Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Bougies wit van kleur

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Lars
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 apr 2016 10:54
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic Soumd 2004

Bougies wit van kleur

Bericht door Lars »

Beste Leden,

Al een tijd geleden dat ik hier op het forum wat gepost heb maar heb toch even jullie mening nodig.

De Panda van mijn vrouw maakt al n tijdje een geluidje wat vooral op snelweg naar voren komt. Het lijkt alsof er iets kraakt of zo...lijkt als of het van voor komt...

Waarschijnlijk kan het geen kwaad de Panda doet het gewoon goed, vandaag dog maar wat simpele dingen nagelopen en omdat de volgende beurt al aan de deur klopt.

Sinds dat er s'nachts minus graden zijn maakt de panda wel wat raar geluid, alleen kan ik het niet helemaal omschrijven. Wel ben ik erachter gekomen dat het oliepeil veels te hoog is waardoor door de carterontluchting de gasklep erg vies is geworden.De bougies nog even eruit gehaald. Hier schok ik eigenlijk wel van, want die bougie van cilinder 1 was de elektrode wit. En onder de ruitenwisser moet het ook ff schoon gemaakt worden.

:wink: oeeeps weer n hele verhaal, maar die witte bougies herkent dat iemand?

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Bougies wit van kleur

Bericht door Dennis023 »

Hoe komt het oliepeil te hoog? Komt er misschien koelvloeistof bij? Veel condens van korte ritjes waardoor het peil stijgt?
Witte elektrodes klinkt niet echt goed? verkeerde warmtegraad? Volgens mij horen ze chocolade bruin te zijn, toch?
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Lars
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 apr 2016 10:54
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic Soumd 2004

Re: Bougies wit van kleur

Bericht door Lars »

Ja hoe die oliepeil te hoog komt ben ik inmiddels wel achter. Toen wij die auto hebben gekocht had ie nog n kleine beurt gehad, uitgevoerd door de kwikfit. Op de rekening hiervan zijn er 4 liter olie afgerekend, dus 1,2 liter olie teveel. Hierdoor heeft ie al die pleure via de carter ontluchting de gasklep in gedrukt. Was wel allemaal behoorlijk vies, vandaag alles netjes schoon gemaakt hij doet het weer perfect.

Die witte bougie op cilinder een lijkt vrij normaal te zijn bij dit type motor heb ik mij laten vertellen, ik rijdt zelf namelijk nog een Lancia Ypsilon van 2006 en ook hier precies het zelfde. Heeft iets te maken met de brandstof retour o.i.d, het hele verhaal kan ik ook niet voor mijn ogen halen.

Maar beide auto's doen het perfect, ook lekker zuinig, volgens de boordcomputer gemiddeld 5,3 liter...

De koelvloeistof is trouwens lekker helder van kleur.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Bougies wit van kleur

Bericht door Dennis023 »

Lang leve de Kwik Fit
:no:
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”