Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Draagarmrubber vervangen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

okkiwokki
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 nov 2019 08:34
1e Panda-achtige: 100hp

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door okkiwokki »

Ik had niet het idee dat de draagarm (aftermarket, MOOG) een demontabele fusee had. Heb er gewoon twee nieuwe onder gezet. Kost afhankelijk van het merk dat je kiest tussen de 50 en 70 euro als je zelf online besteld.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk


benjo
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2017 11:36
1e Panda-achtige: type 1.2 bj 2010

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door benjo »

Okkiwokki klopt ik kan de fusee ook nergens los vinden die op de draagarm zitten.
Ik weet dat je ze kompleet kunt kopen een nieuwe draagarm komlpeet met fusee en rubbers er in.
En losse draagarm rubbers zie ik ook overal te koop maar nergens kan ik losse fusseekogels vinden voor panda 169.

Maar ik wacht nog even op Bero hoop dat die nog reageert die had ze wel op Google gevonden.

Kijk nieuwe rubbers heb ik al ik moet alleen de losse fusee nog hebben ,Persen en er in zetten is verder geen probleem voor me .
Maar ik denk dus zelf ook dat je de fuseekogel voor een panda 169 niet los op internet kunt kopen (mijn leverancier kan ze ook niet vinden leveren) Dus dan zou het inderdaad een komplette nieuwe Draagarm worden en dan heb ik gewoon deze draag arm rubbers extra liggen .

Dus mijn hoop ligt nu bij de Google linkje van Bero

bart100HP
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mar 2018 04:57
1e Panda-achtige: Panda 100HP 2007
2e Panda-achtige: 124 Spider CS1 1800 1974

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door bart100HP »

Bij Autodoc.nl nieuwe draagarmen voor weinig :
Panda 1.1 en 1.2 voor € 36,00 , merk Magnetti Marelli
Panda 100 HP , 1.4 , zwaardere bussen , voor € 48,00 , merk magnetti Marelli , zelf voor mijn HP besteld , alles perfect gelopen.

Doe er je voordeel mee!!

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door bero »

Denk dat ik ook met mijn neus gekeken heb.
Heb vele links aangeklikt maar de meesten niet leverbaar of was voor de 141..
Maar het is raar.. het zou toch echt wel een los onderdeel moeten zijn.
Vind het niet logisch dat als je fuseekogel op is, je de hele draagarm moet vervangen..
Dat verwacht je bij BMW of Mercedes, maar niet bij Fiat.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

okkiwokki
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 nov 2019 08:34
1e Panda-achtige: 100hp

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door okkiwokki »

Dat viel me inderdaad ook een beetje tegen. Ze gaan er van uit dat de draagarm rubbers en de fusee gelijktijdig naar z'n gootje gaan.


Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door PandaVespa »

Dat is een kwestie wat goedkoper is. Nieuwe kogels erin persen kan wellicht arbeidsintensiever zijn dan gewoon nieuwe complete armen bestellen.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door bero »

Er in persen is echt maar een paar minuten werk hoor. Daar ligt het echt niet aan denk ik.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door Riddick »

grass_bas schreef: 12 mar 2013 16:04 Tijdens het vervangen van mijn remschijven en remblokken zag ik dat ik een behoorlijke speling heb op mijn draagarmrubbers, zowel links als rechts.

De draagarmrubber:
Afbeelding

De draagarmrubber in een schema:
Afbeelding

Zowel links als rechts zal de draagarm eraf moeten, de oude rubber eruit halen en de nieuwe erin persen.
Tenslotte alles terug monteren!

Heeft hier al iemand ervaring mee? En heb je nog wat nuttige tips, waar ik rekening mee kan/moet houden, die het werk wat aangenamer maken?

Alvast bedankt!
Als je toch rubbers gaat vernieuwen doe er dan gelijk PowerFlex in.

benjo
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2017 11:36
1e Panda-achtige: type 1.2 bj 2010

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door benjo »

Allen bedankt voor het meedenken .

Gaan dan maar complete nieuwe draagarmen worden , Kogels en rubber persen geen probleem hier dat lukt mij allemaal wel
En zwaardere PowerFlex er in helpt ook niet Riddick (die zijn stugger gaat de fuseekogel nog eerder stuk van)
Het ging mij ook alleen om de Fuseekogel dat is het hem juist en die zijn niet los te koop.

Weer wat geleerd met zijn allen zullen we maar zeggen

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door Robert100HP »

benjo schreef: 04 okt 2020 21:22 Allen bedankt voor het meedenken .

Gaan dan maar complete nieuwe draagarmen worden , Kogels en rubber persen geen probleem hier dat lukt mij allemaal wel
En zwaardere PowerFlex er in helpt ook niet Riddick (die zijn stugger gaat de fuseekogel nog eerder stuk van)
Het ging mij ook alleen om de Fuseekogel dat is het hem juist en die zijn niet los te koop.

Weer wat geleerd met zijn allen zullen we maar zeggen
Het is een fabeltje dat fuseekogels kapot gaan als je zwarte of paarse Powerflex PU bussen monteert.
PU bussen zorgen voor een beter weggedrag omdat de wielstand ( \.../ of /....\ )weinig of bijna niet veranderd bij remmen en optrekken. Ook op wegen met spoorvorming zal de auto neutraler reageren, je levert iets comfort in maar je krijgt er veel voor terug. Je zou ook de draagarmen van een 100HP kunnen overwegen, die zijn een paar Euro duurder en wat stijver.

benjo
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2017 11:36
1e Panda-achtige: type 1.2 bj 2010

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door benjo »

Robert100HP schreef: 05 okt 2020 07:28


Het is een fabeltje dat fuseekogels kapot gaan als je zwarte of paarse Powerflex PU bussen monteert.
PU bussen zorgen voor een beter weggedrag omdat de wielstand ( \.../ of /....\ )weinig of bijna niet veranderd bij remmen en optrekken. Ook op wegen met spoorvorming zal de auto neutraler reageren, je levert iets comfort in maar je krijgt er veel voor terug. Je zou ook de draagarmen van een 100HP kunnen overwegen, die zijn een paar Euro duurder en wat stijver.
Robert100HP
Dan is het maar een fabeltje .....ik doe lekker de originele draagarm rubbers.
Het is immers geen race auto ONZE panda en net wat je zelf zegt je levert iets comfort in met Powerflex PU bussen en dat willen wij dus niet

Als je andere stijvere bussen er in zet word alles klein beetje stugger van en dat is het hem net .

Met ijzer is het dus ook zo het is Buigen of Barsten en zo als jij dus aan geeft word de auto er een beetje stijver van
dat wil dus zeggen de rubber van de draagarm een klein beetje minder veert .......Dat gedeelte wat de rubber niet doet moet de fussekogel dus opvangen en gaat (kan) eerder stuk (gaan) (Hoeveel eerder Tja dat weet ik niet heb geen glazen bol)

Autos met bredere banden en die verlaagt (is net zo'n voorbeeld )zijn kunnen met droog weer ook sneller door de bochten (maar rijd ook minder comfortabeler op hele lange stukken iedere dag) ,Maar door bredere banden hebben de WIELLAGERS ook veel meer te lijden dan met de originele velgen en banden zo is het met de zwaardere rubbers monteren in de draagarmen dus ook zo voor de fusseekogels

Omdat de fusseekogels dus niet los te leveren zijn (ook nooit los geleverd zijn geweest weet ik nu inmiddels) van een panda 169 zijn Draagarmen doe ik liever originele rubbers weer

Bij echte race auto's gaat het wel allemaal goed om alles stugger en strakker te krijgen daar is alles wat groter dus sterker dan onze panda's

Zo werkt het in de racerij

Wat is het ook een lang verhaal geworden en dat alleen maar om dat ik fusseekogels zocht

(en gelukkig is het dat iedereen vrij is en zelf mag weten wat hij zij monteert)

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Draagarmrubber vervangen

Bericht door PandaVespa »

@ Benjo: (y) Helemaal mee eens.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”