Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door PandaVespa »

Zie foto:
IMG_5535.JPG
Mede vanwege de 'rotzooi' in deze randen ben ik er geen voorstander van. Zolang ze erin zitten, kun je zo onmogelijk in de randen v/d wielkuipen schoonmaken. Als je niks doet, zorgt de achtergebleven pekel er wel voor dat de randen v/d wielkuipen uiteindelijk wel gaat roesten.
Ook in de lastige hoekjes bij de portier in de wielkuipen zit toch zand, dus ook pekel wat je niet schoon kunt spuiten. Als je het niet beschermt met anti-roestmiddel zal het daar uiteindelijk ook gaat roesten.
Alleen ik geef wel toe dat het op eerste gezicht wel langer mooi blijft met de wielkastbeschermers op hun plaats.

Persoonlijk heb ik ze liever niet, zonder kun je de wielkuipen veel makkelijker schoonmaken. Bij autowassen neem ik de wielkastenranden altijd mee. Met goede anti-roestbehandeling icm met regelmatig schoonmaken is een betere optie dan deze wielkuipbeschermers op hun plek en niks doen.

Dat moet iedereen maar voor zichzelf maar uitmaken wat wijsheid is. Ik heb 2 paar liggen (1 nog nieuw :lol: ) en zal bij mijzelf eens te rade gaan om ze te verkopen of niet. Ze horen erbij, maar beetje onpraktisch met schoonmaken en opslag wanneer niet gemonteerd :roll: .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door Paul4x4 »

ik wil ze altijd hebben zitten

zonder komt het vuil tot bovenin de A-stijl, en dan bedoel ik ook de koker langs de ruit!
en daar krijg je ze niet goed schoon
vroege Panda's zijn niet voor niets bijna uitgestorven

mijn advies; haal de binnenschermen er uit, alles goed schoonmaken en goed tegen roest behandelen
terugplaatsen en je hebt een boel zorgen minder

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door bero »

Leuk voor de meeting, kijken hoe rot ze zijn bij de leden..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door Pinda1000 »

De 141's na 2000 hebben ze vaak niet meer ivm geldbesparing. Daar roest de complete voorkant er vanzelf af. Die binnenschermen zitten er niet voor niks. Ze doen meer goed dan slecht.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door PandaVespa »

Als je te lui bent om schoon te maken, dan zou ik ze zeker monteren.

Panda’s met verrotte a-stylen heb ik nog nooit gezien.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door Ivo »

Ik zou ze zeker laten zitten als je roest wilt voorkomen. De wielkasten blijven mooi droog met die dingen. Kijk maar eens naar de post 2000 Panda's hoeveel wel niet roest rond de deur scharnieren hebben of zelfs onder de koplampen. Roest aan de A-stijl zul je niet zo snel vinden omdat de auto dan al op de sloop ligt.. Zelfs met vaak schoonmaken blijft het toch vaker nat of je moet het na elke rit droog föhnen.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door Pinda1000 »

PandaVespa schreef:Als je te lui bent om schoon te maken, dan zou ik ze zeker monteren.

Panda’s met verrotte a-stylen heb ik nog nooit gezien.
Heeft niks met lui zijn te maken.....Fiat heeft ze niet voor niks in de supernova's gemonteerd. De Oerpanda's hadden ze niet en daar vielen de gaten spontaan in de A stijlen (en de rest van de auto)
Opmerking moderator:
Tekst uit bericht verwijderd. Netjes blijven tegen elkaar.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door bero »

Ik moet zeggen dat ik moeite heb met de manier van reageren.
Er wordt gevraagd naar een mening, en een mening is gewoon persoonlijk. Respecteer deze dan ook.
Iemand lui noemen omdat hij een andere mening heeft, is gewoon aanvallen op de man zelf, en dat is niet de bedoeling.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door PandaVespa »

Waar ik moeite mee heb is dat gelijk beweert wordt dat voorkant direct afroest als je geen wielkuipbeschermers gebruikt, dat is gewoon niet waar. En roestige a-stylen komt hoogstwaarschijnlijk door condensvorming erin, vocht kan niet weg. Pekel kan daar onmogelijk komen, tenzij constructie bij de oerpanda anders is. Mijn selecta rijdt al jaren zonder en voor nergens roest te bekennen, laat staan dat voorkant weggeroest is.

Nogmaals, als je wielkuipranden niet regelmatig schoonmaakt, dan zorgt de pekel ‘s zomers wel voor dat het gaat roesten. Troep gaat er ook wel zitten met deze kuipen erin. Ik heb ze eruit gehaald, ja op eerste gezicht lijkt het netjes, maar juist in die ‘gevreesde’ hoekjes zit gewoon troep en zand. Daar kan alleen hoge druk bij als die kuipen er niet inzitten.
Mij is altijd geleerd, vooral na pekelperiode (‘s zomers is luchtvochtigheid hoog en pekel trekt vocht aan) onderkant auto goed reinigen met hoge druk.

Als je denkt dat het helpt, lekker erin zitten. Maar denken dat het roesten gaat voorkomen vind ik naïef gedrag. Panda’s van type 141 kunnen goed roesten als je niks doet.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door bero »

Ja maar jouw selecta is ook meer uitzondering dan regelmaat (en je onderhoud hem goed)..
Ik vind het een beetje naief om te denken dat alle andere duizenden Panda's die er rond rijden van dit type net zo goed onderhouden/behandeld (tectyleren enzovoorts) zijn als jouw Panda.
Daarnaast zijn er ook Classic rijders die in de winter niet eens met de Panda rijden en dus ook niet door de pekel en troep rijden.

En ja.. roestige voorkant.. je kan sarcasme herkennen of niet.. Natuurlijk roest niet de gehele voorkant er vanaf, maar roesten doen ze wel degelijk. Kijk maar eens naar de roest op de lasnaad van het spatbord bij veel Panda's.. Zit veelal roest op.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door Pinda1000 »

Mijn Panda staat in de wintermaanden lekker warm en droog in de garage aan de druppellader, die hoeft niet door de pekel te rijden.

pandapouwer
Forumgebruiker
Berichten: 550
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
Locatie: zoetermeer
Been thanked: 3 times

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door pandapouwer »

Bero...PandaVespa....Pinda 1000...

Doen jullie niet aan slapen... :rofl: :P :no: .( ik stem wielkuipen.erin)

Gr slapende Pandapouwer

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door PandaVespa »

Waarom zou ik een auto laten voorzien van een degelijke anti-roestbehandeling :roll: ? Ik heb de Panda niet gekocht om hem niet te gebruiken. En ik ben niet zo naïef om te denken dat een 141 Panda niet zal roesten. Zeker als je niks doet, dan had mijn selecta idd allang op de sloop gestaan. Dan niet alleen om de roest :X .

Volgens mij beseffen een aantal mensen niet hoeveel energie, geld en tijd in mijn selecta is gestoken om hem weer netjes te krijgen. Dan hou je dat soort sarcasme wel voor je, tenzij je het belachelijk vind wat er aan gedaan is. Hoe zet je iemand 'netjes' voor joker........
En iemand binnen Pandaclub formuleerde eens hoe ik ben (tov de Panda), als PandaVespa iets doet, dan doet hij het goed of hij doet het helemaal niet. Ik hou niet van half werk.
Ik doe wat ik denk te moeten doen om de Panda te behouden voor de toekomst. En toekomst zal het leren wie uiteindelijk bij rechte eind had.

Enne een tip, als je een auto aan druppellader hangt voor langere periode, accu eruit halen. Je zult niet de eerste en laatste zijn dat de brandweer op bezoek moet komen om je geliefde klassieker te moeten blussen. Daarna mag een gele vrachtwagentje komen voor zijn laatste reis.

Ik zou het idd fijn vinden om met respect met elkaar om te gaan ipv elkaar belachelijk te maken als je het niet snapt. Als je het niks vind, negeer het gewoon. Je kunt nooit iemand beoordelen, die je nog nooit ontmoet hebt. Dat is het verrekte nadeel van internet, wordt de boodschap wel ontvangen hoe deze bedoelt wordt.
Ik hoop dat mijn standpunt nu duidelijk is tov de wielkastbeschermers. Als je daar anders over denkt, go in peace (y) no hard feelings mate.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Peter de Panda
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 nov 2011 22:05
1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001
Locatie: Zuid Gelderland

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door Peter de Panda »

na aankoop van mijn 2001 Panda heb ik 'm getectyleerd.
Ik heb 'm voor het tectyleren eerst grondig gereinigd aan de onderkant (o.a. opgetild met een heftruck zodat ik er goed bij kon met een stoomcleaner).
De hoeveelheid troep die daarbij uit de wielkasten kwam was enorm. Het zat echt tot halverwege de a-stijlen vol met modder.
Gezien de staat van de auto, vermoed ik overigens dat de vorige eigenaar niet zo van poetsen hield.
Ik heb daarom na het tectyleren, voor en achter wielkuipen gemonteerd in de gedachte dat het beter schoon zou blijven (en minder zou roesten).

De ruimte achter de wielkuipen wordt hierdoor wel minder geventileerd en vuil dat toch tussen de wielkuip en de carrosserie komt te zitten is lastiger te verwijderen.
Ik hoop dat dat opgevangen wordt door de tectyl.
Als je de auto zo intensief onderhoud geeft als PandaVespa (die indruk krijg ik uit zijn posts), dan zal het wellicht beter zijn om de boel open te laten. Maar de eerlijkheid gebied met te zeggen dat mijn Panda door tijdgebrek soms niet de "TLC" krijgt die ik 'm eigenlijk zou moeten geven. Met de wielkuipen houd ik dan het grootste deel van de wielkast schoner en droger dan zonder kuipen.

Aangezien de topicstarter de titel van dit topic als een vraag heeft verwoord, ga ik er vanuit dat gevraagd wordt om de mening van forumleden. Deze kan afwijkend zijn van de mening van de topicstarter. Bovenstaande zijn mijn ervaringen en is niet bedoeld als veroordeling of beoordeling van wie dan ook!

Doordat de auto de eerste 10 jaar van z'n leven geen roestpreventie heeft gehad, blijft hij overigens (helaas) toch wat roestproblemen vertonen.
Panda 900 young Verde Polynesia 155.000 km.
Panda 1.100 young Nero 90.000 km.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Wielkastbeschermers nuttig of niet?

Bericht door Pinda1000 »

PandaVespa schreef:Je kunt nooit iemand beoordelen, die je nog nooit ontmoet hebt.
Ik heb je 1 keer in het echt ontmoet toen ik (samen met die andere luie leek op technisch gebied, Ivo) bezig was met de technische inspecties.......toen is de toon gezet.....

De accu van de Panda hangt overigens samen met de andere accu's in een aparte ruimte aan de druppellader.....gelukkig ben ik daar niet te lui voor......

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”