Nou zonder probleem is niet waar........Mitchell_V schreef:er had iemand een onderwerp geplaats waarbij hij een 16 klepper had gemonteerd zonder probleem.
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
motor van een panda 169 in een 141
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: motor van een panda 169 in een 141
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: motor van een panda 169 in een 141
@Mitchell: Ik woon ook in België en heb ik mijn 500'tje een 650cc blok liggen, met Panda 30-cylinderkop. Hoewel oldtimer (1971) heb ik hem destijds (ongeveer 1997...?) gewoon ingeschreven en moet ik er dus élk jaar mee naar de normale keuring. Ook hangt er een groter aluminium carter onder, maar nog nooit een opmerking over gehad...
Zoals je zegt, zolang het blok er ongeveer hetzelfde uitziet denken ze er gewoon niet aan. Maar dus de 16V, zoals Ivo gedaan heeft, zou in België vrijwel zeker afgekeurd worden!
Ik herinner me dat wij thuis (benzinestation/garage) ooit (jaren '70) voor een klant met een Fiat 1300 een vervangmotor moesten plaatsen, en een 1500 genomen hadden. Maar wél het kleppendeksel met "1300" erop gezet "natuurlijk"... Uiterlijk waren die blokken ook identiek. Nooit een probleem mee geweest op de keuring. Al was het in die tijd allemaal nog niet zo streng natuurlijk...
Zoals je zegt, zolang het blok er ongeveer hetzelfde uitziet denken ze er gewoon niet aan. Maar dus de 16V, zoals Ivo gedaan heeft, zou in België vrijwel zeker afgekeurd worden!
Ik herinner me dat wij thuis (benzinestation/garage) ooit (jaren '70) voor een klant met een Fiat 1300 een vervangmotor moesten plaatsen, en een 1500 genomen hadden. Maar wél het kleppendeksel met "1300" erop gezet "natuurlijk"... Uiterlijk waren die blokken ook identiek. Nooit een probleem mee geweest op de keuring. Al was het in die tijd allemaal nog niet zo streng natuurlijk...
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: motor van een panda 169 in een 141
Alles wat FIRE is past zo in de 141.Mitchell_V schreef:de motor van men panda 141 (1.1 injectie fire) is stilaan aan vervanging toe, maar heeft er al eens iemand aan gedacht om er een blok van een 169 in te leggen? de 1.2 fire. zou dit mogelijk zijn? visueel ziet de motor er het zelfde uit.
of zou ik veel moeten aanpassen?
Als je de 1242 FIRE 8v motor uit de 169 neemt met 69 pk, dan krijg je ook Fly by Wire gaspedaal en zal je ook de body computer en de gehele kabelboom mee moeten nemen om alles optimaal te laten werken.
Dit is ook mijn doel als ik ooit een 141A project start, in dat geval kan je ook een originele Blaupunkt radio gebruiken om een wat originelere look te behouden.
In geval van mijn geplande 141A project krijgt de motor dan ook nog een Rotrex Supercharger kit wat het geheel op 123 pk brengt.