Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door Pinda1000 »

Peter de Panda schreef:na aankoop van mijn 2001 Panda heb ik 'm getectyleerd.
Ik heb 'm voor het tectyleren eerst grondig gereinigd aan de onderkant (o.a. opgetild met een heftruck zodat ik er goed bij kon met een stoomcleaner).
De hoeveelheid troep die daarbij uit de wielkasten kwam was enorm. Het zat echt tot halverwege de a-stijlen vol met modder.
Gezien de staat van de auto, vermoed ik overigens dat de vorige eigenaar niet zo van poetsen hield.
Ik heb daarom na het tectyleren, voor en achter wielkuipen gemonteerd in de gedachte dat het beter schoon zou blijven (en minder zou roesten).

De ruimte achter de wielkuipen wordt hierdoor wel minder geventileerd en vuil dat toch tussen de wielkuip en de carrosserie komt te zitten is lastiger te verwijderen.
Ik hoop dat dat opgevangen wordt door de tectyl.
Als je de auto zo intensief onderhoud geeft als PandaVespa (die indruk krijg ik uit zijn posts), dan zal het wellicht beter zijn om de boel open te laten. Maar de eerlijkheid gebied met te zeggen dat mijn Panda door tijdgebrek soms niet de "TLC" krijgt die ik 'm eigenlijk zou moeten geven. Met de wielkuipen houd ik dan het grootste deel van de wielkast schoner en droger dan zonder kuipen.

Aangezien de topicstarter de titel van dit topic als een vraag heeft verwoord, ga ik er vanuit dat gevraagd wordt om de mening van forumleden. Deze kan afwijkend zijn van de mening van de topicstarter. Bovenstaande zijn mijn ervaringen en is niet bedoeld als veroordeling of beoordeling van wie dan ook!

Doordat de auto de eerste 10 jaar van z'n leven geen roestpreventie heeft gehad, blijft hij overigens (helaas) toch wat roestproblemen vertonen.
(y)

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door PandaVespa »

Pinda1000 schreef:
PandaVespa schreef:Je kunt nooit iemand beoordelen, die je nog nooit ontmoet hebt.
Ik heb je 1 keer in het echt ontmoet toen ik (samen met die andere luie leek op technisch gebied, Ivo) bezig was met de technische inspecties.......toen is de toon gezet.....
Ik kan je mij niet voor de geest halen en geen idee wat ik jouw misdaan heb toen. Weet je, dat boeit me nu ook niet meer. Je hebt een klik of niet.
Om verder rust te gunnen voor de mods, elkaar maar gewoon negeren ipv afzeiken. Mening ok, maar laat het daar ook bij ipv je sarcasme wat ik niet kan waarderen.

Je hoeft je ook niet te verheugen dat ik ooit op een meeting weer kom, want hoe je reageert op mij op forum dat zet bij mij de toon. Een Panda op z'n zij leggen enzo of als enigste reactie te geven in mijn Pandatopic wat zwevende kleppen zijn en verder niks. Op een van deze foto's kon je zien dat 1 klep gitzwart was en rest niet, maar goed.
Eigenlijk is dat jammer, want er zijn wel mensen die juist wel mooi vinden wat ik doe. Paar leden kennen mij (of hebben de moeite genomen) en die weten dat ik wat raar uit de hoek kan komen, maar niet verkeerd bedoel.

Go in peace (y) :lock: en nu weer ontopic. PeterdePanda, mooie eerlijke reactie.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door Erik 319 »

Ach ja.
Dat hoort er een beetje bij op het panda forum.
Mijn young heeft geen plastic binnenschermen en ik wil mezelf niet lui noemen maar tijd voor wassen of poetsen en zelfs onderhoud heb ik niet.
Daarom rij ik een oude Panda want die gaat wel door
In theorie zou mijn voorkant er dus al afgeroest moeten zijn.
Valt erg mee. Het gekke is dat de vwerschotels achter prima zijn maar de dorpels al wat laswerk hebben gevergd.
Ik denk dat die plastic kappen niet nodig zijn als de auto goed behandeld is tegen roest.
En inderdaad kan er aardig wat rotzooi achter zitten.
Is met meer auto's zo.
Als je vroeger een alfasud ti had met spatbordverbreders zat er eigenlijk altijd roest onder.
Een standaard uitvoering had dat minder.
De meningen zullen verdeeld blijven denk ik.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door Pinda1000 »

Pinda1000 schreef:De 141's na 2000 hebben ze vaak niet meer ivm geldbesparing. Daar roest de complete voorkant er vanzelf af. Die binnenschermen zitten er niet voor niks. Ze doen meer goed dan slecht.
Dit was mijn mening, ging niet specifiek over een bepaalde Panda van iemand lijkt mij zo......

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door michiel van g. »

Vroege Panda's (zoals de 30!) hebben ze ook niet. Gevolg is dat de 30 dus ook roest heeft rond de A-stijl en bij het voorscherm. Mijn Panda 34 van 1982 had ze wél, en die had geen puntje roest op die plekken...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door Pinda1000 »

Klopt inderdaad, dat is ook mijn mening :yes:

Gebruikersavatar
Niels9966
Moderator
Berichten: 803
Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
3e Panda-achtige: Terra Van 1990
4e Panda-achtige: 34 1985
Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
Locatie: Noord-Holland
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door Niels9966 »

Laat ik dan ook mijn reactie maar ff droppen:

Alle marbella's en panda's die ik tot nu toe heb gehad MET wielkuipen hebben allemaal geen roest. Als ik die kuipen er wel eens uit haal, dan is het daar achter kurk droog, de spinnenwebben zitten er in. Geen spatje roest er onder. Bij Marbella's en Panda's die ze NIET hebben is dat wel anders. De modernen auto's hebben ze toch ook niet voor niets?
Dat eventueel vocht oid dat er achter komt niet weg kan of op kan drogen is ook niet waar, er zit namelijk wat ruimte op sommige plekken zodat dat weg kan...

Ik ben dus groot voorstander van de kuipen.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Seat Marbella L, GL, GLX, Jeans, Fun
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door 4RN01D »

Kijk bijvoorbeeld eens naar de hoeveelheid aangekoekte modder die zich op kan hopen in de wielkast waar ook de vulslang van de benzine doorheen loopt... Ik was toch wel even bezig om dat er allemaal uit te krijgen, hoor... En als die beschermers helpen om het allemaal een beetje binnen de perken te houden, dan vind ik het hebben van wielkastbeschermers persoonlijk wel de moeite waard.

En natuurlijk kan het geen kwaad om ze eens per jaar of eens per halfjaar te demonteren om daarachter goed schoon te maken. Dat deed ik bij mijn andere auto's ook. En dat vinden ze toch wel prettig.
Panda 1.1 :D SMILE

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”