardoor opgezogen (hygroscopisch) en druppelde dus zo naar binnen! Lint-overschot dus toch maar afgeknipt en het lekken was gedaan!

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Vouwdakjes interesse peiling

Bericht door Ivo »

Exact hetzelfde heb ik gehad! Eerst dacht ik om ze gewoon te laten zitten, maar nadat ik ontdekte dat er water langs lekte, heb ik ze toch maar afgeknipt.

Begin deze week ben ik langs geweest en het is 80 euro per set (voor en achter). Omdat ik ongeduldig ben, heb ik ook een set besteld op de Italiaanse site die Panda500 hierboven had gedeeld. Ik denk niet dat ik nog een set ga laten maken. Wel ga ik mijn 'oude' set laten doorstikken bij die man, want het dak lekt door de gaatjes waar ooit stiksel zat. Het stof zelf is nog lang niet aan zijn einde namelijk.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Vouwdakjes interesse peiling

Bericht door Panda 500 »

"...laten doorstikken"? Gaan die oude gaatjes daarmee dicht? Ik snap niet goed wat je bedoelt. Bedoel je dat hij het nieuwe stiksel exact door die oude gaatjes gaat halen!? Dan lijkt me een langdurig werkje, of kan zoiets automatisch?
"Leuk" dat je exact hetzelfde meemaakte als ik met je overschot van het daklint!!!

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Vouwdakjes interesse peiling

Bericht door Ivo »

Geen idee hoe die man dat dan gaat doen, maar blijkbaar is het een klusje van niets en doen ze dit vaker. Het nieuwe dak is trouwens snel aangekomen. Ik had het vrijdag al in huis en het bevestigingsmateriaal zit er ook bij (y)
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Vouwdakjes interesse peiling

Bericht door bero »

Met de juiste steekafstelling is dat geen probleem en kun je dus gewoon de oude gaten hergebruiken. Ik denk wel dat hij er een soort van strip tussen doet waardoor hij weer waterdicht word.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”