Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda Classic 2001 - OBD Port

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
d_leto
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:53

Panda Classic 2001 - OBD Port

Bericht door d_leto »

Hallo allemaal,

Ik heb net een nieuwe (oude) Panda gekocht omdat mijn huidige Panda niet meer door de APK komt vanwege flink doorgeroeste balken. Ik heb bij de ANWB een verzekering genomen waarbij je rijgedrag wordt nagekeken en je wordt beloond als je netjes rijdt. Vermits ik met Panda toch nieg ga racen dacht ik het eens te proberen. Het monitoren doen ze aan de hand van een ODB dongle. Ik had al een vermoeden dat deze Panda geen ODB port zou hebben, ten minste, ik kan de port niet vinden. Weet iemand of er eentje inzit en waar ik die kan vinden?

Ciao, Sam

Gebruikersavatar
duco
Forumgebruiker
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 mei 2016 20:06
1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001

Re: Panda Classic 2001 - OBD Port

Bericht door duco »

Als het een 1.1 is moet die onder het 'handschoenenzakje' zitten, aan de bijrijderskant. Er zit normaal gesproken een kapje op.

Gebruikersavatar
Peter de Panda
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 nov 2011 22:05
1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001
Locatie: Zuid Gelderland

Re: Panda Classic 2001 - OBD Port

Bericht door Peter de Panda »

Mijn 1.1 heeft 'm inderdaad aan de bijrijderskant onder de hangmat.
De uit te lezen functies zijn wel enigszins beperkt.

Mijn vorige 900 uit '96 had geen OBD aansluiting, maar een Fiat eigen model stekker. Daar zijn ook weer verloopjes voor naar OBD (en losse 12V. voeding).
Mijn vorige 900 uit '96 had een 3 polige OBD1 aansluiting. Daar zijn ook weer verloopjes voor naar OBD2 (met losse 12V voeding).
Ik heb dat zo alleen nooit aan de praat gekregen.

Corrrectie met dank aan Bero. Weer wat geleerd! :D

Zo ziet een verloopstekker eruit:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Peter de Panda op 03 okt 2017 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Panda 900 young Verde Polynesia 155.000 km.
Panda 1.100 young Nero 90.000 km.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda Classic 2001 - OBD Port

Bericht door bero »

De Panda's hebben zeker wel een OBD poort, maar er is natuurlijk verschil tussen OBD-I en OBD-II.
De meest bekende is de OBD-II (waar jullie op doelen natuurlijk ;-) )
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda Classic 2001 - OBD Port

Bericht door Panda 500 »

Juist. Ik heb zo'n ding (Chinese ELM327). Maar er komt maar erg weinig nuttige info uit! Het programma dat ik gebruik is multiecescan (link: " http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; " ) en dus ook de "3 pin-adapter van de foto".
Het grootste probleem om het ding aan de praat te krijgen was de driver. En heel wat verschillende pogingen en instellingen aan de laptop (W10). Na vele pogingen dus toch een keer gelukt.
Voor mijn Panda (SPI) moest ik dan nog de betalende versie nemen (50 euro), want de versie van mijn ECU stond in het rood afgedrukt. De "blauwe" werken wél gratis! Mijn broer heeft een Fiat Idea en daar werkt het prima, gratis dus(!),zonder PC-geklungel, en veel meer info, zonder adapter! (heeft de 16-pin connector)
Maar om bvb zijn elektrische stuurbekrachtiging uit te lezen heeft hij toch weer (een andere!) adapter nodig, eventueel zélf te maken als je de juiste connectoren vindt...

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda Classic 2001 - OBD Port

Bericht door bero »

Diagnose stellen is ook niet zo maar een ding. En 50 euro.. Geen geld voor zo een programma die echt veel modellen ondersteund.
Ik gebruik het volledige programma op de zaak, met een normale 16 pins OBD kabel via USB (en de adapter).
Ik kan begrijpen dat 50 euro duur is als je alleen maar je Pandatje wilt uitlezen, maar kijk eens wat de dealer vraagt ;-) En dat is dan voor 1 keer. Voor 50 euro kun je zoveel keer als je wilt uitlezen..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
btracing
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:58
1e Panda-achtige: 900 Marbella 1993
2e Panda-achtige: 1.1 Young 2002
3e Panda-achtige: 1.1 Young 2006
4e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: Panda Classic 2001 - OBD Port

Bericht door btracing »

Ik gebruik een Bluetooth OBD scanner van eBay samen met mijn Android telefoon. De app die ik gebruik is Torque, ik heb daar de betaalde versie van voor paar euro. Werkt super.

Je krijgt dan o.a. toerental, snelheid en watertemperatuur. Voor mij bij de slalom wel handig, de betaalde versie heeft ook GPS tracking.
900 Marbella '93 (RIP), 1.1 141a Black Panda Racing '02(RIP), 1.1 169 '06, 1.2 169 '07

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda Classic 2001 - OBD Port

Bericht door Panda 500 »

Inmiddels toch verder gewerkt met mijn OBD-scan en ik begin er eigenlijk wél erg enthousiast over te worden... Al heb ik er het probleem niet mee kunnen oplossen waarom ik eigenlijk met die Multiecu-scanner begonnen was! :wink:

Ik ben er intussen achtergekomen dat je beter de VAG KKL-adapter gebruikt, en niet die ELM327. Natuurlijk ook met de eerder vernoemde 3-pin adapter. Deze instructies kun je allemaal vinden op de website van Multiecuscan. Het vraagt wel even tijd om je hier doorheen te werken maar het is zeker de moeite voor wie er echt wil mee (leren) werken! Je kunt er ook de volledige handleiding downloaden, ik meen zelfs in het Nederlands, al heb ik (te snél ?) de Engelse afgedrukt...

Mijn probleem van onregelmatig stationair draaien bleek dus toch DOMWEG een vacuumlek te zijn, enigszins moeilijk zichtbaar want aan de achterkant van het gasklephuis (onderste deel van de SPI-"carburateur"). |:| Daar zitten bij sommige versies 2 koperen aansluitpijpjes, en bij andere 3 pijpjes! Eéntje (van de versie met 3) daarvan moet afgedicht zijn met een rubberen dopje en dat was er bij mij afgevallen...
Dit ontdekte is pas na eerst àlle sensoren bekeken (o.a. met de scanner) en zelfs vervangen te hebben (met recup-spullen, geen nieuwe...), eerst de stappenmotor, de gasklepsensor, dichtingen onder en tussen de carburateurdelen gecontroleerd/vervangen, ook de ECU (idem...) en uiteindelijk het carburateur-bovendeksel met brandstofdrukregelaar en injector (idem...). Ook dàt gaf dus geen verschil maar tijdens die klus ontdekte ik uiteindelijk het open pijpje daaronder, in het achterste deel van het gasklephuis... Ik hield er even mijn vinger tegen en meteen daalde het toerental naar normaal... _O_

Ik blijf het raar vinden dat die ECU-scan geen opvallend verschil geeft in de vacuumwaarden, maar ik vermoed dat de ECU door de foute vacuumwaarde meteen probeert dit recht te zetten door andere "ingrepen" waarvan het hogere (en variërende) toerental er ééntje is, of het gevolg van is... (?) Ook de lambdasensor registreerde voortduren variërende waarden daardoor en het is wellicht dat feit dat al de rest begon te beïnvloeden. En ik zat ook op een dwaalspoor omdat dat toerental steeds variëerde: enkele seconden op 1400, dan ineens naar 1700, een beetje later naar 1300 enz. Zonder ergens aan te komen. "Niet te snappen"... (zo was het voor mij toch) Ik veronderstelde dat een luchtlek een continue maar standvastige verandering van het toerental zou teweegbrengen. Waarschijnlijk is dat bij een carburateur zo maar de ECU reageert hier dus anders op.

Maar dus mét het lek en zonder het lek blijft het vacuum (stationair) rond de 320 mm Hg hangen... Ik weet niet hoeveel dat eigenlijk zou moeten zijn (richtwaarde)...(Wie heeft daar info over?)

Ik probeerde een paar voorbeelden van scan-grafieken bij te voegen maar het lukt me (nog) niet. Hopelijk komt dat nog! Maar intussen kan ik iedereen die met variërend toerental zit toch aanraden naar lucht (of vacuum-) lekken te zoeken!
Laatst gewijzigd door Panda 500 op 22 jan 2019 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda Classic 2001 - OBD Port

Bericht door Panda 500 »

Afbeelding

Afbeelding

Via een omweg (foto's van beeldscherm) is het me gelukt twee voorbeelden van een Multiecu-scan te tonen... De Bibinje-fotouploader accepteerde de extensies (.odg) niet en wou de foto's niet "gewoon" uploaden. Klik op de foto's en maximaliseer ze op je PC-scherm om er iets meer van te kunnen zien... :wink:

Op de bovenste heb ik bovendien een vertikale scanline geactiveerd en op de snijpunten met die lijn krijg je ter plekke de waarden van de grafieken op dat snijpunt met de (verplaatsbare) scanlijn. De twee grotere "pieken" zijn gevormd wanneer ik telkens kort het gas even indrukte:
De groene grafiek is de "throttle valve position", dus de gasklepstand, de blauwe lijn het toerental ("engine speed").
Je kunt uiteraard veel meer gegevens (sensorwaarden) opvragen maar dan wordt de grafiek erg druk en onduidelijk. Maar je kunt achteraf, bij het herbekijken, steeds aanklikken welke waarden je op dat moment wil weergegeven zien op de grafiek; erg nuttig!

Op de onderste scan draait de motor eerst even stationair en nadien ook even een gaspedaal-stoot. De rode "gehaakte" lijn is de lambdawaarde. Laat je niet vangen door de vele kronkels! De schaal is natuurlijk allesbepalend en variëert hier ongeveer van 0.9xx tot 1.xx1 ongeveer, in %. Op de bovenste grafiek is de schaal nog "gevoeliger" ingesteld, dus lijken het heel grote "schommelingen".
Een grondigere uitleg zou hier teveel plaats nemen maar wie het interesseert raad ik zeker de gratis download van de handleiding aan!

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda Classic 2001 - OBD Port

Bericht door Pinda1000 »

Panda 500 schreef:En ik zat ook op een dwaalspoor omdat dat toerental steeds variëerde: enkele seconden op 1400, dan ineens naar 1700, een beetje later naar 1300 enz. Zonder ergens aan te komen. "Niet te snappen"... (zo was het voor mij toch) Ik veronderstelde dat een luchtlek een continue maar standvastige verandering van het toerental zou teweegbrengen. Waarschijnlijk is dat bij een carburateur zo maar de ECU reageert hier dus anders op.
Het klopt dat het toerental zo schommelt. De ECU probeert steeds de vooraf ingestelde waardes te halen maar doordat de motor niet direct reageert (en door het lek nog iets trager) is de bijregeling van toerental dmv de stationaire stappenmotor en het mengsel steeds iets te laat.

Een carburateur regelt zelf niks bij kwa stationairloop dus die zal in geval van "valse lucht" inderdaad gewoon een ander toerental gaan draaien.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda Classic 2001 - OBD Port

Bericht door bero »

Heul verhaal, maar hoop dat je er uit komt..
Over de uploader, ja die ondersteunt alleen web-afbeelding extensies en daar valt odg niet onder.
Maar als je naar Start->Accesoires gaat, heb je daar een knip en plak tool waar je makkelijk een gedeelte van je scherm kunt knippen en opslaan en uploaden ;-)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Panda Classic 2001 - OBD Port

Bericht door Pistachio »

Hé maar bij ons zat die obd poort rechts voor, op de kabel die onder dat zwart plaatje naast de accu loopt. Niet onder het dashboard.
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda Classic 2001 - OBD Port

Bericht door Panda 500 »

@bero: probleem is dus opgelost, gelukkig, en dat had waarschijnlijk ook zonder de obd gelukt, want die gaf hierin geen verheldering... ;-) Maar het blijft gewoon een interessant ding om wat meer van de SPI (en MPI) te begrijpen en volgen hoe het werkt! Zoals je al eerder zei: zeker die 50 euro waard! Dat kost één uitlezing bij de dealer ook al.
Die upload-toestand bekijk ik nog eens verder. Ik probeerde met een "gewone" screendump (print screen) van de PC, en dan opslaan als document en dàt dan uploaden, maar dat wou ie dus ook niet...
Kun je kort vertellen hoe je video's upload? Dat lukt me nog niet, tot heden...

@Pistachio: voor zover ik weet kan de ECU op twee plaatsen zitten, bij de Classic Panda: ofwel op het rechtervoorspabord, in de motorruimte dus, ofwel in het interieur, onder de "handschoenzak-hangmat". En uit de dikke kabel komt er een aftakking met het kleinere 3-polige stekkertje (met een kapje erop) waaraan dan de 3-pin adapterkabel wordt aangesloten;

Gebruikersavatar
Kwattro
Forumgebruiker
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Locatie: Leuven, België
Been thanked: 1 time

Re: Panda Classic 2001 - OBD Port

Bericht door Kwattro »

Hallo iedereen

ik heb ondertussen een classic 1100cc van juni 2003. Enkele dagen geleden stond ik in panne met een knipperend motormanagementlampje. Ik heb me een bluetooth OBD2 dongel gekocht (LX101 van OBDLink) en de apps torque light en OBDLink geïnstalleerd, maar het lukt niet om verbinding te maken met de wagen. De dongel wordt herkend, maar bij het toepassen van het protocol loopt het mis. Ik kan dus niks uitlezen. Iemand een idee waar dit aan kan liggen en hoe ik het kan oplossen?

Alvast bedankt
Kwattro
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 152.700 km

Gebruikersavatar
Kwattro
Forumgebruiker
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Locatie: Leuven, België
Been thanked: 1 time

Re: Panda Classic 2001 - OBD Port

Bericht door Kwattro »

Na veel prutsen met verschillende app's heb ik het geprobeerd met multiecuscan op laptop en dat werkt dus wel. Joepie. Het toestel is dus niet defect maar het protocol blijkt een probleem voor de app's. Resultaat van de scan: Bobijn 1 geeft foutmelding.
Nu zou ik het toch ook graag via een app laten werken en multiecuscan werkt niet op android... iemand een suggestie?
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 152.700 km

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”