Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu wo, 22 okt 2014, 05:06





Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Motor slaat al rijdende af bij gebruik airco 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Forumgebruiker

Geregistreerd: zo, 05 aug 2012, 15:57
Berichten: 8
Panda: 1000 IE Tacchini 1990 - 1.2 Perlina 2009


Hallo, ik heb een Fiat Panda 1.2 8v Perlina (2009) met climate control.

Bij laag (stationair) toerental, bijvoorbeeld stilstaan voor stoplicht maar ook al rijdende bij benaderen bocht of rotonde, slaat de motor af als de airco in werking is. Als de airco uit staat is er niets aan de hand en slaat de motor dus niet af. De airco koelt verder perfect.

Ook lijkt het erop dat bij gebruik van de airco er aanzienlijk minder vermogen beschikbaar is voor het het versnellen van stilstand naar zeg maar 100km/uur. Dus minder vermogen dan je normaal zou mogen verwachten bij gebruik van de airco.

Vorige week was dit probleem er nog niet.

De accu is volledig opgeladen en in uitstekende staat. De dynamo werkt ook goed. Olie en olie filter zijn onlangs vervangen als ook het luchtfilter en de bougies, direct hierna trad dit probleem nog niet op. Hier heeft het dan ook geen directe relatie mee.

Wat kan de reden zijn voor het afslaan? Heeft iemand een suggestie wat ik kan testen om de oorzaak van dit probleem te achterhalen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ed


Laatst bijgewerkt door Ed61p op di, 01 jul 2014, 10:41, in totaal 2 keer bewerkt.

Bouwjaar van 1999 naar 2009 veranderd.



Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 19 sep 2010, 07:04
Berichten: 1091
Woonplaats: Schiedam
Panda: HP 2007


Wordt de aircopomp elektrisch of door de motor aangedreven? Is het antwoord elektrisch dan zou ik toch de accu eens nader bekijken en op belasting laten testen. Mechanisch aangedreven en schakelt de airco uit bij vol acceleren kijk eens naar de magneetkoppeling. Als laatste deze motoren hebben singlepoint injectie bestaande uit 2 injectoren in soort (carburateur) een voor lage toeren/deellast en een voor vollast. De gasklep is kabel bedient en de stationair afstelling heeft een stelschroef. Een stappen motor zorgt er voor dat bij belasting (airco) het stationair toerental op de juiste waarde blijft.

Grtz Rob


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: do, 29 sep 2011, 20:51
Berichten: 178


Dus het stationeer toerental kun je afstellen met een schroef?Als dit zo is zou ik graag willen weten waar deze zit.


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 19 sep 2010, 07:04
Berichten: 1091
Woonplaats: Schiedam
Panda: HP 2007


Bij Panda,s uit 1999 zat er nog een stelschroef, bij een model 2011 houden diverse sensoren de motor op het juiste stationair toerental. Bij ingeschakelde airco/verlichting e.d. (zware verbruikers) regelt het motormanagement alles bij.

Maar waarom wil je stationair toerental verhogen???

Grtz Rob


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: do, 29 sep 2011, 20:51
Berichten: 178


Hij loop soms een beetje onregelmatig,en volgens de garage komt dat omdat ie heel scherp staat afgesteld om aan alle eisen te voldoen.


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 26 sep 2006, 15:02
Berichten: 5633
Woonplaats: Deventer
Panda: 1.2 edizone cool 2010
2e Panda: 1.3 JTD 2006


Airco, weet ik niet veel van. Dat er vermogen verlies is met Airco aan, dat is normaal. Beetje ruw geschat lever je 10% vermogen in bij het rijden met airco aan.



Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze :)
Siva Fiat Panda Edizone Cool 1242cc 2010
Jetje Fiat Panda JTD 1300cc 2006
1/2 eigenaar Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 19 sep 2010, 07:04
Berichten: 1091
Woonplaats: Schiedam
Panda: HP 2007


Klopt helemaal Bero en 5% meer brandstofgebruik, maar bij veel kleine motoren met laag vermogen ontkoppelt de aircopomp als er vol vermogen wordt gevraagd tijdelijk. Vandaar mijn weder vraag separaat elektrisch of via de multiriem rechtstreeks aangedreven door de motor.

Grtz Rob


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: zo, 05 aug 2012, 15:57
Berichten: 8
Panda: 1000 IE Tacchini 1990 - 1.2 Perlina 2009


(Bedankt Bero voor de correctie van bouwjaar, het is inderdaad een 2009 model, dit om verwarring te voorkomen)

Hij wordt mechanisch aangedreven op de motor via de multi-riem.

De airco schakelt zichzelf niet uit bij accelereren; maar de motor dus wel bij forse snelheid mindering en stationair :(
Daarnaast merk ik echt een sterk vermogen verlies als de airco aan staat, alsof hij een beetje op de handrem staat. Zet ik de airco uit, dan rijdt hij weer soepel en zonder enkel probleem.

Als ik Rob goed begrijp zorgt een stappenmotor voor een verhoging van het toerental bij gebruik van de airco. Dat wist ik niet, goed te weten! Ik zal uitzoeken waar hij precies zit en kijken of ik hem kan testen. Ik zit nog wel even te denken als deze dan niet goed werkt, begrijp ik nu de logica dat het een stationair probleem kan geven. Echter zou een slecht werkende stappenmotor ook kunnen resulteren in vermogenverlies tijdens acceleratie? Of zou het dan juist de injector zijn voor de vollast? Hmm... Ik hoop dat de stappenmotor voor beide situaties (afslaan bij stationair en sterk vermogen verlies bij acceleratie) de oorzaak zou kunnen zijn.

Daarnaast heb geen idee of dat uberhaupt kan, maar zou de aircopomp zelf defect kunnen zijn in die mate dat de pomp wellicht heel erg zwaar loopt maar wel gewoon zijn werk doet? Dus te zwaar loopt zodat het niet meer gecompenseerd kan worden door het motor management systeem?

Ik heb trouwens de ECU ook al gereset.

Bedankt en groet, Ed


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 19 sep 2010, 07:04
Berichten: 1091
Woonplaats: Schiedam
Panda: HP 2007


Kijk aan dankzij Bero hebben we meer 2009 informatie en kun je al mijn eerdere onzin vergeten. Je hebt dus multipoint injectie en een electronisch geregeld gasklephuis ( simpel gezegd een elektronisch bediende luchtklep). De poulie van de aicopomp loopt normaal vrij als je de airco niet gebruikt. Bij het inschakelen van de airco wordt de pomp door een elektromagnetische koppeling aan de motor gekoppeld. Met deze informatie denk ik eerder aan een (zwaar) vervuild gasklephuis waardoor er verkeerde informatie naar de CPU/ECU gaat. Waarschijnlijk heeft de Panda nu rond de 80.000 km gereden of veel minder met korte afstanden. Tijd om het huis schoon te maken, doe dit niet met een middeltje via de brandstof dit kost geld en is zinloos. Demonteer het luchtfilter en het gasklephuis en spuit dit in met een montage reiniger. Laat e.a even inwerken en verwijder daarna de aanslag met een zachte doek en behandel de witte klep met een zacht(e) kwast(tje). Het gasklephuis is kwetsbaar, behandel het voorzichtig!!

Grtz Rob


Bijlagen:
Gasklephuis.jpg
Gasklephuis.jpg [ 90.59 KiB | 364 keer bekeken ]
Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: zo, 05 aug 2012, 15:57
Berichten: 8
Panda: 1000 IE Tacchini 1990 - 1.2 Perlina 2009


Helder verhaal Rob! Ik ga hier voorzichtig mee aan de slag; wordt vervolgd!

Thanks!

Groeten, Ed


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 19 sep 2010, 07:04
Berichten: 1091
Woonplaats: Schiedam
Panda: HP 2007


Oh Ed, als het gasklephuis erg vuil is. maak voor en na even een foto voor op het Forum.

Grtz Rob


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: zo, 05 aug 2012, 15:57
Berichten: 8
Panda: 1000 IE Tacchini 1990 - 1.2 Perlina 2009


Ik was iets te snel Rob en heb al even gekeken, zonder fotos helaas. Heb alleen het luchtfilter van het gasklephuis weggenomen en het gasklaphuis van bovenaf voor zover mogelijk (ook onder de gasklep) voorzichtig schoongemaakt met zachte doek, kwastje en reiniger.
Ik was een beetje huiverig om nu ook de torx schroeven los te maken en het gaspklep huis in zijn geheel te demonteren van het inlaatspruitstuk omdat ik niet zeker weet of ik zonder problemen de pakking tussen het gasklephuis en het inlaatspuitstuk mag hergebruiken (en moet nog even de het aandraaimoment opzoeken voor montage). Ik neem aan van wel, dat de pakkking herbruikbaar is, maar weet het niet 100% zeker voor een Panda. En heb de auto morgen ochtend nodig...
Op zich was het helaas niet zo vervuilt, dat is jammer, slechts een beetje. Maar ik zit er nu aan te denken om morgen avond toch nog even in zijn geheel het gasklephuis te demonteren, cleanen en fotograferen.

Na montage bleef de motor stationair lopen met airco aan, zo'n 800 toeren, ik had goede hoop. Echter na een seconde of 20 zakte hij naar de 500 toeren, schoot direct omhoog naar de 1000 toeren en viel toen weer helemaal uit. Morgen weer verder; bedankt zover!

Groeten, Ed


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: zo, 05 aug 2012, 15:57
Berichten: 8
Panda: 1000 IE Tacchini 1990 - 1.2 Perlina 2009


En oh ja, voor alle volledigheid: km stand is ongeveer 68.000 van deze Panda; zelf heb ik er nog geen 500 van gereden, de overige km's dus niet; of het lange of veel korte stukken waren weet ik daarom niet. De airco poulie draait inderdaad heel makkelijk vrij rond als de airco uit staat. Handig te weten dat deze magnetisch gechakeld is!
Ik neem aan dat het niet uitmaakt voor dit probleem dat een geautomatiseerde climate control is ipv een handmatige airco omdat het basis principe van koelen en management toch gelijk is verwacht ik, maar geef dit toch nog maar even aan.

Groet, Ed


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 29 mei 2012, 10:56
Berichten: 281
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Panda: 1.4 16V Sport 100HP bj. 2007


Beste Ed,

Is het niet verstandig om terug te gaan naar de dealer waar je hem hebt gekocht en daar het probleem laten verhelpen ?

Gr,

Imco



Afbeelding

Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: zo, 05 aug 2012, 15:57
Berichten: 8
Panda: 1000 IE Tacchini 1990 - 1.2 Perlina 2009


Hoi Imco, nee dat is geen optie voor deze auto. Wel is het natuurlijk zo dat ik naar een willekeurige dealer of specialist kan gaan als laatste alternatief. Maar mijn voorkeur (ivm interesse, hobby en kosten) is altijd om eerst te onderzoeken wat ik mogelijk zelf kan doen voordat ik een ander bedrijf inschakel voor een reparatie.

Groeten, Ed


Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling