Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

versnellingsbak fiat panda 2010 169

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: versnellingsbak fiat panda 2010 169

Bericht door Giovanni. »

Als je nog even geduld hebt? Ben net met een hele grote versnellingsbakpuzzel bezig. Ik had onder onze Punto 176 een originele bak die hele raar gekozen overbrengingsverhoudingen had. 3 en 4 relatief lang, de 5 weer kort. Dat alles met een lange eindreductie.

Nu heb ik na 350K de motor met bak uit een Ypsilon Elefantino Rosso incl bak getransplanteerd in de Punto. De Ypsilon heeft dezelfde bak als de Punto Sporting, voorzien van een langere 5. Niet verder gekeken dan mijn neus lang was, dus o schrik met de proefrit............ De eindreductie is weer korter! Resulterend in een zeer giftig autootje wat supersnel door zijn korte versnellingen heen crost, om vervolgens in de langere 5 met kortere eindreductie op precies hetzelfde toerental bij 120 te eindigen als voorheen.

Als ik dat vergelijk met onze Panda 1.2 Cool uit 2010, is het net alsof je constant in 4 rijdt.

Dus ik weer op zoek. Nu blijkt de 6 bak uit de Punto 188 Sporting, en de 6 bak uit de latere Grande Punto 1.4 16V vrijwel identiek qua versnellingsbakverhoudingen te zijn als de Ypsilonbak die nu onder onze Punto hangt. Maar dan met een zesde versnelling er bovenop, waardoor het toerental in 6 overeenkomt met het toerental van de Panda 1.2 Cool in 5.

Bent u er nog?


Ja?



Zin in een 6 bak onder je Panda?




Daar kan ik vrij gemakkelijk aankomen :yes: :yes:


Echter, voor je begint te springen van enthousiastme: ik zoek volgende week eerst uit of de schakelklok op de bak zomaar te wisselen is. Dit ivm hydraulisch en kabelbediende koppeling die Fiat door elkaar heeft gebruikt.

zzmickl
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2017 10:59
1e Panda-achtige: fiat panda 169 2010 5 bak 1108cm3
Locatie: almere

Re: versnellingsbak fiat panda 2010 169

Bericht door zzmickl »

hi dank je voor je reactie, ik denk dat een weekje wachten nog wel lukt.
ik weet niet of ik alles begrijp van wat je zegt maar ik kom een eind.
laat me weten wanneer je eruit bent en wat een 6 bak ongeveer gaat kosten.
ik wacht je antwoord af

groetjes,

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: versnellingsbak fiat panda 2010 169

Bericht door Giovanni. »

Ik zou je op de hoogte houden over de bakpuzzel. Inmiddels is het project succesvol afgerond! Het is gewoon het standaard Fiatbouwdoosprincipe zoals ik al verwacht had. Zonder enige vorm van aanpassingen hebben we nu van 3 verschillende modellen de boel samengesteld met als gevolg een zeer fel wagentje die in zijn zesde versnelling toch heel relaxed de snelweg uit loopt zonder dat je de oren van de kop vallen wegens een toerental waar je horendol van wordt. Voor de zekerheid duik ik morgen nog ff voor je onder de motorkap van onze Panda 1.2 Cool om te zien of ook daar geen rare verrassingen voor een domper kunnen zorgen.

Maar even wat anders, ik las heel het topic nog eens door, iemand had het al over een slappe kabel, weet je zeker dat de schakelkabels nog goed afgesteld staan? Als de versnellingen niet geheel goed ingelegd kunnen worden, is de kans op rare problemen ook groot!

En zijn de motorsteunen wel gecheckt? Als de aandrijflijn in een vreemde positie hangt, kan er ook vanalles fout gaan.

Is de bakolie nog afgetapt en de plug nog gechekt op rare slijtagesporen?

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”