Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Airbaglampje brandt

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Airbaglampje brandt

Bericht door BertPleizier »

Gisteren bleef na het starten het airbaglampje ineens branden. Ook kreeg ik de melding dat ik het handboek moest raadplegen. Wat zou dit kunnen veroorzaken? Panda heeft 2 airbags voor, gordijn- en zijairbags.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Airbaglampje brandt

Bericht door Robert100HP »

Haal de accupool los en laat deze er een 10 minuten naast liggen, het kan een systeem fout zijn. Hoe oud is de accu...? model 169 geeft vaak raadselachtige storingen als de accu op zijn eind raakt. Ook al start de auto nu nog vlot, in welke stand staat de schakelaar van de bijrijder sairbag die naast het dashboard kastje zit. Deze schakelaar wil zelf ook nog wel eens een slecht contact hebben, is er onder een van de stoelen geen stekker los geraakt.

Grtz Rob

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Airbaglampje brandt

Bericht door BertPleizier »

De accu is juist aan het begin van de afgelopen winter vervangen. De bijrijdersairbag staat altijd aan.

Onder de stoelen heb ik niks gedaan waardoor een stekker eventueel los kan raken (zit bijna nooit iemand achterin).

Morgen zal ik even de accu loskoppelen en de stekker(s) onder de stoelen controleren.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Airbaglampje brandt

Bericht door BertPleizier »

Ik heb zojuist een accupool losgehaald, de stekkers onder de voorstoelen bekeken en deze zaten nog gewoon vast. De schakelaar om de passagiersairbag uit te schakelen heb ik een keer uit en weer terug aan gezet.

Helaas bleef na het starten het airbaglampje nog steeds branden. Ik denk dat er dus niets anders opzit dan de auto uit te laten lezen.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Airbaglampje brandt

Bericht door BertPleizier »

Zoals in een ander topic te lezen is ("hoe heet de uitleessoftware van Fiat", ben ik de afgelopen periode bezig geweest om mijn Fiat zeg uitgelezen te krijgen.

Door een brandend airbaglampje heb ik hier wat vaart achter gezet en inmiddels heb ik de software (MultiEcuScan 3.0) draaiend en de hardware (ELM327 USB V2.1, VAG -COM kabel en adapterkabelset) aangeschaft.

Waar de eerste 2 goedkope ELM327 kastjes niet werkte uiteindelijk besloten om de echte maar te kopen. De klantenservice van de webshop gaf aan dat ik ook nog een andere kabel (de VAG-COM) en adapterkabelset nodig had. Bij elkaar € 90, maar dan moet het ook wel lukken.

Vanmorgen een eerste poging gewaagd en via de ELM327 kan ik verbinding maken met de ECU. Er stond 1 foutcode in (U1602 fout lijn CAN). Deze is volgens Google bijna altijd aanwezig en zolang er geen lampjes branden is het goed. De storing gewoon gewist en klaar.

Met de andere kabel en adapterkabelset 2 kon ik de airbag ECU uitlezen en daarbij kwam de storing "17 - 1* sensor zijbotsing voor passagier" naar voren. Helaas lukte het niet om te verbinden, want in dat extra scherm krijg je de echte foutcode te zien en kun je de fout ook wissen. Vreemd dus dat er wel uitgelezen kan worden, maar niet verbonden kan worden.

In ieder geval weet ik nu in welke hoek ik het zoeken moet. Ik ga eerst nog even de stekker onder de passagiersstoel nakijken. En ik ga nog even worstelen met de laptop, zodat ik alle functies kan benaderen.

Welke airbags zijn betrokken bij een zijbotsing? Ik heb zowe zijairbags als gordijnairbags in de Panda. Dus de storing zit in of bij de airbag in de rugleuning van de stoel of in de dakrand, of in de sensor van deze airbags. Waar zit die?

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Airbaglampje brandt

Bericht door BertPleizier »

Zojuist tijd gehad om verder te speuren naar de foutmelding. Ik wist vanmorgen nog niet zo goed hoe de software werkte, maar inmiddels ben ik er uit.

De storing heeft alleen geen foutcode als in de zin van "Pxxxx". Er is alleen een omschrijving zoals ik die vanmorgen al gaf met als uitleg:
"Interference detected / faulty signal / intermittent 17. The ECU has detected a short to the possitive or ground in the indicated crash sensor circuit."

De storing heb ik gewist en de motor even 1 minuut laten draaien en de storing is nog niet terug gekomen. Morgen weer een rit maken met de Panda en kijken of het airbaglampje uit blijft of dat de storing toch weer terug komt. Ik hoop dat het een eenmalige foute meetwaarde geweest is en dat de ECU dat gelijk (uit voorzorg, want het gaat uiteraard om de veiligheid) laat zien als storing.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Airbaglampje brandt

Bericht door Robert100HP »

De Panda heeft een sensor die bij een ongeval de airbags aanstuurt, waar en op welke plaats ze afgaan wordt mede bepaald door de impact. Sensoren in de zittingen * detecteren de aanwezigheid van personen, zo wordt voorkomen dat airbags/gordelspanners onnodig worden geactiveerd.
* Bij de meeste auto's worden hiervoor dezelfde sensoren gebruikt die ook het signaal afgeven als men vergeet de gordel vast te klikken.
In de houder waar je de gordel gesp in klikt zit dan een tweede contact, of jouw Panda deze voorziening ook heeft dat kan ik niet 100% bevestigen.

Grtz Rob

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Airbaglampje brandt

Bericht door BertPleizier »

Ik weet niet beter dan dat er normaal gesproken maar 1 regelunit is, die vaak rond de handrem of versnellingspook gemonteerd is. Maar uit deze melding maak ik op dat er op diverse plaatsen in de auto sensoren zitten die de impact, richting en snelheid meten?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Airbaglampje brandt

Bericht door Robert100HP »

Nee een module stuurt de verschillende airbags aan, maar airbags worden niet geactiveerd voor zit plaatsen die niet bezet zijn.

Grtz Rob

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Airbaglampje brandt

Bericht door BertPleizier »

Vandaag 2 x 10 minuten gereden en het lampje is niet meer gaan branden. Hopen dus dat het een eenmalige meetfout (?) geweest is van de elektronica.

Nog voordat je de motor start is het controlelampje al weer uit, zoals het hoort.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Airbaglampje brandt

Bericht door Robert100HP »

Mooi.... (y) (y)

Grtz Rob

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Airbaglampje brandt

Bericht door BertPleizier »

Inderdaad, tot nu toe wel.

Volgende puntje van aandacht is de AB-sleutel waarmee de Panda niet meer wil starten. Ook maar eens uitlezen.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Airbaglampje brandt

Bericht door bero »

Dat gaat je helaas niet lukken met je OBD tooltje ;-)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Airbaglampje brandt

Bericht door BertPleizier »

MultiEcuScan werkt toch op dealerniveau?

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Airbaglampje brandt

Bericht door bero »

Zeker, maar dat is alleen diagnostisch.
De autosleutels zitten op een ander niveau, los van de diagnostiek.
Daar heb je ander apparatuur voor nodig.

Maar wat meestal wil gebeuren met de afstandsbedieningen van de panda, is dat de antenne op de printplaat beschadigt of los raakt.
(puntje van de afstandsbediening zit een spoeltje, dat is de antenne) waardoor het signaal van de startonderbreker niet door komt.
Deze staat los van het signaal van de afstandsbediening zelf.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”