Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo, 20 aug 2017, 23:59





Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Oplossing uitvallen dimlicht panda 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Forumgebruiker

Geregistreerd: vr, 08 nov 2013, 19:45
Berichten: 167
Panda: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda: Alfa Romeo Brera 1750 tbi
Bericht Oplossing uitvallen dimlicht panda


Beste Panda-rijders,

Nu voor de derde keer op rij is het befaamde grijze blokje gesmolten waardoor mijn linker koplamp weer eens uit viel. Ik wil daar nu voor eens en voor altijd een einde aan maken door de fabrieksbedrading voor het dimlicht te omzeilen. Als mijn oplossing naar behoren werkt zal ik het op het forum plaatsen, omdat ik weet dat veel Panda rijders last hebben van dit probleem.

Voor ik begin te knutselen zou ik eerst even naar het bedradingsschema kijken. Weet iemand waar ik de juiste kan vinden? Albast bedankt!

Gr


Laatst bijgewerkt door Timon147 op za, 08 nov 2014, 23:25, in totaal 1 keer bewerkt.



Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: vr, 08 nov 2013, 19:45
Berichten: 167
Panda: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda: Alfa Romeo Brera 1750 tbi
Bericht Re: Bedradingsschema Panda


Helaas geen reactie maar ik ben toch maar aan de slag gegaan.
Het probleem is dus het volgende:
Afbeelding

De stekkerverbinding van het dimlicht vonkt en wordt warm waardoor deze smelt. Totdat op een gegeven moment het contact wordt verbroken. En dan zit je met een koplamp die het niet meer doet.

Ook de contacten op de bodycomputer worden meestal slecht. Mijn ervaring is dat het vervangen van de grijze stekker slechts een tijdelijke en ook nog vrij kostbare oplossing is.
Afbeelding

Daarop heb ik het volgende bedacht:
Bij mij was het steeds de linker koplamp die hierdoor uitviel. Met de rechter had ik geen problemen. Daarom heb ik het grijs/zwarte draad (van de linker koplamp, vierde draad vanaf rechts geteld in de stekker) afgeknipt. Met de rede om met andere bekabeling het linker dimlicht van stroom te voorzien.

Benodigdheden:
- 4 stukken electriciteitsdraad
- een 12v 30A 4 polig relais
- 10A zwevende zekering
- diverse stekkertjes voor de verbindingen

Hiermee maak je de volgende aansluitingen:
- een draad vanaf de pluspool van de accu naar het relais (plek 87) met daartussen de zwevende zekering
- een draad vanaf de minpool van de accu naar het relais (plek 85)
- een draad afgetapt vanaf het grijze draad dat naar de stekker gaat op het rechter dimlicht. (Dit is het plus signaal van het rechter dimlicht) naar het relais (plek86)
- een draad vanaf het relais (plek 30) naar het grijs/zwarte draad (dit is van het plus signaal van het linker dimlicht dat ik eerder doorgeknipt heb bij het verbrande stekkertje)

Aansluit schema op het relais:
Afbeelding

Alles even netjes wegwerken en je kunt weer veilig de weg op. Ik heb het relais in de fusebox onder de motorkap geplaatst. Bovenstaande is wel op eigen risico.
Succes!


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 28 jan 2007, 14:48
Berichten: 1356
Woonplaats: Almere
Panda: 1100 young 2001
2e Panda: Alfa 166 3.0 v6


Weinig risico volgens mij.Alleen als de zekering van rechts doorbrandt heb je geen licht meer voor.
Moet werken zo. Toch vreemd dat de ene Panda regelmatig dit probleem heeft en de andere nooit.



17 inch past echt wel op een panda....

Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: vr, 08 nov 2013, 19:45
Berichten: 167
Panda: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda: Alfa Romeo Brera 1750 tbi


Misschien handig om van die zekering van de rechter koplamp ipv een 10A een 15A te plaatsen nu ook dat relais er op staat.


Profiel
Clublid

Geregistreerd: zo, 19 sep 2010, 06:04
Berichten: 1911


De maximale waarde van een zekering met de helft verhogen is vragen om (mogelijke) problemen. De draad dikte in mm2 is n.l. afgestemd op het afgenomen vermogen. Anders dan bij wisselspanning waar bij een sluiting een zekering er direct uit gaat, kan het bij gelijkspanning (lekker sudderend) doorgaan. Zodra ergens (om wat voor reden) ook de isolatie smelt, kan er door temperatuur stijging samensmelting tussen meerdere spanning voerende draden ontstaan. Hierbij loopt een kortsluitstroom over meerdere zekeringen, waarbij de maximale stroom op kan lopen tot ongekende hoogtes. Vaak zit de oorzaak in een slechte massa, bij de Panda kan een overlopende paravanbak (door verstopping) ook voor water in de zekering box zorgen. 12 volt gelijkspanning hoe aanraak vriendelijk ook, je krijgt er n.l. geen schok van is gevaarlijker dan je denkt. Veelal eindigt dit in een uitgebrande auto.

Grtz Rob


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: vr, 08 nov 2013, 19:45
Berichten: 167
Panda: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda: Alfa Romeo Brera 1750 tbi


Zal de 10A zekering laten zitten Rob :lol:


Profiel
Clublid

Geregistreerd: zo, 19 sep 2010, 06:04
Berichten: 1911


Timon, ergens moet er een slecht (massa) contact zitten, het is is alleen de kunst om het te vinden :yes: :yes:

Grtz Rob


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: vr, 08 nov 2013, 19:45
Berichten: 167
Panda: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda: Alfa Romeo Brera 1750 tbi


Je bedoelt dat het slechte massa contact het probleem is van het doorbranden van de stekker?


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: zo, 04 nov 2012, 16:48
Berichten: 4
Woonplaats: Leusden
Panda: 1.1 Active 2006


Ik heb ruim een jaar geleden bij onze Panda dit probleem ook definitief verholpen door het bypassen van de stekker.

Het probleem van uitvallen van de dimlichten is een bekend probleem in de Panda, hier op het forum en op internet vind je veel meer mensen die last hebben van inbranden van de grijze stekker (in het zekeringpaneel links van het stuur). Het feit dat Fiat hiervoor een reparatiekit heeft uitgebracht is al een veeg teken. Probleem is dat de stekkers te goedkoop (te licht) zijn uitgevoerd en door de grote stromen die er lopen worden de contacten te warm en gaan uiteindelijk smelten.
De reparatiekit met bestelcode 71745167 bevat een nieuwe stekker en twee contactenpinnen + draadjes. Kost €20 op internet, een veelvoud bij de dealer.
Afbeelding
Nadeel is dat je alleen de stekker vervangt en niet het contradeel dat in de boordcomputer zit en dat vaak ook al beschadigd is. Door het slechte contact van het contra-deel is het dan vaak ook maar een tijdelijke oplossing en binnen een half jaar is je nieuwe stekker ook gesmolten.

Sommige mensen adviseren om de stroom af te tappen van de lamp die het nog wel doet maar daar ben ik tegen. Het probleem wordt veroorzaakt doordat de stroom naar het dimlicht groter is dan wat de connectorpinnen nu aan kunnen. Door af te takken verdubbel je de stroom op de bestaande pinnen, het is dus kwestie van tijd voordat die contacten ook wegbranden. Bovendien klopt de waarde van de zekering dan niet meer en die wil je niet zomaar verdubbelen.

Een botte maar goedkope en degelijke oplossing is om de draden van beide dimlichten bij de stekker af te knippen, te verlengen, en dan op de achterkant van de contra-stekker te solderen (dus in kast van de ECU en een gaatje in de kast maken om draden naar buiten te voeren). Ik heb nooit eerder aan onze auto geklust maar wel ervaring met elektronica. Het kostte mij een anderhalf uur om de ECU uit de auto te verwijderen en open te maken maar voor iemand met een beetje technisch inzicht is het geen moeilijke klus. Stekkers op de ECU zijn met kleur gecodeerd dus je hoeft geen notities te maken, alleen bij de grijze connector noteren welke draden je doorknipt zodat je dat op dezelfde manier kan aansluiten later.
Hier een Duits forum waarin iemand stap-voor-stap beschrijft hoe je de ECU uitbouwt.

Zie ook:
http://www.amtgarageforum.nl/fiat/panda/dimlicht-werkt-niet-34648.html
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=34&t=6627


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: wo, 13 aug 2014, 12:53
Berichten: 25
Woonplaats: IJsselstein
Panda: Panda 1.2 Emotion


Ook ik heb met mijn Panda uit 2004 het dimlicht probleem.

Aangezien ik wat minder handig ben met een soldeerbout (ik heb er zelfs geen) en zwevende zekeringen enz. heb ik alleen de grijze stekker vervangen.

Tot op heden, en ik heb de Panda pas 3 maanden in mijn bezit, heb ik mijn draai/lichtschakelaar altijd op dimlicht staan. Dus bij uitzetten blijft deze "aan" staan. De werkelijke verlichting gaat immers uit als het contact uit is.

Weet iemand of dit de grijze stekker dan wel de bekabeling extra belast bij het starten van de auto? Gaat er een piekbelasting (extra warmte) door de stekker en of kabelverlichting?

Aangezien ik graag met verlichting aan rij kies ik ervoor om de draai/lichtschakelaar altijd op 'aan' te houden. Mocht dit echter nadelig zijn voor de bekende dimlicht klacht dan ga ik mij er aan wennen om de draai/lichtschakelaar per keer te gebruiken.

Alvast dank voor reactie!
Robbert Jan


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 28 jan 2007, 14:48
Berichten: 1356
Woonplaats: Almere
Panda: 1100 young 2001
2e Panda: Alfa 166 3.0 v6


Ik heb nog nooit bij welke Fiat of Alfa dan ook de lichtschakelaar vaker dan 1 keer gebruikt,staat gewoon standaard op aan.
Heb ook nog nooit problemen gehad met de verlichting en ook alle Pandas in de familie zijn probleemloos geweest.
Denk niet dat het kwaad kan,sterker nog,je schakelaar slijt niet.



17 inch past echt wel op een panda....

Profiel
Clublid

Geregistreerd: zo, 19 sep 2010, 06:04
Berichten: 1911


De verlichting kun je probleemloos aan laten staan, de aanloopstroom van de startmotor ligt bij een Panda rond de 70 Amperé. Geen van de zekeringen in de zekering kast kan deze stroom zelfs maar een milliseconde weerstaan. Het circuit van de startmotor loopt zelfs buiten de zekeringkast om. Vanaf de accu loopt een dikke 50 mm2 rode plus draad rechtstreeks naar de startmotor, de massa loopt via een brede koperen litze. Deze verbindt het motorblok met het chassis van de auto waar de - van de accu op bevestigt is. Het startrelais wat zich direct op de startmotor bevindt krijgt zijn 12 V sturing via een dunne draad, dit circuit loopt echter wel via een zekering. Het smelten van stekkers is vaak te wijten aan vocht of slechte contacten. Waar de opbouw van het elektrisch circuit in een auto een parallel schakeling is, alles staat n.l. geschakeld tussen plus en min. Komen er door vocht en corrosie serieschakelingen voor. Niet ingeschakelde stroomverbruikers kunnen zo via via stroom wegtrekken en de bekabeling en stekkers overbelasten.

Wel is het aan te raden in tijden van extreem lage temperaturen de verlichting voor het starten uit te schakelen.
Zeker als er korte afstanden worden gereden, je accu zal je er dankbaar voor zijn.
:yes: :yes:

Grtz Rob


Profiel
Forum-admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 09 okt 2005, 15:18
Berichten: 4097
Woonplaats: Hilversum
Panda: 4x4 Climbing 2005


Waarschijnlijk schakelen de lampen sowieso al uit als de contactsleutel van "contact" naar "starten" gedraaid wordt. Volgens mij werd dit zelfs bij de classic Panda al gedaan.



A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: wo, 13 aug 2014, 12:53
Berichten: 25
Woonplaats: IJsselstein
Panda: Panda 1.2 Emotion


Dank voor de diverse antwoorden inzake het aan laten staan van de lichtschakelaar wel/niet..

Gezien de relatief korte afstanden zal ik me aanwennen om deze per keer aan/uit te draaien.. De andere redenen zijn mij verder duidelijk.

Gr,
Robbert Jan


Profiel
Clublid

Geregistreerd: zo, 19 sep 2010, 06:04
Berichten: 1911


Al bij de classic zijn grote stroomverbruikers indirect geschakeld door tussenkomst van een relais. Door de spanningsval vallen deze relais bijna direct af als de auto wordt gestart. Bij extreme koude help je de accu en je zelf door alle stroomverbruikers uit te schakelen en altijd de koppeling in te trappen.

Grtz Rob


Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling