Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Wat is deze/dit ?
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Wat is deze/dit ?
Vandaag lekker weer dus weer eens onder de motorkap gekeken. Daar vond ik achter mijn injectiemodule drie slangetjes. De linker voert terug naar het luchtfilterhuis, de middelste naar mijn vacuum vervroeger en de rechter ... is afgedicht?! Zoekfunctie en vraagbaak gaven geen antwoord, wie weet het?
En op de tweede foto, is dat de stappenmotor (rode sticker met achtung..)? Er komt een pinnetje uit die de gashendel kantelt.
Van de injectie eenheid weet ik bar weinig (vooral als ik er zo voor sta) en de vraagbaak is niet heel duidelijk. Maar hij zit in mijn auto en daarom móet ik hem uitelkaar halen en weten wat alles doet. Vooral omdat mijn auto niet al te mooi stationair loopt, enige suggesties?
Groetjes
En op de tweede foto, is dat de stappenmotor (rode sticker met achtung..)? Er komt een pinnetje uit die de gashendel kantelt.
Van de injectie eenheid weet ik bar weinig (vooral als ik er zo voor sta) en de vraagbaak is niet heel duidelijk. Maar hij zit in mijn auto en daarom móet ik hem uitelkaar halen en weten wat alles doet. Vooral omdat mijn auto niet al te mooi stationair loopt, enige suggesties?
Groetjes
- Bijlagen
-
- DSCN8880-A.jpg (167.31 KiB) 2853 keer bekeken
-
- DSCN8882-A.jpg (200.69 KiB) 2853 keer bekeken
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: Wat is deze/dit ?
Foto1: die aansluiting zit origineel zo afgedopt.
Foto2: Ja, dat is je stappenmotor.
Haal deze alleen los, met afgekoppelde accu.
Aan de rechterkant (op die foto, linkerzijde van de auto dus), zit de gasklepsensor. Deze is draaibaar, maak dus een merkteken voor demonteren.
Eerste stap voor diagnose in jouw geval, hoort het bekijken van je bougies te zijn. Niet het demonteren van het gasklephuis.
Als 1 cilinder duidelijk een andere kleur bougie heeft, hoef je het niet in je gasklephuis te zoeken.
Foto2: Ja, dat is je stappenmotor.
Haal deze alleen los, met afgekoppelde accu.
Aan de rechterkant (op die foto, linkerzijde van de auto dus), zit de gasklepsensor. Deze is draaibaar, maak dus een merkteken voor demonteren.
Eerste stap voor diagnose in jouw geval, hoort het bekijken van je bougies te zijn. Niet het demonteren van het gasklephuis.
Als 1 cilinder duidelijk een andere kleur bougie heeft, hoef je het niet in je gasklephuis te zoeken.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Wat is deze/dit ?
De bougies had ik al naar gekeken, die zijn allemaal goed gekleurd (bruin). De vacuumvervroeger is lek, maar als het goed is, heeft die geen invloed op stationair. Het is ook niet zo extreem, maar na goed stationair gas geven, vindt ik hem erg inzakken.
Ander puntje, als ik rijd en plotseling gas los laat, dan hikt hij eventjes. Is dit iets met een gasklepsensor?
Maar die afgedopte aansluiting, waar is het goed voor. In de vraagbaak dacht ik iets te zien over benzinedamp-afvoer-iets?
Mijn panda'tje rijdt verder prima hoor. Het is alleen dat ik hem soepel (en soepeler) wil laten lopen.
Ander puntje, als ik rijd en plotseling gas los laat, dan hikt hij eventjes. Is dit iets met een gasklepsensor?
Maar die afgedopte aansluiting, waar is het goed voor. In de vraagbaak dacht ik iets te zien over benzinedamp-afvoer-iets?
Mijn panda'tje rijdt verder prima hoor. Het is alleen dat ik hem soepel (en soepeler) wil laten lopen.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: Wat is deze/dit ?
De vacuümvervroeger heeft zeker invloed op stationair lopen.
Als het alleen de valse lucht was, die een lekkende vacuümvervroeger oplevert, zou het nog wel mee vallen.
De invloed op het ontstekingstijdstip is echter dramatischer.
Over hikken bij gas terugnemen, kan ik me wel een voorstelling maken: incorrect ontstekingstijdtip door defecte vacuümvervroeger.
Begin bij storingen nou eerst eens de onderdelen te vervangen waarvan je weet dat ze defect zijn, voordat je probeert andere defecten te vinden, die er best wel eens niet kunnen zijn.
En zoals ik al zei: bij jouw uitvoering is die afgedopte aansluiting er alleen maar om afgedopt te blijven.
Jij hebt het Bosch gasklephuis van de Fire2, die dampafname waar je over gelezen hebt, is bij het Weber gasklephuis van de Fire3, die een jaar later kwam.
Als het alleen de valse lucht was, die een lekkende vacuümvervroeger oplevert, zou het nog wel mee vallen.
De invloed op het ontstekingstijdstip is echter dramatischer.
Over hikken bij gas terugnemen, kan ik me wel een voorstelling maken: incorrect ontstekingstijdtip door defecte vacuümvervroeger.
Begin bij storingen nou eerst eens de onderdelen te vervangen waarvan je weet dat ze defect zijn, voordat je probeert andere defecten te vinden, die er best wel eens niet kunnen zijn.
En zoals ik al zei: bij jouw uitvoering is die afgedopte aansluiting er alleen maar om afgedopt te blijven.
Jij hebt het Bosch gasklephuis van de Fire2, die dampafname waar je over gelezen hebt, is bij het Weber gasklephuis van de Fire3, die een jaar later kwam.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Wat is deze/dit ?
De vacuumvervroeger is onderweg (30euro bij dealer)!
Nu had ik vorige week APK en had ik mijn panda laten lassen (bij een andere garage voor 50euro. tip: Dusoswa Leiden, niet doen).
Ik ben geen deskundige lasser, maar het is toch beter om helemaal door te lassen en daarna glad te slijpen? (de monteur spoot er tectyl op zonder schoon te maken, dat werkt toch niet?)
Een aantal roestige plekjes en mijn wielkasten wil ik wegslijpen/schuren en ontvetten. Om vervolgens ijzermenie en tectyl 190 op te doen. Alleen schijnt iedereen op internet een andere aanpak te hebben. Wat denken jullie ervan?
Nu had ik vorige week APK en had ik mijn panda laten lassen (bij een andere garage voor 50euro. tip: Dusoswa Leiden, niet doen).
Ik ben geen deskundige lasser, maar het is toch beter om helemaal door te lassen en daarna glad te slijpen? (de monteur spoot er tectyl op zonder schoon te maken, dat werkt toch niet?)
Een aantal roestige plekjes en mijn wielkasten wil ik wegslijpen/schuren en ontvetten. Om vervolgens ijzermenie en tectyl 190 op te doen. Alleen schijnt iedereen op internet een andere aanpak te hebben. Wat denken jullie ervan?
- Bijlagen
-
- DSCN8860-1.jpg (180.26 KiB) 2781 keer bekeken
-
- DSCN8857-1.jpg (172.08 KiB) 2781 keer bekeken
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- RubenJ
- Forum-admin
- Berichten: 2895
- Lid geworden op: 20 okt 2007 17:49
- 1e Panda-achtige: Momenteel geen
- Locatie: Arnhem
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: Wat is deze/dit ?
Ja inderdaad ieder heeft zijn eigen aanpak, maar ijzermenie en vervolgens tectyl is volgens mij best een goede combi.
Het laswerk is inderdaad aan een kant niet al te best gedaan, daar lijkt het niet eens helemaal vast te zitten.
Het laswerk is inderdaad aan een kant niet al te best gedaan, daar lijkt het niet eens helemaal vast te zitten.
I'm here when I am, usually I'm not
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Wat is deze/dit ?
Dat laswerk zou ik graag zelf doen, alleen de prijs van een mooi mig lasapparaat .... (en waar laat ik hem)
En ik snap het assortiment van Tectyl niet, wat is nou het verschil tussen Tectyl 190 en Tectyl bodysafe ?
En ik snap het assortiment van Tectyl niet, wat is nou het verschil tussen Tectyl 190 en Tectyl bodysafe ?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: Wat is deze/dit ?
Voor APK-oplap-laswerk, wordt vaak niet doorgelast.
Volgens de norm moet er om de maximaal 2 cm gehecht worden.
De las op de bovenste foto zou dus wel eens niet helemaal goed kunnen zijn.
Dat zal echter geen probleem zijn voor de APK, omdat er sowieso een bepaalde percentage van de lengte van de dorpel rot mag zijn.
Afwerken met alleen tectyl wordt ook vaak gedaan, maar is vaak niet heel duurzaam. Goed schoonmaken en met meerder lagen van bijvoorbeeld menie of owatrol en daaroverheen tectyl, is duurzamer.
Kortom: Je hebt geen uitzonderlijk slecht werk gekregen, meer gemiddeld snel APK-oplap-werk zoals het bij veel garages en beunen gedaan wordt.
Volgens de norm moet er om de maximaal 2 cm gehecht worden.
De las op de bovenste foto zou dus wel eens niet helemaal goed kunnen zijn.
Dat zal echter geen probleem zijn voor de APK, omdat er sowieso een bepaalde percentage van de lengte van de dorpel rot mag zijn.
Afwerken met alleen tectyl wordt ook vaak gedaan, maar is vaak niet heel duurzaam. Goed schoonmaken en met meerder lagen van bijvoorbeeld menie of owatrol en daaroverheen tectyl, is duurzamer.
Kortom: Je hebt geen uitzonderlijk slecht werk gekregen, meer gemiddeld snel APK-oplap-werk zoals het bij veel garages en beunen gedaan wordt.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Wat is deze/dit ?
Dorpel was inderdaad geen APK afkeur en ik ga hem zeker nog beter afwerken. Dit weekeinde ga ik beginnen met de wielkasten opschuren/behandelen. Om te ontvetten is wasbenzine goed of toch liever remreiniger kopen?
@ Aribold, altijd goed advies, mijn nieuwe vacuumvervroeger geinstaleerd (2 voor 60euro). Motor heeft geen pieken en dalen meer maar loopt nu constant!
Toen ik bezig was, viel het mij op dat mijn ventilator irritant veel aanslaat (18sec. zonder 10sec. met ventilator enz.). Ik kneep in de slangen en die waren zacht. Dus water bijgevuld, kraantje voor open (kwam niets uit), kraantje achter open (kwam niets uit) .. Maar met een beetje gas kwam het er goed uit. Kraantjes dichtgedaan maar geen spanning op de slangen. De waterpomp geeft de geest?
@ Aribold, altijd goed advies, mijn nieuwe vacuumvervroeger geinstaleerd (2 voor 60euro). Motor heeft geen pieken en dalen meer maar loopt nu constant!
Toen ik bezig was, viel het mij op dat mijn ventilator irritant veel aanslaat (18sec. zonder 10sec. met ventilator enz.). Ik kneep in de slangen en die waren zacht. Dus water bijgevuld, kraantje voor open (kwam niets uit), kraantje achter open (kwam niets uit) .. Maar met een beetje gas kwam het er goed uit. Kraantjes dichtgedaan maar geen spanning op de slangen. De waterpomp geeft de geest?
- Bijlagen
-
- DSCN8891-1.jpg (197.16 KiB) 2726 keer bekeken
-
- DSCN8888-1.jpg (198.32 KiB) 2726 keer bekeken
-
- DSCN8887-1.jpg (163.89 KiB) 2726 keer bekeken
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: Wat is deze/dit ?
Als je waterpomp stuk zou zijn, zou je je juist heel snel spanning op de slangen voelen.
Het koelwater zou door gebrek aan stroming namelijk heel snel aan de kook raken in de cilinderkop.
Zolang de koelvloeistof niet uit de ontluchtingskraantjes komt, moet je òf meer bijvullen, òf de kraantjes verder opendraaien. Dat kraantje op de radiator moet je soms wel bijna een centimeter uitdraaien voordat ie echt open staat.
Volgens mij laat wasbenzine een laagje achter. Remmenreiniger is heftiger en verdampt 100%.
Het koelwater zou door gebrek aan stroming namelijk heel snel aan de kook raken in de cilinderkop.
Zolang de koelvloeistof niet uit de ontluchtingskraantjes komt, moet je òf meer bijvullen, òf de kraantjes verder opendraaien. Dat kraantje op de radiator moet je soms wel bijna een centimeter uitdraaien voordat ie echt open staat.
Volgens mij laat wasbenzine een laagje achter. Remmenreiniger is heftiger en verdampt 100%.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Wat is deze/dit ?
Oke het wordt remmenreiniger kopen, dat lees ik ook op meerdere plekken. En morgen ga ik het koelsysteem wat beter na. Ik ben wel blij te horen dat het niet de waterpomp is!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Wat is deze/dit ?
En iedergeval kachel vol open en op standje heet (maar ik neem aan dat je dat al wist)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Wat is deze/dit ?
@ Bero, altijd handig hoor, want volgens mij was ik dat inderdaad eventjes vergeten Zometeen ga ik weet het koelsysteem nakijken.
Vandaag mijn oude vacuumvervroeger geplakt (zoals hier beschreven http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... er#p574170" onclick="window.open(this.href);return false;). Mijn rubbertje was erg stug, dus niet zo makkelijk in model te krijgen. Ik heb een stukje binnenband aan de onderkant geplakt. Afwachten hoelang deze het volhoud. Ik doneer hem aan Bas, hij heeft ook een skyline '92.
Vandaag niet zo veel tijd gehad, dus alleen de bumper eraf en alles goed schoongemaakt. De bumper kwam RA bij de wielkast niet meer los, het plastic rot ophangpuntje was gaar. Daarom bleef de bout doordraaien.. De rechter wielkast ziet er beter uit dan links. Alleen de roestige plekken slijp ik weg en behandel ik met menie. De rest schuur ik en krijgt tectyl.
Panda'tje ziet er toch anders uit zonder zijn achterkant
Vandaag mijn oude vacuumvervroeger geplakt (zoals hier beschreven http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... er#p574170" onclick="window.open(this.href);return false;). Mijn rubbertje was erg stug, dus niet zo makkelijk in model te krijgen. Ik heb een stukje binnenband aan de onderkant geplakt. Afwachten hoelang deze het volhoud. Ik doneer hem aan Bas, hij heeft ook een skyline '92.
Vandaag niet zo veel tijd gehad, dus alleen de bumper eraf en alles goed schoongemaakt. De bumper kwam RA bij de wielkast niet meer los, het plastic rot ophangpuntje was gaar. Daarom bleef de bout doordraaien.. De rechter wielkast ziet er beter uit dan links. Alleen de roestige plekken slijp ik weg en behandel ik met menie. De rest schuur ik en krijgt tectyl.
Panda'tje ziet er toch anders uit zonder zijn achterkant
- Bijlagen
-
- DSCN8905-1.jpg (164.6 KiB) 2676 keer bekeken
-
- DSCN8901-1.jpg (194.85 KiB) 2676 keer bekeken
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Wat is deze/dit ?
Vanochtend wat oppervlakkig roest weggeslepen in de wielkasten. En toen kwam ik erachter dat het niet zo oppervlakkig was ....
Hier moet ik nou echt van huilen. Dit wordt te duur om te laten lassen en ik heb ook geen eigen lasapparaat.
Ik ga nu gewoon al het roest weghalen en een laagje ijzermenie op het overgebleven.
Hier moet ik nou echt van huilen. Dit wordt te duur om te laten lassen en ik heb ook geen eigen lasapparaat.
Ik ga nu gewoon al het roest weghalen en een laagje ijzermenie op het overgebleven.
- Bijlagen
-
- DSCN8917-1.jpg (173.15 KiB) 2653 keer bekeken
-
- DSCN8922-1.jpg (144.5 KiB) 2653 keer bekeken
-
- DSCN8923-1.jpg (168.8 KiB) 2653 keer bekeken
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)