Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

dimlicht probleem

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
metsven
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2017 13:12
1e Panda-achtige: 2011 fiat panda 169

dimlicht probleem

Bericht door metsven »

Beste,

Ik weet dat dit al eerder besproken is, maar ik wil er wat bij zeggen.
Het probleem was dat het rechter dimlicht niet werkte. Ik had het lampje vervangen en geen resultaat.
Verder gezocht wat het probleem kon zijn, dus zekeringen nakijken. Die waren allemaal goed.
Ik had daarna gezien dat het stadslicht ook niet werkte, dus ook vervangen. Maar het dimlicht werkte nog steeds niet.
Uiteindelijk de multimeter genomen en beginnen te testen. Maar kon het probleem niet opsporen.
Tot ik jullie berichten las over het probleem bij de stekker die doorbrand. Dat gecontroleerd en ja hoor. De stekker was doorgebrand.
Mijn verontrusting is dat de stekker door gebrand was, lampje kapot maar zeker nog intact.
Dus ik naar de dealer om een stekkersetje te kopen. Na het te repareren geen resultaat. Dan maar door zoeken wat het probleem is.
Tijdens het meten van de spanning bij de stekker en bij de zekeringskastje zelf.
Bleek nu dat de nieuwe stekker geen contact meer maakte met de pin van de zekeringskast. Zij waren zo doorbrand dat ze te dun waren geworden om contact te maken.
Via het internet een 2de hands zekeringkast besteld. En vervangen. De lampen werken prima, maar de auto start niet.
Oftewel is de vervangende kast stuk of is er een verschil in type kast. Uiteindelijk heb ik de stekker laten overzetten van de nieuwe naar de oude.
En voila, alles werkte weer.

Hier is mijn opmerking. Als er zo'n grote fout in het ontwerp zit, dat het zelfs een brand gevaar kan zijn. Waarom is er geen terugroep actie geweest vanuit Fiat?
Deze grap heeft mij bijna 200 euro gekost. Ik vind persoonlijk dat Fiat hiervoor verantwoordelijk is.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: dimlicht probleem

Bericht door bero »

De 2e hands kast zal zeker wel goed zijn,
alleen zit in die kast ook de gegevens van je startonderbreker.
deze matcht dus niet meer met jou ECU (computer) en codes in de sleutels.
Je zult dus opzoek moeten gaan naar een BSI ('zekeringskast') met bijhorende sleutels.

Een andere manier is om de chip die de gegevens van de transponders/afstandsbedieningen bevat,
over te zetten naar de nieuwe BSI.
Mocht je die 2e optie willen (zou een goedkopere zijn) wil ik dat wel voor je doen. Ik heb de benodigde ervaring en apparatuur hier voor
(en zou een leuk project zijn)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

metsven
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2017 13:12
1e Panda-achtige: 2011 fiat panda 169

Re: dimlicht probleem

Bericht door metsven »

Beste,

Ik had het opgelost met alleen de pin stekker over te zetten van de 2de hands zekeringskast naar die originele (met de doorgebrande pinnen).
Ik denk dat dit trouwens gemakkelijker is dan wat u zegt met de chip over te zetten.
Groeten,

Sven

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: dimlicht probleem

Bericht door bero »

Mooi opgelost :-)
Denk dat beide even snel zijn (ligt er natuurlijk aan hoe gedreven je bent met solderen).
Een klusje als de chip overzetten ben ik nog geen 5 minuten mee bezig in totaal :-)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”