Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

aanduwen mag??

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
wiemer
Forumgebruiker
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 feb 2014 15:47
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Locatie: Nijmegen
Been thanked: 1 time

aanduwen mag??

Bericht door wiemer »

De Panda 169 startte niet meer, vlak naast n hellinkje... ik durfde m niet aan te duwen.... want boekje heeft t over katalysator problemen. Is dat gezeur? :?: :?:

[startkabel ging prima, accu had zomaar midden op de dag met warme motor de geest gegeven, terwijl het sochtends min 7 was en hij vlot startte]

Nu 55.000 kms., en alleen een [1] klemmend remblokje. ..En nu n kapotte accu dus. Exide 40 Ah.
Afentoe steigert hij wat bij koude start de eerste meters, maar daar heb ik al wat over gelezen: gasklephuis, en "hoort n beetje bij um" denk ik dan maar. :mrgreen:

Groetjes Wiemer
Elke rit is een proefrit.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: aanduwen mag??

Bericht door Erik 319 »

Als je een keer de Panda aanduwt zal er echt niet meteen schade ontstaan aan de cat.
Een beetje gezeur dus zoals je zelf al opmerkt.
312=500 319=Panda.

PandaFrank
Forumgebruiker
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 okt 2016 18:53
1e Panda-achtige: 1.2 Editione Cool 2008 Aut
Locatie: Hippolytushoef

Re: aanduwen mag??

Bericht door PandaFrank »

Had dit twee weken geleden ook, 's morgens de wagen normaal gestart en naar de super gereden, daar geparkeerd. Bij terugkomst van boodschappen doen sleutel in het contact en (bijna) niets meer en aangezien ik een dualogic heb valt er ook niets aan te duwen, de bak schakelt niet als er geen spanning is. Gelukkig stond een oud collega naast mij geparkeerd en die had startkabels bij zich. Thuis gekomen een andere accu geplaatst (had er nog een liggen) en probleem over. Daarna met de kapotte accu naar de garage gereden en daar is die aan de meetapparatuur gehangen. Het resultaat laat zich raden, volledig kaput. Ook de reserve accu die ik in de auto had even aangesloten en die bleek ook niet meer dan de helft van zijn capaciteit over te hebben. Besloten maar een nieuwe accu er in te zetten.

De Panda's zijn nogal gevoelig als het om spanning gaat, had op de terugweg (met de kapotte accu) nog een aantal valse meldingen op de dash van koelwater dat niet goed zou zijn en de wagen is ook een keer uit de versnelling gesprongen maar gelukkig toch goed thuisgekomen.

Na het plaatsen van de nieuwe accu alle problemen verholpen en al circa 1000 km geen problemen meer gehad.

Gebruikersavatar
Niels G60
Forumgebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 jan 2013 16:29
1e Panda-achtige: Alfa Romeo 155 2.0 16V EVO R
2e Panda-achtige: Alfa Romeo 147 JTD 8V CF4
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: aanduwen mag??

Bericht door Niels G60 »

Keertje aanduwen kan echt geen kwaad ;)

Met een dualogic wordt het lastig ja :P
- Alfa 147 JTD 8V CF4
- Alfa 155 2.0 16V EVO3-R Sequentiel

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: aanduwen mag??

Bericht door Panda 500 »

Beetje late reactie maar ik heb zelf ook al over deze zaak zitten nadenken. Ik bedoel dus de mogelijke katalysatorschade, niet de DuaLogic ( :wink: )

Ik denk/hoop dat het kan helpen, tenminste wanneer er toch nog een beetje jus in de accu zit, om gelijktijdig met het lossen van de koppeling ook de sleutel naar de startpositie te draaien. Dan "denkt" de ECU dat je "gewoon" wil starten en regelt inspuiting en ontsteking ook zoals dan normaal zou moeten gebeuren. Met het aanduwen help je dan gewoon de "te zwakke" starter om toch de motor rond te krijgen...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: aanduwen mag??

Bericht door Panda 500 »

@Niels: ik begrijp je reactie wat een dualogic betreft maar vond nochtans het volgende in de handleiding...:

❒ als u tijdens een afdaling met ingeschakelde
versnelling (bij vooruit rijdende auto) geen gas geeft,
dan laat het systeem bij een bepaalde snelheid
automatisch de koppeling aangrijpen, zodat er op de
motor kan worden afgeremd.

Als je hem dus in 1ste zet en snel genoeg duwt zou het moeten kunnen... (???) Wél met contact aan natuurlijk, want dat wordt zelfs bij manuele bakken wel eens vergeten... :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”