Hallo mede-forumers,
Ik wil mij graag even voorstellen ( alvorens direct iets te vragen ). ik ben Henk, woonachtig in het "Hoge Noorden" van Nederland.
Omdat ik het altijd interessant vind om het één en ander over de auto waarin ik rij te weten, heb ik mij hier aangemeld.
Ik ben enigszins technisch. en kan zelf kleine klussen doen.
Geen grotere aangezien alles voor de deur in weer en wind moet gebeuren, en dat beperkt je nogal.
Natuurlijk is de reden dat ik hier op het forum sta ook vanwege de aankoop ( 3 week geleden ) van een Fiat panda Dynamic uit 2008, met 132000 km op de klok.
De auto is zonder garantie gekocht ( meeneem-prijs) voor € 3000 bij een garage.
In alle opzichten verkeerd de Panda in nieuwstaat, en er is optisch niets op aan te merken.
Tijdens de proefrit reed de wagen heerlijk, schakelde soepel en geruisloos.
Kortom ik was er ontzettend blij mee, aangezien ik altijd hele oude barrels heb gehad ( waar ik vreemd genoeg motorisch haast nooit wat mee heb gehad ).
Nu heb ik , mede door de vorst, er nog maar 260 km mee gereden sinds de aankoop 3 week terug.
Vorige week reed ik er even een stukje in, en meende een vreemd geluid te horen vanuit de motor.
De dag daarna werd dit geluid een rauw en ronkend, zwaar gerommel, en je voelt ook een lichte vibratie.
Eerst dacht ik nog aan een wiellager, daarna aan een homokineet, maar aangezien het helemaal weg is wanneer ik de koppeling intrap en direct weer er is zodra ik de koppeling weer op laat komen. en in alle versnellingen, werd ik bang dat het ernstiger zou kunnen zijn.
Ik ben er direct mee naar de eerst de beste garage gereden, en heb de monteur daarvan in mijn ( mooie nieuwe 2e hands ) auto laten rijden.
Zijn conclusie was: de versnellingsbak is bezig de kapot te gaan, en dit geluid is echt einde versnellingsbak, reken maar op rond de € 1000 of meer.
Hier zit een flink deel van mijn spaargeld in, en ik heb op mijn ingeruilde auto ook vorige maand nog € 1000 reparatiekosten gehad, vlak voor de inruil...dus een kleine ramp voor mij, en mijn moeder die er ook gebruik van maakt.
Mijn vraag is dan ook, wat denken jullie: hoe ernstig zou dit zijn, is het waarschijnlijk dat inderdaad de hele versnellingsbak aan gort is en vervangen moet worden , of zijn er nog andere opties ?
En hoe kan dit binnen 260 km ontstaan ?, ik zie er namelijk ook geen plas transmissie-olie onder liggen, want het lijkt wel alsof er te weinig of geen olie in heeft gezeten...zo,n idee heb ik momenteel.
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Nieuw hier en gelijk een vraag
Moderators: WelshWitch, sjirafje
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 02 dec 2016 16:22
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Dynamic 2008
Nieuw hier en gelijk een vraag
Laatst gewijzigd door Dynamic1962 op 13 dec 2016 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Nieuw hier en gelijk een vraag
Ik zou ondanks dat je hem gekocht hebt zonder garantie toch eerst langs de garage rijden waar je hem vandaan hebt.
Varieert het geluid met het toerental van de motor tijdens het rijden of varieert het met de snelheid van de auto? Wordt het geluid minder als je tijdens het rijden de koppeling lichtjes indrukt?
Varieert het geluid met het toerental van de motor tijdens het rijden of varieert het met de snelheid van de auto? Wordt het geluid minder als je tijdens het rijden de koppeling lichtjes indrukt?
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 02 dec 2016 16:22
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Dynamic 2008
Re: Nieuw hier en gelijk een vraag
De garage heeft de Panda zojuist opgehaald ( de garage dus waar ik hem bij heb gekocht ).
Daarom kan ik nu verder niets meer uitproberen.
Wel zag ik dat aan de linkerkant een stuk van de aandrijfas uit de versnellingsbak, mooi roest en vuil vrij is en chroomkleurig glimt, alsof de as een centimeter of 5 uit de versnellingsbak is geschoven.
Ik weet niet of dit normaal is, maar in een ander topic hier lees ik van wel, om de bochten te compenseren, als het ware qua verschil in omtrek...maar zeker weet ik dit niet.
Dus kortom, momenteel is het even afwachten hoe dit alles gaat uitpakken, en natuurlijk in eerste instantie wat de oorzaak is, en of er nog iets valt te "redden".
Voor een complete vervanging van de bak heb ik simpelweg na al die kosten in 2 maand geen geld meer, en ik zie hier toch ook wel een geval van coulance in.
Ik laat hier in ieder geval het vervolg weten en hopelijk de oorzaak..
Trouwens, hoe merk je bij zo,n Panda 1.2 wanneer de transmissie-olie gevaarlijk is gedaald, ik zie wel een waarschuwingslampje voor motorolie, maar nergens voor versnellingsbak-olie.
En wanneer ik een andere auto koop laat ik meestal uit voorzorg al vrij snel de transmissieolie vervangen ( ondanks dat dit niet nodig schijnt ).
Maar ik kruip daarna eigenlijk niet geregeld onder de auto om dit te peilen.
En toch lees ik hier op het forum best veel berichten over olielekkages vanuit de versnellingsbak ? dus is dit iets om bij een Panda echt op te letten ?
Daarom kan ik nu verder niets meer uitproberen.
Wel zag ik dat aan de linkerkant een stuk van de aandrijfas uit de versnellingsbak, mooi roest en vuil vrij is en chroomkleurig glimt, alsof de as een centimeter of 5 uit de versnellingsbak is geschoven.
Ik weet niet of dit normaal is, maar in een ander topic hier lees ik van wel, om de bochten te compenseren, als het ware qua verschil in omtrek...maar zeker weet ik dit niet.
Dus kortom, momenteel is het even afwachten hoe dit alles gaat uitpakken, en natuurlijk in eerste instantie wat de oorzaak is, en of er nog iets valt te "redden".
Voor een complete vervanging van de bak heb ik simpelweg na al die kosten in 2 maand geen geld meer, en ik zie hier toch ook wel een geval van coulance in.
Ik laat hier in ieder geval het vervolg weten en hopelijk de oorzaak..
Trouwens, hoe merk je bij zo,n Panda 1.2 wanneer de transmissie-olie gevaarlijk is gedaald, ik zie wel een waarschuwingslampje voor motorolie, maar nergens voor versnellingsbak-olie.
En wanneer ik een andere auto koop laat ik meestal uit voorzorg al vrij snel de transmissieolie vervangen ( ondanks dat dit niet nodig schijnt ).
Maar ik kruip daarna eigenlijk niet geregeld onder de auto om dit te peilen.
En toch lees ik hier op het forum best veel berichten over olielekkages vanuit de versnellingsbak ? dus is dit iets om bij een Panda echt op te letten ?
- jonakeys
- Forumgebruiker
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 20 dec 2014 09:39
- 1e Panda-achtige: 1.1 Young 2001
- Skype ID: jonakeys
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Nieuw hier en gelijk een vraag
Zou het misschien de koppeling of de drukgroep kunnen zijn?
De versnellingsbakolie kun je volgens mij alleen controleren door de vulplug van de versnellingsbak los te draaien en te kijken∕voelen hoe hoog de olie staat.
De versnellingsbakolie kun je volgens mij alleen controleren door de vulplug van de versnellingsbak los te draaien en te kijken∕voelen hoe hoog de olie staat.
Pellegrino [1.1 Young 2001]
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 02 dec 2016 16:22
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Dynamic 2008
Re: Nieuw hier en gelijk een vraag
Het heeft wat lang geduurd door allerlei problemen hier waardoor ik niet eerder ertoe kwam om nog even dit af te sluiten.
Zoals ik voor de kerst nog mailde heeft de garage waar ik de Panda heb gekocht de auto per autoambulance opgehaald bij mij in Groningen.
Dit omdat de garage/ autohandelaar zich in Klazienaveen (achter Emmen) bevind, en ik de rit gezien de angstaanjagende geluiden vanuit het motorblok niet meer aandurfde.
Het vervelende was nu dat ik ten eerste eigenlijk niet zeker wist hoe ernstig het allemaal was en ook niet wat het mij zou gaan kosten ( ik zit op momenteel financieel niet heel riant, en was met mijn vorige auto door een andere garage flink uitgekleed ).
Dus dat was toch wel spannend te meer omdat er totaal door de garage-eigenaar niet over kosten werd gerept, ik heb natuurlijk wel mijn mening gegeven m.b.t. tot een vorm van coulance gezien het feit dat ik amper 200 km gereden had en nu al volgens een monteur hier in de buurt een economisch total loss wagen had.
Later op de dag kreeg ik een telefoontje dat ze mij gingen bellen wanneer de Panda klaar zou zijn.
Dit gebeurde inderdaad een dikke week later, ik kon de wagen weer ophalen.
Toen ik vroeg wat er dan mee mis was gegaan vertelde het meisje van de receptie daar mij dat de hele versnellingsbak in gruis lag, en dat er een gereviseerde versnellingsbak onder was gemonteerd, weer werd er niet over reparatie kosten gesproken.
Bij het ophalen kwam de "oude" baas van de garage naar mij toen en zei dat hij dit zo,n onplezierig voorval vond dat alle gemaakte kosten en ook het ophalen van de wagen geheel voor hun rekening waren...dus ik kon zo wegrijden.
Tot dusver heb ik sindsdien wegens een ernstige ziekte van mijn moeder slechts 300 km met de Panda kunnen rijden, sinds de reparatie, dus ik kan er nog niet veel over zeggen, maar het hoort en voelt goed tijdens het schakelen dus lijkt goed gerepareerd.
Het is in ieder geval wel zo dat ik vind dat die garage daar in Klazienaveen zich erg klantvriendelijk heeft opgesteld, want ik kon er niets aan doen maar, die garage eigenlijk ook niet want ze hadden de Panda de dag ervoor net binnen gekregen.
En tijdens de proefrit schakelde de wagen uitstekend, dus ik denk dat di puur toeval is geweest of de vorige eigenaar heeft er misschien iets vanaf geweten...je weet het nooit natuurlijk.
Maar hoe dan ook het is echt heel netjes afgehandeld vind ik.( de warme douche zouden ze in een bekend TV-programma krijgen)
en ik hoop dat de Fiat zich verder goed gaat houden, want voor zo,n kleine wagen is het rij-comfort verbazend hoog.
Zoals ik voor de kerst nog mailde heeft de garage waar ik de Panda heb gekocht de auto per autoambulance opgehaald bij mij in Groningen.
Dit omdat de garage/ autohandelaar zich in Klazienaveen (achter Emmen) bevind, en ik de rit gezien de angstaanjagende geluiden vanuit het motorblok niet meer aandurfde.
Het vervelende was nu dat ik ten eerste eigenlijk niet zeker wist hoe ernstig het allemaal was en ook niet wat het mij zou gaan kosten ( ik zit op momenteel financieel niet heel riant, en was met mijn vorige auto door een andere garage flink uitgekleed ).
Dus dat was toch wel spannend te meer omdat er totaal door de garage-eigenaar niet over kosten werd gerept, ik heb natuurlijk wel mijn mening gegeven m.b.t. tot een vorm van coulance gezien het feit dat ik amper 200 km gereden had en nu al volgens een monteur hier in de buurt een economisch total loss wagen had.
Later op de dag kreeg ik een telefoontje dat ze mij gingen bellen wanneer de Panda klaar zou zijn.
Dit gebeurde inderdaad een dikke week later, ik kon de wagen weer ophalen.
Toen ik vroeg wat er dan mee mis was gegaan vertelde het meisje van de receptie daar mij dat de hele versnellingsbak in gruis lag, en dat er een gereviseerde versnellingsbak onder was gemonteerd, weer werd er niet over reparatie kosten gesproken.
Bij het ophalen kwam de "oude" baas van de garage naar mij toen en zei dat hij dit zo,n onplezierig voorval vond dat alle gemaakte kosten en ook het ophalen van de wagen geheel voor hun rekening waren...dus ik kon zo wegrijden.
Tot dusver heb ik sindsdien wegens een ernstige ziekte van mijn moeder slechts 300 km met de Panda kunnen rijden, sinds de reparatie, dus ik kan er nog niet veel over zeggen, maar het hoort en voelt goed tijdens het schakelen dus lijkt goed gerepareerd.
Het is in ieder geval wel zo dat ik vind dat die garage daar in Klazienaveen zich erg klantvriendelijk heeft opgesteld, want ik kon er niets aan doen maar, die garage eigenlijk ook niet want ze hadden de Panda de dag ervoor net binnen gekregen.
En tijdens de proefrit schakelde de wagen uitstekend, dus ik denk dat di puur toeval is geweest of de vorige eigenaar heeft er misschien iets vanaf geweten...je weet het nooit natuurlijk.
Maar hoe dan ook het is echt heel netjes afgehandeld vind ik.( de warme douche zouden ze in een bekend TV-programma krijgen)
en ik hoop dat de Fiat zich verder goed gaat houden, want voor zo,n kleine wagen is het rij-comfort verbazend hoog.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Nieuw hier en gelijk een vraag
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003