Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ashoes Bakzijde

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
nelis
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jun 2017 09:23
1e Panda-achtige: Panda 100hp 2009
Locatie: DEVENTER

Ashoes Bakzijde

Bericht door nelis »

Goeden dag,

Sinds ik bezig ben geweest met het vervangen van mijn fusee kogels en het verlagen van mijn Panda lekt de auto bakolie, uit de ashoes aan de bakzijde.

Nu zag ik dat deze gescheurd is, maar ik neem aan dat er toch ook nog wel een keerring tussen zou moeten zitten of zo?

Wie kan mij dit vertellen en nog beter: vertellen waar ik een nieuwe hoes (met keerring) kan bestellen?

Graag hoor ik van jullie!

Groeten Niels
Panda 900 low & slow

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Ashoes Bakzijde

Bericht door PandaVespa »

Tussen de bak en hoes zit geen keerring, wel een op de as waar de hoes omheenzit. Ashoezen (met keerring, die op as hoort), kun je gewoon bij Fiatdealer of automatrialenzaak bestellen. Dacht iets van €25,- p/s ofzo.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

nelis
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jun 2017 09:23
1e Panda-achtige: Panda 100hp 2009
Locatie: DEVENTER

Re: Ashoes Bakzijde

Bericht door nelis »

Iemand toevallig een linkje waar je hem kan bestellen met keerring?

Heb hier in de buurt overal geinformeerd, maar nergens hebben ze een as met een keering er bij...
Panda 900 low & slow

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ashoes Bakzijde

Bericht door Pinda1000 »

Als het alleen de scheur in de ashoes is waar de olie uit lekt hoef je alleen de ashoes zelf te vervangen. Het lager met de keerring erin is lastig te vervangen.

Anders is een complete gereviseerde as het makkelijkste, die kan je bijvoorbeeld bij AutoDoc bestellen.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Ashoes Bakzijde

Bericht door PandaVespa »

Meeste betere garages hebben wel een pers. Probleem is meestal de juiste bussen om de lagers netjes erop te krijgen. Dealers hebben de juiste maat bussen liggen om bijbehorende lagers te kunnen vervangen.

Nu komt de grap, door onervarenheid wordt soms de keerring kapot gedrukt door pers door onjuist plaatsen van zo’n bus. Dan moet een nieuwe keerring gebruikt worden en kost extra tijd en dus geld. Daarom adviseren meeste garages om de aandrijfas te vervangen of zijn ze van mening dat keerring nog goed is. Dit spaart tijd en dus geld uit voor de garage zelf.

Als ik ze vervang sta ik erop dat keerringen op as ook vervangen worden. Alles is toch los. Keerzijde is dat ik de soms de bussen moet lenen bij dealer. En sommige dealers weigeren dit, wat begrijpelijk is. En de monteur die aan mijn wagens sleutelt is kundig/consequent genoeg om dit soort klussen foutloos uit te voeren.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ashoes Bakzijde

Bericht door Pinda1000 »

PandaVespa schreef:Meeste betere garages hebben wel een pers. Probleem is meestal de juiste bussen om de lagers netjes erop te krijgen. Dealers hebben de juiste maat bussen liggen om bijbehorende lagers te kunnen vervangen.

Nu komt de grap, door onervarenheid wordt soms de keerring kapot gedrukt door pers door onjuist plaatsen van zo’n bus. Dan moet een nieuwe keerring gebruikt worden en kost extra tijd en dus geld. Daarom adviseren meeste garages om de aandrijfas te vervangen of zijn ze van mening dat keerring nog goed is. Dit spaart tijd en dus geld uit voor de garage zelf.

Als ik ze vervang sta ik erop dat keerringen op as ook vervangen worden. Alles is toch los. Keerzijde is dat ik de soms de bussen moet lenen bij dealer. En sommige dealers weigeren dit, wat begrijpelijk is. En de monteur die aan mijn wagens sleutelt is kundig/consequent genoeg om dit soort klussen foutloos uit te voeren.
Die keerring zit in het lager hoor...

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Ashoes Bakzijde

Bericht door Riddick »

Een lekke V-bak hoes is zo vervangen, en als je bezig ben doe dan beide kanten vervangen, om te voorkomen dat je over een paar weken/maanden de andere kant moet doen. :wink:
Verder loopt je V-bak leeg als je er niets aan doet, met als het even tegen zit, een kapotte V-bak. :mrgreen:

nelis
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jun 2017 09:23
1e Panda-achtige: Panda 100hp 2009
Locatie: DEVENTER

Re: Ashoes Bakzijde

Bericht door nelis »

De panda staat al een tijdje stil, de ashoezen zijn in huis, deze zal ik van de week vervagen.

Welke bakolie moet er nu in mijn panda? ik kan het antwoord nog niet echt vinden en ook google geeft mij niet het gewenste antwoord.

Kroon oil 80w-90 kom ik veel tegen, is dat wat, of haal ik beter iets anders voor mijn panda?
Panda 900 low & slow

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Ashoes Bakzijde

Bericht door PandaVespa »

Staat in instructieboekje :wink: . Auto veranderd niet, Google is net als de krant, niet alles geloven wat daar te lezen valt :rofl: .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Peter de Panda
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 nov 2011 22:05
1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001
Locatie: Zuid Gelderland

Re: Ashoes Bakzijde

Bericht door Peter de Panda »

Je hebt een model 141 toch? (geen 100hp, zoals onder je naam staat).

Tutela ZC 90 werd door Fiat aanbevolen (tast messing delen niet aan).
Deze schijnt moeilijk verkrijgbaar te zijn. Een alternatief is dan Kroon oil classic Gear ZC 90.
Ik heb deze toegepast, maar vond het in het begin wel stroever schakelen bij koud weer. Nu is dat inmiddels weer wat verbeterd.

Voor de 1.1 MPI schijnt ook wel Tutela ZC75 voorgeschreven te worden.
Las ik in dit draadje: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 90#p176525" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoek maar eens op Tutela op dit forum om er meer over te weten te komen.
Panda 900 young Verde Polynesia 155.000 km.
Panda 1.100 young Nero 90.000 km.

nelis
Forumgebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jun 2017 09:23
1e Panda-achtige: Panda 100hp 2009
Locatie: DEVENTER

Re: Ashoes Bakzijde

Bericht door nelis »

Peter de Panda schreef:Je hebt een model 141 toch? (geen 100hp, zoals onder je naam staat).

Tutela ZC 90 werd door Fiat aanbevolen (tast messing delen niet aan).
Deze schijnt moeilijk verkrijgbaar te zijn. Een alternatief is dan Kroon oil classic Gear ZC 90.
Ik heb deze toegepast, maar vond het in het begin wel stroever schakelen bij koud weer. Nu is dat inmiddels weer wat verbeterd.

Voor de 1.1 MPI schijnt ook wel Tutela ZC75 voorgeschreven te worden.
Las ik in dit draadje: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 90#p176525" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoek maar eens op Tutela op dit forum om er meer over te weten te komen.
Ja klopt een 141, 900 uit 1995.
Panda 900 low & slow

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”