Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Cruisecontrol inbouwen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Pamda
Forumgebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 jan 2013 19:25
Locatie: Doetinchem

Cruisecontrol inbouwen

Bericht door Pamda »

Cruisecontrol (Waeco MS50) inbouwen in een Fiat Panda (169)

In mijn vorige Panda had ik een Waeco Magic Speed MS-50. In mijn Fiat Scudo zit al 9 jaar een Waeco MS-50. In beide auto's werkt het probleemloos en soepel.
In mijn huidige Panda zit nu ook een Waeco MS-50. Cruisecontrol voor nog geen €150 en een paar uur knutselen. Hoe doe je dat?

Onder de motorkap.
De servo boven de airco vastschroeven in een bestaand gat in de carrosserie. (foto 1)

De vacuumslang doorknippen. Het middelste van de meegeleverde T-stukken in de vacuumleiding monteren. (foto 2) Vacuuumslang op lengte knippen en aansluiten op het T-stuk en op de servo.

Demonteer het luchtfilterhuis.
Een klein gaatje (2 mm) in de kabelschijf boren, de binnenkabel door dat gaatje steken en de kabelnippel erop schroeven. (foto 3) De servo-binnenkabel langs de gaskabel leggen. Beide buitenkabels met bijgeleverde klem aan elkaar schroeven. (foto 4) Eventueel nog een tierap voor de zekerheid. Controleer of de servokabel niet te strak of te los staat.

Afgezien van de elektrische aansluiting van de servo is het werk onder de motorkap klaar. (foto 5)

Onder het dashboard
Verwijder het dashboardkastje, de bekleding van de middenconsole.

De elektronicamodule past prima onder de middenconsole. Werk vanaf daar de bedrading weg onder de bekleding.

Leg de rood/wit/zwarte draad door het schutbord naar de servo. Aan de passagierszijde zit achter de bekleding een gat met rubber dopje. Ongeveer op de plaats waar een rood kruis staat in foto 6. Trek aan de bekleding en het isolatiemateriaal aan de kant. Voer de bedrading door het rubberdopje naar de servo. Bij modellen met airco is het doorsteken van de draad wat lastiger.

Monteer het bedieningselement met wat extra dubbelzijdig klevend schuimop de middenconsole achter de versnellingspook. Leidt de groen/blauw/geel/oranje draad onder de schakelpookhoes door naar de elektronicamodule. (foto 7)

Sluit de bruine draad aan op het reed-contact.
Sluit de tweede draad van het reed-contact aan op de paars/witte draad van de remlichtschakelaar. Deze draad loopt naar de bodycomputer. (foto 8.) Het is makkelijker om de aansluiting op die plaats te maken.
Boor twee gaatjes (2 mm) in de steun boven het koppelingspedaal en monteer het reedcontact met dubbelzijdig tape en tieraps (foto 9.).
Boor bovenaan het koppelingspedaal twee gaatjes (2 mm) en monteer de magneet met dubbelzijdig tape en tieraps aan het koppelingspedaal. (foto 9.)

Plak een stuk zelfklevend klitteband op de elektronicamodule en leg hem op het tapijt onder de middenconsole. (foto 10)

Leidt de blauwe draad naar de boordcomputer links onder. (foto 8.)
Bij mijn Dynamic uit 2004 gaf pin 17 van de bruine stekker het snelheidssignaal. Bij mijn Emotion uit 2007 is het pin 18 van de bruine stekker.

Sluit de massa (groen) aan op het massapunt onder middenconsole.
Sluit de geschakelde plus (oranje) aan op de blauwe draad in de kabelbundel naar het contactslot.
Sluit de permanente plus (bruin-wit) aan op de rode draad in de kabelbundel naar het contactslot.
De oranje draad is al voorzien van een zwevende zekering. Neem in de bruin-witte draad ook een zwevende zekering op.

Knip de zwarte draadlus op de elektronicamodule door.
Zet de schakelaar op de elektronicamodule in de middelste stand.

Voor de functietest uit zoals beschreven in de handleiding en maak een proefrit.

Veel rijplezier.
Bijlagen
cc-a.JPG
cc-b.JPG
Pamda

1.2 Emotion 2007 wit Afbeelding
1.2 Dynamic 2004 groen Afbeelding
0.9 Young 2001 groen Afbeelding
Marbella 1992 blauw Afbeelding

Ton.nl
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2014 14:49
1e Panda-achtige: 1.2 Editione Cool 2008

Re: Cruisecontrol inbouwen

Bericht door Ton.nl »

Beste Pamda, hartelijk dank voor je uitvoerige post! Ik heb gisteren ook dezelfde cruisecontrol ingebouwd.
Als toevoeging: mijn 2008 dynamic 1.2 had het snelheidssignaal op de bruine stekker pin 18 (paars/groene draad).

mark660
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:26
1e Panda-achtige: geen meer
Locatie: Roermond

Re: Cruisecontrol inbouwen

Bericht door mark660 »

Ton.nl schreef:Beste Pamda, hartelijk dank voor je uitvoerige post! Ik heb gisteren ook dezelfde cruisecontrol ingebouwd.
Als toevoeging: mijn 2008 dynamic 1.2 had het snelheidssignaal op de bruine stekker pin 18 (paars/groene draad).
Waar zit het snelheidssignaal bij een 312 ?
Daar ga ik ook proberen een cruisecontrol in te monteren .

Jorko

Re: Cruisecontrol inbouwen

Bericht door Jorko »

Werkt dit systeem ook bij een panda uit 2010 waarbij er geen gaskabel is? Dat je de kabel dan direct aan het gaspedaal vastmaakt.

Sepke1038
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 apr 2015 13:26
1e Panda-achtige: panda
2e Panda-achtige: 1,2Edizionecool

Re: Cruisecontrol inbouwen

Bericht door Sepke1038 »

Hoi Pamda,

Zeer geïnteresseerd om ook de Waeco MS 50 in te bouwen.
Voor mij betreft het een Panda 1,2 Editione Cool bouwjaar 03/2011.
Ik weet niet of deze een gaskabel heeft of een elektronisch gaspedaal signaal, en waar kan ik het snelheids afhankelijk signaal vandaan halen.
Belangstellend uitziend naar je reactie.

Vriendelijke groet Sepke

ya4442
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:30
1e Panda-achtige: panda bj 2010
2e Panda-achtige: emotion 2010

Re: Cruisecontrol inbouwen

Bericht door ya4442 »

beste sepke

jouw fiat heeft een electronisch gaspedaal.

Sepke1038
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 apr 2015 13:26
1e Panda-achtige: panda
2e Panda-achtige: 1,2Edizionecool

Re: Cruisecontrol inbouwen

Bericht door Sepke1038 »

Hoi Ya4442,
Bedankt voor je snelle rectie.

Maar mijn vraag blijft dan, als het gaspedaal/signaal elektronisch is hoe maak ik dan de binnenkabel van de vacuum pot dan aan de gasklep vast?
Bij de Waeco MS 50 is daar voor geen voorziening getroffen, alles is bekabeld / elektrisch en de binnenkabel is een mechanische kabelbediening.
Mogelijk kan je mij duidelijkheid verschaffen,

Groet van Sepke

Pamda
Forumgebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 jan 2013 19:25
Locatie: Doetinchem

Re: Cruisecontrol inbouwen

Bericht door Pamda »

Waarschijnlijk zit het snelheidssignaal ook bij jouw auto op de bruine stekker pin 18 (paars/groene draad).

Voor de bevestiging van de kabel aan het gaspedaal moet je zelf iets verzinnen. De kabel maakt een slag van ongeveer 4 cm.
ms50.png
Pamda

1.2 Emotion 2007 wit Afbeelding
1.2 Dynamic 2004 groen Afbeelding
0.9 Young 2001 groen Afbeelding
Marbella 1992 blauw Afbeelding

Sepke1038
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 apr 2015 13:26
1e Panda-achtige: panda
2e Panda-achtige: 1,2Edizionecool

Re: Cruisecontrol inbouwen

Bericht door Sepke1038 »

Pamda,

Helemaal duidelijk, en bedankt voor je snelle reactie.
Gaat helemaal in orde komen.

Groet van Sep

Sepke1038
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 apr 2015 13:26
1e Panda-achtige: panda
2e Panda-achtige: 1,2Edizionecool

Re: Cruisecontrol inbouwen

Bericht door Sepke1038 »

Hoi Pamda,
Mag ik nog even vragen waar zit of kan ik de bruinstekker vinden?

Groet Sepke

Pamda
Forumgebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 jan 2013 19:25
Locatie: Doetinchem

Re: Cruisecontrol inbouwen

Bericht door Pamda »

Hoi Sepke,

Links onder het dashboard, achter een paneeltje zit de boordcomputer. Zie foto 8.

Vriendelijke groet,
Pamda
Pamda

1.2 Emotion 2007 wit Afbeelding
1.2 Dynamic 2004 groen Afbeelding
0.9 Young 2001 groen Afbeelding
Marbella 1992 blauw Afbeelding

Sepke1038
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 apr 2015 13:26
1e Panda-achtige: panda
2e Panda-achtige: 1,2Edizionecool

Re: Cruisecontrol inbouwen

Bericht door Sepke1038 »

Pamda, bedankt weer.

Groet Sepke

Wivo
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mar 2016 22:06
1e Panda-achtige: 1.2 active 2003

Re: Cruisecontrol inbouwen

Bericht door Wivo »

Het is nu weliswaar een jaar later maar misschien kan iemand me alsnog helpen? Ik heb een Panda 1.2 uit 2003. Type weet ik niet..... kan ik nergens vinden.
Bij inbouwen van MS50 wordt de blauwe draad van de module naar de bruine stekker van de bc geleidt. Pin 17 of 18. Maar hoe kom ik erachter welke dat is? Er staan geen cijfers bij... wel zijn de kleuren van de draden grijs/wit-geel/grijs.
Nog een vraag: het is ondoenlijk om de bruine draad van de reedschakelaar aan te sluiten op de hoogliggende draad van de rempedaalschakelaar. Kan ik hem niet gewoon naar de betreffende -massa- zekering (welke?) leiden, of is er een andere oplossing?
Alvast bedankt!

Pamda
Forumgebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 jan 2013 19:25
Locatie: Doetinchem

Re: Cruisecontrol inbouwen

Bericht door Pamda »

Zoals ik al schreef:
Sluit de tweede draad van het reed-contact aan op de paars/witte draad van de remlichtschakelaar. Deze draad loopt naar de bodycomputer. (foto 8.) Het is makkelijker om de aansluiting op die plaats te maken.

Wat betreft pin 18 van de bruine stekker. Die moet je aan de hand van de gegevens hieronder kunnen vinden.
M_d.png
kleurcodes:
BG = wit-geel
RV = rood-groen
HN = grijs-zwart
HM = grijs-bruin
HB = grijs-wit

Succes
Pamda

1.2 Emotion 2007 wit Afbeelding
1.2 Dynamic 2004 groen Afbeelding
0.9 Young 2001 groen Afbeelding
Marbella 1992 blauw Afbeelding

Wivo
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mar 2016 22:06
1e Panda-achtige: 1.2 active 2003

Re: Cruisecontrol inbouwen

Bericht door Wivo »

Het is idd makkelijker om de reeddraad elders te bevestigen aan de paars/witte draad aangezien de bedrading van de remlichtschakelaar vrijwel niet bereikbaar is. Maar waar ??
Een grote bruine platte contactdoos is niet te vinden op mijn bc. wel de kleine die ook op je fotootje 8 staat...

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”