Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Hulp met Panda kopen

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
SamRav
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jul 2019 20:22

Hulp met Panda kopen

Bericht door SamRav »

Hai allemaal,

Ik heb even een paar algemene vragen mbt het kopen van een Panda.
Ik ben bijna 18 en droom er al een tijdje van om een Panda als eerste auto te hebben. Vanzelfsprekend heb ik geen ervaring met het kopen van auto’s en ik weet niet zo goed waar ik op moet letten - zeker niet als de auto al wat ouder is.

Ik ga de auto voornamelijk gebruiken voor relatief kleine afstanden, maar zou het ook super gaaf vinden er een keer mee naar Italië, Engeland, Duitsland etc. te kunnen. Gaan sommigen van jullie wel eens op vakantie met de Panda, en hoe bevalt dat?

Ik heb momenteel een Panda 1.1 Young uit 2002 met 185000km op het oog voor 1500eur. Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten tijdens het testritje? Wat voor prijs zouden jullie als normaal beschouwen voor deze uitvoering, indien ‘ie goed rijdt?

Heeft iemand ervaring met een Panda kopen in Italië? Er is daar natuurlijk veel meer aanbod, maar ik kan me ook voorstellen dat dat heel onhandig is.

Ik denk dat het wel goed komt, maar wil niet graag een verkeerde keuze maken natuurlijk… Ik hoor graag jullie tips en ervaringen! Bedankt :)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Hulp met Panda kopen

Bericht door Pinda1000 »

Als je een Panda 141, het oudste vierkante model, wil kopen en zeker eentje van na 1999 moet je vooral heel erg goed letten op roest aan de carrosserie. Deuren, voor- en achterklep zijn minder belangrijk, die kan je zo vervangen mocht dat nodig zijn.

Technisch is vrijwel alles simpel en goedkoop (zelf) te vervangen. Koppakking en/of koppeling kunnen bij die kilometerstand wel aan de beurt zijn of misschien al wel vervangen.

Voor 1500 euro moet hij wel in een nette goede roestvrije staat zijn.

Grote afstanden zijn geen probleem met een Panda, volgas heen en weer naar Barcelona of Milaan gaat prima :P

Miranda
Forumgebruiker
Berichten: 312
Lid geworden op: 23 mar 2015 11:17
1e Panda-achtige: Young 2001
Facebook: https://www.facebook.com/miranda.uneken
Locatie: Betuwe
Been thanked: 3 times

Re: Hulp met Panda kopen

Bericht door Miranda »

Wat Pinda 1000 zegt. Roest is een aandachtspunt. Ik vind 1500 euro tamelijk aan de prijs voor een Young uit 2002 met die kilometerstand. Dan mag hij wel heel goed zijn.
Ik heb voor de mijne 3,5 jaar geleden 850 euro betaald. Die was optisch niet mooi (roest aan portier en zijscherm) maar van onderen nog redelijk wat roest betreft. Qua onderhoud zwaar verwaarloosd, maar maar 96000 km op de teller.

Goede Panda's beginnen zeldzaam te worden, dus als dit een goede is, zou ik hem niet laten staan voor 1500 euro. Maar iemand meenemen die weet waar hij naar moet kijken wat roest betreft kan handig zijn.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Hulp met Panda kopen

Bericht door PandaVespa »

Wees bedacht op veel roest, alle 141 Panda's kunnen goed roesten :mrgreen: . Dorpels, onderkant deuren & wielkasten (kijk ook achterin aan binnenkant bij lasnaden, achterbank omhoog & rubberen mat even opzij). Achteras bij de veerschotels, mag voor apk niet aan gelast worden :P . Tankband is meestal vergaan, maar er hoort een onder te zitten voor apk. Zijn alternatief leverbaar van rvs via dealer/ Fiatgarage.

Bovendien kunnen de 1100mpi motoren electronische storingen hebben ivm roest op de aansluitpunten. Waar een 1100mpi ook last van kan hebben is trillen bij fel optrekken. Als dat zo is, zijn de zonnewielen versleten en de bak moet elkaar om die te vervangen.

En veel achterstallig onderhoud. Schokdempers zullen schat ik versleten zijn gezien de km-stand. Schokdempers achter zijn heel simpel te vervangen, voor moet met veerspanners en neem de draagarmen dan ook gelijk mee. Veel kun je zelf doen en qua onderdelen vallen de kosten mee. Als alles in 1 keer moet, dan kunnen kosten tegenvallen.

Nu heb je geen ervaring hoe een 141 hoort te rijden, maar ze horen vrij scherp te sturen en ze zijn stuiterig. Met bandenmaat 135/80R13 (origineel geleverd) is het stuurgedrag wat zweverig met scherp insturen. Met 155/65R13 is het stuurgedrag veel beter, doch wel 10km/h afwijking op teller bij 100km/h.

De 141 is zeldzaam en prijzen gaan omhoog, net hoe gek de (ver)koper zijn :P .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Hulp met Panda kopen

Bericht door bero »

Ik zou zeggrn, kom naar de Landelijke Fiat Panda Dag (zie evenementen rubriek).
Daar worden Panda's op een brug geïnspecteerd en zijn mensen aanwezig sie genoeg kunnen vertellen waar je oo moet letten en eventueel kunnen laten zien. En er zijn er heus wel een paar bereid je te laten voelen hoe een classic hoort te rijden.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Hulp met Panda kopen

Bericht door 4RN01D »

Ik doe ook even een duit in het zakje. Ik heb inmiddels zo'n 6 auto's gekocht. En ik wilde eerlijk waar dat ik HonestJohn eerder kende.

https://classics.honestjohn.co.uk/reviews/fiat/panda/ Dit is een link naar wat je moet weten over de Panda 141. Als je bereid bent wat research te doen, kom je hiermee voor de meeste auto's goed beslagen ten ijs. Zeker als je, net als ik, een auto koopt met een roze bril op. Dan is een buying guide gewoon een heel nuttige stok achter de deur. Ik koop mijn auto's ook met een goede vriend die er verstand van heeft en die een inschatting kan maken hoeveel werk ik er eventueel in de niet zo nabije toekomst aan zal hebben. Dat helpt ook, iemand met een nuchtere blik. Al ging het bij mijn huidige panda bijna verkeerd... hij wilde 'm bijna voor zichzelf kopen XD
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
mk1992
Forumgebruiker
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
Twitter: @martijn_kosters
Locatie: Beek, Limburg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: Hulp met Panda kopen

Bericht door mk1992 »

Gelijk heb je, een goed centraal topic met aankoopadvies mist hier nog wel. Had dat ook wel graag gehad.

Ik sluit me grotendeels bij de rest aan, liever een harde Panda (geen roest) dan een mooie Panda.
Weet niet of je van plan bent in de winter er mee te rijden, want dan zou je hem nog wel eens sneller kwijt kunnen zijn dan je zou willen (pekel, bah!).

Verder is dit het beste inspectieadvies dat ik vond bij het zoeken:
'kwaal. Hebben bijna alle Panda's nu. Als er roest aanwezig bij de kokerbalken, lekker laten staan. Roest bij de zijpanelen voor de deur, meestal bij de zijknipperlichten komt helaas ook vaak voor bij alle classic Panda's.

Kleppendekselpakking lekt bijna altijd. Even een nieuwe en het is weer goed voor een tijdje. Kijk ook even naar het oliefilter, als dit roestig dan is het hoog tijd om deze te vervangen samen met de olie.
Check alle 4 ashoezen of deze nog dicht en soepel zijn. Als ze bij de vbak kapot zijn, loopt de vbak-olie er gewoon uit en heb je problemen met schakelen.

Motor heeft een distributieketting, hoeft in principe niet vervangen te worden. De 900cc staat bekend met tikken en dit afstellen is een lang cq duur (als je het uit laat besteden) werkje. Motor moet regelmatig lopen.

Voor de aanschaf even op een brug zetten en check de bovenstaande punten. Bij aanschaf zou een antiroestbehandeling zeer aan te bevelen voor behoud v/d carrosserie, na eerst alle roestpunten gelast zijn. Dicht smeren met wat dan ook is uitstel van executie.'
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'

Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)


Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Hulp met Panda kopen

Bericht door Joost »

Hoi, SamRav en welkom op het forum!

Ik ga er van uit dat je bekend bent met de Panda, maar anders nog even in het algemeen: Door de jaren heen is de Panda maar op enkele kleine punten aangepast. De verkoop is gestart in 1980, en de grootste wijziging kwam in 1986 toen de starre achteras werd vervangen door een omega as. Wat ik bedoel is dat toen jouw auto nieuw was in 2002, het ontwerp al bijna een kwart eeuw mee ging. Een Panda is echt old-school rijden en is niet echt meer te vergelijken met andere auto's van ná 2000. Ze maken herrie, ze zijn sloom, remmen zijn niet supergoed, schakelen moet met beleid, etc. Voor de liefhebber is dit natuurlijk allemaal deel van de charme van deze wagentjes, maar hou er rekening mee dat ze nét even wat meer aandacht nodig hebben dan modernere auto's.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Hulp met Panda kopen

Bericht door bero »

mk1992 schreef: 02 sep 2019 10:03 Gelijk heb je, een goed centraal topic met aankoopadvies mist hier nog wel. Had dat ook wel graag gehad.
Zijn we al jaren over aan het praten, net als goede uitgelichte technische topics. Maar helaas.. De animo is er nooit en wij kunnen ook niet toveren..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Hulp met Panda kopen

Bericht door Joost »

bero schreef: 02 sep 2019 21:14
mk1992 schreef: 02 sep 2019 10:03 Gelijk heb je, een goed centraal topic met aankoopadvies mist hier nog wel. Had dat ook wel graag gehad.
Zijn we al jaren over aan het praten, net als goede uitgelichte technische topics. Maar helaas.. De animo is er nooit en wij kunnen ook niet toveren..
Ik ben zelf niet bijzonder technisch onderlegd, maar als ik tijd heb wil ik best eens een keer oude topics afstruinen en een stukje schrijven met aankooptips hoor (y)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”