Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda auto radio Blaupunkt

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Curt
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 feb 2009 19:18
Been thanked: 1 time

Panda auto radio Blaupunkt

Bericht door Curt »

Hallo allen,

Ik wil in mijn panda edizione cool een fiat autoradio plaatsen van Blaupunkt.
Dus die tegen meerprijs origineel ook geleverd werd.

Er zit nu een after marked radio in, nu is mijn vraag kan ik deze gewoon plaatsen? de verkoper had het over Canbus, maar ik heb eigenlijk geen idee of de Panda Canbus heeft.

Alvast bedankt, Curt.

Aantje
Forumgebruiker
Berichten: 228
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:07
Locatie: Langs de A2

Re: Panda auto radio Blaupunkt

Bericht door Aantje »

Die radio ga je niet zomaar werkend krijgen, en ik heb er inmiddels ervaringen mee.

De Panda heeft inderdaad Canbus en de big front Blaupunkt is ervan afhankelijk. Echter is er een mogelijkheid om dit te omzeilen door een radio te laten kraken zodat het Canbus principe wordt omzeilt. Er is 1 bedrijf die zover ik weet dit kan omzeilen (kosten circa 60 euro) zodat je de radio ook normaal kan gebruiken. Echter dient de radio aan 1 van de 4 door hem opgegeven productie nummers te voldoen. Voldoet de radio er niet aan, dan kan die niet gekraakt worden.
Afbeelding

Curt
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 feb 2009 19:18
Been thanked: 1 time

Re: Panda auto radio Blaupunkt

Bericht door Curt »

Ok dank je Aantje, zeer bruikbare informatie! in dat geval doe ik het toch maar niet denk ik.

Gebruikersavatar
jeepee
Forumgebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mar 2011 20:36

Re: Panda auto radio Blaupunkt

Bericht door jeepee »

Curt, bedoel je wel de bigfront-radio? In de edi. Cool werd standaard een enkel-Din gemonteerd van Blaupunkt. Deze ziet er er gemonteerd beter uit als menig aftermarketgeval. Als eenheid gezien bedoel ik dan. En geluid is ook niet verkeerd. En n bijkomend voordeel is: extra opbergvakje. Ik heb die van mij over, inclusief console. En die enkeldins werken zonder cancheck.
Wat Aantje zegt klopt. Alleen van bepaalde typenummers is de cancheck uit te schakelen. Ze lijken allemaal op elkaar die radio's maar er zijn meer dan 10 typenummers. En bij sommigen kan het wel, en bij anderen weer niet.

Laatst gezien op Italiaanse ebay: een gebruikte bigfront met mp3 (!) voor de Panda, senza (=zonder) cancheck, en die zijn zeldzaam. Ging weg voor meer dan €200,- excl verzenden....
Panda 1.2 Edizione Cool 2007 - Renault Clio IV dCi 2018

Curt
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 feb 2009 19:18
Been thanked: 1 time

Re: Panda auto radio Blaupunkt

Bericht door Curt »

Hoi Jeepee,

Dank je voor je reactie, dat klinkt interessant! heb je daar een foto van?

Het systeem wat ik in gedachte heb is deze:
Afbeelding
Dus zonder mp3

Aantje
Forumgebruiker
Berichten: 228
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:07
Locatie: Langs de A2

Re: Panda auto radio Blaupunkt

Bericht door Aantje »

FYI,

Deze radio moet voldoen aan 1 van de volgende serie nummers:

7643385316, 7645322316 of 8627004419, in nederland (Maarn) zit Schepers Autotechniek welke voor 50 euro excl btw de cancheck melding kan verwijderen. Mijn radio is zo gedaan, en werkt na een jaar nog steeds. Staan 2e hand wel een aantal radio's te koop tussen de 100-150 euro en dan moeten de kosten van het kraken er nog bovenop komen.

De dealer kan niet radio's bestellen op code's jammer genoeg.

Staan er 2 te koop 2ehands!
http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/r" onclick="window.open(this.href);return false; ... _cd+speler
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeepee
Forumgebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mar 2011 20:36

Re: Panda auto radio Blaupunkt

Bericht door jeepee »

@Curt,

ik zal wel even een fotootje sturen morgen, ben nu nog op het werk.
Maar is niet zo'n systeem als jij laat zien, dat is een bigfront. Die heb ik er nu zelf wel inzitten , met mp3 fuctionaliteit.
Die ik over heb is een enkel-din model van Blaupunkt, compleet met console.
Daar heb je evt interesse in?

Deze is dat.....ff gegoogled....


En nog wat: die bigfront past niet zomaar. Die is bevestigd met een speciale bracket. Als je van enkel-din naar de originele dubbel-din gaat moet je die ook even bij de dealer bestellen. reken tussen €25/€30,- . Of gelijk vragen als je zo'n apparaat via ebay of marktplaats of onderdelenlijn koopt of je die bracket er ook bij kan krijgen....
Bijlagen
013620f7f8d65e0a21ceaa869353f9f9-1-3-radio-fiat-panda.jpg
013620f7f8d65e0a21ceaa869353f9f9-1-3-radio-fiat-panda.jpg (20.71 KiB) 7941 keer bekeken
Panda 1.2 Edizione Cool 2007 - Renault Clio IV dCi 2018

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Panda auto radio Blaupunkt

Bericht door lanser54 »

Tjonge , hoe checkt , canbus de radio , zijn dit speciale connectoren :?:
Of is het via de plus + van de stroom 12 Volt , kan je de canbus dan niet omzeilen door rechtstreeks een draad naar de accu te leggen memory + en rood + met een relais die maar een paar mili ampère trekt :?:
Wel met zekeringen , er tussen :!:
Het is toch te gek voor woorden , dat de Dealer bepaald wat voor radio je in je auto bouwt , er zijn veel betere merken dan Blaupunkt :!: Pioneer , Kenwood , Sony Etc.
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
jeepee
Forumgebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mar 2011 20:36

Re: Panda auto radio Blaupunkt

Bericht door jeepee »

De bigfrontradio vraagt de cancheck aan de ecu van de auto. Krijgt de radio geen signaal van de ecu, zal deze niet functioneren. Overigens heeft dit niks te maken met de pincode die je moet invoeren. Daarom heeft anders aansluiten geen zin. Zonder signaal, gaat de radio op slot. Dat is ook de reden waarom auto's die zonder af fabriek bigfront geleverd zijn, alleen een "gekraakte" bigfront kunnen laten spelen: de ecu is namelijk niet verteld dat er n signaal aan de radio verstuurd moet worden, er is er namelijk geen geinstalleerd af fabriek. En omdat dan de can-communicatie dan achterwege blijft, zal de bigfront de melding CANCHECK tonen en niet funktioneren. Pas als de cancheck van bigfront is uitgeschakeld, en dat kan maar bij een paar typenummers, zal de radio gaan spelen. En dat kan bijv. Bij Schepers (sympathieke kerel trouwens).
Ik heb ooit eens gelezen dat het een extra vorm van diefstalpreventie is.

Ik ben het met Lanser54 eens dat er zeker betere merken zijn. Maar voor wie houdt van een mooi opgeruimd dashboard, vind ik de bigfront en ook de enkeldin van blaupunkt een mooie oplossing.
Panda 1.2 Edizione Cool 2007 - Renault Clio IV dCi 2018

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: Panda auto radio Blaupunkt

Bericht door ImcoPoelman »

Gisteren in mijn Panda 100HP een Parrot ingebouwd en de 2din radio werkt gewoon met ISO stekkers, je hebt alleen een CANBUS nodig voor als je stuurbediening hebt.
Afbeelding

Aantje
Forumgebruiker
Berichten: 228
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:07
Locatie: Langs de A2

Re: Panda auto radio Blaupunkt

Bericht door Aantje »

ImcoPoelman schreef: je hebt alleen een CANBUS nodig voor als je stuurbediening hebt.
100% NIET WAAR!!!!

Verhaal is zoals hierboven beschreven, heb het mit tig radio's geprobeerd zonder succes en altijd maar cancheck in het display.

Wat jij verteld is absoluut niet de waarheid! De radio communiceert met de computer in de auto over het canbus signaal. De computer slaat hierin de radio code en laatste volume stand bijvoorbeeld op. Iedere keer dat als je de radio aanzet vraagt deze razendsnel via het canbus signaal de code en als deze goed is gaat die aan, krijgt die geen signaal dan blijft de melding can check staan of als je een andere radio hebt dien je de code opnieuw in te voeren.

In die DIN stekkers, en ook in de parrot kabel zitten 2 kabels die naar de boord computer gaan. Je moeten weten welke het zijn, ik meende dat het voor de parrot de 2 witte kabels waren! No offense, maar er hebben leden al dermate veel uitgezocht met betrekking over de can check melding dat ik een dergelijke opmerking niet volledig kan waarderen!

Let op, als je de radio can check vrij laat maken dan hoeft er geen code meer ingevoerd te worden.
Laatst gewijzigd door Aantje op 04 jun 2012 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: Panda auto radio Blaupunkt

Bericht door ImcoPoelman »

@Aantje
Als ik nu zeg dat ik gisteren mijn Parrot Carkit heb zitten inbouwen en dat mijn radio ISO stekkers heeft, hoe kan jij dan beweren dat dat niet 100% waar is.

Ben ik dan GEK of iemand anders ?

Hier even een plaatje van een ISO stekker.
Afbeelding
Afbeelding

Aantje
Forumgebruiker
Berichten: 228
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:07
Locatie: Langs de A2

Re: Panda auto radio Blaupunkt

Bericht door Aantje »

ImcoPoelman schreef:@Aantje
Als ik nu zeg dat ik gisteren mijn Parrot Carkit heb zitten inbouwen en dat mijn radio ISO stekkers heeft, hoe kan jij dan beweren dat dat niet 100% waar is.

Ben ik dan GEK of iemand anders ?

Hier even een plaatje van een ISO stekker.

Ik heb zelf ook een Parrot carkit op mijn radio zitten en deze zit doormiddel van ISO stekkers aangesloten! Het gene wat jij beweert dat de radio alleen cancheck heeft voor stuurwiel bediening is onjuist. De can kabel zit in de ISO connector verwerkt. Dus ongeacht of je stuurwiel bediening hebt of niet de radio zal altijd een can melding geven als deze geen signaal krijgt.

Voor alle auto's die zonder de Dubbel din radio zijn geleverd is deze kabel niet aanwezig en zit deze niet in de ISO stekker. Je kan vervolgens wel een Dubbel din radio aansluiten maar deze gaat het niet doen omdat de gehele kabel naar de boordcomputer er niet is. De enige optie is de radio te laten kraken zodat de radio bij het opstarten de stap connecten met de boordcomputer overslaat en direct aangaat.

Waar bij jou op op power iso stekker op PIN 1 een signaal zal komen is deze niet aanwezig bij andere auto's die niet af fabriek zijn geleverd met een dubbel din radio!
Afbeelding

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: Panda auto radio Blaupunkt

Bericht door ImcoPoelman »

Dus klopt het toch dat de Radio voorzien is van ISO stekker en het Canbus verhaal niet waar is, dus 95% waar !
Afbeelding

Aantje
Forumgebruiker
Berichten: 228
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:07
Locatie: Langs de A2

Re: Panda auto radio Blaupunkt

Bericht door Aantje »

Ik heb het nooit gehad over je verhaal van ISO stekkers maar over het CANBUS verhaal, en wat jij beschrijft dat het alleen nodig is voor stuurwiel bediening is 100% niet juist!
Opmerking moderator:
@ iedereen in dit topic: we gaan elkaar hier niets lopen verwijten naar elkaar ok? Sommige Panda's hebben het CanBus systeem, andere niet. Heb je CanBus (vanaf een bepaald modeljaar, vraag het bij de dealer) dan heb je een CanBus radio nodig, anders werkt het niet, heb je geen CanBus, dan kan je alles aansluiten wat je wilt mits je maar de juiste draden hebt liggen.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”