Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Advies over Fiat Panda

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

evapandalover
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2018 15:09
1e Panda-achtige: 1.1 Hobby 2003
Locatie: Rotterdam

Advies over Fiat Panda

Bericht door evapandalover »

Hoiii!

Toen ik op mijn 18e mijn rijbewijs haalde heb ik gelijk mijn eerste Fiat Panda gekocht. Deze heb ik met pijn in mijn hart verkocht toen ik naar de stad verhuisde. Nu, 8 jaar later, vond ik het weer tijd voor een autootje en eigenlijk vind ik alleen de oude panda’s echt leuk :).

Vorige maand op marktplaats deze 1.1 Hobby (?) uit 2003 gekocht. Ik heb zelf weinig verstand van auto’s, maar zag er in mijn ogen oké uit en startte gelijk / reed prima. De derde keer dat ik er in reed ging echter het lampje branden dat mijn motor overhit raakte. Heb hem toen naar een garage gebracht om na te laten kijken en deze zei dat er van binnen eigenlijk toch van alles mis is. Ze hebben een lijstje gemaakt en vertelde mij dat het 2420 euro zou kosten de auto helemaal te laten repareren. Dit is meer dan twee keer wat ik er voor heb betaald en voor mij te veel geld. Zij raadde mij ook eigenlijk aan hem gewoon weer door te verkopen en er eigenlijk niet aan te beginnen. Ik heb dus zelf helaas helemaal geen verstand van auto’s, en weet dus ook niet goed wat dit allemaal betekend en of dit bedrag realistisch is. Ik weet alleen dat het mijn droom auto is!

Ik ga hem deze week nog bij een andere garage brengen en vragen wat zij er van denken als second opinion. Nu ben ik erg benieuwd wat jullie er van denken, is dit bedrag realistisch? Is het het repareren waard? Of kan ik hem dan beter verkopen aan iemand die er wel echt verstand van heeft / eventueel zelf kan sleutelen er aan?

Zij gaven mij het volgende lijstje: (zie foto)

Alvast bedankt!
Eva

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Advies over Fiat Panda

Bericht door Micha D. »

Ai, dat ziet eruit als een flink lijstje! Het meest kostbare gaat de koppakking vervangen zijn (500-700 euro, gaan veel uren en ook wel wat materiaalkosten in zitten) en het laswerk. Het laswerk is altijd moeilijk in te schatten, maar ook daar gaat al snel veel tijd in zitten.

Om zo snel te zeggen of het wel of niet duur is erg lastig. Persoonlijk zou ik inderdaad kijken of je ergens anders een beter exemplaar kan vinden en deze met wat verlies door verkopen.

Gebruikersavatar
Peter de Panda
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 nov 2011 22:05
1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001
Locatie: Zuid Gelderland

Re: Advies over Fiat Panda

Bericht door Peter de Panda »

Wat zuur dat je zo kort na de aankoop al zoveel mankementen hebt.

Wel zonde om een hobby uitvoering uit het laatste bouwjaar af te schrijven idd.
Maar ja, ook een enorme investering. Ik vind het lastig om te zeggen of de prijs reëel is (voor een garage),
maar zoals Micha zegt, is de koppakking een dure reparatie en ook laswerk kan flink in de papieren lopen.
Arbeid is nu eenmaal duur in NL.

Als je overweegt om de auto te houden, zou ik in elk geval heel goed bekijken / laten bekijken wat de staat is
van de carrosserie: Wordt het een doorlopend lasproject of is de schade plaatselijk en goed te herstellen.
Deze laatste bouwjaren lijken soms van boven heel netjes, terwijl ze van onder compleet weggerot zijn.

Succes!
Panda 900 young Verde Polynesia 155.000 km.
Panda 1.100 young Nero 90.000 km.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Advies over Fiat Panda

Bericht door michiel van g. »

Afbeelding

In het kort:

- roestplekken niet doorgelast -> apk is puntlassen of proplassen, met max. afstand van 2 cm. Dit moet dus strakgemaakt worden met carosseriekit.
- handremkabels -> 1 kabel van 20 euro en half uur werk
- motorsteun -> 50 euro, half uur werk
- draagarmen -> wat mankeert eraan??
- voorpijp uitlaat slecht, maar niet doorgerot, dus lekker laten. Je hoort vanzelf wanneer hij stuk is.
- banden -> wat mankeert eraan? nog APK waardig?
- remvloeistof -> geen apk punt. Vervangen is wel slim
- grote beurt -> geen apk punt. op termijn wel slim
- koppakking -> moet gebeuren. Kost inderdaad zo'n 700 euro.

kom ik totaal op:
- strakmaken 50 euro
- kabel 20+40 euro
- steun 50+40
- koppakking 700 euro

900 euro. Doe de banden er nog bij en het kost je 1000 euro. Kostbaar, maar dan is hij wel weer goed. Hoe dat zit met die draagarmen is niet duidelijk. Second opinion is altijd handig.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
louis
Clublid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
1e Panda-achtige: 45 1980
Locatie: Malden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Advies over Fiat Panda

Bericht door louis »

2420 euro voor deze werkzaamheden lijkt me wat overtrokken.
Het bedrag wat Michiel aangeeft lijkt me meer reeel.
Ken je geen goede beunhaas die je ermee zou kunnen helpen? Scheelt vaak veel ivm hoge uurloon van een garagist.
gr,
Louis

Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Advies over Fiat Panda

Bericht door Pinda1000 »

Er wordt zondermeer aangenomen dat de koppakking lek is. Hoe is dat geconstateerd en gecontroleerd? Is het koelsysteem afgeperst?

Ik zou eerst goed naar de roestschade laten kijken door iemand die verstand heeft van dit specifiek model voordat je er verder geld aan uitgeeft.

Gebruikersavatar
Niels9966
Moderator
Berichten: 803
Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
3e Panda-achtige: Terra Van 1990
4e Panda-achtige: 34 1985
Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
Locatie: Noord-Holland
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Advies over Fiat Panda

Bericht door Niels9966 »

ik ben het eens met Michiel. het hoeft helemaal niet zo veel te kosten. die koppakking moet wel echt vervangen worden. de rest zou ik zelf op achterstallig onderhoud schuiven, maar goed dat is mijn mening.

zoals Louis zegt, een goede beunhaas scheelt heel veel geld. naar mijn idee is deze panda het redden prima waarde. ik heb slechtere exemplaren gezien, en gehad, en opgelapt :yes:

de onderdelen is de kosten niet, de uren kunnen kostbaar zijn.

bandjes zijn trouwens ook de kosten niet. betaal meestal 3 tientjes voor een bandje inclusief balanceren.

wat betreft de koppakking, als die vervangen wordt dan lijkt het mij dat er al verse olie en een vers filter op gaan, en dan is het meenemen van het lucht en brandstof filter een eitjes en dat kost qua materiaal nog geen 10tje. dan heb je al bijna een grote beurt gedaan :wink:

mocht je advies nodig hebben mag je altijd PB sturen.
Seat Marbella L, GL, GLX, Jeans, Fun
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Advies over Fiat Panda

Bericht door Pinda1000 »

Tussen roestschade een beetje oplappen of zodanig goed doen dat het daarna jaren weer goed blijft zit nogal een verschil in tijd/prijs.

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Advies over Fiat Panda

Bericht door Micha D. »

Pinda1000 schreef:Tussen roestschade een beetje oplappen of zodanig goed doen dat het daarna jaren weer goed blijft zit nogal een verschil in tijd/prijs.
Absoluut, daar baseerde ik mijn advies ook op. Als er echt extensief laswerk nodig is dan kunnen de kosten wellicht té hoog oplopen.

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Advies over Fiat Panda

Bericht door Erik` »

Altijd zuur, als hetgeen wat je hebt gekocht toch voor lelijke verassingen zorgt.
Helemaal als de kosten opeens tot een verdubbeling komen van de aanschafwaarde.

Ik snap dat de 1000,- herstelkosten voor flink wat nadenkwerk zorgen.
Maar als het echt je droomauto is is het zeker de overweging waard.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Advies over Fiat Panda

Bericht door michiel van g. »

De off-topic berichten zijn verwijderd.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

evapandalover
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2018 15:09
1e Panda-achtige: 1.1 Hobby 2003
Locatie: Rotterdam

Re: Advies over Fiat Panda

Bericht door evapandalover »

Bedankt voor alle reacties! Wat fijn dat jullie mee willen denken :) Wat misschien nog wel het vermelden waard is is dat hij in augustus nog APK gekeurd is (net voordat ik hem kocht), daarom had ik zo'n waslijst aan mankementen ook niet verwacht.. Over de banden zeiden ze dat het profiel gek versleten is, dat het leek alsof ze eerst voor hadden gezeten en nu achter waren gezet ofzo. Hoe ze de koppakking hebben gecheckt durf ik niet te zeggen, op de factuur staat 'koppakking lektest'.

1000 euro herstelkosten zou ik het misschien nog wel waard vinden, maar dan moet ik het inderdaad dus wel eerst laten checken door iemand met verstand van zaken.

Zelf woon ik in Rotterdam, heeft een van jullie misschien tips voor een goede garage of beunhaas die mij zou kunnen helpen? Of kennen jullie iemand in de buurt die bijvoorbeeld verstand heeft van het model en de roest kan nakijken etc? :)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Advies over Fiat Panda

Bericht door Ivo »

Ik zou inderdaad eerst even samen met iemand onder de auto kijken, want dan weet je pas hoe het ervoor staat. Een lekke koppakking zie je niet direct. Beste is natuurlijk zoals hierboven is beschreven het koelsysteem afpersen. Koppakking is gelukkig zo gefixed door een beunhaas/Panda liefhebber.

Als je een keer in de buurt van Leiden bent, dan kan ik best een keer kijken ernaar.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Miranda
Forumgebruiker
Berichten: 312
Lid geworden op: 23 mar 2015 11:17
1e Panda-achtige: Young 2001
Facebook: https://www.facebook.com/miranda.uneken
Locatie: Betuwe
Been thanked: 3 times

Re: Advies over Fiat Panda

Bericht door Miranda »

Poeh, dat is inderdaad een bedrag wat wel afschrikt. Maar goed, je hebt nog 9 maanden voor de APK, dus niet alles hoeft gelijk. Als het je droomauto is zou ik er voor gaan. Je kunt wel een andere Panda gaan kopen, maar de kans dat je weer tegen dergelijke problemen aan loopt is redelijk groot. Ik heb mijn eerste Panda naar de sloop gedaan, vanwege (behoorlijk veel) laswerk,maar heb nog steeds een beetje spijt. Dus nummer 2 heb ik vorig jaar gewoon op laten knappen, ondanks dat het veel te duur was. (totaal op jaarbasis 1600 euro en dan is benodigd laswerk nog niet gedaan) Ik denk maar zo: een ander betaalt dergelijke bedragen aan afschrijving of leasekosten, ik betaal het aan onderhoud en reparaties.

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Advies over Fiat Panda

Bericht door Joost »

Miranda schreef:Ik heb mijn eerste Panda naar de sloop gedaan, vanwege (behoorlijk veel) laswerk,maar heb nog steeds een beetje spijt.
Dat had ik een paar jaar terug met mijn zwarte Panda. Rotte dorpels en achterophanging, maar verder tiptop in orde. Maar jah, het was mijn enige auto, de APK was inmiddels verlopen en ik moest wel gewoon op en neer naar m'n werk. Helaas is ook die toen naar de sloop gegaan.

Mijn 'nieuwe' Panda is qua roest ook niet al te best. Maar deze is een echte hobby auto, dus is het helemaal niet erg als ie een poos stilstaat. Ook heb ik tegenwoordig gelukkig iets meer te besteden dus deze gaat een tweede leven krijgen (ook een beetje om mijn schuldgevoel over de vorige af te kopen haha)

@evapandalover: ik hoop dat het je lukt om je auto op de weg te houden. Je hebt nog even de tijd. Probeer de klussen een beetje op te splitsen zodat het financieel behapbaar blijft. Probeer zoveel mogelijk zelf te doen, want dat scheelt uiteraard ook enorm in de kosten. De meeste klussen op het lijstje zijn niet heel schokkend of moeilijk. Laat even goed naar het laswerk kijken. Als het alleen even afgemaakt moet worden is het tientjeswerk, maar als er van alles (opnieuw) gelast moet worden, dan kan het een dure reparatie worden. (en tevens de grootste reden waarom Pandas op de sloop belanden).

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”