Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Succes met reparatie elektrisch raam.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Ron67
Forumgebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 mei 2012 21:05
1e Panda-achtige: guacamole 2004

Succes met reparatie elektrisch raam.

Bericht door Ron67 »

Het elektrisch raam aan de bestuurderskant deed het ineens niet meer, mijn vrouw vond het best vervelend en om verder escalatie :roll: te voorkomen maar eens een blik gaan werpen op het probleem.

Er was wel een klik onderin het zekering kastje als de knop werd ingedrukt van de raambediening.
Deze klik was er ook als ik het andere raam bediende dus dat was normaal in mijn ogen.
Zekeringen gecontroleerd en beetje schoon gekrabd, de zekeringen zagen er op zich goed uit maar toch.

Deurpaneel losgehaald:

2 schoeven op onderste rand
1 schroef naast deurhendel achter afdekplaatje
2 inbusschroeven waarvan 1 naast deurhendel achter afdekplaatje en 1 onder grote schuine handvat.

Hierna voorzichtig de zijkanten los geklikt met grote schroevendraaier waarna het paneel makkelijk los komt en er al af kan, je kan de stalen staaf eventueel losmaken die aan de hendel vastzit zodat het paneel helemaal los komt en je beter kan werken.

Hierna isolatiefolie opengesneden om motortje te zoeken, deze zit rechts net boven het midden.
Stekker van motortje losgehaald en gekeken of er een signaal binnenkomt als ik de knop bediende.
Dit was het geval dus knop,zekeringen en signaal waren goed.

Het motortje zit met 3 torque schroefjes vast waarvan er 1 wat moeilijker zit maar ik met mijn 2 kolenschoppen kreeg het redelijk makkelijk voor elkaar om ze los te draaien.
Motortje er uit gehaald bekeken maar zo op het eerste oog niets bijzonders te zien.
Toen wat zitten frutten met de koolborsteltjes, deze zijn makkelijk op en neer te bewegen en verend.
Beetje aangedrukt en stekker er weer in en ? ...... EUREKA het draaide weer.
Alles weer in mekaar gezet, geleiding van ramen met WD40 ingespoten en het zaakje liep weer als een trein.
Omdat ik weinig info kon vinden hier heb ik mijn kwaliteiten maar even verwoord misschien heeft er iemand wat aan in de toekomst.

Ik trots en vrouw weer blij, dit word een goed weekend :P

Gebruikersavatar
meetsysteem
Forumgebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 okt 2017 13:25
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.1 Active+ 2005
Locatie: Amsterdam Noord

Re: Succes met reparatie elektrisch raam.

Bericht door meetsysteem »

Beslist nuttig geweest.

Ons rechter raammotortje had koolborstelproblemen.

Wel de isolatiefolie moeten vernieuwen.

Een flexibele veer met bithouder biedt uitkomst voor moeilijk te bereiken plaatsen.

(met gebruik van accuboormachine)

Bedankt

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”