Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

bij hoeveel toeren grijpt de toerenbegrenzer in

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
grijze275
Forumgebruiker
Berichten: 246
Lid geworden op: 29 sep 2011 20:51

bij hoeveel toeren grijpt de toerenbegrenzer in

Bericht door grijze275 »

Ik merkte vandaag dat me toerenbegrenzer ingreep toen ik in zijn 1 iets te hard weg reed maar vroeg me af bij welk toerental dat gebeurd ?Gaat om een panda van 2011 69 pk

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: bij hoeveel toeren grijpt de toerenbegrenzer ink je e

Bericht door Robert100HP »

Bij de meeste Panda motoren wordt bij het bereiken van 6250 / 6500 trm de ontsteking en later de inspuiting kortstondig worden uitgeschakeld/onderbroken. Ontkoppel je bij dit toerental dan zal het toerental kortstondig over de 7000 trm kunnen gaan. Aangezien de 1.1 en 1.2 motor hun maximale vermogen iets boven de 5000 trm leveren is doorhalen nutteloos. Zowel de koppel als de vermogenskromme zijn dan al sterk aan het dalen. Maak je er een gewoonte van dan ligt motorschade op de loer. Zie foto>

Grtz Rob
Bijlagen
drijfstang.jpg
drijfstang.jpg (14.97 KiB) 1182 keer bekeken

grijze275
Forumgebruiker
Berichten: 246
Lid geworden op: 29 sep 2011 20:51

Re: bij hoeveel toeren grijpt de toerenbegrenzer in

Bericht door grijze275 »

Is zeker geen gewoonte van me ,Meestal schakel ik bij ongeveer 2500 toeren,Alleen op zijn tijd als ie goed warm is wil ik wel eens doortrekken tot ongeveer 4500 toeren alleen in zijn 1 moet ik denk sneller door schakelen,Maar vind toch dat je in zijn 1 al snel een hoog toerental berijkt.Maar ik vind dat het mooiste toerental tussen 3500 en 4000 ligt .

grijze275
Forumgebruiker
Berichten: 246
Lid geworden op: 29 sep 2011 20:51

Re: bij hoeveel toeren grijpt de toerenbegrenzer in

Bericht door grijze275 »

Vind het eigelijk wel jammer dat op de toerenteller geen rood gebied is.Maar als ik op jou info af ga dan zou het rode gebied ongeveer bij 6000 toeren zijn.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: bij hoeveel toeren grijpt de toerenbegrenzer in

Bericht door Robert100HP »

Bij de HP begint het rode gebied bij 6500 trm en ik haal hem door tot 7000 trm maar alleen bij warme motor.
Met enige regelmaat doorhalen tot 5500 trm houd de motor wel in conditie, eventuele koolafzetting verbrand dan.
De korte 1e versnelling is ook nodig om op Italiaanse bergen weg te kunnen rijden. Sommige merken hebben voor auto, s die zij in de Alpenlanden leveren een kortere eind overbrenging. Dit compenseren ze dan weer met een andere tandwiel verhouding voor de 4e t/m de 6e, 7e en 8ste versnelling. Hiermee presteren zij zowel op vlak als bergachtig gebied of Fiat dit ook op de Panda toepast weet ik niet zeker.

Grtz Rob

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”