Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

loor65
Forumgebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2017 12:33
1e Panda-achtige: Fiat Panda eenvoudig

Re: Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Bericht door loor65 »

Beste Renem en Nikkivde87 e.a.,

Daar de Panda uit 2007 van m'n dochter sinds enkele weken precies de zelfde uitvalklachten heeft als in het eerste bericht heb ik met veel belangstelling de hele post gelezen. Clemax heeft voor Freek een goede tip gegeven die werkt. Kunnen Renem en NikkivdE87 vertellen of met WD40 ook hun uitvalprobleem opgelost is. Ik hoor graag of er meer nodig was dan alleen die WD40 spray voor de kontakten. Ben zelf geen autotechnicus maar ga liever naar de garage met zoveel mogelijk nuttige informatie.
Al vast dank voor jullie reactie. Met vriendelijke groet, Ron

100HPandamonium
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 aug 2017 22:01
1e Panda-achtige: 100HP Pandamonium 2009
2e Panda-achtige: MV Agusta Brutale 1078RR

Re: Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Bericht door 100HPandamonium »

loor65 schreef:Beste Renem en Nikkivde87 e.a.,

Daar de Panda uit 2007 van m'n dochter sinds enkele weken precies de zelfde uitvalklachten heeft als in het eerste bericht heb ik met veel belangstelling de hele post gelezen. Clemax heeft voor Freek een goede tip gegeven die werkt. Kunnen Renem en NikkivdE87 vertellen of met WD40 ook hun uitvalprobleem opgelost is. Ik hoor graag of er meer nodig was dan alleen die WD40 spray voor de kontakten. Ben zelf geen autotechnicus maar ga liever naar de garage met zoveel mogelijk nuttige informatie.
Al vast dank voor jullie reactie. Met vriendelijke groet, Ron
Ik zou geen wd40 gebruiken, daar zit water in. Correct me if i'm wrong!

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Bericht door Pinda1000 »

WD40 verdrijft juist water......

Gebruikersavatar
wobbut
Forumgebruiker
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 mei 2015 07:58
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2010
2e Panda-achtige: V50 D2 Limited Edition 2012
Locatie: Den Bosch

Re: Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Bericht door wobbut »

Gelukkig maar heel af en toe, maar dan exact hetzelfde issue met onze 1.2 uit 2010 (op LPG). Toch een wat zwakker plekje van de Panda?
Fiat Panda 1.2 Emotion ~ Volvo V50 D2 Limited Edition

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Bericht door Panda 500 »

Met veel interesse het hele verhaal vanaf stap 1 gelezen. Wij hebben naast mijn 1.1 SPI nu immers ook een 1.2MPI (Nuova 2008 - 70.000km). Daarmee gelukkig (nog...? :wink: ) geen probleem, maar mijn 1.1 SPI heeft "een deel van het probleem", namelijk enkel na opgewarmd te zijn blijft hij bijna steeds op zo'n 1200 à 1400 rpm draaien, bv. aan het stoplicht. Bij koud vertrekken, de eerste paar minuten uiteraard wél versnelde loop maar die zie en hoor je gewoon mooi terugregelen tot normale 8 à 900 rpm. Gelukkig géén stilvalprobleem! Hij heeft nog gaskabelbediening, die dus de gasklep bedient en op dezelfde as zit aan het ander eind een gasklepsensor dia aan de ecu doorgeeft hoeveel gas ik geef (dit vervangt dus deels de info van een MPI gaspedaalpoti). De gaskabel heb ik herhaald afgesteld en die blijft volgens mij niet hangen, en hangt ook "een ietsje los" bij nulstand. Ik heb zelfs al eens, wanneer het probleem zich voordeed, aan de hendel waarin de gaskabel op de "spi-carburateur" zit, gedrukt om te voelen of die verder "naar nul" kon, maar hij stond al volledig terug, tegen zijn aanslag. Maar... wanneer ik bij het te snel draaien even een kort stootje gas geef valt hij weer wél terug op zijn 800 rpm!
Ik heb al meerdere stationair-regelaars (of hoe heet zo'n stappenmotor gestuurd ding?) waaronder één nieuwe gemonteerd, zonder succes. Ook al een andere gasklepsensor én gasklephuis, beide sloop-spullen. Maar dus geen effect op het probleem...
Ik zal dus ook eens WD40 op de ECU-connector spuiten, al snap ik niet wat dat met een warme motor kan uitmaken daar mijn ECU binnen onder de hangmat zit... Als het helpt meldt ik het hier!

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Bericht door Pinda1000 »

Het zou kunnen dat 1 (of meerdere) contact(en) van de ECU gecorodeerd was (zijn) en dat door het loshalen en weer vastzetten het contact weer goed is. Als er een overgangsweerstand is op de contacten kan de waarde van een sensor of bijv. de aansturing van de stationair klep afwijken van de normale waarde en dit soort klachten veroorzaken.

Gebruikersavatar
wobbut
Forumgebruiker
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 mei 2015 07:58
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2010
2e Panda-achtige: V50 D2 Limited Edition 2012
Locatie: Den Bosch

Re: Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Bericht door wobbut »

Gisteren is onze Panda teruggekomen van een beurt, en nadat eerder al de carterontluchting was gereinigd, is nu een vacuümslang vervangen die valse lucht aanzoog. Hikken en uitvallen is vandaag niet meer voorgekomen... afkloppen... :idea:
Fiat Panda 1.2 Emotion ~ Volvo V50 D2 Limited Edition

Goudenpanda
Forumgebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2019 21:37

Re: Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Bericht door Goudenpanda »

Hallo

Ik had helemaal hetzelfde probleem! Leek mij gevaarlijk om op de baan te rijden.
Twee keer naar de garagist geweest, hij heeft de computer uitgelezen, maar vond niets.
Uiteindelijk zagen we op dit forum de reactie van Clemax: "in mijn geval heeft het insprayen van de ECU connector met WD40 het probleem opgelost. Een andere contactspray zou ook moeten werken. Wel even laten drogen voordat je de connector weer vastklikt. Hoop dat dit voor jou ook de oplossing is."

--> Dit heeft ook voor mij het probleem opgelost. Na ongeveer 2 maand geen enkel probleem meer gehad.

Hopelijk helpt dit :D

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Bericht door medolino2009 »

Goudenpanda schreef:Hallo

Ik had helemaal hetzelfde probleem! Leek mij gevaarlijk om op de baan te rijden.
Twee keer naar de garagist geweest, hij heeft de computer uitgelezen, maar vond niets.
Uiteindelijk zagen we op dit forum de reactie van Clemax: "in mijn geval heeft het insprayen van de ECU connector met WD40 het probleem opgelost. Een andere contactspray zou ook moeten werken. Wel even laten drogen voordat je de connector weer vastklikt. Hoop dat dit voor jou ook de oplossing is."

--> Dit heeft ook voor mij het probleem opgelost. Na ongeveer 2 maand geen enkel probleem meer gehad.

Hopelijk helpt dit :D
dank je wel voor het doorgeven... mooi dat het voor jou opgelost is.

Groetjes
Miki
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

Gebruikersavatar
PerPien
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2019 08:12
1e Panda-achtige: Active 2010
Locatie: Schiedam

Re: Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Bericht door PerPien »

Beste mensen,
Ik heb veel van deze post gelezen omdat wij ook kampen met een hardnekkige motorstoring. de Fiat panda Active 1.2. in mei 2010 nieuw gekocht, slechts 51000 km mee gereden.
Voor onderhoud gaat hij jaarlijks naar de Fiat garage in Delft (16 km van ons huis).
In december 2014 is de accu vervangen en vorig jaar de bougies en het gasklephuis gereinigd.

3 weken geleden begon het motorlampje te branden.
11 augustus 2019: Na het tanken begon het motor lampje te branden. In aangepaste snelheid reden we verder. We merkten nauwelijks iets met het rijden. Echter nadat we de snelweg afkwamen en zachter gingen rijden begon te auto heftig te schokken,stotteren, zwaar brommend geluid. Bij het stoplicht gaf je geen gas terwijl het wel zo klonk en het toerental ging op en neer. Vervolgens begon het lampje te knipperen. Bij een parkeerplek gestopt. Het viel mij op dat er vrij veel benzine was verbruikt.

Toch maar naar FIAT gebeld om de pechhulp in te schakelen, bij een knipperend motorlampje durfden wij niet meer te gaan rijden.
ANWB kwam, alles na gelopen en kreeg als melding sensor storing. Na 5 kwartier werk kon hij niet met zekerheid zeggen wat er aan de hand was. Veel nagekeken, er zat op een plek olie waar het niet hoorde te zitten. Hij adviseerde om naar de garage te rijden. Het motorlampje knipperde niet meer, het brandde nog. Bij zijn onderzoek vertoonde de auto nauwelijks vreemde geluiden, dat leek minder te zijn geworden. Wij besloten om naar onze garage te rijden in Delft (16 km.) Voordat we de snelweg op waren maakte de auto weer een zwaar brommend geluid, schokte enorm, toerental op en neer (tot onze verbazing knipperde het lampje nog niet,…). Op de snelweg ging het rijden redelijk. We kwamen de snelweg af en stonden voor een stoplicht te wachten. Bij het rode stoplicht geen gasgeven (zo klonk het wel en het toerental ging erg omhoog en omlaag). We kwamen bij de garage aan en ze hoorden het lawaai al dat er iets niet in orde was.

Bij de garage hadden ze het druk en zouden contact opnemen met de diagnose en wat ze konden vervangen. Ze hadden de computer uitgelezen en daaruit kwam een druksensor storing uit. In overleg met ons hadden ze die vervangen (waarvoor wij de kosten voor het onderdeel, onderzoek& monteurs kosten op een rekening zouden krijgen 330,-).
Dinsdag 27 augustus gingen wij de auto ophalen. Opnieuw getankt en na het tanken schokte de auto en voordat we de snelweg op gingen brandde het motorlampje opnieuw, de auto vertoonde weer rare kuren. Omgedraaid en terug naar de garage. De monteur sloot een uitleescomputer aan en maakte er een ritje mee, geen raar rijgedrag of storingen. Wij mochten er mee naar huis rijden. Snelweg ging goed, de snelweg af begon weer het motorlampje te branden. (binnen 16 km.). Garage gebeld en de volgende dag zouden we hem weer brengen. Ze vroegen wel of we al iets merkte aan de auto, nog niet.

Woensdagochtend 28 augustus reden we met de auto naar de snelweg, binnen nog geen kilometer begon de auto weer te stotteren, toerental ging op en neer, zwaar brommend geluid. De rit op de snelweg ging redelijk. Echter toen we de autoweg af kwamen stonden wij voor een stoplicht, de motor draaide en terwijl het gaspedaal ingedrukt was kwamen we niet vooruit. Auto met veel moeite gestart en we haalden met veel moeite de garage.

Donderdag 29 augustus kregen we een telefoontje van de garage, uitlezen daar kwamen geen nieuwe storingen meer uit, nog steeds stond de druksensor storing erin opgeslagen. Kortom de computer weet niet wat de storing veroorzaakt. De monteurs dachten dat het aan de gasklep kon liggen. Dit keer zouden we alleen voor de kosten van het onderdeel hoeven te betalen (250,-). Niet goed dan nemen ze het onderdeel terug.

Vrijdag 30 augustus stond de auto voor ons klaar (gasklep was vervangen), de monteur had alles na gelopen er een testrit mee gereden en we konden er mee weg.
We wilden de snelweg op gaan, de motor liep, gaspedaal ingetrapt en we kwamen niet vooruit,… Wat nu? Auto afgezet, opnieuw gestart. Het motorlampje brandde alweer. De eerste afrit eraf en omgedraaid naar de garage. Toerental ging weer op en neer en hij leek alweer te gaan brommen. Bij de garage weer de auto neer gezet dat wij op deze manier er niet meer verder durven te rijden, laat staan dat we ermee op vakantie durven te gaan.

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Bericht door medolino2009 »

Hoi hoi,

...dat computer geen storing uitgeeft betekent niet dat storing opgelost is... (oudere monteurs die gaan verder onderzoeken als computer niets laat zien weten dat...)... jammer genoeg zijn er heel weinig echte monteurs te vinden...

Brommend geluid /problemen met optrekken , toeren variatie enz... dit is denk ik geen sensor probleem (waar zou die brommend geluid vandaan komen...)...

Vraag monteur om distributieriem na te kijken... klinkt alsof distributieriem een tand overgeslagen heeft... (computer kan dat niet doorgeven als een storing).. en aangezien dat het om een Fire 1.2 8v motor gaat, er kan geen schade ontstaan als het zo iets gebeurt is...maar auto kan wel rare dingen doen ....

Als dat niet geval is, zou ik goed luisteren waar deze brommend geluid vandaan komt... kan van alles en nog wat zijn... kan bijvoorbeeld ook zo iets hek zijn dat starter ingeschakeld blijft waardoor deze brommend geluid soms voorkomt...

Laat ze ook naar brandstofpomp kijken... electromotor in deze pomp (in tank) kan ook rare geluiden geven als ie versleten is... daardoor kan je problemen met starten krijgen en motor storing lampje kan branden doordat motor niet genoeg benzine krijgt of is brandstof druk te laag...

Sucess

Groetjes

Miki
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

Gebruikersavatar
PerPien
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2019 08:12
1e Panda-achtige: Active 2010
Locatie: Schiedam

Re: Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Bericht door PerPien »

Beste Miki,
Dankjewel voor de tips. In het voorjaar hadden ze het in de garage dat volgend jaar de distributieriem vervangen moest worden, misschien verstandig als ze het nu doen? We hopen vandaag telefonisch contact met de garage te hebben. Wij hadden ook het vermoeden dat als de computer geen foutmeldingen meer op slaat dat de storing dan nog niet verholpen is, duidelijk merken we dat tijdens het rijden.

Hartelijke groet, Per & Pien

Gebruikersavatar
PerPien
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2019 08:12
1e Panda-achtige: Active 2010
Locatie: Schiedam

Re: Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Bericht door PerPien »

Beste mensen,
Helaas is de motorstoring nog niet opgelost.
Garage heeft ondertussen 3 onderdelen vervangen, slechts korte tijd reed de auto 'goed'.
Vandaag merkte we weer dat hij niet goed reed, geen gas kunnen geven en brommen bij het stoplicht. Motorlampje brandde opnieuw. Zucht.
Iemand nog tips?

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Bericht door medolino2009 »

PerPien schreef: 08 sep 2019 20:14 Beste mensen,
Helaas is de motorstoring nog niet opgelost.
Garage heeft ondertussen 3 onderdelen vervangen, slechts korte tijd reed de auto 'goed'.
Vandaag merkte we weer dat hij niet goed reed, geen gas kunnen geven en brommen bij het stoplicht. Motorlampje brandde opnieuw. Zucht.
Iemand nog tips?
Hoi hoi,

ik blijf bij mening dat brandstofpomp niet in orde is (Waar komt brommend geluid vandaan ? voor of achter ?)...Brandstofpomp bevindt zich in tank onder achterbank namelijk

Welke onderdelen hebben ze vervangen ???

Monteur zou langzaam moeten luisteren waar deze geluid vandaan komt...dit is oorzaak van alle problemen...

Groetjes

Miki
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

Gebruikersavatar
PerPien
Forumgebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2019 08:12
1e Panda-achtige: Active 2010
Locatie: Schiedam

Re: Problemen met Fiat panda, motorstoring uitvallen

Bericht door PerPien »

Hoi hoi,
Vrijdag het zoveelste bezoek aan de FIAT garage Delft, na 3 vervangende onderdelen zou de auto normaal rijden. Monteur had er meerdere malen mee gereden. Kon op een gegeven moment geen gas geven, ging kijken en een klep bleef open staan die eigenlijk dicht hoort te gaan (dan steeds lucht aanzuigt). Dit onderdeel wordt elektronisch aangestuurd. Hij heeft het onderdeel vervangen , lange test rit gedaan, die goed was gegaan. Wij vroegen wel of het dan niet lag aan de elektronische aansturing, daar lag het volgens de monteur niet aan.

We besloten te kijken hoe ver wij dit keer zouden komen met onze auto. Voorheen was het tot 2 keer toe al binnen een kilometer dat er opnieuw storingen kwamen tijdens het rijden en wij meteen terug gingen naar de garage.

De terugrit ging goed naar huis (zonder weinig stoplichten). Perry dacht echter dat de auto wat inhield qua rijden.
Gisteren gingen we een ritje van 28 km. maken. Binnen de eerste kilometers stonden we voor het stoplicht, gas geven lukte niet. Motorlampje floepte aan. Auto afgezet opnieuw gestart (dit tot 4 keer toe tijdens de rit,...).
Qua geluid is het niet brommend, wel komt het onder de motorkap vandaan. Dat gebeurt regelmatig bij stilstaan voor een stoplicht, motor draait, toerenteller gaat op en neer, rempedaal ingedrukt en het geluid klinkt alsof je heel snel met veel vaart gas geeft. (motorlampje brandt dan ook,...).
Het motorlampje brandde niet continu.
Raar genoeg gaat de snelweg qua rijden goed, zodra je stadsverkeer rijdt dan krijgen we de bekende ongemakken. Auto hebben we bij de garage gezet, de laatste meters van de autorit gingen moeizaam, Gas geven ging niet en het brommende geluid (alsof je heel veel gas geeft en dat niet doet)kwam weer onder de motorkap vandaan, motorlampje brandde al ietsje langer.
Groet, Perry & Pien

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”