Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Mack Hofland

Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Bericht door Mack Hofland »

Ik heb sinds afgelopen vrijdag via MP een Panda Instructie/eigenaren boekje gekocht. Daar staat best wel veel in moet ik zeggen. Echter en uiteraard, staat er vrij weinig in over mijn 899cc motor en aandrijving, behalve dat je maar naar de dealer moet bij problemen :lol: |:|

Kan iemand mij vertellen welke vraagbaak of Haynes Manual nagenoeg alles omschrijft over mijn motor (899cc) aandrijving en ophanging?

Zoals eerder beschreven, ik ben een nitwit. Maar ik wil niet onnodig geld uitgeven voor een autoboek waar slechts 3 paginas iets over mijn motor is geschreven... of bestaat dit helemaal niet? Vb, voor mijn Land Rovers had ik Haynes / Werkplaats handboeken. Sterker nog, mijn eerste LR110 had een Nissan Laurel motor. Toen had ik dus 2 boeken. Ik heb zelfs een Range Rover uit begin 70er jaren gehad (met juiste boek) maar met een 200Tdi motor van een Discovery. Dus eveneens 2 boeken. Maar ik wist wel wat ik met mijn blok aanmoest alsmede met de rest van het voertuig. Of stel ik nu een ingewikkelde vraag?

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Bericht door 4RN01D »

De 899 CC staat hier niet in uitgelegd, maar de 903CC wel. Ik denk dat dat ook jouw motor is, maar ik hoop dat iemand me corrigeert als ik het verkeerd heb.

Als ik het juist heb, is dit het boek dat je zoekt:

https://www.amazon.com/Service-Repair-M ... 185960143X
Panda 1.1 :D SMILE

Mack Hofland

Re: Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Bericht door Mack Hofland »

4RN01D schreef: 25 aug 2020 22:12 De 899 CC staat hier niet in uitgelegd, maar de 903CC wel. Ik denk dat dat ook jouw motor is, maar ik hoop dat iemand me corrigeert als ik het verkeerd heb.

Als ik het juist heb, is dit het boek dat je zoekt:

https://www.amazon.com/Service-Repair-M ... 185960143X

Dank je wel..
Staat hetzelfde dan in 1 van deze 2 boeken? Of kan iemand mij dat vertellen?
Fiat Panda 1980 1988 vraagbaken SET PRIJS
€ 15,00
https://link.marktplaats.nl/m1559927496 ... ialbuttons

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Bericht door 4RN01D »

die van 1980 tot 84 zou kunnen werken, denk ik. de latere behandelt volgens mij alleen de 750 FIRE.

al denk ik dat de combi wel prima kan helpen bij het aanpakken van zowel de motor als de rest van de auto... de oerpanda is op bepaalde punten afwijkend van de panda die jij hebt.
Panda 1.1 :D SMILE

Mack Hofland

Re: Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Bericht door Mack Hofland »

Keuzes keuzes keuzes. Ik dank je vriendelijk voor je gedeelde kennis. Aan mij om voor de vraagbaak of de Haynes te gaan! Ik wens je een goede nacht 4RNO1D

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Bericht door Rick Lieffering »

Ik heb ze een tijdje terug beide tegelijk besteld. Voor onderhoudswerk kun je met de vraagbaak prima vooruit. Er staat veel precies hetzelfde in beschreven. Wil je echter dingen uit elkaar gaan halen zoals een versnellingsbak, kun je beter een Haynes hebben. Die is dan net wat uitgebreider, maar voor het normale onderhoud maakt het niet heel veel uit.

Mack Hofland

Re: Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Bericht door Mack Hofland »

Geen idee of mijn boekverzameling nu "compleet" is... maar als beginneling heb ik in elk geval nu een basis om meer van mijn Pandana te begrijpen. Tenzij iemand opstaat en claimt.. "Mack, je mist er één!", vermoed ik dat dit nagenoeg een goed startpunt is in dit avontuur _O_
Bijlagen
20200828_160230.jpg

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Bericht door michiel van g. »

voor de 899 motor kun je ook nog de vraagbaak van de Cinquecento gebruiken.

Afbeelding
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Mack Hofland

Re: Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Bericht door Mack Hofland »

michiel van g. schreef: 28 aug 2020 20:25 voor de 899 motor kun je ook nog de vraagbaak van de Cinquecento gebruiken.
Kijk eens aan Michiel!!! Mijn dank is groots, ik miste eigenlijk al iets gedetailleerde info over exact dit type motor! Picca gedownload.. weer op zoek. Ik vind dit motortje prima...

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Bericht door 4RN01D »

Mack Hofland schreef: 28 aug 2020 20:30
michiel van g. schreef: 28 aug 2020 20:25 voor de 899 motor kun je ook nog de vraagbaak van de Cinquecento gebruiken.
Kijk eens aan Michiel!!! Mijn dank is groots, ik miste eigenlijk al iets gedetailleerde info over exact dit type motor! Picca gedownload.. weer op zoek. Ik vind dit motortje prima...
Ik heb zelf ook nog een tijdje een 900 gehad en eerlijk is eerlijk, het viel me niet tegen. 39 pk is zeker niet ondermaats voor dat lage gewicht.
Panda 1.1 :D SMILE

Mack Hofland

Re: Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Bericht door Mack Hofland »

.... zeker anno 2020 met een grotendeelse max van 100km/h :lol:
Ik heb nu ook achterbakwielkastbeschermers (hoeveelwoordwaarde?) En dat scheelt ook nog eens wat decibelletjes :yes:

Ik hoop zo dat deze wagen de moeite waard is tot behouden... fingers crossed in December. Tis best een leuke wagen!

Nu nog op zoek naar een Panda Tent or Caranex... :yes:
Bijlagen
Fiat Panda-tent
Fiat Panda-tent
Caranex H1 Europe
Caranex H1 Europe
images.jpeg (14.68 KiB) 885 keer bekeken

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Bericht door Joost »

Ik ken de exacte historie van de tent niet precies, maar ik meen dat het een promotie-item was toen de 141a uit kwam in Engeland.

Het is in elk geval een van de meest zeldzame opties / accessoires die ooit origineel voor de Panda geleverd zijn.

Mack Hofland

Re: Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Bericht door Mack Hofland »

Joost schreef: 10 sep 2020 20:22 Ik ken de exacte historie van de tent niet precies, maar ik meen dat het een promotie-item was toen de 141a uit kwam in Engeland.

Het is in elk geval een van de meest zeldzame opties / accessoires die ooit origineel voor de Panda geleverd zijn.
Aaaaaaahhhh op die manier! Well.. tis eigenlijk niet zo heel moeilijk te maken. Sterker nog.. best gemakkelijk. Je neemt als basis, wat je tegenwoordig een toilertent, wc tent, schuurtent noemt.. koopt op MP een grote tent en naait er 1 in elkaar. De Panda MK1 was heel erg tof, omdat je de stoelen en banken nagenoeg plat kunt leggen en er dus in kunt slapen. Well.. ik met mijn 1.70m :rofl:

Oooofff, op zoek naar de Caranex H1 Europe. En die is/was best betaalbaar. Ik had er ooit 1 voor mijn Range Rover. Ik vond t een prima ding! Dat was natuurlijk wel een groter model dan de H1 Europe. Echter.. ik heb het sterke vermoeden, dat Caranex ermee gestopt is cq failliet. Maar dat is giswerk. Ik las enkele maanden geleden daar iets over. Dat de fabriek ter overname zou zijn... dat is jammer. Via ebay kom ik ze soms wel eens tegen. Maar ja.. prioriteiten he. De tent is slechts een wens..

Gebruikersavatar
Peter de Panda
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 nov 2011 22:05
1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001
Locatie: Zuid Gelderland

Re: Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Bericht door Peter de Panda »

Beetje off topic, maar puur uit nieuwsgierigheid:
Is dat nou echt een meerwaarde zo'n Caranex t.o.v. een losse tent?
Bij een grote Landrover o.i.d. met ingebouwde uitrusting snap ik het wel, maar voor
een normale kofferbak zie ik niet het niet zo.
Panda 900 young Verde Polynesia 155.000 km.
Panda 1.100 young Nero 90.000 km.

Mack Hofland

Re: Welke vraagbaak/Haynes: 899cc motor

Bericht door Mack Hofland »

Heel erg offtopoc idd.. maar eigenlijk is dot topic al beantwoord; ik moet voor mijn type motor op zoek naar een vraagbaak/Haynes boek van de Cinq '92-'96 (da's dan toch weer ontopic :mrgreen: )

De Caranex tot en Panda... als je klein bent als ik (1.75m), de achterbank er uit hebt zoals ik heb gedaan en creatief bent.. kun je een vlakke vloer maken waarbij een klein deel uitklapbaar is naar buiten toe. Dan kun je een bed creëeren. Dat zeggende, voor denk ik 1p.
Een Caranex geeft je dan leefruimte voor tijdens slecht weer of beschutting tijdens de nacht. De Caramex zelf is trouwens groot genoeg om er ook zelfs 2 veldbedden o.i.d. in te plaatsen. Dan hoef je niet in je bolide te slapen.. kun je de bolide zodanig als opgenoemd bouwen, en op dat uitstekende deel een kleine 2p. Kampkeukenkist maken. Of, daarom ook een trekhaak handig, die kist op de trekhaak plaatsen. Dit klinkt simpeltjes allemaal, is het niet. En die kist op trekhaak bedoel ik zeker niet permanent, maar om er op te rusten.
Ik heb ervaring in aanpassen/verbouwen van trailers en LandRovers.. dus mijn brein denkt nog steeds avontuurlijk maar dan binnen de mogelijkheden van een Panda. Daarnaast ben ik niet een standaard vent.. ben een beetje apart.
Ik zit vaak eveneens aan een andere oplossing te denken en dat is een licht type aanhanger met daarop een plank die je uit kunt klappen en daarop een tent. Soort van daktent, maar dan velen malen lichter. Ik kan zo ontzettend veel dingen verzinnen die eveneens werkbaar zijn.. best leuk, maar vaak ook doodvermoeiend.

Antwoord op jouw vraag, is het een meerwaarde? Ik vind van wel.
1) Een Caranex staat ook zelfstandig
2) Je hoeft niet alles uit je auto te pakken
3) Als je dakdragers hebt, kun je eveneens een luifel monteren (zon / regen beschutting)
4) In de Caranex kun je ook slapen
5) Verzin zelf nog maar iets..

Ik had er 1, maar ging zelf over tot daktent op een offroad aanhanger... had de Caranax vergeven aan een maatje..
Die gebruikte m een paar keer, maar vond m uiteindelijk te ingewikkeld of mss vond zn vriendin het niets.. en na enkele jaren verkocht ie m door... :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”